طرز تهیه خورش قیمه مجلسی جا افتاده و غلیظ به روش رستورانی

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی جا افتاده و غلیظ به روش رستورانی


28 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

خورش قیمه مجلسی با گوشت یکی از انواع خورشت قیمه است که برای مناسبت‌های مختلف مثل غذای نذری و غذای مهمانی پخته می‌شود. اما درست کردن یک خورشت قیمه مجلسی و رستورانی که طعم، رنگ و عطر جذابی دارد، نیازمند مهارت بالایی است. باید فوت و فن‌ها و اصول تهیه این خورش خوشمزه را بلد باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه خورش قیمه مجلسی به روش رستورانی و نکات خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه مجلسی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی (گوسفند یا گوساله) ۳۰۰ گرم
لپه ۱۵۰ گرم
سیر ۲ حبه
گوجه فرنگی ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
کره آب شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
لیمو عمانی زرد ۴ عدد
زعفران دم کشیده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
چوب دارچین ۲ عدد
هل ساییده شده نصف قاشق چای‌خوری
پودر گل محمدی نصف قاشق چای‌خوری
نمک به مقدار لازم
سیب زمینی ۲ عدد متوسط

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش قیمه مجلسی: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و رستورانی با گوشت

مراحل طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و رستورانی با گوشت

خورش قیمه مجلسی را می‌توانید به عنوان غذای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود با گوشت خورشتی گوسفند یا گوساله، تهیه و سرو کنید. در این خورش می‌توانید برای خوش عطر شدن از ادویه مخصوص خورش قیمه استفاده کنید. مراحل طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با طعمی عالی و بی‌ نظیر را دنبال کنید.

مرحله اول: لپه و لیمو عمانی را آماده کنید

در ابتدا لپه را پاک کنید و زیر آب بشویید. لپه را در یک کاسه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. اگر فرصت دارید بهتر است حدود ۲ تا ۸ ساعت لپه را بخیسانید. در این مدت حداقل ۳ تا ۴ بار آب روی لپه را با آب تمیز جایگزین کنید. روی پوست لیمو عمانی‌ها را با چاقو چند سوراخ ایجاد کنید و در یک لیوان بیندازید. روی لیموها مقداری آب جوش بریزید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه در آب بمانند و تلخی آنها گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لپه و لیمو عمانی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: لپه را بجوشانید

برای گرفتن نفخ لپه و خوشرنگ شدن خورش، در شروع کار، لپه را از آب بکشید و در یک قابلمه بریزید و ۲ لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. روی آب، کف‌های سفید ایجاد می‌شود. ۲ تا ۳ دقیقه بعد، لپه‌ها را آبکش کنید. دوباره این کار را انجام دهید و آب را دور بریزید. قیمه‌ها را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پیتزا سوسیس خانگی + خمیر جادویی و سس پیتزا

مرحله سوم: گوجه و رب را آماده کنید

گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده کنید. می‌توانید خیلی ریز و نگینی هم خرد کنید. در یک قابلمه کوچک گوجه فرنگی‌ها را بریزید و به آن‌ها کره اضافه کنید. گوجه‌ فرنگی‌ها را روی حرارت تفت دهید تا خامی آنها گرفته شود و رنگ بدهند. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کاملا رب گوجه فرنگی هم از خامی بیفتد و رنگ باز کند.

شما می‌توانید انواع کره حیوانی و گیاهی و رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: سس قیمه را درست کنید

در این مرحله، به مایه گوجه و رب، چوب دارچین، پودر گل محمدی، هل و گلاب را اضافه کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه تفت دهید تا خامی ادویه‌ها گرفته شود. می‌توانید به جای این ترکیب از ادویه مخصوص قیمه استفاده کنید. سپس لیمو عمانی‌ها را از آب بکشید و بشویید. لیموها را در سس قیمه بیندازید و ۲ لیوان آب جوش یا ولرم به قابلمه اضافه کنید. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید سس غلیظ شود.

دارچین، گلاب و هل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: گوشت را با پیاز و سیر تفت دهید

گوشت‌های قیمه (خورشتی گوساله یا گوسفندی) را به صورت ریز خرد کنید. ۲ پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. سیرها را پوست گرفته و ریز خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید قیمه را درست کنید مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیرها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. گوشت‌های قیمه را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آنها عوض شود.

گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: ادویه‌ها را اضافه کنید

سپس نوبت اضافه کردن زردچوبه و فلفل سیاه است. ادویه‌ها را اضافه کرده و با گوشت و پیاز هم بزنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا گوشت با پیاز، سیر و زردچوبه روی حرارت کم، بماند و بوی زهم گوشت گرفته شود.

انواع روغن مایع، روغن جامد و نیمه جامد، زردچوبه و فلفل سیاه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: لپه را به گوشت اضافه کنید

بعد از تفت خوردن گوشت و آب انداختن، لپه‌های جوشانده را هم به گوشت‌ها اضافه کنید. به اندازه ۳ لیوان آب جوش یا ولرم به قابلمه اضافه کنید و وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، درب قابلمه را بگذارید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید گوشت و لپه‌ها، به مدت ۲ ساعت بپزند و نرم شوند

مرحله هشتم: سس قیمه را اضافه کنید

بعد از پختن گوشت و لپه، سس قیمه را که آماده کرده بودید، به قابلمه اضافه کنید. طعم خورش قیمه را بچشید و به اندازه دلخواه نمک، به آن اضافه کنید. زعفران دم کرده را هم اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دیگر، خورش بپزد و طعم مواد سس، به خورد قیمه برود. در این فاصله، ۲ سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید. سیب زمینی‌ها را سرخ کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان شیرمال ساده | نرم و پنبه ای به روش نانوایی

برای خرید زعفران، نمک و سیب زمینی منجمد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله نهم: خورش قیمه را سرو کنید

در آخر، وقتی خورشت قیمه کاملا جا افتاد، از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو بریزید. روی خورش مقداری سیب زمینی خلالی سرخ شده بریزید و آن را با برنج چلو یا برنج زعفرانی سرو کنید. نوش جان!

روش تهیه خورش قیمه با مرغ

طرز تهیه خورش قیمه با مرغ

یک روش متداول برای تهیه خورش قیمه، استفاده از مرغ به جای گوشت قرمز است. در این روش، به خاطر استفاده از مرغ، قیمه در زمان کمتری می‌پزد. برای تهیه خورش قیمه با مرغ، مرغ را با پیاز و سیر و ادویه‌ها جداگانه تفت دهید و بپزید و مانند روش بالا، سس و لپه‌ها را هم جدا بپزید. در آخر به مدت ۳۰ دقیقه همه مواد را با هم بپزید تا طعم‌ها به خورد هم بروند. می‌توانید هم از سیب زمینی و هم از بادمجان سرخ شده برای روی خورش قیمه با مرغ استفاده کنید.

در طرز تهیه خورش قیمه مجلسی برای ۵ نفر، ۱۰ نفر و ۱۵ نفر، گوشت و لپه باید چقدر باشد؟

برای طرز تهیه خورش قیمه برای ۵ نفر، ۱۰ نفر و ۱۵ نفر، گوشت و لپه باید چقدر باشد

برای درست کردن خورشت قیمه معمولا به ازای هر یک نفر ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود. برای لذیذتر شدن طعم خورش، بهتر است گوشت قرمز از قسمت‌های سردست گوسفند یا مغز ران گوساله باشد. برای لپه هم اگر می‌خواهید خورشت پُر لپه باشد، می‌توان از ۲۰ تا ۳۰ گرم لپه به ازای هر نفر استفاده کنید و اگر می‌خواهید خورشت کم‌لپه‌ای داشته باشید، به ازای هر نفر ۱۰ گرم لپه کافی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش قیمه مجلسی

فوت و فن خوشمزه شدن خورش قیمه مجلسی

چرا خورش قیمه سیاه و تیره میشه؟

در طرز تهیه خورش قیمه مجلسی دلیل تیره و سیاه شدن رنگ خورش قیمه می‌توانید موارد زیر باشد:

  • اگر به جای لیمو عمانی زرد، پودر یا گرد لیمو و یا قره قروت بریزید.
  • اگر رب گوجه فرنگی شما کیفیت کافی نداشته و رنگ رب تیره باشد.
  • اگر در مایه خورش قیمه، زعفران نریزید.
  • اگر لپه را قبل از ریختن در خورش قیمه، ۱ یا ۲ بار نجوشانید.
  • اگر به جای چوب دارچین از پودر دارچین استفاده کنید.

چرا خورشت قیمه تلخ میشه؟

دلیل تلخ شدن خورش قیمه ممکن است یکی از دلایل زیر باشد:

  • لیمو عمانی یا گرد لیمو زیادی را به خورش قیمه اضافه کرده‌اید.
  • تلخی لیمو عمانی را نگرفته‌اید و مستقیما لیمو را در خورش انداخته‌اید.
  • رب گوجه فرنگی را زیاد سرخ کرده‌اید و سوخته‌ است.
  • پیا داغ را زیاد سرخ کرده‌اید.
  • مراقب باشید که آب خورش خیلی کم نشود و ته نگیرد.

چرا خورش قیمه روغن نمیندازه؟

اگر از گوشت کم چرب استفاده کنید یا خورش جا نیفتد و روی شعله زیاد گاز در زمان کمی بپزد ممکن است قیمه روغن نیندازد و آبکی شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک