۵ تفاوت پنه و پاستا | پنه سالم تر است یا پاستا؟

۵ تفاوت پنه و پاستا | پنه سالم تر است یا پاستا؟


7 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق پنه و پاستا

فرق پنه و پاستا چیست؟ کافی است بخواهید در رستوران یک غذای جدید از خانواده پاستا یا ماکارونی سفارش بدهید تا متوجه شوید که عناوین مختلفی مثل پاستا، پنه، اسپاگتی و … در منو وجود دارند. اگر ندانید هر کدام از این‌ها دقیقا چه چیزی هستند، ممکن است از خوردن آنها صرف‌نظر کنید یا در انتخاب سردرگم شوید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی تفاوت‌های پنه و پاستا می‌پردازیم.

 

تاریخچه پنه و پاستا

تاریخچه پنه و پاستا

شاید جالب باشد بدانید که پاستا حدود ۵۰۰ سال پیش در ایتالیا تولید شد. پاستا در ابتدا تنها به عنوان یک غذای برای خواص جامعه و افراد ثروتمند و در غذاهای محدود استفاده می‌شد، اما در ادامه به غذای عام و پر مصرف مردم تبدیل شد. اما پنه در ایتالیا به دلیل شکل آن، به عنوان غذای کودکان شناخته شد و به تدریج، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن، پنه هم به یکی از پر‌مصرف‌ترین غذاهای ایتالیایی تبدیل شد.

فرق پنه و پاستا چیست؟

برای اینکه در مورد تفاوت پنه و پاستا بدانید، باید ابتدا بدانید که هر کدام از این دو، از نظر ظاهری، مواد اولیه تولید شده، کاربرد و … چه هستند، چه ویژگی‌هایی دارند، چطور استفاده می‌شوند و … . در ادامه به بررسی فرق پنه و پاستا می‌پردازیم.

پاستا چیست؟

پاستا چیست؟

پاستا در اصل به عنوان سرگروه اسپاگتی و ماکارونی شناخته می‌شود. به این معنی که ماکارونی و اسپاگتی زیرشاخه پاستا هستند. در واقع پاستا به انواع مختلفی از مواد غذایی که با آرد سمولینا درست می‌شوند، اطلاق می‌شود. ایتالیایی‌ها از پاستا برای نامیدن نوعی خمیر استفاده می‌کنند که با آرد فطیر، تخم‌مرغ و آب درست می‌شود و به اشکال مختلف در می‌آید.

بنابراین پاستای ایتالیایی به تمام فرآورده‌‌های خمیری حاصل از آرد گندم گفته می‌شود. از لحاظ ظاهری، پاستا به شکل‌های مختلف از جمله لازانیا و ماکارونی تولید می‌شود. پاستا‌ها را می‌توان، هم به صورت ماشینی و هم به صورت دستی تولید کرد.

در ایتالیا انواع مختلفی از پاستا وجود دارد که تعداد آن‌‌ها را تا ۶۰۰ نوع می‌دانند. پاستاها تنوع زیادی دارند و شامل ماکارونی، اسپاگتی، فتوچینی، ورمیشل، فوسیلی، لینگوئینی، ریگاتونی، پاپرادل، نودل، لازانیا و … می‌شوند و همه این‌ها جزو گروه پاستا هستند.

در صورت تمایل برای خرید انواع ماکارونی فرمی، پاستا و لازانیا، اسپاگتی و … می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی هجولاس | شیرینی مخصوص کریسمس در کلمبیا

چه غذاهایی با پاستا درست می‌شود؟

غذاهای متنوعی با پاستا درست می‌شود که از میان آنها می‌توان به پاستا پنه مرغ با سس آلفردو، سالاد پاستا، پاستای سریع و … اشاره کرد. معمولا بسیاری افراد پاستا را با ماکارونی اشتباه می‌گیرند. غذاهایی که می‌توان با ماکارونی درست کرد نیز شامل ماکارونی با سس گوشت یا ماکارونی گیاهی بدون گوشت و ساندویچ ماکارونی و … می‌شود.

بیشتر بخوانید: فرق پاستا،‌ ماکارونی و اسپاگتی چیست؟

پنه چیست؟

پنه چیست؟

پنه «penne» یک ماکارونی کوتاه، ضخیم و خرطومی شکل است. اصالت پنه به «جنوا» در منطقه لیگوریا ایتالیا برمی‌گردد. یکی از ویژگی‌های ظاهری بارز در مورد پنه‌ها، قسمت انتهای آن‌ها است که شرکت‌های تولیدکننده، آن‌ها را با زاویه‌ای تند برش می‌دهند، بنابراین هر نوک آنها به یک نقطه می‌رسد.

کلمه پنه به زبان ایتالیایی به معنای «دخمه» است و به توخالی بودن و نوک تیز آن نیز اشاره می‌کند. پنه را «پاستا قلمی» هم ترجمه می‌کنند. پنه این عنوان و نام را از شکلی که دارد، گرفته است؛ یک ماکارونی استوانه‌ای با فرم و شکل کوتاه که دارای لبه‌های زاویه‌دار است.

شکل ظاهری پنه

پنه در قسمت بیرونی خود، دارای شیارها و برآمدگی‌هایی است که این برآمدگی‌ها باعث می‌شود، در صورت اضافه شدن سس به آن، سس را بهتر در خود نگه دارد. به طور متداول دو نوع پنه در ایتالیا تولید می‌شود که یکی دارای پوسته‌ای صاف بوده و «پنه لیشه» (lisce به‌معنای صاف) نامیده می‌شود و دیگری شیارهایی روی سطح بیرونی دارد و «پنه ریگاته» (rigate به‌معنای شیاردار) خوانده می‌شود.

چه غذاهایی با پنه می‌توان درست کرد؟

پنه یک ماکارونی محبوب در غذاهای ایتالیایی است و در انواع غذاها از سالاد پاستا گرفته تا غذاهای خامه‌ای و تند استفاده می‌شود. حتی می‌توانید از پنه برای درست کردن چیپس‌های پاستا در سرخ‌کن و هواپز استفاده کنید. ودکای پنه آلا یا پنه آلا ودکا، شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهایی باشد که با پنه درست می‌شود. پنه برای ترکیب با سایر سس‌ها،‌ گزینه بسیار خوبی است و طعم جذابی می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا با سس پستو به روش ایتالیایی

تفاوت های پنه و پاستا

تفاوت های پنه و پاستا

فرق پنه و پاستا از لحاظ ظاهری

هر چند پنه و پاستا از نظر مواد تولیدشده و حتی غذاهایی که با آنها درست می‌شود، خیلی شبیه به هم هستند، اما می‌توان با توجه به ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها، تفاوت‌هایشان را تشخیص داد. اولین تفاوت بین پنه و پاستا در شکل و ظاهر آن‌هاست. پاستا شبیه به رشته‌ای بلند است، در حالی که پنه شبیه مداد‌های بریده‌ شده تو خالی و کوتاه است که قسمت ابتدایی و انتهایی آن، زاویه دارد.

فرق پنه و پاستا از لحاظ مواد تولیدی

پنه ایتالیایی از تکه‌های نواری برش‌دار با زیره ایتالیایی و تخم مرغ ساخته می‌شود، در حالی که پاستا اغلب از آرد سخت گندم دوروم تولید می‌شود. پنه به خاطرِ داشتن تخم مرغ و زیره ایتالیایی، عطر و طعم متفاوتی نسبت به پاستا دارد. همچنین پاستا معمولا حاوی کربوهیدرات بیشتر است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کباب قفقازی به روش رستورانی ساده و رولی

فرق پنه و پاستا در کاربرد آشپزی

پاستا، معمولا سطح بیرونی صاف دارد، در حالی که پنه، شیاردار است. به همین دلیل، پنه بیشتر برای پخت غذاهایی با سس سنگین استفاده می‌شود. این نوع از ماکارونی به دلیل داشتن منافذ بیشتر، سس را بهتر جذب می‌کند. پنه دارای شکل و اندازه کوچک‌تری است و با سس‌های غلیظ‌تر و درشت‌تر کارآیی بهتری دارد. در مقابل، پاستا شکل و اندازه بزرگتری دارد که اگر با سس‌های رقیق‌تر طبخ ‌شود، بهتر است.

فرق پنه و پاستا در زمان پخت

یکی دیگر از تفاوت‌های پنه و پاستا، در روش پخت آن‌هاست. به ‌طور کلی، پاستا سریع‌تر از پنه پخته می‌شود و حتی در بعضی موارد، بهتر است پاستا را کمی کمتر از زمان مشخص شده بپزید چون به خاطر پخت سریع‌تر، ممکن است از هم وا برود یا شفته و زیادی شل شود.

برای تهیه پنه، شما به مقداری آب، پنه، نمک و روغن زیتون نیاز دارید. کافی است که آب را در یک قابلمه بجوشانید، پنه را به آن اضافه کنید و آن را به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزید. سپس، پنه را از روی حرارت بردارید و آن را با سس دلخواه خود ترکیب کنید. برای تهیه پاستا در خانه، شما نیاز به کمی آب، پاستا، نمک و روغن زیتون دارید، سپس آن را با مواد و سس دلخواه سرو کنید.

فرق پنه و پاستا در ماندگاری

مدت زمان ماندگاری پنه و پاستا یکی دیگر از تفاوت‌های این دو است. پاستا را می‌توان به صورت طولانی‌مدت‌تر نگهداری کرد. همچنین پاستا که در کل بافت نرم و لطیفی دارد و روی آن شیاری دیده نمی‌شود، می‌تواند در ساختن غذاهایی مانند سالاد پاستا یا پاستای سریع مورد استفاده قرار گیرد. در کل به خاطر استفاده از سس‌های سنگین در انواع پنه، مدت ماندگاری آن هم کمتر از پاستا خواهد بود.

پاستا سالم‌تر است یا پنه؟

پاستا سالم‌تر است یا پنه؟

اگر چه پاستا و پنه شباهت‌های زیادی به هم دارند، تا جایی که خیلی‌ها، این دو را با هم اشتباه می‌گیرند اما بد نیست بدانید که پنه با آرد سفید درست شده است و این آرد، می‌تواند باعث افزایش قند خون شود.
از طرفی، پاستا هم مشکلات خودش را دارد. پاستا حاوی گلوتن بوده که ممکن است در برخی افراد، باعث بروز آلرژی یا مشکلات گوارشی شود. همچنین، پاستا و پنه به خاطر این که با سس‌های چرب و سنگین مخلوط و سرو می‌شوند، ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شوند.

سوالات متداول

با پنه و پاستا چی درست کنیم؟

پنه معمولا برای تهیه غذاهای سنتی ایتالیایی مثل لازانیا استفاده می‌شود. در حالی که پاستا به عنوان یک غذای اصلی یا جانبی در غذاهای سریع و پیتزا استفاده می‌شود.

پنه و پاستا را با چه سسی استفاده کنیم؟

در کل پاستا را معمولا با سس‌های رقیق‌تر و پنه را با سس‌های سنگین و غلیظ‌تر مثل سس گوشت، سس آلفردو و … می‌توان سرو کرد.

 

منبع: thefoodiephysician

کالابرگ الکترونیک