چطور فلفل پلو با مرغ را به روش تهرانی ها لذیذ و خوشرنگ درست کنیم؟

چطور فلفل پلو با مرغ را به روش تهرانی ها لذیذ و خوشرنگ درست کنیم؟


27 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فلفل پلو

فلفل پلو یا پلو فلفل دلمه ای یک قاطی پلو ساده و خوشمزه تهرانی است که معمولا با گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای قیمه شده درست می‌شود. اما شما می‌توانید این پلوی مخلوط را بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم طبخ کنید. ترکیب فلفل دلمه با برنج و باقی مواد، بسیار خوش آب و رنگ است. شما می‌توانید فلفل پلو را با رسپی‌های متنوعی طبخ کرده و در وعده ناهار یا شام یا به عنوان شام و ناهار کارمندی سرو کنید چون یک غذای سریع و آسان است. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه فلفل پلو مجلسی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه فلفل پلو با مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت مرغ (سینه یا فیله) ۴۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای ۴ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
روغن (سرخ کردنی و حیوانی) به مقدار کافی
کره به مقدار کافی
ماست و ترشی برای سرو کنار فلفل پلو

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت فلفل پلو با مرغ: حدود ۱ ساعت

 

مراحل طرز تهیه فلفل پلو تهرانی

مراحل طرز تهیه فلفل پلو تهرانی

در طرز تهیه فلفل پلو می‌توانید از گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای قیمه شده استفاده کنید. حتی می‌توانید این غذا را بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی نیز طبخ کنید.

مرحله اول: مواد اولیه فلفل پلو را آماده کنید

قبل از آن که دست به‌کار آشپزی شوید، برنج را بشویید و بسته به نوع برنج به مدت یک الی ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید.

سپس، سینه مرغ شسته و خشک شده را در ابعاد دلخواه به صورت مکعبی یا نواری برش بزنید و کنار بگذارید. پیاز و فلفل دلمه‌ای را نیز بشویید و جداگانه به صورت نگینی یا نواری خرد کنید. پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد شده را در ظرف‌های مجزایی قرار دهید تا بعدا آن‌ها را به نوبت در غذا بریزید.

برای خرید گوشت مرغ، برنج و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید

در این مرحله از تهیه فلفل پلو با مرغ، مقداری روغن را در تابه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود. پیاز خرد شده را به روغن داغ اضافه کنید تا سبک و طلایی شود. حالا، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه نیز به تابه اضافه کنید.

در ادامه، قطعات مرغ خرد شده را نیز در تابه بریزید و همراه با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید. مواد را هم بزنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا مرغ خرد شده کاملا سرخ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته تبریزی با سبزی خشک به روش قدیمی + فیلم

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، فلفل سیاه و زردچوبه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: فلفل دلمه‌ای و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

حالا، باید مایه فلفل پلو تهرانی را تکمیل کنید. پس، فلفل دلمه‌ای خرد شده را نیز به تابه حاوی مرغ، پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه تفت دهید. وقتی قطعات فلفل دلمه‌ای کاملا نرم و سبک شدند، رب گوجه فرنگی را هم داخل تابه بریزید. رب گوجه را به اندازه‌ای سرخ کنید که رنگش باز شده و طعم و بوی خامی آن برطرف شود؛ اما مراقب باشید ته نگیرد و نسوزد.

برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه فلفل پلو را بپزید

در ادامه، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش را در تابه بریزید. مایه فلفل پلو را هم بزنید، درب تابه را ببندید. تابه را حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد میانی فلفل پلو روغن بیندازد و کاملا جا افتاده و غلیظ شود.

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

در این فاصله، قابلمه جاداری را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد. آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید و برنج خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید. کمی روغن و نمک هم در قابلمه بریزید. حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج بجوشد و نیم‌پز یا اصطلاحا دندان‌گیر شود. برای این منظور، باید سطح برنج کاملا نرم و مغز آن سفت باشد. سپس، برنج را آبکش کنید.

مرحله ششم: فلفل پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز پخت فلفل پلو تهرانی، قابلمه مناسبی را روی حرارت متوسط بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. کف قابلمه را با ته دیگ دلخواه خود بپوشانید. سپس، یک لایه برنج آبکش شده در قابلمه بریزید و یک لایه از مایه فلفل پلو را به آن اضافه کنید.

لایه‌ها را به همین ترتیب، تکرار کنید تا موادتان تمام شود. لایه آخر باید برنج باشد. البته، پیشنهاد می‌کنیم مقداری از مایه فلفل پلو را برای تزیین غذا کنار بگذارید. در نهایت، زعفران دم کرده را روی برنج بریزید. پس از گذاشتن دم‌کنی، درب قابلمه را ببندید. چند دقیقه منتظر بمانید تا قابلمه کاملا بخار کند. سپس، حرارت را ملایم کنید.

زعفران را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر: فلفل پلو را سرو کنید

پس از گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، فلفل پلوی خوشمزه شما پخته و آماده سرو خواهد بود. حالا، مقداری کره یا روغن حیوانی آب شده را به قابلمه اضافه کرده و برنج و مواد را مخلوط کنید.

فلفل پلو را در ظرف مناسبی بریزید و با باقی مواد میانی که قبلا کنار گذاشته‌اید، تزیین کنید. فلفل پلو را می‌توانید با انواع سالاد، انواع ترشی یا ماست (طرز تهیه ماست غلیظ بازاری) و همچنین، سبزیجات تازه نوش جان کنید.

برای خرید کره، ماست و انواع ترشی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه فلفل پلو

  • در صورت تمایل، می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری ترخون خشک نیز به دستور فلفل پلو اضافه کنید. در این صورت، ترخون خشک را در هنگام سرخ کردن قطعات مرغ در تابه بریزید تا مرغ خرد شده کاملا طعم این سبزی را به خودش بگیرد.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید مقداری پودر دارچین و زیره را نیز لابه‌لای فلفل پلو بریزید.
  • شما می‌توانید فلفل پلو را با گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای قیمه شده نیز طبخ کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری هویج و سیب زمینی را به مایه فلفل پلو اضافه کنید. در این صورت، هویج و سیب زمینی شسته و بدون پوست را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با باقی مواد تفت دهید.
  • شما می‌توانید مقداری لوبیا سبز را هم در ابعاد پلویی خرد کرده و به مایه فلفل پلو اضافه کنید تا کاملا تفت ببیند. توجه داشته باشید، لوبیا سبز کمی دیرپزتر از دیگر سبزیجات به‌کار رفته در این دستور پخت است.
  • برای درست کردن فلفل پلو تند کافی است مقداری فلفل قرمز یا یکی دو عدد فلفل سبز تند خرد شده را نیز به مایه این غذا اضافه کنید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کتلت با ماهی کیلکا با سیب زمینی و بدون آن

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فلفل پلو

فوت و فن‌های طرز تهیه فلفل پلو

 فلفل پلو با گوشت چرخ کرده را چطور درست کنیم؟

برای تهیه فلفل پلو با گوشت چرخ کرده، کافی است گوشت چرخ کرده را با پیاز خرد شده، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک تفت دهید تا کاملا سرخ شود. سپس، باقی مراحل پخت را مانند دستور بالا دنبال کنید.

فلفل پلو با گوشت قرمز تکه‌ای را چگونه بپزیم؟

برای تهیه فلفل پلو با گوشت قرمز تکه‌ای، باید گوشت را به صورت مکعب‌های ریز خرد کنید و همراه با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید. سپس، بسته به حجم گوشت مصرفی مقداری آب جوش به تابه اضافه کنید تا گوشت کاملا بپزد و نرم شود. باقی مراحل را مانند دستور بالا دنبال کنید.

طرز تهیه استانبولی با فلفل دلمه ای به چه صورت است؟

طرز تهیه استانبولی با فلفل دلمه ای هم شبیه همان چیزی است که در دستور بالا گفتیم؛ با این تفاوت که یک عدد سیب زمینی بزرگ و ۲ عدد گوجه فرنگی متوسط را نیز به صورت نگینی خرد کرده و همراه با باقی مواد تفت می‌دهید.

 

محصولات مرتبط