طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش آبکش و دمی

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش آبکش و دمی


16 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده یکی از پلوهای پرطرفدار در سفره شام و ناهار ایرانی‌ها به عنوان یک غذای ایرانی با برنج است. استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده جزو انواع غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده که ظاهرا پیشینه‌اش به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. استانبولی با گوشت چرخ کرده را هم به صورت دمی و هم به صورت آبکش می‌توانید تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و فوت و فن‌های پخت این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پوره گوجه فرنگی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
زردچوبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین، پودر زنجبیل و پودر سیر به مقدار دلخواه
نمک به مقدار لازم
روغن مایع یا جامد به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم استامبولی پلو با گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ کالری

مراحل طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

 

مراحل طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

 

برای تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده، برنج ایرانی یا خارجی را ابتدا پاک کنید و ۲ تا ۳ بار بشویید. سپس روی برنج آب بریزید، در حدی که آب روی برنج را بپوشاند. به برنج کمی نمک اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۴ ساعت در آب نمک بخیسانید.

در صورت تمایل برای خرید انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سیب زمینی را سرخ کنید

سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس آنها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. در یک تابه، کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. روغن که داغ شد، سیب زمینی‌های نگینی شده را در تابه بریزید و کمی نمک به آنها اضافه کنید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها سرخ شوند. البته نیازی نیست طلایی شوند، همین که مقداری تفت بخورند کافی است. سپس سیب زمینی‌ها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  12 خواص و فواید مصرف گوجه سبز با گلپر و نعناع برای سلامت بدن

مرحله سوم: گوشت را با پیاز تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده، پیاز‌ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. در تابه‌ای که سیب زمینی‌ها را سرخ کرده بودید، دوباره کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند.

پیازها که طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید. گوشت چرخ کرده و پیاز را با هم تفت دهید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس زردچوبه، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر سیر و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا ادویه‌ها طعم خامی خود را از دست بدهند.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، نمک و انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد، گوشت چرخ کرده، زردچوبه، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر سیر و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه استانبولی پلو را آماده کنید

بعد از ۴ تا ۵ دقیقه که گوشت چرخ کرده با ادویه‌ها و پیاز تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید. نمک را به میزان لازم به مایه استانبولی پلو اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم، مایه گوشت چرخ کرده حدود ۱۵ دقیقه بماند تا طعم ادویه‌ها و رب و پوره گوجه فرنگی به خوردش برود و پوره گوجه فرنگی هم آب اضافی خود را از دست بدهد. مایه استانبولی پلو را کنار بگذارید. طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را بلد هستید؟

در صورت تمایل رب گوجه فرنگی را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

در این مرحله از دستور تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده، یک قابلمه مناسب را روی حرارت بگذارید و به اندازه ۴ تا ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود ۷ تا ۸ دقیقه صبر کنید (حرارت را بالا ببرید).

زمانی برنج را آبکش کنید که لایه بیرونی برنج، نرم و قسمت داخلی آن سفت باشد. حرارت را قطع کرده و برنج را در آبکش خالی کنید. برای اینکه برنج، دانه بیشتری بکشد، می‌توانید در ۲ تا ۳ دقیقه پایانی جوشیدن، به اندازه یک لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید. این کار باعث می‌شود، دانه‌های برنج شکل خود را بیشتر حفظ کرده و بیشتر هم قد بکشند.

مرحله آخر: استانبولی پلو با گوشت را دم کنید

کف قابلمه کمی روغن مایع یا جامد بریزید. هر ته دیگی که دوست دارید (نان لواش یا سیب زمینی حلقه‌ای شده)، کف قابلمه بگذارید. یک لایه برنج روی ته دیگ‌ها بریزید و یک لایه از مایه استانبولی پلو را اضافه کنید. دوباره یک لایه برنج اضافه کنید و یک لایه مایه استانبولی پلو بیفزایید. همه مواد را به همین شکل در قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند. لایه آخر برنج باشد. در آخر، روی برنج را زعفران دم کرده بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته شفته سماق کاشان مرحله به مرحله

دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید و بعد از ۱ تا ۲ دقیقه، حرارت زیر قابلمه را بسیار کم کنید تا استانبولی پلو، به خوبی دم بکشد. حدود ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد، غذا آماده است. روی برنج کمی روغن داغ بریزید. مواد پلو را به آرامی با کفگیر هم بزنید و استانبولی پلو را در ظرف مناسب سرو کنید.

در صورت تمایل برای خرید زعفران باکیفیت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده به روش دمی یا کته

برای تهیه استانبولی پلو به روش دمی در یک قابلمه مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید. سیب زمینی‌ها را هم جداگانه تفت دهید و به این مایه اضافه کنید. برنجی را که از قبل در آب و نمک خیسانده بودید به این ترکیب اضافه کنید. مقداری آب جوش روی برنج و گوشت بریزید. مقدار آب به حدی باشد که یک بند انگشت روی برنج را بپوشاند. درب قابلمه را باز بگذارید تا آب داخل قابلمه روش شعله متوسط گاز کشیده شود. وقتی تمام آب کشیده شده برنج را مثل درست کردن کته ساده به صورت یک قله وسط قابلمه جمع کنید و دم بگذارید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن استانبولی کافی است.

فوت و فن‌های طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

 

فوت و فن‌های طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

 

  • استفاده از گوجه فرنگی به تنهایی، باعث کمرنگ شدن رنگ استانبولی پلو می‌شود. استفاده از رب گوجه فرنگی به تنهایی هم می‌تواند باعث تیره شدن ته‌دیگ (مخصوصا در روش دمی) شود. بهتر است از ترکیب هر دو در استانبولی پلو استفاده کنید.
  • در طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و لوبیا سبز، داخل مایه استانبولی پلو، باید لوبیا سبز خرد شده هم بریزید و با مواد تفت دهید. این روش تهیه، شبیه طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت است.
  • طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و عدس، مشابه روش بالا است، با این تفاوت که به مایه استانبولی پلو، عدس نیم‌پز شده هم اضافه می‌شود.
  • در طرز تهیه استانبولی پلو یا گوشت چرخ کرده و هویج، به همراه سیب زمینی‌های نگینی شده، هویج‌های نگینی را هم تفت دهید و بعد به گوشت چرخ کرده یا همان مایه استانبولی پلو، اضافه کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی به همراه فیلم آموزش تهیه آن را هم بخوانید و تماشا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمی گوجه (دمپخت گوجه)

سوالات متداول

فرق استانبولی پلو و لوبیا پلو چیست؟

مواد اصلی استانبولی پلو شامل گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی است. اما لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده، لوبیا سبز یا لوبیا چشم بلبلی و رب یا پوره گوجه فرنگی درست می‌شود.

ادویه مخصوص استانبولی پلو چیست؟

به عنوان ادویه استانبولی پلو، از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین، پودر گل سرخ (اختیاری) و کمی پودر سیر می‌توانید استفاده کنید.

چرا استانبولی پلو دمی شفته می‌شود؟

برای اینکه استانبولی پلو دمی (کته) شفته نشود مقدار آب باید یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

 

کالابرگ الکترونیک