طرز تهیه ته‌ چین گرمساری خوشمزه مجلسی | نذری محرم گرمسار

طرز تهیه ته‌ چین گرمساری خوشمزه مجلسی | نذری محرم گرمسار


29 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته‌ چین گرمساری خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله

ته‌ چین گرمساری از جمله مشهورترین غذاهای استان سمنان و البته از جمله مشهورترین غذاهای نذری‌ ماه محرم و نذری ایام فاطمیه به خصوص در شهر گرمسار است. به جز این ایام اگر گذرتان به گرمسار افتاد هم پلوی مجلسی و پیشنهاد سرآشپز در منوی بهترین رستوران‌های گرمسار در اغلب موارد همین ته‌چین گرمساری به عنوان یک غذای ایرانی لذیذ با گوشت است. طرز تهیه ته‌ چین گرمساری با گوشت یا مرغ برای ناهار یا به عنوان یک وعده غذای مجلسی برای مهمانی به علاوه ترکیب ادویه مخصوص ته‌ چین گرمساری را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشد.

 

طرز تهیه ته‌ چین گرمساری با گوشت

طرز تهیه ته‌چین گرمساری با گوشت برای نذری محرم یا یک وعده غذای مجلسی

مدت زمان آماده‌سازی مواد ته چین گوشت: ۳ ساعت

مدت زمان پخت ته چین گرمساری: ۲ ساعت

میزان انرژی در ۱۰۰ گرم ته چین گوشت گرمساری: ۳۶۰ کیلوکالری

مواد لازم تهیه ته چین گرمساری (برای ۱۰ الی ۱۲ نفر)

  • برنج: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت تازه گوسفندی: ۱ کیلوگرم (سردست یا ماهیچه)
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد نگینی خرد شده
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
  • زردچوبه: ½ قاشق چای‌خوری
  • دارچین برای تفت کشمش: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به مقدار دلخواه
  • ادویه مخصوص ته‌چین گرمساری: دارچین، پودر گوجه خشک، گرد غوره، گرد لیمو، فلفل، پودر زیره هر کدام ۱ قاشق مرباخوری (دارچین ۱ قاشق چای‌خوری)
  • کشمش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ته چین گوشت لای برنج

 

طرز تهیه ته‌چین گرمساری

 

برای تهیه ته چین گوشت گرمساری به عنوان غذای نذری، ابتدا باید گوشت را به عنوان لایه میانی ته چین بپزید. در این فاصله برنج را هم آبکش کنید. وقتی همه مواد آماده شدند، لایه میانی را تهیه کنید. برای آموزش نحوه پخت ته چین گوشت به روش گرمساری‌ برای نذری یا غذای مهمانی دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ مزه‌دار کردن گوشت ته چین

در این مرحله از طرز تهیه ته چین گوشت بدون ماست برای مزه‌دار کردن گوشت بهتر است ابتدا آن را به صورت ورقه‌های نازک برش‌ بزنید و تقسیم کنید و در ادویه پلویی مخصوص ته‌چین گوشت گرمساری ساده به علاوه مقداری فلفل سیاه و قرمز، پودر پیاز، پودر پاپریکا و دو عدد پیاز نگینی خرد شده بزرگ بخوابانید.

کمی گوشت را با دست در این مواد بچرخانید تا تمام قسمت‌ها آغشته شوند. مدت زمان لازم برای مرینیت یا مزه‌دار کردن گوشت ته چین بهتر است از یک شب تا صبح باشد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده ترد و خوشمزه + فیلم

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند، ادویه شامل زردچوبه، گرد لیمو، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز، زیره و پیاز داغ منجمد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ خیس کردن برنج و کشمش ته چین

برنج و کشمش را به صورت جداگانه خیس کنید. مدت زمان خیس خوردن برنج بستگی دارد به نوع برنج شما و تجربه قبلی که از پختن برنج مورد نظرتان دارید. کشمش هم ۱ ساعت خیس بخورد کافی است. برای تهیه کشمش پلویی و برنج ایرانی یا برنج خارجی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ دم کردن برنج ته چین

در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. برنج را کمی دان بردارید یعنی همین که دانه برنج دو ترک برداشت کافی است. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه مقداری روغن بریزید.

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه ته‌چین مرغ مجلسی

مرحله چهارم؛ ریختن گوشت ته چین در لابه لای برنج

وقتی روغن کمی داغ شد کف قابلمه مقداری نان لواش بچینید و ½ برنج آبکش شده را روی نان‌ها بریزید. حالا گوشت مزه‌دار شده را به صورت خام و به همراه سایر موادی که گوشت در آن‌ها مزه‌دار شده یعنی پیاز خرد شده و ادویه‌جات را روی برنج بریزید.

روی گوشت، زعفران دم کرده غلیظ یا زعفران سابیده شده (در ریختن زعفران دست و دل باز باشید) و ادویه پلویی (اختیاری است) بریزید و به اندازه دلخواه نمک بپاشید. سپس روی مواد را با یک لایه دیگر برنج پر کنید. ته‌ چین گوشت گرمساری را ابتدا روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا حسابی بخار کند و سپس شعله گاز را ملایم کنید.

ته‌ چین گوشت را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا حسابی بخار کند و گوشت حسابی مغز پخت و نرم شود. برای این‌که ته‌ چین گوشت گرمساری بهتر بخار کند و دم بکشد ۱/۲ فنجان آب جوش روی برنج بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، نان لواش و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ دم کشیدن برنج ته چین گرمساری

 

دستور تهیه ته چین گرمسازی به روش رستورانی

 

۳ الی ۴ ساعت زمان برای دم کشیدن ته‌ چین گرمساری لازم است. در این فاصله کشمش‌ها را با کمی روغن محلی یا کره تفت دهید و به آن‌ها ½ قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱ قاشق چای‌خوری دارچین اضافه کنید.

در یک ساعت پایانی پخت ته‌ چین گوشت گرمساری بدون ماست کشمش‌های سرخ شده را روی برنج بریزید. اگر دوست داشتید یک عدد پیاز متوسط را هم ابتدا سرخ و کاراملی کنید و سپس کشمش‌ها را به آن اضافه و سرخ کنید و در یک ساعت پایانی پخت روی برنج بریزید.

در صورت تمایل پیاز داغ و روغن حیوانی را می‌توانید از افق کوروش هم بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین اسفناج و مرغ 

طرز تهیه ته چین گرمساری با مرغ

برای تهیه ته چین گرمساری با مرغ بهتر است از ران مرغ استفاده کنید. برای شروع باید برنج را آبکش کنید. مرغ را با پیاز و ادویه مزه‌دار کنید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس مرغ‌ها را با مقداری آب بپزید و بعد همراه با سیب زمینی ورقه شده کف قابلمه قرار دهید. در انتها برنج آبکش را روی مرغ‌ها بریزید اجازه دهید برنج دم بکشد. بعد پخت این غذا را با زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

حتما بخوانید  ۸ طرز تهیه ماسک ماست و موز برای پوست با کارکردی شبیه بوتاکس

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، زرشک، خلال پسته و خلال بادام را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم طرز تهیه ته‌ چین گوشت در شهرهای مختلف سمنان

 

نکات مهم طرز تهیه ته‌چین گوشت در شهرهای مختلف سمنان

 

  • در شهرهای نزدیک گرمسار مثل شاهرود ته‌ چین گوشت را با تغییر در برخی جزییات درست می‌کنند. برای مثال در ته‌ چین شاهرودی دور قابلمه ته‌ چین، اسفناج و بادمجان آغشته به گرد غوره و ته دیگ سیب زمینی یا کدو حلوایی و گاهی لبو می‌چینند تا با برنج دم بکشد.
  • در گرمسار در مراسم محرم گوسفند را درسته در پارچه توری پیچیده و لای برنج در دیگ می‌گذارند.
  • گوشت این نوع ته‌ چین حتما باید خام باشد و لای پلو بخارپز و مغز‌پخت شود.
  • برخی ته‌ چین گرمساری را با مرغ هم به همین صورت درست می‌کنند البته بهتر است گوشت مرغ را قبل از گذاشتن لای پلو مقداری در کره یا روغن تفت دهید.
  • اگر گوجه خشک دارید چند عدد روی برنج بگذارید تا همراه با آن دم بکشد.
  • برخی  افراد ته چین را با گوشت چرخ کرده درست می‌کنند. برای تهیه ته چین با گوشت چرخ کرده، کافی است به جای گوشت گوسفندی یا گوساله، از گوشت چرخ کرده به عنوان ماده و لایه میانی ته چین استفاده کنید. در این صورت، گوشت چرخ کرده را با پیاز نگینی، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌جات معطر طعم‌دار کرده و تفت دهید. سپس آن را مانند روش گفته شده در بالا بین دو لایه برنج قرار داده و اجازه دهید بپزد.
  • در طرز تهیه ته چین گوشت گرمساری با لپه، از لپه پخته شده با ادویه‌های معطر، به عنوان تزیین برای روی ته چین گوشت یا در کنار آن استفاده می‌شود.

سوالات متداول

ادویه مخصوص ته‌چین گرمساری چیست؟

ادویه ته چین گوشت گرمساری در اصل شامل پودر گوجه خشک، زردچوبه، فلفل، دارچین (کمتر)، گرده غوره، گرده لیمو و پودر زیره است. هر کدام از این ادویه‌ها را باید به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا مرباخوری با هم ترکیب کنید و بعد به غذا اضافه کنید.

ته چین گوشت غذای کجاست؟

ته چین گوشت را به شکل‌های مختلف با گوشت گردن، گوشت چرخ کرده، گوشت دنده‌ای و … تهیه می‌کنند و هر کدام در شهرهای مختلف کشور، طرفدارهایی دارد. اما در کل ته چین گوشت گرمسار، معروف‌تر از بقیه است و این غذا برای نذری در ایام مذهبی به خصوص تاسوعا و عاشورا و در ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پخته می‌شود.

گوشت مورد استفاده در طرز تهیه ته چین گرمساری چیست؟

برای تهیه ته چین گوشت گرمساری به صورت سنتی و اصیل از گوشت گوسفندی تازه استفاده می‌شود. ولی برخی افراد گوشت گاو یا گوساله را به جای گوسفند در این غذا به کار می‌برند. در این صوت رنگ گوشت تیره می‌شود و دیرتر هم می‌پزد.

کشمش را کی به ته چین گوشت اضافه کنیم؟

کشمش را باید چند ساعت در آب بخیسانید و بعد آبکش کنید. در ۱ ساعت پایانی، کشمش را کمی در روغن یا کره تفت دهید و بعد روی برنج در حال پخت بریزید.

 

 

کالابرگ الکترونیک