۲ مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ کرده

۲ مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ کرده


20 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ کرده

ته چین گوشت یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به خاطر طعم لذیذ و ظاهر جذابش، جزو غذاهای مجلسی ایرانی با گوشت به حساب می‌آید. درواقع انواع مختلفی از ته چین با تغییر مواد میانی آن وجود دارند، که می‌توانید به راحتی در فر یا قابلمه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ته چین گوشت ساده و ته چین گوشت چرخ کرده را به شما آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه ته چین گوشت بره

 

طرز تهیه ته چین گوشت ساده

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ته چین گوشت: ۴۵ دقیقه

کالری ته چین گوشت: ۲۳۲ کالری در ۱۰۰ گرم ته چین گوشت

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت مجلسی

  • گوشت گوسفندی خرد شده: ۴۰۰ گرم
  • برنج: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • زعفران دم‌کرده: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • ماست چکیده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن: به میزان لازم
  • زرشک، کشمش و خلال پسته: به میزان دلخواه برای تزیین

مراحل طرز تهیه ته چین گوشت بره

ته چین گوشت یک غذای اعیانی مجلسی است که می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، آن را سرو کنید. برای درست کردن ته چین گوشت بره می‌توانید از گوشت ماهیچه استفاده کنید تا ته چین ماهیچه داشته باشید. برای مشاهده مراحل تهیه ته چین گوشت، ادامه مقاله را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را خیس کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین گوشت برنج را دو بار بشویید و روی آن آب ولرم بریزید. بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید که عطر بیشتر و طعم بهتری دارد. همچنین میزان چسبندگی برنج‌های ایرانی بیشتر بوده و برای تهیه ته‌چین مناسب‌تر هستند. در حدی آب بریزید که روی برنج را بپوشاند (۳ الی ۴ سانتی‌متر روی برنج) سپس یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید برنج خیس بخورد. برای خرید انواع برنج ایرانی، می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی اقدام کنید.

مرحله دوم: پیاز و ادویه‌ها را تفت دهید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. با مقداری روغن، پیازها را در یک قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورند و طعم خامی آنها گرفته شود. سپس گوشت‌ گوسفندی تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید.

حتما بخوانید  بهترین برنج خارجی کدام است | مشخصات 6 برنج خارجی پرفروش در ایران

برای خرید گوشت گوسفند، زردچوبه، فلفل سیاه و سبزی و صیفی تازه از جمله پیاز می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت را بپزید

در این مرحله، وقتی گوشت کمی تفت خورد و رنگ آن تغییر کرد، به اندازه ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. وقتی آب شروع به قل خوردن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. به مدت ۲ ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. می‌توانید از زودپز استفاده کنید تا گوشت زودتر بپزد. در ۱۰ دقیقه آخر، نمک را هم به قابلمه اضافه کنید و بعد شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: گوشت را با رب گوجه تفت دهید

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت و نرم شد، اگر آب گوشت اضافه آمده، اجازه دهید، آب به خورد گوشت برود. سپس تکه‌های گوشت را دوباره با کمی روغن تفت دهید. رب گوجه فرنگی، پودر دارچین و زعفران دم کرده را به مواد گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا رب گوجه‌ کاملا سرخ شود. سپس شعله را خاموش کنید.

برای خرید روغن، دارچین، رب گوجه و زعفران به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: ماست و تخم مرغ را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه ته چین گوشت، زرده تخم مرغ را از سفید جدا کنید. در یک کاسه مناسب (ظرفی که بعدا برنج هم در آن جدا شود)، زرده تخم مرغ را بریزید و هم بزنید تا بافت آن باز شود. سپس ماست چکیده را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا ماست و تخم مرغ با هم ترکیب و یکدست شوند.

تخم مرغ و ماست را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه به مقدار کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، آبکش کنید. برنج را در قابلمه آب جوش بریزید و یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. بعد از ۸ تا ۱۲ دقیقه (بسته به نوع برنج ایرانی) وقتی مغز برنج هنوز کمی سفت بود و سطح روی برنج نرم شده بود، برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: برنج را با مخلوط ماست و زرده تخم مرغ مخلوط کنید

بعد از آبکش کردن برنج، آن را در کاسه‌ای که ماست و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده‌ بودید، بریزید و با قاشق برنج را هم بزنید تا روی برنج با مخلوط، پوشانده شود.

مرحله هشتم: برنج را در قابلمه بریزید

بعد از آماده شدن برنج، در یک قابلمه نچسب، مقداری روغن بریزید و به اندازه ۱ قاشق زعفران دم کرده اضافه کنید. یک لایه برنج با مخلوط ماست و تخم مرغ را در قابلمه بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید. برنج را کاملا فشرده و با قاشق سطح آن را صاف کنید. روی برنج، مایه گوشت را بریزید و صاف کنید. دوباره یک لایه دیگر برنج بریزید. لایه‌ها را به همین شکل ادامه بدهید تا موادتان تمام شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه انچیلادا مرغ و انچیلادا گوشت مکزیکی + فیلم آموزش

مرحله نهم: ته چین گوشت را دم کنید

بعد از اینکه ته‌چین را در قابلمه ریختید، دم کنی را روی قابلمه بگذارید و بعد از اینکه داخل قابلمه بخار جمع شد، حرارت را کم کنید یا زیر قابلمه شعله پخش‌کن بگذارید. اجازه دهید ته چین به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد و دم بکشد. در آخر هنگام سرو، روی برنج را با زرشک، کشمش و خلال پسته تزیین و آن را سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زرشک، کشمش پلویی و خلال پسته را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

طرز تهیه ته چین گوشت چرخ کرده

 

طرز تهیه ته چین گوشت چرخ کرده

 

در طرز تهیه ته چین گوشت چرخ کرده، به جای گوشت گوسفند تکه‌ای یا گوشت ماهیچه، از گوشت چرخ‌ کرده استفاده کنید. در این روش دیگر نیازی به پختن گوشت نیست و تفت دادن گوشت کافی است. این روش از تهیه ته چین، در زمان کمتری آماده می‌شود. کافی است گوشت چرخ‌ کرده را با پیاز، ادویه‌ها و زردچوبه (مطابق دستور بالا) تفت دهید و به صورت لایه لایه، بین لایه‌های برنج بریزید و ته چین را دم کنید.

طرز تهیه ته چین گوشت در فر

 

طرز تهیه ته چین گوشت در فر

 

برای تهیه ته چین گوشت در فر، ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا زمان آماده شدن ته چین برای گرم شدن فر معطل نشوید. برای پخت ته چین گوشت در فر به جای استفاده از قابلمه بهتر است از ظرف پیرکس استفاده کنید. کف و دیواره‌های ظرف پیرکس را با روغن مایع چرب کنید.

مواد ته چین را مانند هر یک دستورهای بالا آماده کنید، در ظرف پیرکس بریزید و فشرده کنید. سپس مقداری کره روی قسمت‌های مختلف لایه آخر ته چین گوشت قرار دهید. در آخر یک فویل نازک روی ظرف پیرکس بکشید و ظرف را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا ته چین گوشت آماده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گرمساری

سوالات متداول

از چه ماستی برای طرز تهیه ته چین استفاده کنیم؟

برای طرز تهیه ته چین از ماستی استفاده کنید که رقیق نباشد و آب آن باعث شل شدن و شفته شدن برنج نشود. بهترین ماست برای تهیه ته چین گوشت، ماست چکیده است.

از چه گوشتی برای تهیه ته چین گوشت استفاده کنیم؟

گوشتی که برای ته چین استفاده می‌کنید، بهتر است گوشت گوسفندی بدون استخوان یا گوشت چرخ کرده باشد. گوشت راسته یا مغز ران و گوشت ماهیچه برای ته چین گوشت مناسب‌تر است.

چرا ته چین سفت می‌شود؟

برای درست کردن ته چین مرغ یا ته چین گوشت بهتر است همیشه از زرده تخم مرغ استفاده کنید چون باعث می‌شود در پایان پخت، ته دیگ نرم‌تر و لطیف‌تری داشته باشید. اگر از تخم مرغ کامل (زرده و سفیده با هم) استفاده کنید، احتمال سفت و خشک شدن ته دیگ ته چین شما بالا می‌رود.

همچنین استفاده از تخم مرغ زیاد باعث خشک شدن ته چین و استفاده از تخم مرغ کمتر از حد توصیه شده باعث می‌شود ته چین شما شل شود، علاوه بر این، احتمال وا رفتن و باز شدن مواد آن زیاد می‌شود.

کالابرگ الکترونیک