۱۶ نکته مهم نگهداری برنج پخته در یخچال و فریزر و دمای اتاق

۱۶ نکته مهم نگهداری برنج پخته در یخچال و فریزر و دمای اتاق


9 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج کره‌ای
برای خیلی از افراد نحوه نگهداری برنج پخته یک چالش مهم محسوب می‌شود. معمولاً برنج بعد از پخته شدن زود خراب می‌شود و اگر از روش درستی برای نگهداری برنج پخته استفاده نکنید، احتمالاً باید همه برنج‌ها را دور بریزید. اما شیوه نگهداری برنج پخته شده در فریزر را بلد هستید؟ برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟ اصلاً از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با نکات نگهداری برنج پخته آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نگهداری از برنج پخته پاسخ خواهیم داد.

نگهداری برنج پخته در دمای اتاق

نگهداری برنج پخته در دمای اتاق
برنج پخته نباید برای مدت طولانی در دمای اتاق قرار بگیرد. از مهم‌ترین نکات نگهداری برنج پخته این است که اگر برنج پخته شده را برای مدت طولانی در فضای اتاق قرار دهید، باکتری‌ها و هاگ‌ها در آن رشد می‌کنند و موجب ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند. معمولاً برنج فاسد با گرم کردن هم قابل مصرف نیست.
شما می‌توانید برنج پخته را تا زمان خنک شدن آن و حداکثر تا ۶ ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. معمولاً پیشنهاد می‌شود برنج پخته را نهایتا ۲ ساعت در فضای بیرون از یخچال قرار دهید.

نگهداری برنج پخته در یخچال

اگر قصد دارید برنج را تا یکی دو روز آینده مصرف کنید، نگهداری برنج پخته شده در یخچال روش مناسبی است. یکی از نکات نگهداری برنج پخته این است که برای قرار دادن برنج در یخچال باید برنج پخته شده را حدود ۲ ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا کاملاً خنک شود. سپس برنج‌ها را داخل ظروف شیشه‌ای درب دار یا زیپ کیپ بریزید و خوب محکم کنید و در یخچال قرار دهید.
در نحوه نگه داشتن برنج پخته شده در یخچال فراموش نکنید که حتماً از ظروف درب‌دار استفاده کنید. قرار دادن برنج بدون درب در یخچال موجب انتقال آلودگی‌ها به برنج و همچنین خشک شدن برنج پخته می‌شود. سعی کنید برای نگهداری برنج پخته در یخچال حتماً آن را دور از میوه‌ها و سبزیجات خام قرار دهید.

نگهداری برنج پخته شده در فریزر

نگهداری برنج پخته شده در فریزر
یکی دیگر از روش‌های نگهداری از برنج پخته قرار دادن آن در فریزر است. برای نگهداری برنج پخته شده در فریزر می‌توانید برنج را داخل زیپ کیپ یا پلاستیک بریزید. سپس هوای داخل پلاستیک را به طور کامل تخلیه کنید و درب آن را محکم نمایید و داخل فریزر قرار دهید.
  • فریز کردن برنج پخته موجب می‌شود تا برنج شما کاملاً مرطوب و تازه باقی بماند و مزه آن بعد از چند روز خراب نشود.
  • قرار دادن برنج پخته در یخچال موجب سفت و خشک شدن برنج می‌شود و طعم آن تغییر می‌کند. از همین رو اگر قصد دارید بعد از چند روز برنج را استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود حتماً آن را در فریزر قرار دهید.
  • شما می‌توانید از برنج فریزر شده هم داخل غذا برای درست کردن انواع پلو و هم برای سرو کنار خوراک و خورشت برای ناهار یا در منوی شام استفاده کنید.

مدت زمان نگهداری برنج پخته به روش‌های مختلف

مدت زمان نگهداری برنج پخته به روش‌های مختلف
نحوه نگهداری برنج پخته چه به روش کته‌ای و چه برنج پخته شده آبکش قالبی یا ساده به روش‌های مختلف متفاوت است. در ادامه می‌توانید با مدت زمان نگهداری از برنج پخته به شیوه‌های مختلف آشنا شوید.
  • شما می‌توانید تا ۱ ماه برنج پخته را در فریزر نگه دارید.
  • برنج پخته شده تا ۳ روز در یخچال قابل نگهداری است.
  • در دمای اتاق تا ۶ ساعت می‌توانید برنج پخته را نگهداری کنید.
  • در پلوپز می‌توانید تا ۳ ساعت برنج پخته را نگهداری کنید.

نحوه گرم کردن برنج پخته بعد از نگهداری در یخچال و فریزر

نحوه گرم کردن برنج بعد از نگهداری در یخچال و فریزر
نگهداری برنج پخته در یخچال یا فریزر یکی روش ایده‌آل برای افزایش ماندگاری برنج است. اما برای گرم کردن برنجی که در یخچال و فریزر نگهداری کرده‌اید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

گرم کردن برنج پخته روی اجاق گاز

برای گرم کردن برنج پخته روی اجاق گاز باید برنج را داخل قابلمه بریزید. سپس در صورت نیاز چند قطره روغن یا یک قاشق غذاخوری کره و مقداری آب روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج گرم شود.

