۲۰ خواص و عوارض خطرناک خوردن آب انار و انار در بارداری

۲۰ خواص و عوارض خطرناک خوردن آب انار و انار در بارداری


25 آبان 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوردن آب انار و انار در بارداری این 20 خواص و عوارض را دارد

خوردن انار در بارداری مفید است یا مضر؟ خوردن میوه‌های سالم مثل انار، باعث می‌شود مواد مغذی مختلفی در دوران بارداری به بدن شما برسد. شما می‌توانید از سه ماهه اول بارداری انار را در رژیم غذایی خود بگنجانید چون مواد مغذی این میوه به رشد جنین شما کمک می‌کند. اما این همه ماجرا نیست، در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش، فواید خوردن انار در بارداری، مضرات احتمالی مصرف انار در اوایل و اواخر بارداری و هر آنچه را که باید درباره خواص انار در دوران بارداری بدانید، به شما خواهیم گفت.

 

 

آیا خوردن انار در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

آیا خوردن انار در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه می‌گویند که خوردن دانه انار یا نوشیدن آب انار در دوران بارداری اشکالی ندارد. هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که نشان دهد خوردن انار در بارداری می‌تواند مضر باشد. مثلا آب انار دارای مقادیر زیادی مواد مغذی است و علاوه بر آن می‌تواند هوس شیرینی خانم‌های باردار را تا حدی برطرف کند، در عین حال بدن را نیز هیدراته نگه ‌می‌دارد.

 

فواید خوردن انار در بارداری برای سلامتی

 

فواید خوردن انار در بارداری برای سلامتی

 

مواد مغذی مختلف موجود در میوه انار شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای خانم‌های باردار ضروری است. در عین حال، ساختار فیزیکی میوه نیز به طرق مختلف برای این گروه از زنان مفید است.

 

۱- خواص خوردن انار در بارداری برای کم خونی

 

انار منبع خوبی از ویتامین C است. مقدار کافی از این ویتامین برای زنان باردار ضروری است چون به سنتز آهن موجود در مواد غذایی مصرفی کمک می‌کند. اگر در دوران بارداری، غذاهای غنی از آهن یا مکمل‌های آهن مصرف کنید، ذخایر آهن کافی در خون شما وجود خواهد داشت.

ویتامین C حتی به جذب آهن در بدن شما نیز کمک می‌کند. آهن و ویتامین C کافی در بدن، خطر کم خونی ناشی از فقر آهن را کاهش می‌دهد و در نتیجه از زایمان زودرس پیشگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه

 

۲- خوردن انار برای تقویت سیستم گوارش زن باردار

 

انار برای تقویت سیستم گوارش زن باردار

 

انار حاوی مقادیر زیادی فیبر است. مصرف سبزیجات و میوه‌‌هایی که سرشار از فیبر هستند، به زنان باردار توصیه می‌شود چون این خوراکی‌های سالم، از عارضه یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کنند. فیبر با تحریک حرکات روده، نقش کلیدی در ساده‌سازی کل سیستم و تسکین بسیاری از ناراحتی‌ها دارد.

 

۳- خواص انار در بارداری برای دفع سموم بدن

 

رادیکال‌های آزاد که در نتیجه فرآیندهای مختلف بدن در بدن ایجاد می‌شوند، اساسا مواد زائدی هستند که باید مثل سموم دفع شوند. اما برخی از اینها ممکن است در بدن باقی بمانند و با سلول‌های سالم یا حتی مولکول‌های DNA تعامل داشته باشند و در داخل بدن آسیب ببینند و گاهی جفت را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

حتما بخوانید  40 مورد از میوه ها، سبزیجات و غذاهای کالری منفی برای لاغری

بهترین راه برای مبارزه با این رادیکال‌های آزاد مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها است، انار نیز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های موجود در انار می‌تواند به ترمیم هر‌گونه آسیب به سلول‌ها کمک کرده و از مغز کودک در برابر هر‌گونه آسیب محافظت کند.

 

۴ – خوردن انار در بارداری برای تسکین گرفتگی عضلات

 

خوردن انار در بارداری برای تسکین گرفتگی عضلات

 

پتاسیم یک ماده معدنی دیگر است که برای خانم‌های باردار ضروری است. مصرف روزانه مقدار مناسبی از آب یا خود انار، می‌تواند پتاسیم بدن را تامین کند. نوشیدن آب انار یا گنجاندن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا گرفتگی‌های ناشی از بارداری را به سرعت تسکین دهید.

 

۵- خوردن انار در بارداری برای رشد مغز کودک

 

«فولات» یا «اسید فولیک» یک عنصر ضروری برای رشد ذهنی مناسب جنین است. یک لیوان آب انار می‌تواند حداقل ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به فولات را تامین کند، از این رو در رژیم بارداری شما باید گنجانده شود. فولات در جهت حمایت از رشد لوله‌های عصبی و سیستم عصبی کودک عمل می‌کند و رشد مغز او را در مسیر درست نگه می‌دارد.

 

آیا زنان باردار می‌توانند آب انار بنوشند؟

 

آیا زنان باردار می‌توانند آب انار بنوشند؟

 

بله. زنان باردار می‌توانند آب انار بخورند. آب انار به شدت به زنان باردار توصیه می‌شود چون سالم و مغذی است و می‌تواند بخش جدایی‌ناپذیری از رژیم غذایی روزانه خانم‌های باردار باشد. در دوران بارداری می‌توانید آب انار را با صبحانه معمولی خود میل کنید.

 

فواید نوشیدن آب انار برای زنان باردار

 

مصرف آب انار برای زنان باردار فواید زیادی به همراه دارد، از جمله:

 

*یک لیوان آب انار می‌تواند حدود ۱۵۰ کالری یا بیشتر تامین کند.

*نوشیدن آب انار می‌تواند سطح هیدراتاسیون شما را نیز متعادل کند.

*آب انار می‌تواند تقریبا یک‌چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین K را در یک بار تامین کند.

*همچنین آب انار می‌تواند بسیاری از عوارض بارداری را در شما تسکین دهد.

 

یک زن باردار چند انار می‌تواند بخورد؟

 

یک زن باردار چند انار می‌تواند بخورد؟

 

همان‌طور که هر سبزی یا میوه‌‌ای فواید خاص خود را دارد، ولی خوردن بیش از حد آن‌ها هرگز توصیه نمی‌‌شود، چون معمولا نه تنها کمکی به بدن نمی‌‌کند بلکه می‌تواند ضررهایی را نیز به دنبال داشته باشد. خوردن بیش از حد دانه‌های انار به پوشش مینای دندان آسیب می‌رساند.

بنابراین برای جلوگیری از آن، می‌توانید قبل از خوردن انار، پنیر (البته به مقدار کم) بخورید. همچنین پس از مصرف باید دهان خود را به خوبی بشویید. با این حال، پیشنهاد می‌شود قبل از گنجاندن این میوه در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

 

چگونه انار را در رژیم غذایی زنان باردار بگنجانیم؟

 

آب انار می‌تواند بخشی از صبحانه دوران حاملگی باشد. همچنین می‌توانید هر زمان که احساس گرسنگی کردید، آن را مصرف کنید. اما اگر به دنبال راه‌های بیشتری برای گنجاندن آن در رژیم غذایی خود در دوران بارداری هستید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

 

*اگر گوشت می‌خورید، می‌توانید به عنوان تزیین، از چند برگ نعناع و دانه‌های انار برای کامل کردن طعم آن کمک بگیرید.

*هنگام تهیه انواع اسموتی‌ با مخلوط میوه یا حتی میلک شیک، چند دانه انار اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود یا قبل از سرو از آنها به عنوان رویه استفاده کنید.

حتما بخوانید  لیست غذاهای مضر در تابستان با توجه به طبع بدن شما

*در صورت تمایل می‌توانید دانه‌های انار را به دسر و سالاد اضافه کنید. سالاد اسفناج، پنیر و دانه انار طعم لذیذی دارد. می‌توانید با انار، دسر سالاد میوه مخلوط درست کنید.

 

عوارض و خطرات احتمالی خوردن انار در بارداری

 

عوارض و خطرات احتمالی خوردن انار در بارداری

 

خوردن انار در بارداری می‌تواند به پیشگیری از انواع عفونت‌های مرتبط با بارداری کمک کند. اما به هیچ وجه نباید دانه‌های انار را به مقدار زیاد مصرف کنید چون ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به خطرات مرتبط با مصرف انار در بارداری اشاره شده است.

*میزان کالری انار در سطح بالاتری قرار دارد. این برای زنانی که به دلیل محدودیت‌های غذایی دیگر برای تامین کالری مورد نیاز روزانه خود تلاش می‌کنند، مفید است. با این حال، با مصرف بیش از حد این میوه به راحتی می‌توان از آستانه کالری سالم عبور کرد.

*در برخی خانم‌های باردار مصرف عصاره انار باعث انقباضات زودرس می‌شود. از آن جایی که عصاره انار، بدون جدا کردن پوست انار از بقیه میوه تهیه می‌شود و عصاره با پوست حاوی عناصر خاصی است و می‌تواند با بدن زن باردار تعامل داشته باشد، در نتیجه باعث انقباضات زودرس و در نتیجه زایمان زودرس می‌شود.

 

نکاتی در مورد مصرف انار در بارداری

 

نکاتی در مورد مصرف انار

 

خوردن انار در بارداری می‌تواند برای شما و جنین مفید باشد اگر آن را به شکل صحیح و در مقادیر متوسط مصرف کنید. این نکات ساده را دنبال کنید تا بیشترین بهره را از این میوه خوشمزه ببرید.

 

*به جای خرید آب انار از سوپرمارکت، میوه را بخرید و آب انار را در خانه درست کنید. اگر آب انار را در خانه درست کنید، مطمئن خواهید بود که خالص و سالم است.

*هنگام خرید انار، انار سنگین‌تر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید انارهای سنگین آبدارتر هستند. لایه بیرونی آنها نیز باید نازک و در عین حال سخت باشند. می‌توانید بعد از فرو بردن انار در آب سرد، راحت‌تر آنها را دانه کنید. سپس این دانه‌ها را به غلات صبحانه یا سایر غذاهای آماده اضافه کنید.

*گنجاندن انار در رژیم بارداری یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از برآورده شدن برخی از نیازهای تغذیه‌‌ای شما به صورت روزانه است. فواید این میوه بسیار زیاد است و تنها در صورت مصرف بیش از حد یا نوشیدن عصاره آن، برخی عوارض ایجاد می‌شود. میوه را درست مثل هر ماده سالم دیگری بخورید تا بارداری بی‌خطری داشته باشید.

 

سوالات متداول

 

آیا خوردن انار در بارداری پوست جنین را تیره می‌کند؟

 

خوردن انار در بارداری و زیبایی جنین یکی از دغدغه‌های اصلی زنان باردار است. در باور سنتی خوردن انار در ماه‌های آخر بارداری پوست جنین را تیره نمی‌کند ولی در کل، هیچ یافته و سند علمی برای تایید زیبایی یا تیرگی پوست جنین به خاطر خوردن یا نخوردن انار، وجود ندارد.

 

بهترین زمان مصرف رب انار در بارداری چه وقتی است؟

 

از آنجایی که برخی خانم‌های باردار در دوران بارداری، ویار بارداری و حالت تهوع دارند، به آنها توصیه می‌شود رب انار را در صبح و به صورت ناشتا مصرف کنند تا از بروز حالت تهوع جلوگیری کند. البته تا جای ممکن از خوردن رب انار ترش در بارداری بپرهیزید و انواع ملس آن را جایگزین کنید.

 

منبع: parenting

 

کالابرگ الکترونیک