۳ روش صحیح فریز کردن انبه + نحوه یخ زدایی و مدت نگهداری

۳ روش صحیح فریز کردن انبه + نحوه یخ زدایی و مدت نگهداری


23 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 روش صحیح فریز کردن انبه + نحوه یخ زدایی و مدت نگهداری

نگهداری انبه در فریزر یک راهکار فوق‌العاده کاربردی برای افرادی است که دوست دارند از خواص میوه انبه در همه فصول سال استفاده کنند. آشنایی با نحوه نگهداری انبه در فریزر به شما کمک می‌کند تا با حفظ کیفیت این میوه خوش طعم آن را برای مدت زمانی طولانی نگهداری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش و نکات فریز کردن انبه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه نگهداری انبه در فریزر پاسخ خواهیم داد.

 

 

نحوه نگهداری انبه در فریزر به صورت خرد شده

 

نحوه نگهداری انبه در فریزر به صورت خرد شده

 

نگهداری انبه در فریزر قطعاً کار سختی نیست، اما اگر نکات فریز کردن انبه به خوبی آشنایی نداشته باشید، قطعاً کیفیت انبه بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کند و مزه لذیذ خود را تا حدودی از دست می‌دهد. یکی از رایج‌ترین روش‌های نگهداری انبه در فریزر خرد کردن انبه و سپس منجمد کردن آن است. در ادامه می‌توانید با نحوه فریزر کردن انبه به صورت خرد شده آشنا شوید.

 

۱- انبه مناسبی را برای فریز کردن انتخاب کنید

 

انبه مناسبی را برای فریز کردن انتخاب کنید

 

یکی از مهم‌ترین نکات فریزر کردن انبه انتخاب انبه مناسب است. اگر قصد دارید انبه را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید، باید حتماً انبه‌های رسیده و سالم را انتخاب کنید. برای اطمینان از رسیده بودن انبه باید به آرامی سطح میوه را فشار دهید. اگر میوه نرم بود یعنی انبه رسیده و برای فریزر کردن مناسب است.

به یاد داشته باشید که انبه نباید بیش از حد نرم باشد، پس یک انبه خیلی نرم را برای فریزر کردن انتخاب نکنید. برای چک کردن رسیده بودن انبه می‌توانید بوی انبه را در انتهای ساقه آن چک کنید. انبه رسیده در این ناحیه رایحه شیرینی دارد که نشان می‌دهد میوه به اندازه کافی رسیده است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- انبه‌ها را برای فریزر کردن آماده کنید

 

انبه‌ها را برای فریزر کردن آماده کنید

 

بعد از انتخاب انبه مناسب باید پوست انبه را جدا کنید و آن را به صورت مکعب‌های کوچک برش دهید. حالا روی یک سینی کاغذ روغنی قرار دهید و تکه‌های انبه را روی آن بچینید. توجه داشته باشید که انبه‌ها نباید با هم تماس داشته باشند، زیرا جدا کردن انبه یخ زده کمی سخت است.

 

۳- انبه‌ها را در فریزر قرار دهید

 

انبه‌ها را در فریزر قرار دهید

 

بعد از این که انبه‌ها را در سینی چیدید، سینی را برای ۳ تا ۵ ساعت در فریزر قرار دهید تا میوه کاملاً منجمد شود. هر چقدر ضخامت انبه‌ها بیشتر باشد، معمولاً به زمان بیشتری برای منجمد شدن نیاز دارد. بعد از اینکه انبه‌ها یخ زدند، می‌توانید آن‌ها را در یک زیپ کیپ بریزید و درب آن را محکم کنید و در فریزر قرار دهید. این انبه‌ها را می‌توانید تا ۱۰ ماه در فریزر نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده به روش اصلی

 

فریز کردن انبه با شربت

 

فریز کردن انبه با شربت

 

روش بعدی برای نگهداری انبه در فریزر اضافه کردن مقداری شربت انبه به آن است. با این روش شما می‌توانید هم مدت زمان بیشتری انبه‌ها را در فریزر بگذارید و هم از انبه‌های شیرین شده برای طعم دادن به انواع دسر و تهیه انواع اسموتی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل و نکات فریز کردن انبه همراه با شربت آشنا شوید.

 

۱- انبه را برای فریزر کردن آماده کنید

 

برای فریزر کردن انبه همراه با شربت باید همانند روش قبل از یک انبه سالم و مناسب استفاده کنید. پوست و هسته انبه را جدا کنید و آن را به صورت مکعبی خرد نمایید.

 

۲- شربت را آماده کنید

 

برای تهیه شربت باید ۱ لیوان شکر را با ۲ لیوان آب ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس شکر را هم بزنید تا کاملاً در آب حل شود. بعد از حل شدن شکر، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا شربت خنک شود.

 

۳- انبه‌ها را در شربت ریخته و فریزر کنید

 

حالا تکه‌های انبه را خرد کنید و در یک ظرف درب‌دار بریزید. سپس شربت انبه را به آن اضافه کنید. می‌توانید این ظرف را برای حدود ۱ سال در فریزر قرار دهید و هر زمان که دوست داشتید از آن استفاده کنید.

 

فریزر کردن انبه میکس شده

 

فریزر کردن انبه میکس شده

 

اگر انبه‌های شما بیش از حد رسیده‌اند و یا مقداری انبه خرد شده در یخچال دارید، بهتر است آن را به صورت میکس شده در فریزر قرار دهید. برای این کار باید انبه را خرد کنید و در مخلوط‌کن بریزید. اجازه دهید تکه‌های انبه پوره شوند. سپس پوره انبه را در ظرف‌های کوچک یا قلب‌هایی شبیه به قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید.