گرم کردن برنج پخته در فر

برای گرم کردن برنج در فر برنج را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. سپس برنج را با پشت قاشق به آرامی باز کنید و چند قطره روغن یا یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. سپس روی ظرف برنج فویل بکشید و برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

گرم کردن برنج پخته در مایکروویو

گرم کردن برنج در مایکروویو یکی دیگر از شیوه‌های گرم کردن برنج پخته است. برای این کار باید کمی آب روی برنج بپاشید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. سپس روی ظرف برنج را بپوشانید و برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. سپس برنج را به آرامی با چنگال هم بزنید و دوباره برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده است؟

از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده است؟
برنج خراب و فاسد معمولاً بوی متفاوتی نسبت به برنج سالم دارد. اگر بعد از قرار دادن برنج در محیط اتاق یا داخل یخچال متوجه بوی بد برنج شدید و یا حس کردید بافت برنج کمی لزج شده بهتر است بدون کوچک‌ترین درنگی آن را دور بریزید. از طرف دیگر گاهی اوقات ممکن است بعد از قرار دادن برنج در فضای بیرون روی آن کپک ایجاد شود یا ظاهری نامناسب پیدا کند.
معمولاً قرار دادن برنج بیشتر از ۲ ساعت در فضای بیرون از یخچال می‌تواند موجب افزایش رشد باکتری‌ها و فاسد شدن برنج شود. مصرف برنج فاسد می‌تواند سبب مسمومیت شود.

مهم‌ترین نکات نگهداری برنج پخته

مهم‌ترین نکات نگهداری برنج پخته
  • از مهم‌ترین نکات نگهداری برنج پخته این است که بعد از سرد شدن برنج پخته شده به سرعت آن را به یخچال یا فریزر انتقال دهید.
  • فراموش نکنید که برای نگهداری برنج پخته هیچ‌گاه از ظروف آلوده به غذاها و یا قاشق آلوده استفاده نکنید. زیرا این کار روند فاسد شدن برنج را سریع‌تر می‌کند.
  • هیچ‌گاه بیشتر از ۲ روز از برنج پخته که در یخچال مانده استفاده نکنید.
  • به نحوه نگهداری برنج پخته در یخچال و فریزر دقت کنید و حتماً برنج را داخل ظروف درب بسته بریزید.
  • بعد از ۳ تا ۴ ماه از قرار دادن برنج پخته در فریزر آن را دور بریزید.
  • اگر برنجی را یک بار از یخچال و فریزر خارج کردید و گرم کردید، باید باقی مانده آن را دور بریزید. زیرا گرم کردن برنج برای چند بار موجب رشد میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های مضر در آن می‌شود.
  • معمولاً علائم مسمومیت با برنج بعد از ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت پس از مصرف برنج بروز می‌کند و پس از ۲۴ ساعت نیز از بین می‌رود. اگر بعد از مصرف برنج فاسد دچار استفراغ، تب، اسهال و دل درد شدید و علائم بیشتر از ۲ روز طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
در این مقاله سعی کردیم به نکاتی برای نگهداری برنج پخته در فریزر و یخچال اشاره کنیم. فراموش نکنید که برنج پخته خیلی زود در فضای اتاق فاسد می‌شود و مصرف برنج پخته فاسد می‌تواند موجب بروز علائم مسمومیت شود. بنابراین سعی کنید به نحوه نگهداری برنج پخته توجه کنید و بعد از سرد شدن برنج به سرعت آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید.

سوالات متداول

طرز فریز کردن برنج پخته چگونه است؟

در نحوه نگهداری برنج پخته باید برنج را داخل ظرف درب بسته یا زیپ کیپ قرار دهید و در فریزر بگذارید.

برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟

نحوه نگهداری برنج پخته در یخچال بسیار ساده است و شما می‌توانید تا دو روز برنج را در یخچال نگهداری کنید.

مدت زمان فریز کردن برنج پخته چقدر است؟

یکی از نکات نگهداری برنج پخته در فریزر این است که شما می‌توانید برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید. معمولاً برنج پخته تا ۳ ماه در فریزر قابل نگهداری است.

مضرات برنج پخته شده مانده چیست؟

از مهم‌ترین مضرات برنج پخته شده مانده می‌توان به ایجاد مسمومیت و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

منابع: southernliving، deliciousmagazine

حتما بخوانید  بهترین تغذیه و مناسب ‌ترین غذاها و دسرها برای افراد مبتلا به انواع سرطان
کالابرگ الکترونیک