۱۶ خواص زیتون برای جوانسازی پوست و افزایش رشد مو که نمی دانستید

۱۶ خواص زیتون برای جوانسازی پوست و افزایش رشد مو که نمی دانستید


17 مهر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص زیتون برای پوست و مو
فهرست محتوا پنهان

خواص زیتون برای پوست و مو چیست؟ روغن زیتون به نسبت بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر،‌ ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. استفاده از این روغن برای سلامت بدن مفید است و خاصیت درمانی و زیبایی برای پوست و مو هم دارد. از طرفی مصرف زیتون به صورت خوراکی، تاثیر مثبت آن را دو چندان می‌کند. چون مواد مغذی زیتون وارد بدن و خون شده و به سلامت پوست و مو کمک می‌کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش خواص زیتون برای پوست و مو را که معمولا به صورت روغن، به کار می‌رود، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

خواص زیتون برای زیبایی و سلامت پوست

خواص زیتون برای پوست و مو

از زیتون و روغن زیتون برای تقویت مو و سلامت پوست، هم در رژیم غذایی خود می‌‌توانید استفاده کنید و هم روغن آن را برای کارایی‌های مختلف به صورت موضعی و ماسک می‌توانید به روش‌های متنوع به کار ببرید. انواع ماسک‌ روغن زیتون برای پوست و مو هم بسیار پرطرفدار و موثر هستند. در ادامه ابتدا خواص زیتون برای پوست را بخوانید.

در ضمن برای خرید زیتون و روغن زیتون می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۱- خواص روغن زیتون برای پاکسازی پوست

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای پاکسازی و تهیه اسکراب برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. در صورتی که این آلودگی‌ها از روزنه‌های پوست بیرون نیایند، منافذ پوستی را می‌بندند و باعث بروز آکنه، جوش‌های سرسیاه و جوش سر سفید می‌شوند. روغن زیتون تمام چربی‌های‌ اضافه، سلول‌های مرده، کثیفی‌ها و آلودگی‌هایی را که در منافذ پوست هستند، پاک کرده و از منافذ خارج می‌کند. ترکیب معجزه‌گر روغن زیتون و آبلیمو برای جوانسازی و روشن شدن پوست را بلد هستید درست کنید؟

۲- خواص زیتون برای لایه‌برداری پوست

برای لایه‌برداری صورت و بدن و درمان قسمت‌هایی از آن، که خشک و پوسته‌پوسته شده‌اند، می‌توانید مقداری روغن زیتون را خرد کنید، با نمک دریایی مخلوط کرده و یک اسکراب تهیه کنید. دقت کنید که از نمک‌های دانه ریز برای ماساژ روی صورت و بخش‌های حساس بدن و از نمک‌های دانه درشت برای سایر نواحی‌ بدن استفاده کنید.

۳- آبرسانی پوست با روغن زیتون

آبرسانی پوست با روغن زیتون

حتما شما هم این جمله را از اطرافیان خود شنیده‌اید: «من هر شب روغن زیتون به صورتم می‌زنم». البته روغن زیتون به خاطر داشتن اسیدهای چرب مفید، پوست زبر و خشک را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. این روغن با رطوبت‌رسانی مناسب، سلول‌های خشک پوست را تغذیه می‌کند، بنابراین پوستی نرم و صاف خواهید داشت. جالب است بدانید یونانی‌های باستان، بعد از حمام، روغن زیتون را به عنوان لوسیون مرطوب کننده به کل بدن خود می‌زدند. برای درمان خشکی پوست توصیه می‌کنیم هر روز فقط ۲ قطره روغن زیتون طبیعی را روی پوست صورت خود، ماساژ دهید.

۴- خواص زیتون برای بهبود آفتاب سوختگی پوست

روغن زیتون با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، آسیب‌های ناشی از تابش اشعه خورشید بر پوست را ترمیم می‌کنند. برای درمان آفتاب سوختگی با روغن زیتون، ابتدا صورت خود را با آب بشویید و در حالی که هنوز صورتتان خیس است، ۲ قطره روغن زیتون روی پوستتان بمالید. این روغن از پوسته پوسته شدن پوستتان هم پیشگیری می‌کند.

حتما بخوانید  ۶ مدل طرز تهیه غذا با انار خوشمزه به روش مجلسی + فیلم

۵- استفاده از روغن زیتون به عنوان ضد آفتاب طبیعی

روغن زیتون SPF بین ۲ تا ۸ دارد. این ویژگی، روغن زیتون را به یک ضد آفتاب طبیعی در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید و رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌کند. به توصیه متخصصان، در وعده‌های غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنید تا از خواص ضد آفتاب زیتون بهره ببرید. همچنین، مصرف موضعی این روغن روی پوست، تا حدی از آسیب‌های آفتاب بر پوست جلوگیری می‌کند.

۶- فواید روغن زیتون برای پوست دور چشم

فواید روغن زیتون برای دور چشم 

پوست دور چشم نازک‌ترین، نرم‌ترین و حساس‌ترین قسمت پوست در کل صورت است. به همین خاطر باید نسبت به آبرسانی این بخش، حساسیت بیشتری به خرج دهید و مواد مغذی را به آن برسانید. روغن زیتون حاوی چربی‌های مفیدی است که مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. برای استفاده از روغن زیتون به عنوان یک کرم دور چشم طبیعی به اندازه یک قطره از روغن زیتون را به آرامی زیر و اطراف چشم خود بمالید تا رطوبت آن حفظ شده و پوست دور چشمتان چروک نشود. 

بیشتر بخوانید: بهترین درمان‌های خانگی چروک و خطوط پنجه کلاغی دور چشم

۷- پیشگیری از چین و چروک پوست با زیتون

رادیکال‌های آزاد با از بین بردن سلول‌های پوست، باعث خشک شدن آن می‌شوند، در نتیجه، به مرور پوست چروک می‌شود. علاوه بر این، رادیکال‌های آزاد به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌زنند. به همین خاطر قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. زیتون و روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. استفاده روزانه از زیتون و روغن زیتون می‌تواند بروز چروک‌ها و لکه‌های پیری پوست را به تعویق بیندازد.

۸- استفاده از روغن زیتون به عنوان کرم اصلاح طبیعی

بیشتر کرم‌ها و فوم‌های اصلاح صورت، در ترکیبات خود الکل، هاماملیس و مواد آسیب‌رسان برای پوست دارند ولی روغن زیتون طبیعی برای تمام انواع پوست کاملا ایمن و مناسب است. این روغن از جوش‌های ریز، بریدگی و سوختگی پوست که بر اثر ریش‌تراش یا تیغ ایجاد می‌شوند، جلوگیری می‌کند و خاصیت نرم‌کنندگی دارد. در ضمن، باقی‌مانده روغنی که بعد از اصلاح روی پوست باقی می‌ماند، نقش کرم بعد از اصلاح (افتر شیو) را دارد.

۹- پاک کردن آرایش از روی پوست با روغن زیتون

پاک کردن آرایش از روی پوست با روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند به پاک کردن راحت‌تر آرایش روی پوست کمک کند. برای این کار، ۳ تا ۵ قطره روغن زیتون را روی یک پنبه تمیز بریزید و روی پوست بمالید. با این روش، به سرعت آرایش خود را می‌توانید پاک کنید. به ویژه، از این روش می‌توانید برای پاک کردن آرایش چشم خود استفاده کنید. چون روغن زیتون مژه‌ها و پوست زیر چشم را هم آبرسانی می‌کند.

۱۰- خواص زیتون برای درمان آکنه و جوش پوست

زیتون و روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌های مفید و ضد التهاب است. برای درمان جوش و آکنه روزانه ۱۰ عدد زیتون بخورید. همچنین برای استفاده از روغن زیتون به عنوان داروی جوش و آکنه، بهتر است بدانید وقتی پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. از طرفی روغن زیتون پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند، در حالی که منافذ آن را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

برای درمان جوش با زیتون، به اندازه ۲ قطره روغن زیتون را به صورت بزنید. سپس، یک حوله‌ گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

۱۱- از بین بردن تَرَک‌های پوستی یا استرچ مارک با روغن زیتون

ایجاد ترک‌های پوستی یا استرچ مارک مخصوصا در دوران بارداری رایج‌تر است و با روند پیوسته افزایش و کاهش وزن به وجود می‌آیند. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان پوست معتقدند که ترک‌های پوستی به خاطر کمبود ویتامین به وجود می‌آیند. روغن زیتون سرشار از ویتامین E است و این ویتامین به عنوان محافظ پوست عمل می‌کند.

استفاده از این روغن می‌تواند تا حد زیادی ترک‌های پوستی را بهبود بخشد. برای رفع ترک‌های پوست، روغن زیتون را روی نقاط مورد نظر ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت حداقل ۱ ساعت بماند. این کار را به طور منظم انجام دهید تا به نتیجه برسید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه رب آلو با انواع آلو و آلو بخارا | چکار کنیم رب آلو کپک نزند؟

خواص زیتون برای سلامت و رشد مو

خواص زیتون برای سلامت مو

خوردن زیتون و روغن زیتون و همچنین استفاده موضعی از روغن زیتون به صورت ماسک از جمله بهترین روش‌های تقویت رشد مو، کاهش ریزش مو و برطرف کردن سایر مشکلات مو و پوست سر است.

۱۲- خواص روغن زیتون برای رفع شوره‌ سر

اگر پوستت سرتان خشک است و شوره می‌زند، با روغن زیتون، آن را آبرسانی کنید و شوره سر را از بین ببرید. برای درمان شوره سر با روغن زیتون، یک روش ساده این است که یک قاشق مرباخوری روغن زیتون را روی سر خود ماساژ دهید. اگر دچار شوره‌‌ سر شدید هستید، به کل سر خود روغن زیتون فراوان بمالید. سپس، یک کلاه حمام روی آن بگذارید و روز بعد آن را بشویید. 

۱۳- پر پشت و ضخیم شدن تارهای مو با روغن زیتون

روغن زیتون، مواد غذایی حیاتی مثل آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز را به پوست سر می‌رساند و به این طریق، رشد مو را تحریک می‌کند. برای این کار می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید، در حدی که نجوشد، سپس، اجازه دهید خنک شود و بعد آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. روغن زیتون منافذ کف سر شما را باز می‌کند. این روغن به عمق فولیکول‌ها می‌رود و آنها را با مواد مغذی پر می‌کند.

علاوه بر این، ماساژ دادن آرام مو با روغن زیتون ولرم، نه تنها باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌شود، بلکه به تقویت پوست و بازسازی و نرم کردن آن کمک می‌کند. روغن زیتون به رشد سریع مو کمک می‌کند و موجب تقویت پیاز مو و قوی، بلند و درخشان شدن ساقه مو می‌شود.

۱۴- خواص روغن زیتون برای رفع خشکی مو

خواص روغن زیتون برای رفع خشکی مو 

روغن زیتون خشکی مو را برطرف می‌کند. این روغن تمام اسیدهای چرب ضروری را در خود دارد و برای آبرسانی و مرطوب کردن سلول‌های خشک پوست سر عالی است. اگر پوست سرتان خشک، پوسته پوسته و ناصاف شده، با ۲ قطره روغن زیتون آن را نرم و مرطوب کنید.

۱۵- خواص روغن زیتون برای حالت دادن طبیعی مو

روغن زیتون باعث رطوبت رسانی به سلول‌های مو می‌شود. اگر موهایتان خشک است، گره‌های آن باز نمی‌شود و در اثر خشکی دچار موخوره شده از جمله بهترین ماسک‌ها برای درمان خشکی و موخوره موها روغن زیتون است. ساقه موها را با روغن زیتون ماساژ دهید. برای حالت دادن به موهای خود، نصف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به موهای خود بزنید و ماساژ دهید. بعد آنها را با آب ولرم بشویید.

برای اینکه به موهای خود بیشتر حالت بدهید، از ماسک موی تخم مرغ و روغن زیتون استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، یک تخم مرغ ارگانیک را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. بعد، آن را خوب روی پوست سر و ساقه‌ موهای مرطوب خود، ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه موهایتان را بشویید.

۱۶- درمان شپش مو با روغن زیتون

درمان شپش مو با روغن زیتون

از بین بردن شپش موی سر با روغن زیتون یک روش قدیمی در طب سنتی است. روغن زیتون نمی‌گذارد اکسیژن کافی به شپش یا رشک آن برسد و آنها را از بین می‌برد. برای این کار، پوست سر را با روغن زیتون کاملا چرب کنید. سپس، یک کلاه حمام روی آن بکشید. بگذارید تمام شب روی سرتان بماند و روز بعد آن را بشویید. بعد، از یک شانه مخصوص (شانه پلاستیکی یا فلزی با دندانه های ریز) استفاده کنید تا رشک (تخم) حشره یا شپش‌های مرده‌ای که روی سرتان باقی مانده است، بریزد.

سوالات متداول

آیا روغن زیتون باعث خارش پوست سر می‌شود؟

آیا روغن زیتون باعث خارش پوست سر می‌شود؟

استفاده درست و اصولی روغن زیتون، به تقویت پوست سر و ریشه و ساقه مو کمک می‌کند. اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، ممکن است باعث چربی بیش از حد موها، جوش‌های پوستی و خارش پوست سر شود.

آیا روغن زیتون پوست را تیره و سیاه می‌کند؟

خیر. استفاده از روغن زیتون نه تنها پوست را تیره نمی‌کند، بلکه با درمان آکنه و جای جوش، لکه‌های ناشی از آفتاب‌ سوختگی، آبرسانی و … باعث سفیدتر شدن پوست می‌شود.

کالابرگ الکترونیک