یکی از نکات فریزر کردن انبه به صورت میکس شده این است که برای این کار باید از ظروف درب‌دار استفاده کنید تا طعم و کیفیت انبه‌ها حفظ شود. می‌توانید از این انبه‌های میکس شده منجمد برای تهیه اسموتی و میلک شیک انبه استفاده کنید.

 

نکات فریز کردن انبه

 

نکات فریز کردن انبه

 

*یکی از نکات فریز کردن انبه این است که اگر انبه شما هنوز به طور کامل نرسیده است، می‌توانید آن را برای ۲ تا ۳ روز روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و بعد از این که رسید در فریزر قرار دهید.

*فراموش نکنید که معیار رسیده بودن انبه رنگ پوست آن نیست. برای اطمینان از رسیده بودن انبه باید روی ضخیم‌ترین قسمت انبه فشار آرامی وارد کنید. اگر میوه به داخل فشرده شد، پس رسیده است.

*به طور معمول خواص انبه یخ زده تا حد زیادی حفظ می‌شود، پس می‌توانید با خیال راحت از انبه منجمد شده برای تهیه اسموتی و دسر استفاده کنید.

*یکی از مهم‌ترین نکات فریز کردن انبه این است که از انبه سالم و باکیفیتی استفاده کنید. اگر پوست انبه سیاه شده و بافت آن بسیار نرم است و بوی ترشی می‌دهد، بهتر است انبه را دور بریزید. اما اگر تنها بافت انبه نرم شده و هنوز طعم و مزه آن تغییر نکرده، می‌توانید انبه را میکس کنید و به صورت پوره در فریزر قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای توت سفید مجلسی به ۲ روش ساده و زعفرانی

*یک نکته مهم در مورد آموزش صحیح و دقیق فریز کردن انبه این است که در زمان چیدن تکه‌های انبه در سینی باید آن‌ها را با فاصله کنار هم قرار دهید تا بعد از منجمد شدند، به هم نچسبند.

 

روش یخ‌زدایی انبه

 

روش یخ زدایی انبه

 

بعد از آشنایی با نکات فریزر کردن انبه باید بدانید که چطور انبه منجمد شده را یخ‌زدایی کنید. برای یخ‌زدایی انبه‌های منجمد می‌توانید انبه‌ها را یک شب زودتر از فریزر خارج کنید و در یخچال قرار دهید. اگر عجله دارید، می‌توانید انبه‌ها را با ظرف یا زیپ کیپ داخل آب قرار دهید تا کاملاً ذوب شود.

در صورتی که از انبه فریزر شده برای پخت دسر یا شیرینی استفاده می‌کنید، هیچ نیازی به یخ‌زدایی نیست و می‌توانید به صورت منجمد آن را روی شعله گاز قرار دهید. برای تهیه اسموتی، بستنی و شیر انبه نیز باید از انبه به صورت منجمد استفاده کنید.

 

مدت زمان نگهداری انبه در فریزر

 

مدت زمان نگهداری انبه در فریزر

 

انبه تنها ۵ تا ۷ روز در یخچال ماندگاری دارد و از همین رو بهترین روش برای نگهداری انبه برای مدت طولانی، فریز کردن انبه است. انبه خرد شده و منجمد شده را می‌توانید از ۶ تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید. می‌توانید با اضافه کردن شربت به انبه آن را برای ۱۲ تا ۱۶ ماه در فریزر بگذارید. انبه میکس شده هم تا ۱۲ ماه در فریزر طعم و مزه خود را حفظ می‌کند.

 

با انبه فریز شده چکار کنیم؟

 

با انبه فریز شده چکار کنیم؟

 

انبه فریزر شده با آن طعم شیرین و عطر جذابی که دارد، هنوز یک میوه یخی لذیذ برای خوردن در روزهای گرم است. اما شما می‌توانید از انبه یخ زده برای تهیه انواع میلک شیک، اسموتی‌های خانگی، بستنی انبه، دسر و کیک و همچنین درست کردن مربا و شربت انبه استفاده کنید.

می‌توانید انبه خرد شده و فریزر شده را برای چند ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا آب شود و از آن در تهیه انواع سالاد استفاده کنید. انبه میکس شده برای تهیه مارمالاد انبه، شیر انبه و همچنین درست کردن سس انبه گزینه مناسبی است. اگر هم هوس ترشی انبه کرده‌اید، می‌توانید از انبه فریزر شده برای تهیه این ترشی لذیذ استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

روش صحیح فریز کردن انبه به صورت خرد شده چیست؟

 

برای فریزر کردن انبه به صورت خرد شده باید یک انبه سالم و رسیده انتخاب کنید. پوست آن را جدا کنید و انبه را به قطعات مکعبی تقسیم کنید. سپس انبه را در سینی بچینید تا منجمد شود و سپس در نایلون‌های زیپ‌دار قرار دهید.

 

مدت زمان نگهداری انبه در فریزر چقدر است؟

 

انبه خرد شده و منجمد شده را می‌توانید از ۶ تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید. می‌توانید با اضافه کردن شربت به انبه آن را برای ۱۲ تا ۱۶ ماه در فریزر بگذارید.

 

منابع: wikihow، insanelygoodrecipes، canyoufreezethis

 

کالابرگ الکترونیک