۳ طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند، گوشت قلقلی و مرغ

۳ طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند، گوشت قلقلی و مرغ


8 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند، گوشت قلقلی و مرغ
فهرست محتوا پنهان

آش عدس با گوشت جزو مقوی‌ترین انواع آش با گوشت چرخ کرده و سایر انواع گوشت است. آش عدس با انواع گوشت سرشار از پروتئین گیاهی و حیوانی است و یک غذای مقوی برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود. البته سبزی آش هم فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش عدس با گوشت قرمز، گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده را به شما آموزش می‌دهیم.

 

انواع آش عدس با گوشت

 

انواع آش عدس با گوشت

 

آش عدس با گوشت همان‌طور که از اسمش پیداست، از دو ماده اصلی عدس و گوشت تشکیل شده است. البته می‌توان مواد مختلفی از جمله انواع دیگر حبوبات، غلات، سبزیجات و گوشت را هم به ترکیب این آش اضافه کرد. گوشت چرخ کرده (مخلوط گوشت چرخ کرده گوساله و گوسفندی)، گوشت فیله گوسفندی و گوشت بوقلمون و مرغ، جزو انواع گوشت قرمز و سفید هستند که بر اساس طبع و سلیقه و مواد در دسترس شما برای طعم‌دهی به آش عدس در این پیش غذا یا غذای ساده به کار می‌روند.

مواد لازم تهیه آش عدس با گوشت گوسفند (برای ۴ نفر)

 
مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت گوسفند ۲۰۰ گرم
برنج ایرانی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش ۱۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
آب قلم، استاک گوشت یا آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
نعنا داغ، پیاز داغ و کشک برای تزیین آش

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش عدس با گوشت گوسفند: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن آش عدس با گوشت گوسفند آشنا شوید.

 

دستور تهیه آش عدس با گوشت

 

مرحله اول؛ برنج و عدس را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند باید برنج و عدس را در ظروف جداگانه و در مقداری آب ولرم خیس کنید. حداقل ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اجازه دهید مواد خیس بخورند.

برای تهیه انواع حبوبات از جمله عدس، گوشت گوسفند و برنج ایرانی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم؛ پیاز داغ و سیر داغ را آماده کنید

در این مرحله از تهیه آش عدس با گوشت باید پیازها را به صورت خلالی نازک خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا وقتی طلایی شوند. سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن خارج شود. وقتی پیاز و سیر به حد کافی سرخ شدند، کمی از پیاز داغ و سیر داغ را جدا کنید و کنار بگذارید تا برای تزیین آش عدس و در مرحله سرو، روی آش بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد، سیر داغ و روغن سرخ کردنی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ گوشت را با پیاز تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه آش عدس، گوشت را به قطعات کوچک ۲ سانتی‌متری، خرد و به پیاز داغ و سیر داغ در قابلمه اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، به آن زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا خامی ادویه‌ها گرفته شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پنکیک ردولوت ساده و قلبی برای صبحانه ولنتاین

در صورت تمایل زردچوبه و فلفل سیاه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم، روی گوشت آب قلم یا آب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه آش ساده و سریع با عدس و گوشت باید روی گوشت استاک گوشت یا آب قلم بریزید و بعد از جوش آمدن، شعله گاز را کم کنید تا گوشت بپزد. اگر آب قلم در دسترس ندارید، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید.

مرحله پنجم؛ برنج، عدس و سبزی آش را اضافه کنید

بعد از این که گوشت خوب پخت و نرم شد، برنج و عدس را آبکشی کنید و به سایر مواد اضافه کنید. نمک را در این مرحله از طرز تهیه آش عدس با گوشت اضافه کنید. بعد از اینکه عدس پخت، در ۱۵ دقیقه پایانی سبزی آش را اضافه کنید. اجازه دهید آش جا بیفند

مرحله آخر؛ آش عدس را سرو و تزیین کنید

بعد از این که آش عدس به غلظت مناسب رسید، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. روی ظرف آش را با پیاز داغ مجلسی و سیر داغی که کنار گذاشته بودید، کشک و نعنا داغ تزیین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، کشک پایه خشک و کشک پایه لبنی، سبزی خشک نعناع، پیاز داغ آماده و سبزی منجمد آش را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی

مواد لازم برای تهیه آش  عدس با گوشت قلقلی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
سبزی آش ۱۵۰ گرم
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
رشته سوپی (خرد شده) ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه آش عدس با گوشت چرخ کرده

 

مراحل طرز تهیه آش عدس با گوشت چرخ کرده

 

مرحله اول؛ عدس را در آب بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش عدس با گوشت قلقلی ابتدا باید عدس را از حداقل ۲ ساعت قبل در مقداری آب بخیسانید.

مرحله دوم؛ مایه گوشت قلقلی را آماده کنید

پیازها را پوست بگیرید و بشویید. انتهای پیاز (قسمت ریشه) را جدا نکنید. پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. سپس آب پیاز را با دست بگیرید. گوشت چرخ کرده را بهتر است از نوع مخلوط گوساله و گوسفند انتخاب کنید. گوشت را در یک کاسه بریزید و پیاز رنده و آبگیری شده (تفاله پیاز) را اضافه کنید.

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به همراه آرد نخودچی (الک شده) اضافه کنید. برای این که بوی زهم گوشت کاملا گرفته شود، می‌توانید دو حبه سیر را هم با قسمت ریز، رنده و به مواد گوشت اضافه کنید. همه مواد را با هم به خوبی ورز دهید تا مخلوطی یکدست و منسجم داشته باشید. روی ظرف مایه گوشت را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید. ۳۰ دقیقه اجازه دهید مواد استراحت کنند و گوشت خودش را بگیرد.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ‌ کرده و آرد نخودچی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ عدس را جداگانه بپزید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و عدس را آبکشی کنید. عدس را به آب قابلمه اضافه کنید و روی شعله گاز قرار دهید. بعد از این که آب جوش آمد، درب ظرف را بگذارید و صبر کنید تا عدس بپزد.

مرحله چهارم؛ گوشت قلقلی‌ها را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه آش عدس با گوشت چرخ کرده، و در فاصله پختن عدس، مایه گوشت قلقلی را از یخچال خارج کنید و دوباره ورز دهید. به اندازه یک فندق (کوچک‌تر از گردو) از مایه گوشت قلقلی جدا کنید و گرد کنید. وقتی همه مایه گوشت را قلقلی کردید، در یک تابه مقداری روغن بریزید و بعد از این که داغ شد، گوشت‌های قلقلی را در آن بریزید تا سرخ شوند.

مرحله پنجم؛ مواد آش عدس را اضافه کنید

وقتی عدس نیم‌پز شد، کوفته قلقلی‌ها را به عدس‌ها اضافه کنید. اگر آب عدس کم شده است، کمی آب جوش اضافه کنید. در همین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به آش عدس اضافه کنید. سبزی آش به همراه ورمیشل (رشته سوپی) را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا همه مواد به مدت حداقل ۲۰ دقیقه به آرامی با هم بپزند.

در صورت تمایل می‌توانید رشته سوپی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ آش عدس با گوشت قلقلی را سرو و تزیین کنید

در ۱۰ دقیقه پایانی، در صورت دلخواه، کمی آبلیمو یا آب نارنج به آش عدس اضافه کنید. بعد از این که آش عدس پخت و به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. آش عدس را در ظرف مناسب بریزید و سرو کنید. روی آش عدس با گوشت قلقلی را به دلخواه خود با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه اسنک کالباس، در تابه، ساندویچ ساز، فر و با اتو در ۱۰ دقیقه

برای تهیه آبلیمو و آب نارنج می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با فیلم آموزش تهیه

مواد لازم آش عدس با مرغ برای سرماخوردگی

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت مرغ ۲۵۰ گرم
پیاز ۳ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
سبزی آش ۴۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
برنج ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز داغ و کشک به مقدار دلخواه برای تزیین آش
روغن مایع به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش عدس با مرغ

 

آش عدس با گوشت مرغ

مرحله اول؛ عدس را خیس کنید

برای درست کردن آش عدس با مرغ قبل از هر چیز باید عدس را حداقل ۲ ساعت در آب خیس کنید تا نفخ عدس گرفته شود.

مرحله دوم؛ پیاز داغ و سیر داغ درست کنید

۲ عدد از پیازها را هم خلالی نازک خرد کنید و پیاز داغ درست کنید. حبه‌های سیر را هم ریز خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید.

مرحله سوم؛ مرغ را با پیاز تفت دهید

برای تهیه آش عدس با گوشت مرغ، ۱ عدد پیاز باقی‌مانده را خرد کنید و در روغن کمی تفت دهید، وقتی پیازها سبک شدند، مرغ را هم به همراه ادویه‌های دلخواه (نمک، زردچوبه و فلفل سیاه) به پیازهای تفت خورده اضافه کنید و مقداری دیگر تفت دهید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ مرغ را بپزید و سپس ریش ریش کنید

سپس مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه با آب یا استاک مرغ بپزید. بعد از پخت، اگر از گوشت مرغ با استخوان استفاده کرده‌اید، استخوان‌ها را جدا کنید و در غیر این صورت می‌توانید مرغ را ریش‌ریش کنید. آب مرغ را نگه دارید.

مرحله پنجم؛ عدس را بپزید

در این فاصله عدس را هم جداگانه بپزید. وقتی عدس نیم‌پز شد، مرغ را به همراه آب مرغ به عدس اضافه کنید. به همراه مرغ و عدس، برنج را هم به مواد اضافه کنید.

مرحله آخر؛ آش عدس با مرغ را سرو کنید

بعد از این که همه مواد پخت و آش به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید و آش عدس را در ظرف مناسب سرو و با پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش عدس بدون گوشت به ۳ روش با رشته، بلغور یا برنج

فوت و فن‌های طرز تهیه آش عدس با گوشت

 

فوت و فن های طرز تهیه آش عدس با گوشت

 

  • می‌توان در طرز تهیه آش عدس از مواد مختلفی مانند جو، جو پرک، رشته آش، برنج، حبوبات مختلف مثل نخود و لوبیا چیتی یا سبزیجاتی مثل اسفناج، تره فرنگی و شوید نیز استفاده کرد. همچنین استفاده از سیب زمینی، هویج و گوجه فرنگی در این‌ آش، به سلیقه شما بستگی دارد.
  • هر چند عدس به نسبت حبوبات دیگر مثل نخود، لوبیا و لپه، زودتر می‌پزد ولی برای این که نفخ آن را بگیرید، حتما از قبل، به مدت ۲ ساعت آن را در آب ولرم بخیسانید.
  • اگر زمان کافی برای خیساندن عدس ندارید، عدس را بشویید، در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که کمی جوش خورد، آب آن را عوض کنید.
  • هنگام سرو در صورت تمایل، آش عدس را می‌توانید با کشک، ماست، پیاز داغ و نعنا داغ یا سبزی معطر تازه تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته عدس بدون گوشت

ترکیب سبزی آش عدس چیست؟

 

سبزی آش عدس چیست؟

 

در طرز تهیه آش عدس با گوشت از همان سبزی آش رشته استفاده می‌شود. سبزی آش هم شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید است. البته اسفناج را گاهی با برگ چغندر، جایگزین یا این‌که از هر دو در سبزی آش استفاده می‌کنند. اندازه آن‌ها هم در آش عدس به نسبت مساوی است. برای مثال در هر یک کیلوگرم سبزی آش عدس، این میزان سبزی ترکیب می‌شود:

  • تره: ۲۰۰ گرم
  • جعفری: ۲۰۰ گرم
  • گشنیز: ۲۰۰ گرم
  • شوید: ۲۰۰ گرم
  • اسفناج (برگ چغندر یا ترکیب هر دو): ۲۰۰ گرم

*اگر سبزی آش در دسترس نداشتید می‌توانید از همان تره و جعفری به تنهایی استفاده کنید.

سوال متداول

چطور آش عدس را لعابدار کنیم؟

برای لعابدار شدن آش عدس می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد را با آب ترکیب کنید و در حین پخت به آش عدس اضافه کنید.
کالابرگ الکترونیک