طرز تهیه مربای هلو غلیظ و خوشرنگ به ۲ روش ساده و زعفرانی

طرز تهیه مربای هلو غلیظ و خوشرنگ به ۲ روش ساده و زعفرانی


8 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای هلو غلیظ و خوشرنگ به ۲ روش ساده و زعفرانی
فهرست محتوا پنهان

مربای هلو یکی از انواع مربای خانگی است که در طرز تهیه انواع کیک و دسر، در طرز تهیه اسموتی‌های ضد عطش تابستانی به کار می‌رود. همچنین با پختن مربای هلو، می‌توانید از طعم و عطر این میوه خوشمزه و محبوب برای مدت زمان بیشتر و در ماه‌های دیگر سال هم لذت ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه مربای هلو ساده و زعفرانی و فوت و فن‌های طلایی پخت و نگهداری آن برای جلوگیری از شکرک و کپک زدن مربا را به شما آموزش خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه مربای هلو زعفرانی با پوست

 

طرز تهیه مربای هلو زعفرانی با پوست

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مربای هلو با زعفران

 

  • هلوی تازه و رسیده: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب و عرق هل: به میزان دلخواه
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربای هلو زعفرانی

 

برای درست کردن مربای هلو به این روش، نیازی به گرفتن پوست هلوها نیست. این کار باعث می‌شود هلوها شکل و شمایل خود را بیشتر حفظ کنند. همچنین استفاده از زعفران باعث خوشرنگ‌تر و خوش‌عطرتر شدن مربا خواهد شد. در طرز تهیه این مربا، هلوها را بعد از خرد کردن باید با شکر استراحت دهید و بعد بپزید. در آخر هم بقیه مواد را به مربا اضافه کنید. وقتی مربا هلو نرم شد، آن را سرو کنید.

 

مرحله اول: هلوها را خرد و با شکر مخلوط کنید

 

به عنوان اولین مرحله از طرز تهیه مربای هلو با زعفران، هلوها را بشویید و آنها را در قطعات درشت خرد کنید. هسته هلوها را بگیرید و قسمت قرمز فیله هلو را جدا کنید. هلوهای خرد شده را در یک کاسه بریزید و به آنها شکر اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

 

مرحله دوم: هلوها را روی حرارت بگذارید

 

در فاصله‌ای که هلوها آب می‌اندازند. زعفران را دم کنید. برای رنگدهی بیشتر زعفران، یک تکه یخ کوچک را روی زعفران آسیاب شده بیندازید و اجازه دهید یخ ذوب شود. در حین ذوب شدن یخ، زعفران رنگ باز می‌کند. در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و هلوهایی را که آب انداخته‌اند، روی شعله بگذارید.

حتما بخوانید  مهم ترین نکات نگهداری فرش ماشینی و دستباف در خانه برای افزایش عمر آن

 

مرحله سوم: بقیه مواد مربای هلو را اضافه کنید

 

اجازه دهید هلوها با آب خودشان به آرامی بپزند و نرم شوند. در این مدت کف‌های روی مربا را بگیرید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مربا را روی حرارت ملایم بجوشانید. سپس گلاب، آبلیمو و زعفران دم کرده را به مواد مربا اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر، مواد را روی حرارت بگذارید.

 

مرحله چهارم: مربای هلو را سرو کنید یا در یخچال نگه دارید

 

در آخرین مرحله، وقتی مربا پخت و نرم شد، مزه آن را بچشید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید مواد از دما بیفتند و بعد از سرد شدن، آن‌ها را در ظروف درب‌دار و شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو براق و مجلسی

 

طرز تهیه مربای هلو ساده

 

طرز تهیه مربای هلو ساده

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مربای هلو ساده

 

  • هلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۸۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مراحل طرز تهیه مربای هلو

 

برای درست کردن مربا هلو به روش خانگی و بدون پوست، در ابتدا پوست هلوها را جدا کنید. سپس آن‌ها را خرد کنید. می‌توانید هلوها را بعد از خرد کردن پوره کنید (اختیاری است) و با آب و شکر بجوشانید. در آخر آبلیمو را به مواد اضافه کرده و بعد از غلیظ شدن مربا شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله اول: هلوها را بشویید و بجوشانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای هلو، هلوها را بشویید و کنار بگذارید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید، و اجازه دهید آب بجوشد. سپس بدون این که هلوها را خرد کنید، آن‌ها را در قابلمه بریزید. چند دقیقه هلوها را بجوشانید.

 

مرحله دوم: هلوها را در آب سرد بریزید

 

بعد از ۲ تا ۳ دقیقه، هلوهای جوشانده شده را در یک آبکش بریزید و بلافاصله روی آن‌ها آب سرد بریزید. این کار باعث می‌شود پوست هلوها به راحتی جدا شود. پوست هلوها را با دست بگیرید و هلوها را خرد کنید. هسته هلوها را جدا کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله سوم: هلوها را پوره کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو، هلو‌های پوست کنده شده و خرد شده را در مخلوط‌کن بریزید یا گوشت‌کوب برقی پوره کنید. می‌توانید با چنگال یا گوشت‌کوب دستی هم فیله‌های هلو را نرم کنید. البته لازم نیست کاملا له شوند، همین که نرم شوند کافی است.

 

مرحله چهارم: مواد مربای هلو را با هم بجوشانید

 

در یک قابلمه به اندازه ۳ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب گرم شد، شکر را به آن اضافه کنید. اجازه دهید شکر با دمای آب حل شود. سپس هلوها را به آن اضافه کنید. شعله را روی حالت متوسط قرار دهید و اجازه دهید آب اضافی آن بخار شود. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کافی است.

 

مرحله پنجم: آبلیمو را به مربای هلو اضافه کنید

 

در ۱۰ دقیقه پایانی، آبلیموی تازه را به مربای هلو اضافه کنید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری شود. وقتی مربای هلو به غلظت و طعم دلخواهتان رسید، حرارت را خاموش کنید. مربای هلو را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود. سپس مربا را در ظروف دربسته شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی در قابلمه به روش بازاری

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای هلو

 

فوت و فن های طرز تهیه مربای هلو

 

*در طرز تهیه مربای هلو مثل روش تهیه کمپوت هلو از هلوهای رسیده و بدون لک و زدگی استفاده کنید تا طعم آن خوشمزه شود.

*میزان شکری که در مربای هلو استفاده می‌کنید، بستگی به میزان شیرینی هلو و ذائقه خودتان دارد. ولی بهتر است شکر زیادی به مربا نزنید تا از شکرک نزند.

*برای اینکه مربا شکرک نزند، در مراحل پایانی و حدود ۱۰ دقیقه قبل از اینکه حرارت را خاموش کنید، کمی آبلیمو یا جوهر لیمو یا سرکه به مواد مربای در حال جوشیدن اضافه کنید.

*برای شفاف شدن رنگ مربای هلو، بعد از جوشیدن هلو در آب، کف روی سطح آب را بگیرید.

*در صورت دلخواه می‌توان برای طعم‌دهی بیشتر مربا، کمی وانیل، دارچین، گلاب، هل، زعفران و … (یک یا چند چاشنی) به مواد مربای هلو بیفزایید تا طعم و عطر قوی‌تری پیدا کند.

*اگر می‌خواهید رنگ مربای هلو روشن باشد و آن را به رنگ زعفرانی درآورید، قسمت داخلی هلو و نزدیک به هسته را با چاقو جدا کنید تا رنگ مربا در نهایت تیره نشود.

*طرز تهیه مربای هلو و شلیل مشابه است و می‌توانید همراه با هلو، از شلیل هم استفاده کنید. چون طعم این دو میوه بسیار به هم نزدیک است.

 

چه کار کنیم که مربای هلو کپک نزند؟

 

اگر همه مراحل طرز تهیه مربای هلو را به درستی انجام دهید، احتمال کپک و شکرک زدن مربا کاهش پیدا می‌کند. اما برای کپک نزدن مربای هلو کارهای زیر را انجام دهید:

*در مراحل طرز تهیه مربای هلو، اگر مربا به اندازه کافی غلیظ نباشد، مربایتان زود کپک می‌زند.

*تا جای ممکن از بطری‌های کوچک شیشه‌ای برای نگهداری مربای هلو استفاده کنید تا زودتر مربا تمام شود و تعداد دفعات باز و بسته‌ کردن درب شیشه مربا زیاد نباشد.

*از قاشق تمیز برای بیرون آوردن مربا استفاده کنید.

*بعد از هر بار بستن درب بطری، مطمئن شوید هوای محیط به آن نفوذ نمی‌کند.

* از سالم بودن درب بطری اطمینان حاصل کنید. اگر درب بطری خوردگی یا زنگ زدگی داشت، آن را عوض کنید.

 

نکاتی برای نگهداری مربای هلو

 

نکاتی برای نگهداری مربای هلو

 

*قبل از اینکه مربای هلو را در بطری‌های شیشه‌ای بریزید، از سرد شدن آن‌ها مطمئن شوید. مرباها حتما باید از دما افتاده و سرد شده باشند.

*استفاده از بطری‌های شیشه‌ای درب‌دار بهتر از استفاده از بطری‌های پلاستیکی است. در بطری‌های شیشه‌ای، احتمال کپک زدن و تغییر رنگ مربا به مرور زمان، کاهش پیدا می‌کند.

*مربای هلو را در بطری‌های کوچک و ترجیحا تیره رنگ و در مکان خنک و به دور از نور خورشید نگه دارید.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم مربای هلو خوشرنگ شود؟

 

برای شفاف شدن رنگ مربای هلو، کف‌های روی مربا را بگیرید. همچنین قسمت قرمز رنگ نزدیک به هسته را جدا کنید.

 

مربای هلو چقدر ماندگاری دارد؟

 

مربای هلو را می‌توان به مدت ۶ تا ۸ ماه در یخچال نگهداری کرد.

 

کالابرگ الکترونیک