۲ طرز تهیه ترشی زرشک ساده و با رب انار با زرشک تازه و خشک

۲ طرز تهیه ترشی زرشک ساده و با رب انار با زرشک تازه و خشک


2 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ترشی زرشک ساده و با رب انار با زرشک تازه و خشک
فهرست محتوا پنهان

ترشی زرشک از انواع ترشی‌های خوشمزه و خوشرنگ پاییزی است که می‌توانید هم آن را با زرشک تازه و هم با زرشک خشک، به راحتی در خانه درست کنید. ترشی زرشک به عنوان دورچین و کنار غذا هم استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ طرز تهیه ترشی زرشک ساده و با رب انار و فوت و فن‌های درست کردن ترشی زرشک را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ترشی زرشک ساده

 

طرز تهیه ترشی زرشک ساده

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی زرشک تازه: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی زرشک تازه

 

• زرشک تازه: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سرکه سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب زرشک: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک: ۱ قاشق غذاخوری
• گلپر: ۱ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه ترشی زرشک تازه

 

برای طرز تهیه ترشی زرشک به روش خانگی و ساده، باید زرشک‌ها را بعد از شستن و خشک کردن، با مقداری آب بجوشانید و آب آن را جدا کنید. سپس آب زرشک را با سرکه سفید، به همراه زرشک و دیگر چاشنی‌ها در بطری بریزید و درب آن را ببندید. این ترشی در کمتر از یک هفته آماده می‌شود. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه ترشی زرشک، روش زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: زرشک‌ها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زرشک با آب زرشک، زرشک‌ها را تمیز کنید. اگر می‌خواهید ترشی زرشک را با زرشک‌های شاخه‌ای درست کنید، نیازی به دانه کردن زرشک‌ها نیست. زرشک‌ها را بعد از پاک کردن در یک ظرف بریزید و به آن آب اضافه کنید، در حدی که روی آنها را بپوشاند. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زرشک‌ها خیس بخورند.

 

مرحله دوم: زرشک‌ها را آبکش و خشک کنید

 

بعد از خیساندن و ته نشین شدن گل و خاک لای زرشک‌ها، آنها را در یک آبکش بریزید و زیر آب سرد بگیرید و دوباره بشویید. روی یک سطح را پارچه یا دستمال حوله‌ای بیندازید و زرشک‌ها را روی آن پهن کنید تا آب اضافی‌شان گرفته و خشک شوند. هر چه زرشک‌ها خشک‌تر باشند، احتمال کپک زدن ترشی بعد از آماده شدن، کمتر خواهد بود.

حتما بخوانید  بهترین روش های درمان خانگی سرفه ناشی از وایتکس

 

مرحله سوم: آب و زرشک را روی حرارت بگذارید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زرشک، در یک قابلمه مناسب، آب و زرشک را بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید آب و زرشک به مدت ۳۰ دقیقه با هم بجوشند. باید میزان آب به نصف مقدار اولیه برسد، سپس شعله را خاموش کنید.

 

مرحله چهارم: زرشک‌ها را در بطری بریزید

 

روی یک کاسه را یک آبکش قرار دهید و زرشک را در آن بریزید تا از آب زرشک جدا شود. زرشک‌ها را با پشت قاشق فشار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود. این کار باعث می‌شود زرشک‌ها وقتی در بطری ریخته می‌شوند، روی سرکه شناور نشوند. اجازه دهید زرشک‌ها و آب آن سرد شود، سپس آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای تمیز و کاملا خشک بریزید.

 

مرحله پنجم: ترشی زرشک را سرو کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زرشک، زرشک‌ها را کف شیشه بریزید و شکر، نمک و گلپر را روی آنها بپاشید. آب زرشک و سرکه را به یک نسبت به مواد داخل شیشه ترشی اضافه کنید. کل بطری باید پر باشد و فضای خالی نداشته باشد. سپس درب شیشه ترشی را محکم ببندید تا درز و روزنه‌ای نداشته باشید. شیشه ترشی زرشک را در دمای محیط به مدت ۳ روز قرار دهید. بعد از اینکه ترشی زرشک آماده شد، آن را در یخچال نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زرشک بدون کپک و شکرک

 

طرز تهیه ترشی زرشک با رب انار

 

طرز تهیه ترشی زرشک با رب انار

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی زرشک با رب انار: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی زرشک با رب انار

 

• زرشک خشک: ۱کیلوگرم
• سرکه: ۱ لیتر
• آب زرشک: ۱ لیتر
• نمک: ۲ قاشق غذاخوری
• شکر: ۴ قاشق غذاخوری
• رب انار: ۵ قاشق غذاخوری (به میزان دلخواه)

 

مراحل طرز تهیه ترشی زرشک خشک

 

برای درست کردن ترشی زرشک با رب انار، باید زرشک‌های شسته و خشک شده را به مدت ۴۵ دقیقه با آب بپزید. سپس آن را آبکش کرده و آب زرشک و سرکه را با رب انار و دیگر مواد مخلوط کرده و همگی را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید. این ترشی برای رسیدن به حدود ۲ هفته زمان نیاز دارد. برای تهیه این روش از ترشی زرشک، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: زرشک‌ها را بشویید و آماده کنید

 

برای اولین قدم در طرز تهیه ترشی زرشک با رب انار، زرشک‌ها را بعد از تمیز کردن، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مقداری آب بخیسانید. سپس آنها را آبکش کنید. اجازه دهید زرشک‌ها روی یک سطح صاف و روی دستمال، خشک شده و آب اضافی خود را از دست بدهند.

 

مرحله دوم: زرشک‌ها را بپزید

 

در یک قابلمه زرشک‌ها را به همراه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. حرارت را کم کنید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا زرشک‌ها کاملا بپزند. سپس آنها را آبکش کنید. به میزان آب زرشکی که مانده است، سرکه را با آب زرشک مخلوط کنید. رب انار را اضافه کنید و با قاشق آن را به هم بزنید تا کاملا حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک یخچالی با بیسکویت ویفر | دسر ساده و سریع

 

مرحله سوم: زرشک‌ها را در شیشه ترشی بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زرشک با رب انار، به ازای هر لیتر از مخلوط سرکه و آب زرشک، ۱ قاشق نمک و ۲ قاشق شکر اضافه کنید. صبر کنید هم زرشک‌ها و هم مایه ترشی کاملا سرد شوند. سپس زرشک‌های آبکش شده را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید.

 

مرحله چهارم: ترشی‌ زشک را ۲ هفته در جای خشک و خنک بگذارید

 

روی زرشک‌ها را از مایه ترشی بریزید، در حدی که کاملا روی آنها را بپوشاند. در صورت دلخواه مقداری گلپر را روی سطح آن بریزید. درب شیشه ترشی را محکم ببندید تا هیچ منفذی نداشته باشد. شیشه ترشی را در جای خشک و خنک به مدت ۲ هفته نگهداری کنید تا کاملا آماده شود. بعد از باز کردن درب شیشه‌های ترشی، آنها را در یخچال نگهداری کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زرشک

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زرشک

 

*برای اینکه طعم ترشی زرشک به تیزی نزند، کمی شکر اضافه کنید. می‌توانید به جای شکر، از نبات هم استفاده کنید.

*اگر زرشک‌ها را به صورت خوشه‌ای ترشی کنید، احتمال له شدن زرشک‌ها بعد از رسیدن ترشی، کم خواهد بود. در این صورت، خوشه‌ها را بعد از شستن و خشک کردن، به صورت درسته بپزید و در ظرف قرار دهید.

*اگر تمایل دارید که ترشی زرشک را با زرشک خشک درست کنید، زرشک‌ها را از قبل حتما در مقداری آب بخیسانید.

*تا زمانی که مواد ترشی بعد از جوشیدن کاملا خنک نشده‌اند، آنها را در شیشه ترشی نریزید.

*می‌توانید ترشی زرشک را بدون آب زرشک درست کنید و فقط به آن سرکه بیفزایید. در این صورت، طعم ترشی‌تان بیشتر به تیزی می‌زند.

*یکی دیگر از روش‌های تهیه ترشی با زرشک، ترشی زرشک با کلم بنفش است. در طرز تهیه ترشی کلم بنفش و زرشک، باید کلم‌ها را در مخلوط‌کن پوره کنید. زرشک شسته و خشک شده را هم پوره کنید و هر دو را در بطری بریزید. سپس شکر، نمک، ادویه ترشی و سرکه را به آن اضافه کنید. این ترشی نیاز به پختن ندارد و بعد از ۲ تا ۳ روز می‌توانید آن را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آلبالو به ۲ روش با سرکه و رب انار

 

سوالات متداول

ترشی زرشک را با چه سرکه‌ای درست کنیم؟

ترشی زرشک را با چه سرکه‌ای درست کنیم؟

 

برای طرز تهیه ترشی زرشک هم می‌توانید از سرکه سفید و هم از سرکه قرمز (سیب یا انگور) استفاده کنید. اگر ترشی زرشک را بدون رب انار تهیه می‌کنید، بهتر است سرکه سفید را در آن به کار ببرید.

 

نسبت شکر و نمک در طرز تهیه ترشی زرشک چقدر است؟

 

برای اینکه تیزی سرکه و آب زرشک، زننده نباشد، دو برابر میزان نمک را شکر اضافه کنید. یعنی به ازای ۲ قاشق شکر، ۱ قاشق نمک در ترشی بریزید.

 

 

کالابرگ الکترونیک