۵ مدل طرز تهیه فرنی برای نوزاد ۶ ماهه تا یک ساله با مواد مختلف

۵ مدل طرز تهیه فرنی برای نوزاد ۶ ماهه تا یک ساله با مواد مختلف


26 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی برای نوزاد

چطور برای نوزاد فرنی درست کنیم؟ فرنی یکی از مفیدترین غذاهای کمکی برای نوزاد شش ماه به بالا است که به افزایش رشد و سلامت نوزاد کمک می‌کند. فرنی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود اما برای تهیه فرنی مخصوص نوزاد یکسری بایدها و نبایدها در مواد لازم فرنی وجود دارد؛ برخی برای تهیه این فرنی از شیر خشک استفاده می‌کنند و برخی مادرها از شیر خودشان در فرنی می‌ریزند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه فرنی برای نوزاد آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج و شیر مادر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱ قاشق مرباخوری
شیر مادر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه فرنی برای نوازد ۶ ماهه با شیر مادر

مراحل طرز تهیه فرنی برای نوازد ۶ ماهه
از آن جایی که کودک تا قبل از پایان شش ماهگی نباید از شیر گاو استفاده کند، برای تهیه فرنی نوزاد ۶ ماهه از شیر مادر استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی نوزاد با ساده‌ترین دستور تهیه را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج را با شیر مادر ترکیب کنید

برای تهیه فرنی نوزاد ۶ ماهه ابتدا باید آرد برنج را با شیر مادر ترکیب کنید. در این مرحله شیر نباید گرم باشد تا آرد برنج به خوبی در آن حل شود.

می‌توانید آرد برنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ فرنی را آماده کنید

برای تهیه فرنی باید ترکیب شیر و آرد برنج یکدست شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرند و فرنی به غلظت مناسب برسد. غلظت این فرنی باید کمی بیشتر از شیر مادر باشد و به هیچ عنوان نباید سفت شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید فرنی سرد شود و بعد به کودک بدهید. فراموش نکنید که برای تهیه این فرنی نباید از هیچ ادویه یا شیرین کننده‌ای استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج و شیر خشک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر خشک ۱ پیمانه

 

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماه به بعد با آرد برنج و شیر خشک

طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و شیر خشک
برای تهیه فرنی نوزاد هفت ماه به بالا با آرد برنج و شیر خشک ابتدا باید آرد برنج را با آب سرد ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی حرارت قرار دهید. مواد را به طور مرتب هم بزنید تا آرد بپزد و فرنی به غلظت مناسب برسد (بهتر است فرنی در این مرحله نسبتا آبکی باشد). بعد از ۱۰ دقیقه که فرنی آماده شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد + کدام پنیرها گلوتن دارند؟

در ادامه صبر کنید تا فرنی کمی خنک شود و بعد ۱ پیمانه شیر خشک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. به خاطر داشته باشید که شیر خشک را بعد از خنک شدن فرنی اضافه کنید تا خواص آن از بین نرود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای کودکان و بزرگسالان به چند روش

مواد لازم برای تهیه فرنی نوزاد با آرد برنج و شیر پاستوریزه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲ قاشق مرباخوری
شیر پاستوریزه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه
بعد از پایان هفت ماهگی نوزاد می‌توانید کم کم از شیر پاستوریزه برای تهیه فرنی استفاده کند. اگر برای اولین بار از فرنی شیر پاستوریزه برای نوزاد استفاده می‌کنید، حتما مقدار کمی به او بدهید و مطمئن شوید که کودک به شیر حساسیت ندارد. برای تهیه این فرنی باید شیر سرد را با آرد برنج ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. فرنی را به طور مرتب هم بزنید تا کمی غلیظ‌تر از شیر مادر شود. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و از این فرنی به نوزاد بدهید.

می‌توانید شیر پاستوریزه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج و سیب برای نوزاد

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲ قاشق غذاخوری
سیب نصف یک سیب متوسط
آب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه فرنی سیب و آرد برنج

طرز تهیه فرنی سیب و آرد برنج
این فرنی هم برای هفت ماهگی به بعد نوزاد مناسب است و از هشت ماهگی می‌توانید در برنامه غذایی نوزاد قرار دهید. برای تهیه این فرنی ابتدا باید سیب را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس سیب را به قطعات کوچک خرد کنید. آرد برنج را با آب سرد ترکیب کنید و خوب هم بزنید و سپس سیب خرد شده را اضافه کنید.

مواد فرنی را روی حرارت قرار دهید و مدام بزنید تا سیب بپزد و خامی آرد برنج گرفته شود. زمانی که سیب کاملا نرم شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و فرنی را با گوشتکوب برقی یا دستی کاملا پوره کنید و به کودک بدهید.

برای مطالعه طرز تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان و کودکان به روشی دیگر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج و موز برای کودک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲ قاشق غذاخوری
شیر پاستوریزه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
موز ۱ عدد متوسط

 

طرز تهیه فرنی موز و آرد برنج برای کودک

طرز تهیه فرنی موز و آرد برنج برای نوزاد
«فرنی موز» یکی دیگر از انواع فرنی مفید برای نوزاد است که می‌توانید بعد از ۷ ماهگی و از ماه هشتم به کودک بدهید. برای تهیه این فرنی باید آرد برنج را با شیر سرد ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را به طور مرتب هم بزنید تا فرنی کمی غلیظ شود. سپس موز را با گوشتکوب یا چنگال کاملا له کنید و به فرنی اضافه کنید. زمانی که موز به خوبی با فرنی ترکیب شد، شعله گاز را خاموش کنید و از این فرنی برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر ژله خرده شیشه بستنی به ۲ روش قالبی و رنده ای

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی برای نوزاد

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی برای نوزاد

  • نوزاد تا ۶ ماهگی نباید از شیر پاستوریزه استفاده کنید، زیرا ممکن است به این شیر حساسیت نشان دهید.
  • تا قبل از ۶ ماهگی به هیچ عنوان از شیرین‌کننده یا چاشنی در فرنی نوزاد استفاده نکنید و بعد از آن هم بهتر است فرنی را بدون شکر و شیرین‌کننده تهیه کنید.
  • برای تهیه فرنی نوزاد بهتر است از آرد برنج خانگی و درجه یک استفاده کنید. اگر به آرد برنج دسترسی ندارید، می‌توانید برنج را برای ۱ ساعت بخیسانید و سپس به خوبی بشویید و بعد در سینی پهن کنید تا خشک شود. سپس برنج را در غذاساز یا آسیاب کاملا پودر کنید. در ادامه برنج آسیاب شده را الک کنید تا کاملا یکدست شود.
  • برای تهیه فرنی با آرد برنج حتما آرد برنج را با شیر سرد مخلوط کنید، در غیر این صورت آرد گلوله‌ای می‌شود.
  • از ۷ ماهگی نوزاد به بعد می‌توانید از مقداری کره نیز در فرنی استفاده کنید. اضافه کردن کره به فرنی موجب افزایش وزن‌گیری کودک می‌شود.
  • از ۶ ماهگی می‌توانید فرنی را با شیر مادر یا شیر خشک تهیه کنید و از روزی ۱ قاشق چای‌خوری به کودک بدهید و رفته رفته مقدار آن را تا ۱۲ قاشق چای‌خوری در روز افزایش دهید.
  • بهترین و سالم‌ترین آرد برای تهیه فرنی نوزاد، آرد برنج است. این آرد حساسیت کمتری برای نوزاد ایجاد می‌کند و برای معده و سیستم گوارش او مشکل ایجاد نمی‌کند.
  • بعد از آماده کردن فرنی نوزاد می‌توانید آن را در ظرف در بسته بریزید و تا ۲ روز در یخچال قرار دهید، اما بهتر است فرنی را به صورت روزانه تهیه کنید و هر روز از فرنی تازه برای نوزاد استفاده کنید.
  • فرنی نوزاد باید رقیق و کاملا نرم باشد و غلظت آن کمی بیشتر از شیر مادر باشد تا کودک بتواند به راحتی آن را مصرف کند.
  • بعد از پایان ۷ ماهگی استفاده جزئی از شکر و نبات ساده مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است از مقدار خیلی کمی شیرین‌کننده در فرنی استفاده کنید. برای تهیه شکر و نبات به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی برای نوزاد

چرا نوزاد فرنی نمی‌خورد؟

فرنی اولین غذای کمکی نوزاد بعد از شیر مادر است که ممکن است کودک مزه آن را نپسندد و از خوردن آن امتناع کند. برای تهیه فرنی نوزاد باید آن را به صورت رقیق و بدون چاشنی و شیرین کننده درست کنید. در ابتدا روزی ۱ قاشق چای‌خوری فرنی به کودک بدهید تا کودک به طعم فرنی عادت کند و بعد مقدار آن را افزایش دهید.

میزان مناسب فرنی برای کودک شش ماهه و هفت ماهه چقدر است؟

از ۶ ماهگی می‌توانید برای شروع روزی ۱ قاشق چای‌خوری فرنی به کودک بدهید و تا پایان هفت ماهگی آن را تا ۱۲ قاشق چای‌خوری برسانید.

بهترین فرنی برای نوزاد رفلاکسی چه فرنی است؟

بهتر است در طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی فقط از ترکیب شیر مادر و آرد برنج استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک