۲ طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

۲ طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت


14 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

کتلت عربی که با نام «عروک» شناخته می‌شود، یکی از انواع غذا با گوشت چرخ کرده سریع و آسان برای شام یا ناهار است که شباهت زیادی به فلافل لبنانی دارد. این کتلت با گوشت چرخ کرده را با نام «کباب عربی» هم می‌شناسند البته اگر در طرز تهیه آن، از گوشت چرخ‌کرده استفاده شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه کتلت عربی را به ۲ روش با گوشت چرخ کرده و بدون گوشت، به همراه فوت و فن‌های تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کتلت عربی

 

طرز تهیه کتلت عربی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کتلت عربی با گوشت

 

• گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
• پیاز: ۲ عدد متوسط
• فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
• نخود: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط یا درشت
• سیب زمینی: ۱عدد
• سیر: ۴ حبه
• پودر زنجبیل: ۱ قاشق چای‌خوری سرصاف
• جعفری تازه خرد و ساطوری شده: ۳ قاشق غذاخوری
• نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم
• فلفل قرمز، پودر کاری: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه کتلت عربی حرفه‌ای

 

طرز تهیه کتلت عربی شبیه کتلت گوشت ما ایرانی‌‌ها است با این تفاوت که در آن از مواد دیگری هم استفاده می‌شود. در این کتلت، نخود جزو اصلی به حساب می‌آید و مزه آن به فلافل نزدیک است. به خاطر استفاده از نخود، باید برای درست کردن این کتلت، از شب قبل یا یک روز قبل، دست به کار شوید. در ادامه مراحل طرز تهیه کتلت عربی را آموزش خواهیم داد.

 

مرحله اول: نخودها را بخیسانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی با نخود، نخود را در یک کاسه بریزید و روی آن را به قدری آب اضافه کنید تا نخودها را بپوشاند. حداقل یک شب تا صبح یا به مدت ۲۴ ساعت نخودها را بخیسانید. در این مدت هر چند ساعت یک بار، آب نخودها را با آب تازه عوض کنید.

 

مرحله دوم: نخودها را چرخ کنید

 

بعد از این که نخودها نفخشان گرفته شد و کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید. سپس در چرخ‌گوشت بریزید و دو بار آنها را چرخ کنید تا حسابی نرم شوند. اگر چرخ‌گوشت ندارید، می‌توانید از غذاساز استفاده کنید. نخودهای چرخ شده را در یک ظرف جداگانه، کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس در جمهوری چک

 

مرحله سوم: بقیه مواد را چرخ یا رنده کنید

 

فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی‌ها را بشویید و در غذاساز بریزید یا رنده کنید. پیاز و سیب زمینی را پوست بگیرید و آنها را نیز رنده ریز کنید. با دست، آب همه این سبزیجات را بگیرید. سیرها را رنده ریز کنید و به مواد بیفزایید.

 

مرحله چهارم: مواد را با هم مخلوط کنید

 

مواد رنده و آبگیری شده را به نخودهای چرخ شده اضافه کنید. سپس جعفری خرد شده، پودر زنجبیل و دیگر ادویه‌ها را اضافه کنید. با دستکش آشپزی یک بار مصرف، همه مواد را با دست به خوبی ورز بدهید تا کاملا یکدست شوند و شکل خمیری به خود بگیرند. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا مواد استراحت کنند و منسجم شوند.

 

مرحله پنجم: کتلت‌ها را سرخ کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی، بعد از نیم ساعت، یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه کافی روغن در آن بریزید. از مایه کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و کف دستتان گلوله کنید. سپس آن را از هر دو طرف فشار دهید تا صاف شود. کتلت را به آرامی در روغن بیندازید. یک طرف کتلت عربی که سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی شود. همه کتلت‌ها را به همین شکل سرخ کنید.

 

مرحله ششم: کتلت‌ عربی را سرو کنید

 

برای سرو کردن کتلت‌ عربی، بعد از سرخ کردن، کف یک ظرف را دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای قرار دهید و کتلت‌ها را روی آن بگذارید. اجازه دهید روغن اضافی کتلت از آن خارج شود. سپس کتلت‌ها را در ظرف مناسب بگذارید و اطراف آن را با گوجه فرنگی، سبزی خوردن، خیار شور و سیب زمینی سرخ شده، تزیین و همراه با نان سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت بازاری

 

طرز تهیه کتلت عربی بدون گوشت

 

طرز تهیه کتلت عربی بدون گوشت

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کتلت عربی با سیب زمینی

 

• نخود: ۵۰۰ گرم
• فلفل دلمه‌ای: ۵۰۰ گرم
• پیاز: ۱ عدد
• تخم مرغ: ۳ عدد
• سیب زمینی: ۱ عدد کوچک
• نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه کتلت عربی ساده

 

در این روش از طرز تهیه کتلت عربی، از گوشت استفاده نمی‌شود و مناسب کسانی است که ممنوعیت مصرف گوشت دارند. همچنین نگرانی بابت گرفتن بوی گوشت ندارید و از تخم مرغ برای انسجام کتلت هم می‌توانید استفاده کنید. گوجه فرنگی نیز در این دستور حذف شده است. برای درست کردن این غذای خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: نخودها را آماده کنید

 

برای طرز تهیه کتلت عربی ساده برای گیاهخواران، نخودها را از یک روز قبل در مقداری آب بخیسانید و در زمان آماده کردن مواد، آنها را آبکش کنید. نخودها که آبشان خارج شد، آنها را دو مرتبه چرخ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لواشک انبه ? به 2 روش در فر و آفتاب با طعم عالی

 

مرحله دوم: بقیه مواد را چرخ کنید

 

سیب زمینی را بشویید و خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و تخم آنها را خارج کنید. همه این مواد را در چرخ گوشت بریزید و با هم چرخ کنید. سپس با دست آب آنها را بگیرید و بعد به نخودهای چرخ شده اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به همراه ادویه‌ها به مواد بیفزایید و همه را با دست ترکیب کنید و ورز دهید تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم: کتلت‌ عربی را سرخ کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی، به مدت ۳۰ دقیقه مواد را در یخچال استراحت دهید. سپس در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و آن را به شکل کتلت کف دستتان، فرم دهید. کتلت‌ها را در روغن سرخ کنید. هر دو طرف که طلایی شد، آنها را از تابه خارج کنید. بعد از اینکه کتلت‌ها روغن اضافی خود را از دست دادند، آنها را با نان سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت عربی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت عربی

 

*حتما نخودها را قبل از استفاده در طرز تهیه این کتلت، بخیسانید تا نرم شوند و نفخشان گرفته شود. در این مدت، چند مرتبه آب آنها را دور بریزید و دوباره آب تازه اضافه کنید. به طوری که روی نخودها را بگیرد.

*یک راه دیگر برای گرفتن نفخ نخودها، این است که روی نخودها را یک خیار با پوست قرار دهید تا نفخ نخود گرفته شود.

*در مواد مورد استفاده در طرز تهیه کتلت عربی، دستتان باز است که گوشت چرخ کرده را حذف کنید.

*از آن جایی که غذاهای عربی ادویه‌های زیادی دارند، می‌توانید ادویه‌های تند و دلخواه خود را هم به آن بیفزایید.

* از تخم مرغ در طرز تهیه کتلت عربی استفاده نمی‌شود ولی اگر می‌خواهید انسجام کتلت بیشتر شود، می‌توانید یک یا دو تخم مرغ را به مواد بیفزایید.

*برای ایجاد چسبندگی مواد کتلت عربی، آرد گندم یا آرد نخودچی کمک زیادی می‌کند.

*کتلت عربی با برنج درست نمی‌شود و ماده اصلی به کار رفته در آن نخود است. برای استفاده از برنج در کتلت، باید کوفته برنجی یا کتلت برنج درست کنید.

*کتلت عربی یک غذای نونی است که با انواع نان‌ها و به صورت ساندویچی با گوجه فرنگی، کاهو و خیارشور سرو می‌شود.

 

سوالات متداول

 

چرا کتلت عربی وا می‌رود؟

 

چرا کتلت عربی وا می‌رود؟

 

دلیل وا رفتن کتلت عربی یک یا چند مورد زیر است:

 

*آب سیب زمینی و پیاز مایه کتلت گرفته نشده است.

* روغنی که کتلت را در آن سرخ کرده‌اید، داغ نبوده است.

 

برای جلوگیری از وا رفتن کتلت عربی چه کار کنیم؟

 

علاوه بر رعایت موارد بالا و طی کردن مراحل تهیه، اگر باز هم کتلت عربی شما وا رفت، به آن کمی آرد یا تخم مرغ اضافه کنید. همچنین اگر مایه کتلت را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال نگه‌ دارید، احتمال وا رفتن آن کم می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک