طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده به روش اصلی

طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده به روش اصلی


27 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست
فهرست محتوا پنهان

کله جوش بجنوردی با ماست قطعا یکی از متفاوت‌ترین انواع کله جوش است که در ترکیبات آن از ماست، گوجه و خیار استفاده می‌شود. می‌توانید به راحتی این کله جوش را به عنوان یک غذای ساده در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست را با تمام فوت و فن‌های آن به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست

 

طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کله جوش با ماست: ۲۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم کله جوش: بسته به مواد به کار رفته در کله جوش بین ۱۰۵ تا حدود ۲۵۰ کالری است

مواد لازم برای تهیه کله جوش بجنوردی با ماست

  • ماست چکیده محلی: نیم کیلوگرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • مغز گردوی خردشده: ۲ عدد
  • گوجه‌ فرنگی: ۲ عدد
  • آب جوش: ۲ لیوان
  • روغن مایع (یا روغن حیوانی): به مقدار لازم
  • نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • خیار: ۱ عدد

مراحل طرز تهیه کله جوش با ماست بدون گوشت به روش بجنوردی

 

مراحل طرز تهیه کله جوش با ماست بدون گوشت به روش بجنوردی

 

طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست بسیار ساده است. طعم این کله جوش بجنوردی آن‌قدر جذاب است که اگر یک بار طعمش را بچشید، قطعا شیفته آن خواهید شد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کله جوش اصیل بجنوردی با ماست آشنا شوید.

مرحله اول؛ ماست را با آب ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کله جوش با ماست به روش بجنوردی باید ماست چکیده را در یک ظرف بریزد و خوب هم بزنید. سپس دو لیوان آب داغ به آن اضافه کنید. مواد را با کمک چنگال یا همزن دستی به‌طور کامل ترکیب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ماست از جمله ماست چکیده را با بالاترین کیفیت به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ مغز گردو، پیاز و سیر را خرد کنید

در این مرحله پوست گردوها را بگیرید و به کمک چاقو یا دست مغز گردو را به اندازه دلخواه خرد کنید. پوست پیاز و سیر را جدا کنید و آن‌ها را نیز با چاقو خرد کنید و در ظروف جداگانه بریزید. در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو و صیفی جات بسته‌بندی را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی سیب و دارچین مقوی و خوشمزه به ۲ روش

مرحله سوم؛ پیاز داغ و سیر داغ را آماده کنید

در این مرحله باید سیر داغ مجلسی و پیاز داغ مجلسی را تهیه کنید. برای این کار مقداری روغن مایع یا روغن محلی در قابلمه بریزید و شعله گاز را روشن کنید. پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. در یک ماهیتابه جداگانه سیر داغ را هم درست کنید. سیر داغ را به پیاز داغ اضافه کنید.

اگر زمان کافی برای تهیه پیاز داغ و سیر داغ خانگی ندارید، می‌توانید سیر داغ و پیاز داغ، روغن مایع و روغن حیوانی را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ گوجه‌ فرنگی‌های رنده شده را به ماهیتابه اضافه کنید

 

برای تهیه کله جوش بجنوردی گوجه‌فرنگی‌های رنده شده را به ماهیتابه اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست باید گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و سپس رنده کنید. حالا گوجه‌های رنده شده را به قابلمه حاوی پیاز داغ و سیر داغ اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب گوجه‌ها کشیده شود و به روغن بیفتد.

مرحله پنجم؛ ادویه‌ها، نعناع خشک و گردو را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کال جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی بعد از این که گوجه‌ها به خوبی سرخ شدند، می‌توانید نعناع خشک، زردچوبه و فلفل سیاه را به سایر مواد اضافه کنید. کمی صبر کنید و سپس مغز گردوهای خرد شده نیز در قابلمه بریزید.

