طرز تهیه ترشی خیار چنبر به ۳ روش شکم پر، ساده و لیته

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به ۳ روش شکم پر، ساده و لیته


8 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی خیار چنبر به ۳ روش شکم پر، ساده و لیته
فهرست محتوا پنهان

ترشی خیار چنبر از انواع ترشی تابستانی است. همان‌طور که از اسم این ترشی پیداست، از خیار چنبر به عنوان ماده اصلی ترشی استفاده می‌شود و می‌توان سبزی‌ها و صیفی‌جات دیگری را هم در آن به کار برد. ترشی خیار چنبر ساده، ترشی خیار چنبر قزوینی، ترشی خیار چنبر شکم پر و ترشی لیته خیار چنبر از جمله انواع پرطرفدار این ترشی است. در صورت نگهداری صحیح از ترشی خیارچنبر می‌توان از طعم خاص آن در کل سال لذت برد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ترشی خیار چنبر به ۳ روش را به شما آموزش می‌دهیم و فوت و فن‌های تهیه ترشی خیار چنبر را نیز خواهیم گفت.

 

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به روش ساده

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به روش ساده

 

زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی خیار چنبر با سبزی معطر

 

• خیار چنبر: ۱ کیلوگرم
• سیر: ۵ حبه
• سبزی معطر خشک: ۲ قاشق غذاخوری
• فلفل سبز تند: ۵ عدد
• نمک، فلفل سیاه و سرکه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه ترشی خیار چنبر به روش بروجردی

 

برای درست کردن ترشی خیار چنبر ساده به روش بروجردی باید مواد ترشی را بشویید و خرد کنید. سپس سرکه، ادویه و سبزیجات ترشی را اضافه کرده و درب بطری را ببندید. اضافه کردن زردچوبه و سیاه دانه هم اختیاری است. ترشی باید ۲ هفته در جای خشک و به دور از آفتاب باشد تا آماده شود. برای آموزش روش تهیه، مراحل طرز تهیه ترشی خیار چنبر را انجام دهید.

 

مرحله اول: مواد ترشی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، ابتدا خیارها را بشویید و آن‌ها ساقه‌ آنها را جدا کنید. سپس خیار چنبرها را با یک دستمال حوله‌ای تمیز کاملا خشک کنید تا رطوبت نداشته باشد. می‌توانید خیارها را به صورت حلقه‌ای یا نگینی هم خرد کنید. سپس پوست سیرها را بگیرید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: مواد را در بطری بریزید

 

فلفل‌های تند را بشویید، ‌کاملا خشک کنید و در صورت دلخواه خرد کنید. می‌توانید‌ آنها را به صورت درسته هم در ترشی به کار ببرید. شیشه ترشی مناسب را تمیز و با یک دستمال خشک کنید. سپس خیار چنبرها را به همراه سیر و فلفل‌های تازه در آن بریزید. روی مواد را سبزی‌های معطر خشک بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی و آبدار رستورانی بدون ریختن از سیخ

 

مرحله سوم: سرکه را به مواد ترشی اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، سرکه را تا حدی روی مواد ترشی بریزید که سطح آن‌ها را بپوشاند. نمک، فلفل و در صورت دلخواه زردچوبه و سیاه دانه هم اضافه کنید. درب شیشه ترشی را ببندید و آن را تکان دهید تا مواد با هم میکس شوند. شیشه ترشی را در جای خشک، خنک و به دور از آفتاب قرار دهید تا آماده شود. ۱۰ روز تا ۲ هفته زمان برای آماده سرو شدن ترشی نیاز است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه به روش بندرعباسی

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمبر هندی و رب انار

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمبر هندی و رب انار

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی خیار چنبر قزوینی

 

• خیار چنبر: ۲ کیلوگرم
• تمبر هندی: ۲ بسته
• رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
• سرکه: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب جوشیده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گلپر: ۳ قاشق غذاخوری
• نمک: ۳ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمر هندی

 

در این روش از تهیه ترشی خیار چنبر قزوینی، بعد از آماده کردن خیار‌ها باید مایه ترشی را درست کنید و در‌ آخر همه مواد را با هم در بطری بریزید و درب آن را ببندید. البته در برخی از دستورات ترشی خیار چنبر قزوینی شوید خشک، نعناع خشک و ترخون خشک هم اضافه می‌کنند که اختیاری است. با دنبال کردن این دستورالعمل می‌توانید بعد از ۲ هفته از طعم ترشی‌تان لذت ببرید.

 

مرحله اول: خیار چنبرها را آماده کنید

 

برای طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمبر هندی و رب انار، خیار چنبرها را بشویید و خرد کنید. می‌توانید‌ آنها را رنده درشت خرد کنید و ترشی خیار چنبر رنده شده داشته باشید (اگر خیار چنبر را ریز رنده کنید ترشی لیته خیار چنبر خواهید داشت) در غیر این صورت خیار چنبر را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را در یک کاسه بریزید و روی آن‌ها نمک بپاشید تا آب خیارها بیرون بیاید.

 

مرحله دوم: تمبر هندی و رب انار را آماده کنید

 

در یک ظرف دیگر، تمبر هندی را با آب و سرکه مخلوط و صبر کنید تا هسته و پوسته تمبرها جدا شود. سپس آن را از صافی رد کنید. رب انار، نمک و گلپر را به مایه صاف شده اضافه کنید. خیار چنبرها را که آماده کرده بودید، در صافی بریزید تا آب اضافی‌ آنها خارج شود. سپس خیارها را در شیشه خشک و تمیز بریزید.

 

مرحله سوم: مایه ترشی را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، مایه ترشی را روی خیارچنبرها بریزید تا حدی که کاملا روی آنها پوشانده شود. اگر مایه ترشی کم است، می‌توانید کمی آب جوشیده یا سرکه به آن اضافه کنید. در آخر درب شیشه ترشی را ببندید و آن را در یخچال یا جای خنک قرار دهید تا آماده سرو شود.

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر

 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر

 

• خیار چنبر: ۵۰۰ گرم
• هویج: ۵۰۰ گرم
• شیره خرما: ۵ قاشق غذاخوری
• سرکه: به میزان لازم
• نمک: به میزان دلخواه

حتما بخوانید  پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی

 

مراحل طرز تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر با شیره خرما

 

برای درست کردن ترشی خیار چنبر شکم پر، باید وسط خیار چنبرها را خالی کنید و با هویج پر کنید. می‌توانید از قالب‌های ستاره‌ای، قالب‌ با طرح گل یا اشک هم استفاده کنید. سپس آنها را در شیشه ترشی بریزید و روی مواد ترشی را با سرکه و دیگر مواد بپوشانید. برای آموزش جزییات بیشتر، مراحل طرز تهیه این ترشی جذاب را بخوانید.

 

مرحله اول: خیار چنبر و هویج را آماده کنید

 

در این روش از تهیه ترشی خیار چنبر، ابتدا خیار چنبرها و هویج‌ها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند. آنها را به صورت حلقه‌هایی با ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتی‌متر برش بزنید. داخل خیار چنبر را با کاتر یا قالب، جدا کنید. داخل هویج هم همان قالب را بزنید. هویج را داخل قسمت خارج شده خیار چنبر فرو کنید. طوری که قسمت وسط هویج باشد و اطراف آن را خیار چنبر گرفته باشد. همه خیار چنبرها را با هویج، به همین شکل پر کنید.

 

مرحله دوم: مایه ترشی خیار چنبر را اضافه کنید

 

سرکه و شیره خرما و نمک را در یک ظرف با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. می‌توانید شیره خرما را حذف کنید. سپس خیار چنبرهای شکم‌پر آماده شده را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و روی آن را با سرکه و شیره خرما که آماده کرده بودید پر کنید. درب بطری را ببندید و ۲ هفته صبر کنید تا ترشی‌ خیار چنبر شکم پر آماده شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش خیار چنبر اراکی و همدانی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی خیار چنبر

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی خیار چنبر

 

*برای اینکه ترشی سرکه گلوی شما را نزند، می‌توانید آن را با مقداری آب مخلوط کنید و بجوشانید. سپس آن را به مواد ترشی خیار چنبر اضافه کنید.

*برای طرز تهیه ترشی لیته خیار چنبر، باید خیار چنبرها را بعد از شستن رنده کنید. از هویج رنده شده هم در طرز تهیه این مدل ترشی استفاده می‌شود.

*در طرز تهیه ترشی خیار چنبر قزوینی، علاوه بر تمبر هندی از شوید هم برای معطر کردن ترشی استفاده می‌شود.

*برای متعادل‌تر شدن طعم ترشی سرکه، می‌توانید کمی شکر یا شیره خرما به سرکه اضافه کنید.

*برای جلوگیری از کپک زدن ترشی خیار چنبر، حتما ترشی را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید.

*از سالم بودن و زنگ نزده بودن درب شیشه ترشی مطمئن شوید و تا زمان آماده شدن ترشی، درب شیشه ترشی را باز نکنید تا هوا به آن نفوذ نکند.

*ترشی خیار چنبر برای آماده سرو شدن، به حدود یک تا دو هفته زمان نیاز دارد.

 

سوالات متداول

 

سبزی معطر ترشی خیار چنبر چیست؟

 

در ترشی خیار چنبر می‌توانید از سبزی‌های معطر خشک دلخواه خود استفاده کنید. ترخون و جعفری تازه از بهترین گزینه‌ها هستند. ولی می‌توانید از سبزی‌های خشک محلی هم در ‌آن به کار ببرید؛‌ مثل خالواش، چوچاق، نعناع خشک، شوید، گلپر و …

 

در ترشی لیته خیار چنبر از چه موادی استفاده می‌شود؟

 

هویج، خیار، سیر تازه و سبزی‌های معطر مخصوصا شوید و ترخون از مواد اصلی ترشی لیته خیار چنبر هستند. می‌توانید از چاشنی‌هایی مثل رب انار یا تمبر هندی و یا حتی شیره انگور هم به همراه سرکه استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک