۴ طرز تهیه لیمو عسلی (معجون لیمو عسل) برای سرماخوردگی و آنفولانزا

۴ طرز تهیه لیمو عسلی (معجون لیمو عسل) برای سرماخوردگی و آنفولانزا


15 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 طرز تهیه لیمو عسلی (معجون لیمو عسل) برای سرماخوردگی و آنفولانزا

لیمو عسلی یا معجون عسل و لیمو یکی از درمان‌های ساده و بسیار مفید برای بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا است. ترکیب لیمو و عسل، به صورت موثری گلودرد را تسکین می‌دهد و به خاطر مواد مغذی موجود در آن، روند سرماخوردگی را کوتاه می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه لیمو عسلی به ۴ روش، به همراه نکات کاربردی برای تهیه و نگهداری آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

۱- طرز تهیه لیمو عسلی ساده

 

لیمو عسلی ساده

 

زمان آماده سازی مواد لیموعسلی: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه لیمو عسلی در خانه

 

• لیمو تازه: ۱ کیلوگرم
• عسل: ۸۰۰ گرم

مراحل طرز تهیه معجون عسل و لیمو

 

برای تهیه لیمو عسلی برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، کافی است لیمو‌های شسته و خشک شده را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید. سپس برش‌ها را به صورت لایه لایه در بطری تمیز و استریل بریزید و بین هر لایه از لیمو، عسل طبیعی اضافه کنید تا زمانی که مواد تمام شود. برای مشاهده جزییات و ادامه دستورالعمل تهیه معجون لیمو عسلی، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: لیموها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لیمو عسلی، لیموها را کاملا بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند و خشک شوند. سپس با یک چاقوی تیز، قسمت ابتدایی و انتهایی لیمو را برش بزنید و دور بریزید. سپس لیموها را همراه با پوست، به صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. بعد هسته‌های لیمو را بیرون بیاورید تا لیمو عسلی تلخ نشود.

 

مرحله دوم: لیمو و عسل را در بطری بریزید

 

در این مرحله بطری‌‌های شیشه‌ای را کاملا تمیز بشویید و با پارچه خشک کنید تا رطوبتی داخل آن نماند. سپس چند برش از لیموها را کف بطری قرار دهید. روی لیموها را یک لایه عسل بریزید. دوباره برای لایه بعد، لیموهای حلقه شده قرار دهید و یک لایه عسل دیگر اضافه کنید. لایه‌ها را به همین صورت ادامه دهید تا عسل و لیمو تمام شود.

 

مرحله سوم: بطری‌ لیمو عسلی را در دمای محیط بگذارید

 

بعد از اینکه برش‌های لیمو و عسل را در بطری ریختید، درب بطری را محکم ببندید و آن را در آشپزخانه و ترجیحا جایی که تاریک نباشد، قرار دهید. به مدت ۱۰ روز صبر کنید تا آب و عصاره لیمو با عسل ترکیب شود و لیموها آب بیندازند. بعد از ۱۰ روز درب بطری را باز کنید و محتویات داخل آن را با قاشق به هم بزنید. (این قسمت اختیاری است و می‌توانید فقط بطری را سروته کنید.)

حتما بخوانید  طرز تهیه حلیم گیاهی بدون گوشت به ۲ روش خوشمزه و آسان

 

مرحله سوم: لیمو عسلی را سرو کنید

 

بعد از هم زدن لیمو عسلی نرم و آماده شده، دوباره درب بطری را ببندید و آن را به مدت ۱ ماه در یخچال قرار دهید تا آماده مصرف شود. تا زمان تمام شدن لیمو عسلی، آن را در دمای سرد یخچال نگه دارید و هر بار به اندازه مورد نیاز آن را مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای زنجبیل

 

۲- طرز تهیه لیمو عسلی با زنجبیل و دارچین

 

طرز تهیه لیمو عسلی با زنجبیل و دارچین

 

برای تهیه لیمو عسلی با زنجبیل و دارچین، هم می‌توانید از پودر زنجبیل و هم از زنجبیل تازه رنده شده یا برش خورده استفاده کنید. برای دارچین هم استفاده از پودر یا چوب دارچین اختیاری است. در ضمن میزان استفاده از دارچین و زنجبیل کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. لیمو عسلی با زنجبیل و دارچین، مقوی‌تر و حاوی ریزمغذی‌های مفید بیشتری است.

در این روش از طرز تهیه لیمو عسلی نیز باید لیموهای شسته و خشک شده را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و یک لایه از آن را در بطری تمیز بریزید. به لیموها دارچین و زنجبیل اضافه کنید و بعد یک لایه عسل بیفزایید. همه لایه‌ها را به همین صورت ادامه دهید تا موادتان تمام شود. لایه آخر باید عسل باشد.

درب بطری را ببندید و آن را یک هفته در دمای آشپزخانه بگذارید. وقتی لیموها آب انداختند، بطری را به یخچال منتقل کنید. یک ماه بعد، لیمو عسلی شما آماده سرو است.

 

۳- طرز تهیه لیمو عسلی با شکر

 

طرز تهیه لیمو عسلی با شکر

 

برای تهیه لیمو عسلی با شکر به جای عسل از شکر استفاده می‌شود. در این روش به اندازه نصف وزن لیمو‌ها، باید شکر اضافه کنید. مثلا برای ۱ کیلوگرم لیمو، ۵۰۰ گرم شکر لازم است. مانند روش‌های قبل در این روش هم لیموها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و هسته‌ آنها را بگیرید.

بعد از اینکه یک لایه لیمو را در بطری ریختید، یک لایه شکر اضافه کنید. لایه‌ها را تکرار کنید طوری که شکر آخرین لایه روی بطری باشد. درب بطری را ببندی و آن را در دمای محیط آشپزخانه که نه سرد و نه گرم است، قرار دهید. بعد از چند روز که دانه‌های شکر حل شدند، بطری را برعکس کنید تا به خوبی لیموها آب بیندازند.

یک هفته بعد که لیموها آب انداختند، بطری را به یخچال منتقل کنید. ۳ هفته بعد می‌توانید لیمو عسلی را با چای، دمنوش، شربت یا آب جوش، حل کرده و سرو کنید.

 

۴- طرز تهیه لیمو عسلی با نبات

 

به جای عسل یا شکر می‌توانید از نبات ساده یا زعفرانی استفاده کنید. در این روش هم میزان نبات را نصف لیموها در نظر بگیرید. آنها را خرد کنید و لایه لایه بین لیموهای حلقه شده در بطری بریزید. بعد از چند روز نبات‌ها حل می‌شوند و لیموها آب می‌اندازند. این معجون لیمو عسلی را یک ماه در یخچال نگه دارید و بعد آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  علائم معده درد عصبی و راه های درمان آن

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لیمو عسلی

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لیمو عسلی

 

*هسته‌های لیمو را قبل از اضافه کردن عسل، بیرون بیاورید تا معجون لیمو عسلی تلخ نشود.

*سعی کنید برش‌های لیمو را تا جای ممکن نازک بزنید. هم هسته‌ها راحت‌تر بیرون می‌آیند و هم معجون لیمو عسلی زودتر آماده می‌شود.

*لیمو‌ها را بعد از شستن حتما کاملا خشک کنید. بهتر است از دستمال تمیز استفاده کنید و بعد اجازه دهید کمی هوا بخورد تا رطوبت خود را از دست بدهد. لیموهایی که با پوست مرطوب یا خیس تبدیل به لیمو عسلی می‌شوند، خیلی زود کپک می‌زنند.

* به جای عسل می‌توانید از شکر در طرز تهیه لیمو عسلی استفاده کنید. ولی بهتر است بدانید که لیمو عسلی با شکر، به اندازه لیمو عسلی با عسل، خاصیت ندارد.

*به لیمو عسلی بعد از آماده شدن، آب اضافه نکنید چون از ۱۰ روز بعد از درست کردن لیمو عسلی، لیموها خودشان آب می‌اندازند.

*هفته‌ای یک مرتبه، معجون لیمو عسلی را با قاشق هم بزنید یا بطری آن را وارونه بگذارید تا عسل و لیمو کاملا با هم مخلوط شوند.

*از انواع لیمو ترش از جمله لیمو ترش زرد یا لیمو ترش ایرانی (سبز) می‌توانید برای تهیه لیمو عسلی استفاده کنید.

*بین لایه‌های شکر و لیمو یا شکر و عسل، می‌توانید مقداری نعناع خشک یا برگ نعناع تازه هم اضافه کنید.

*معمولا لیمو عسلی بعد از یک ماه آماده مصرف می‌شود ولی هر چقدر بیشتر بماند، بهتر است.

*حتما بطری‌هایی را که برای نگهداری و تهیه لیمو عسلی استفاده می‌کنید، تمیز و استریل باشند. بطری‌ها باید کاملا خشک و عاری از هر گونه رطوبت یا آلودگی باشند و درب آنها نیز سالم و بدون زنگ زدگی باشد.

*بطری‌های شیشه‌ای بهتر از بطری‌های پلاستیکی برای نگهداری از لیمو عسلی هستند.

 

چطور از لیمو عسلی برای درمان سرماخوردگی استفاده کنیم؟

 

چطور از لیمو عسلی برای درمان سرماخوردگی استفاده کنیم

 

برای استفاده از لیمو عسلی جهت درمان خانگی سرماخوردگی لیموهای آغشته به عسل را در چای، دمنوش یا آب جوش بریزید و هم بزنید. این معجون را حتی اگر سرما نخورده‌اید، برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود می‌توانید به صورت روزانه در فصل پاییز یا زمستان میل کنید. به ازای هر یک لیوان چای یا نوشیدنی‌های داغ، به اندازه یک قاشق غذاخوری لیمو عسلی اضافه کنید.

 

سوالات متداول

 

لیمو عسلی برای چی خوبه؟

 

لیمو عسلی یک معجون عالی برای درمان گلودرد سرماخوردگی یا آنفولانزاست. این معجون، ورم گلو را کم کرده و آن را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت روزانه از آن استفاده کرد تا از بروز سرماخوردگی تا جای ممکن پیشگیری شود.

 

چرا لیمو عسلی من تلخ شده است؟

 

لیمو عسلی به خاطر استفاده از لیموی با پوست، ممکن است کمی تلخی داشته باشد ولی اگر هسته لیموها را بیرون نیاورید و با لیموهای هسته‌دار، لیمو عسلی درست کنید، معجون لیمو عسلی خیلی تلخ می‌شود.

پس حتما قبل از اضافه کردن عسل یا شکر به لیمو عسلی، هسته‌ها را خارج کنید. در ضمن لیمو ترش زرد، احتمال اینکه بعد از استفاده در طرز تهیه لیمو عسلی تلخ شود، کمتر است.

 

 

کالابرگ الکترونیک