در صورت تمایل برای تهیه سبزی خشک نعناع، زردچوبه و فلفل سیاه به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله ششم؛ ترکیب ماست و آب را به سایر مواد کالجوش اضافه کنید

کمی صبر کنید تا همه مواد با هم سرخ شوند و عطر آن‌ها بلند شود. سپس می‌توانید ترکیب ماست و آب را به سایر مواد کله جوش بجنوردی اضافه کنید. این مرحله از پخت کله جوش حدود نیم ساعت طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که در این مدت غذا را با حرارت ملایم روی گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا ماست نبرد و غذا غلیظ شوند. در انتها طعم غذا را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک به آن اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله هفتم؛ کله جوش بجنوردی را سرو کنید

بعد از آماده شدن غذا آن را در ظرف دلخواه بریزید. خیار را به‌صورت نگینی خرد کنید و به کله جوش اضافه کنید. صبر کنید تا غذا کمی خنک شود، سپس نان خرد شده را در کله جوش ترید کرده و غذا را میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ مدل کله جوش کرمانی،‌ اصفهانی و ترکی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست

 

  • برای تهیه کله جوش با ماست باید از ماست چکیده محلی استفاده کنید. در صورتی که به ماست چکیده دسترسی ندارید، می‌توانید ماست را داخل یک کیسه پارچه‌ای تمیز بریزید و برای چند ساعت در جایی آویزان کنید تا آب اضافی ماست خارج شود. طرز تهیه ماست چکیده را بلد هستید؟
  • اگر ماست چکیده شما شور است، بهتر است به این غذا نمک اضافه کنید تا طعم غذا شور نشود.
  • بعضی افراد برای متعادل کردن طعم ترشی این غذا از مقداری شیرین‌ بیان در کله جوش استفاده می‌کنند.
  • در صورتی که دوست ندارید طعم کله جوش بجنوردی شما ترش باشد، می‌توانید از ماست شیرین برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • اگر برای درست کردن کله جوش بجنوردی به ماست دسترسی ندارید می‌توانید این غذا را با کشک یا دوغ سنتی و محلی نیز درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید کشک پایه لبنی، کشک پایه خشک و دوغ بدون گاز از جمله دوغ سنتی را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای افزایش غلظت کله جوش بجنوردی با ماست می‌توانید مقداری آرد را با روغن تفت دهید و به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید آرد را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورتی که کله جوش بجنوردی شما بیش از حد غلیظ شد، می‌توانید مقداری از ترکیب ماست و آب را به آن اضافه کنید.
  • بعد از اضافه کردن ماست به کله جوش حتما شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و مدام غذا را هم بزنید تا ماست در کله جوش نبرد.
  • در صورت تمایل می‌توانید بعد از ترکیب کردن ماست چکیده با آب یک عدد تخم‌مرغ در آن بریزید و خوب هم بزنید. این کار از بریده شدن تخم‌مرغ در کله جوش جلوگیری می‌کند و موجب متعادل شدن طبع غذا می‌شود. در صورت تمایل برای خرید تخم‌ مرغ به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • اگر دوست ندارید خیار را با کله جوش ترکیب کنید، می‌توانید آن را در کنار کله جوش سرو کنید و جداگانه میل کنید.
  • برای خوش‌طعم‌تر شدن کله جوش بجنوردی با ماست می‌توانید علاوه بر نعناع خشک از سبزی‌های معطر دیگری مثل گشنیز، جعفری و نعناع تازه نیز استفاده کنید.
  • برای درست کردن کالجوش بجنوردی می‌توانید گوجه فرنگی را به‌صورت رنده شده یا نگینی به غذا اضافه کنید؛ یا نیمی از گوجه فرنگی خرد شده و نیمی دیگر پوره باشد.
  • برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا می‌توانید از آب قلم یا استاک سبزیجات نیز استفاده کنید.
  • در همان منطقه‌ی خراسان شمالی، سبزواری‌ها به جای کله جوش «کمه جوش» درست می‌کنند. برای یاد گرفتن طرز تهیه کمه جوش سبزواری روی لینک مطلب کلیک کنید.
حتما بخوانید  ۱۵ راهکار ساده و موثر از بین بردن بوی ماهی از دست

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کله جوش با دوغ

سوالات متداول

اگر برای درست کردن کله جوش بجنوردی به ماست دسترسی نداشتیم، از چه جایگزین‌هایی استفاده کنیم؟

اگر در طرز تهیه کله جوش ساده بجنوردی به ماست دسترسی ندارید می‌توانید این غذا را با کشک یا دوغ نیز درست کنید.

چه زمانی باید خیار را به کله جوش بجنوردی اضافه کنیم؟

خیار خرد شده را باید بعد از آماده شدن کله جوش و زمان سرو غذا به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید خیار را به‌صورت جداگانه در کنار غذا سرو کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک