طرز تهیه شیرینی کاجا هندی (شیرینی خواجه) به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی کاجا هندی (شیرینی خواجه) به روش قنادی


7 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی کاجا هندی (شیرینی خواجه) به روش قنادی

«شیرینی کاجا» (Khaja) یا «شیرینی خواجه»، یک شیرینی خاص و خوشمزه اصالتا هندی است که مردم هند در مناسبت‌های مذهبی مثل جشن‌های فصلی یا مسلمانان هند، به عنوان شیرینی ماه رمضان سرو می‌کنند. پایه اصلی این شیرینی، مثل زولبیا و بامیه یک خمیر درست شده با آرد است و بعد از سرخ شدن در روغن، در شربت بار، مزه‌دار و شیرین می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شیرینی کاجا هندی یا شیرینی خواجه، به همراه نکات تهیه و خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کاجا هندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد مایدا یا آرد قنادی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۲۵ گرم)
آب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار (حدود ۶۳ میلی‌لیتر)
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱/۴ قاشق غذاخوری
کره ۷ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم (برای سرخ کردنی شیرینی)

 

مواد لازم برای تهیه شربت بار کاجا هندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل ۳ تا ۴ عدد
چوب دارچین ۲ تکه
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری

 

میزان کالری شیرینی کاجا هندی: حدود ۳۹۵ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت شیرینی کاجا هندی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی کاجا هندی برای ماه رمضان

مراحل طرز تهیه شیرینی کاجا هندی

برای تهیه شیرینی کاجا با پیمانه لیوان، نیازی به پخت و پز با فر ندارید. این شیرینی ماه رمضان بسیار ساده است و فقط مثل روش تهیه زولبیا و طرز تهیه بامیه ایرانی در روغن سرخ شده و در شربت بار، شیرین می‌شود. برای آموزش طرز تهیه شیرینی کاجا مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خمیر کاجا را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه این شیرینی ماه رمضانی هندی، کره را در دمای محیط بگذارید تا نرم شود. البته می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از کره را برای درست کردن خمیر روی حرارت ملایم هم آن را ذوب کنید. آرد مایدا یا آرد سه صفر قنادی بدون سبوس را ۲ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. الک کردن آرد باعث لطافت شیرینی می‌شود. آرد الک شده را در یک کاسه بریزید کره را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی هجولاس | شیرینی مخصوص کریسمس در کلمبیا

در صورت تمایل می‌توانید آرد و کره را از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر کاجا را استراحت دهید

به ترکیب آرد و کره، شکر و نمک را هم اضافه کنید و آب را کم‌کم به این ترکیب بیفزایید. بعد از هر بار افزودن آب به این ترکیب، آن را ورز دهید تا زمانی که تمام آب را اضافه کنید و آرد حالت خمیری به خود بگیرد و نرم و یکدست شود. خمیر را کف ظرف جمع کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند.

برای خرید شکر و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: شربت بار را درست کنید

در فاصله آماده شدن خمیر، در یک قابلمه، آب و شکر را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا دانه‌های شکر ذوب شوند. این ترکیب را با کفگیر چوبی هم بزنید. آب و شکر که شروع به حباب زدن کردند، چوب‌های دارچین و دانه‌های هل را اضافه کنید.

در آخر زعفران دم کرده و آبلیمو را هم اضافه کنید. اجازه دهید آب بجوشد و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شربت بار حرارت ببیند و غلیظ شود. شربت بار باید کمی چسبندگی داشته باشد. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شربت در دمای محیط سرد شود.

چوب دارچین، دانه هل، آبلیمو و زعفران باکیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: خمیر شیرینی را با وردنه باز کنید

در این مرحله و در فاصله سرد شدن شربت بار، خمیر شیرینی را از کاسه بیرون بیاورید. روی یک سطح صاف نشاسته ذرت را بپاشید. سپس خمیر را با وردنه باز کنید تا کاملا نازک شود ولی از هم باز و پاره نشود. سپس روی خمیر ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری کره نرم شده در دمای محیط را بمالید. بعد، از یک سمت، شروع به رول کردن خمیر کنید. در آخر، دست خود را کمی خیس کنید و انتهای خمیر را به قسمت رول شده بچسبانید.

می‌توانید نشاسته ذرت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش  تهیه کنید.

مرحله پنجم: خمیر شیرینی را قیچی کنید

خمیر رول شده را با قیچی در عرض‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری برش بزنید. خمیر‌ها را جدا از هم قرار دهید تا به هم نچسبند. سپس در یک تابه روغن بریزید. دقت کنید که روغنتان باید زیاد باشد که شیرینی در آن شناور شود. پس بهتر است از تابه‌ کوچک استفاده کنید. تابه را روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود.

بعد یکی یکی شیرینی‌ها را در تابه بگذارید تا جایی که شیرینی‌ها در کنار هم کف تابه چیده شوند و روی هم قرار نگیرند. در زمان سرخ شدن شیرینی‌ها، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد مرغ سوخاری | غذای کریسمس استرالیایی ها

مرحله ششم: شیرینی‌های کاجا را در شربت بگذارید

وقتی همه قسمت‌های شیرینی طلایی شدند و مغز شیرینی کاجا پخت، به ترتیب هر ۲ تا ۳ شیرینی سرخ شده را در شربت بار بیندازید. هر شیرینی باید به مدت ۳۰ ثانیه در شربت بار بماند تا طعم بگیرد. سپس کاجاها از شربت بیرون بیاورید و در صافی بگذارید تا شربت آنها خارج شود. همه شیرینی‌ها را به همین شکل آماده کنید.

مرحله هفتم: شیرینی کاجا را سرو کنید

در آخر وقتی شیرینی‌های کاجا، شربت اضافه‌شان کشیده شد، آن‌ها را از صافی بردارید و در ظرف سرو بچینید. می‌توانید به دلخواه روی شیرینی را پودر نارگیل یا انواع مغزهای آجیل بپاشید. شیرینی کاجا را می‌توانید در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات طرز تهیه شیرینی کاجا

نکات طرز تهیه شیرینی کاجا 

  • برای تهیه خمیر شیرینی کاجا، از یک آرد بدون سبوس به نام «مایدا» استفاده می‌شود تا بافت شیرینی لطیف شود. اگر به این آرد دسترسی دارید، آن را تهیه کنید، در غیر این صورت،‌ آرد بدون سبوس که به آرد نول، آرد قنادی یا آرد سه صفر مشهور است، برای درست کردن این شیرینی مناسب است.
  • هر چه ضخامت خمیر شیرینی کاجا، کمتر و خمیر نارک‌تر و باریک‌تر باشد، هم سریع‌تر سرخ می‌شود، هم در هنگام سرخ کردن، کاملا مغزپخت می‌‌شود و هم بافت تردتری پیدا می‌کند.
  • در هنگام سرخ کردن شیرینی کاجا، ابتدا روغن را داغ کنید ولی به محض انداختن خمیرهای شیرینی کاجا در روغن، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا شیرینی‌ها برای مغزپخت شدن، زمان کافی داشته باشند.
  • شربت باری که برای شیرین کردن کاجا از آن استفاده می‌شود، دقیقا مشابه شربت بار زولبیا و بامیه درست می‌شود، یعنی به همان شیرینی و با همان غلظت باید آن را تهیه کنید.
  • زمانی که شیرینی کاجا را سرخ می‌کنید، بلافاصله به صورت داغ در شربت باری که در دمای محیط خنک شده بیندازید و فقط ۳۰ ثانیه در شربت نگه دارید وگرنه شیرینی کاجا خمیری می‌شود.
  • برای براق شدن رنگ کاجاها در زمان سرو کردن، می‌توانید به شربت بار، ۱ قاشق غذاخوری گلوکز مایع اضافه کنید تا بعد از سرخ شدن شیرینی و خواباندن در شربت، رنگ شیشه‌ای براق پیدا کند.

فوت و فن‌ های خوشمزه شدن شیرینی کاجا هندی

فوت و فن‌ های خوشمزه شدن شیرینی کاجا هندی

برای ترد شدن شیرینی کاجا چه کنیم؟

۱- از آرد سه صفر یا آرد قنادی برای درست کردن شیرینی‌ کاجا استفاده کنید.

۲- از کره برای رومال کردن خمیر شیرینی کاجا استفاده کنید.

۳- خمیر هر چه نازک‌تر باشد، بافت شیرینی تردتر می‌شود.

چرا شیرینی‌های کاجا به هم می‌چسبند؟

۱- اگر در هنگام برش زدن خمیر شیرینی‌ کاجا، خمیرهای برش خورده را روی هم قرار دهید، به هم می‌چسبند و جدا کردن آنها سخت خواهد شد.

۲- در طرز تهیه شیرینی کاجا، بعد از سرخ شدن و قرار دادن شیرینی‌ها در شربت بار، آنها را در صافی بگذارید تا شربت اضافی خود را از دست بدهند.

 

کالابرگ الکترونیک