طرز تهیه آش ماش و شلغم به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه آش ماش و شلغم به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت


17 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آش ماش و شلغم برای سرماخوردگی

آش ماش و شلغم یکی از بهترین غذاهای زمستانی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. در ضمن با یک تیر، دو نشان می‌زنید. یعنی هم می‌توانید از خواص ماش و هم از فواید شلغم بهره ببرید. آش ماش با شلغم بدون گوشت یک آش مقوی برای گیاهخواران هم هست و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه آش ماش و شلغم را به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت مخصوص گیاهخواران را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای طرز تهیه آش ماش و شلغم بدون گوشت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماش ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
شلغم ۴ عدد درشت
پیاز ۲ عدد متوسط
برنج نیم دانه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش (تره، جعفری، شوید و گشنیز) نیم کیلوگرم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کشک برای تزیین آش به مقدار دلخواه
کره یا روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش ماش و شلغم بدون گوشت: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش ماش و شلغم گیاهی

طرز تهیه آش ماش و شلغم بدون گوشت

برای درست کردن آش ماش با شلغم جزییات و مراحل تهیه آش ماش و شلغم برای سرماخوردگی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش شلغم با ماش و برنج، ماش‌ها را پاک کنید تا سنگریزه و ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس آن را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی ماش‌ها مقداری آب بریزید تا حدی که روی دانه‌های ماش را بپوشاند.

برنج نیم دانه (تفاوت برنج نیم دانه لاشه و سر لاشه) را هم پاک کنید و چند بار بشویید. روی آن مقداری آب بریزید و کمی نمک اضافه کنید. صبر کنید تا حدود ۳۰ دقیقه ماش و برنج در آب خیسانده شوند.

می‌توانید برنج نیم دانه و ماش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پوست ماش را بگیرید

هر چند بهتر است پوست ماش را جدا نکنید چون پوست ماش حاوی مواد معدنی زیادی است، ولی در صورتی که دلتان نمی‌خواهد داخل آش، پوست ماش هم باشد، آن‌ها را جدا کنید. این مرحله اختیاری است و می‌توانید آن را انجام ندهید. برای گرفتن پوست ماش، ماش‌ها را بعد از خیساندن، در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید.

بعد از جوش آمدن آب، پوست ماش‌ها جدا می‌شود و روی سطح آب می‌آید. می‌توانید با کفگیر، پوست‌ها را جدا کنید. سپس ماش‌ها را از آبکش رد کنید تا پوست آن‌ها به خوبی جدا شود.

مرحله سوم: پیاز داغ درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش ماش و شلغم، پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز، خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. مقداری از پیاز سرخ شده را کنار بگذارید تا با پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی)، روی آش را بعد از پخت تزیین کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کروسان پسته با کره پسته و پودر پسته به روش قنادی

برای تهیه پیاز داغ منجمد، کره و روغن به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم: ماش و برنج را بپزید

برنج و ماش را آبکشی کنید و در قابلمه بریزید. روی آن‌ها مقداری آب بریزید و اجازه دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا حدود ۳۰ دقیقه، ماش و برنج روی حرارت ملایم بپزند و نرم شوند. در این مدت چند بار به قابلمه سر بزنید و مواد را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله پنجم: بقیه مواد آش را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش ماش و شلغم باید وقتی برنج و ماش پختند، شلغم‌ها را بشویید و سر و ته آن‌ها را جدا کنید. شلغم‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. سبزی آش را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس شلغم‌ها و سبزی آش را به قابلمه اضافه کنید. مواد را هم بزنید و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. درب قابلمه آش را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر بپزند و طعم یکدستی بگیرند.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و سبزی آش منجمد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: آش ماش و شلغم را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش ماش با شلغم، وقتی همه مواد پختند و جا افتادند، طعم آش را بچشید. در صورت دلخواه به آش، از چاشنی‌های ترش مثل آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید. سپس به صورت جداگانه، نعناع داغ درست کنید. وقتی آش به طعم دلخواهتان رسید، آن را در ظرف مناسب سرو کرده و روی آن را با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک (طرز تهیه کشک خانگی) تزیین کنید.

می‌توانید نعنا خشک، آبلیمو و کشک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماش خوشمزه و مقوی با گوشت و بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه آش ماش و شلغم با گوشت گوسفندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند (ترجیحا گردن) ۲۵۰ گرم
شلغم ۲ عدد بزرگ
ماش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج ۲ عدد متوسط
اسفناج و گشنیز ۳۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
پیاز ۳ عدد متوسط
آویشن خشک ۱ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش ماش و شلغم با گوشت: ۱/۵ ساعت

مراحل طرز تهیه آش ماش و شلغم برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش ماش و شلغم با گوشت گوسفندی

آش ماش و شلغم با گوشت گوسفندی، به خاطر پروتئین و چربی حیوانی، مقوی‌تر است و می‌توان از آن به عنوان یک وعده شام یا ناهار هم استفاده کرد. زمان تهیه آش ماش و شلغم با گوشت کمی بیشتر است و اگر می‌خواهید سریع‌تر درست شود، می‌توانید برای پختن گوشت، از زودپز استفاده کنید. برای تهیه آش ماش و شلغم با گوشت، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مواد آش را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماش و شلغم با گوشت، ماش را پاک کنید و بشویید. سپس در یک کاسه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت ماش را بخیسانید. پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. پیازها را با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سیر را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید و در آخر به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) بلند شود. نصف پیاز‌ها و سیر را جدا کنید و برای تزیین کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان توت فرنگی به 3 روش کرمدار، ساده و بریوش

می‌توانید سیر داغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: گوشت را بپزید

گوشت گردن را بدون این که خرد کنید، به پیاز و سیر تفت داده شده داخل قابلمه اضافه کنید. کمی آن را تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. سپس زردچوبه (خواص زردچوبه) و فلفل سیاه را اضافه کنید. اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه گوشت با پیاز و سیر تفت بخورد و سپس روی آن مقداری آب جوش بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت‌ها کاملا بپزند. بعد گوشت پخته را ریش ریش کنید.

برای تهیه گوشت گوسفند به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم: ماش را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه آش ماش و شلغم با گوشت و هویج، ماش را آبکش کنید و با مقداری آب روی حرارت بپزید. هویج و شلغم را بشویید و خرد کنید. سپس آن‌ها را هم به ماش در حال پخت بیفزایید. در آخر اسفناج و گشنیز را بشویید و خرد کنید و به مواد آش اضافه کنید.

مرحله چهارم: همه مواد آش را با هم بپزید

وقتی گوشت را ریش ریش کردید، آن را به همراه آبی که گوشت را در آن پخته بودید، به قابلمه ماش اضافه کنید. آویشن (خواص آویشن) و زعفران دم کرده (خواص زعفران) را هم اضافه کنید. نمک و چاشنی‌های دلخواه را اضافه کنید و بگذارید آب آش کم شود و جا بیفتد. آش که یکدست شد. آش را سرو کنید و روی آن را با پیاز داغی که کنار گذاشته بودید، تزیین کنید.

می‌توانید پودر آویشن و زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش ماش و شلغم

طرز تهیه آش ماش و شلغم با بلغور

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه آش ماش و شلغم با بلغور چگونه است؟

در این روش از طرز تهیه آش ماش و شلغم، مانند روش اول یا دوم می‌توانید به جای برنج، بلغور گندم اضافه کنید. بلغور را از قبل در مقداری آب بخیسانید و در ۳۰ دقیقه پایانی به آش اضافه کنید. چون بلغور زود می‌پزد و ته می‌گیرد، مراقب باشید که هر چند دقیقه یکبار، آش را هم بزنید.

طرز تهیه آش ماش و شلغم با گوشت چرخ کرده چگونه است؟

در این روش، به جای گوشت گوسفندی، از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت بدهید و سپس به ماش و دیگر مواد آش از جمله سبزی اضافه کنید و مانند روش اول یا دوم طرز تهیه آش شلغم با ماش، آش را بپزید. برای پخت این آش زمان کمتری نسبت به پخت آش ماش و شلغم با گوشت تکه‌ای یا گردن نیاز دارد.

روش تهیه آش شلغم و ماش برای سرماخوردگی چگونه است؟

در طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی بهتر است از پیاز داغ استفاده نکنید و پیاز را به صورت خام در آش بریزید که البته به ترجیح و سلیقه شما بستگی دارد.

 

کالابرگ الکترونیک