طرز تهیه ترشی گل کلم به ۶ روش مخلوط و ساده با طعم عالی

طرز تهیه ترشی گل کلم به ۶ روش مخلوط و ساده با طعم عالی


14 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی گل کلم به ۶ روش مخلوط و ساده با طعم عالی

ترشی گل کلم یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که به صورت ساده یا مخلوط درست می‌شود. انواع ترشی مخلوط، با روشی مشابه ولی موادی متنوع تهیه می‌شوند. درست کردن این ترشی، اصلا کار سختی نیست و می‌توانید بنا به سلیقه خود، سبزیجات مختلفی را در ترشی گل کلم به کار ببرید یا از دستور تهیه آن، حذف کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ترشی گل کلم خانگی به ۶ روش به همراه فوت و فن‌های تهیه ترشی گل کلم و ادویه ترشی گل کلم را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی گل کلم با هویج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گل کلم ۱ عدد متوسط
هویج ۵۰۰ گرم
فلفل سبز تند ۱۲ عدد
سیب ترشی ۵۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای رنگی خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کرفس و ساقه آن ۵۰۰ گرم
به ۱ عدد
سیب درختی ۱ عدد
خیار ۵۰۰ گرم
گلپر ۱ قاشق چای‌خوری
سبزی ترشی (نعناع، مرزه، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی شوید) ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ادویه ترشی  ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار کافی
سرکه به مقدار کافی

 

نکته: ترکیب ادویه ترشی شامل سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین است که باید از عطاری‌ها تهیه کنید.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان آماده ‌شدن ترشی گل کلم: ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط

مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط
برای درست کردن این ترشی گل کلم مخلوط می‌توانید مقدار مواد را بنا به دلخواه خود، کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. این ترشی را در کنار انواع غذاهای سنتی ایرانی می‌توانید سرو کنید. در ادامه جزییات مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم را بخوانید.

مرحله اول: گل کلم‌ها را آماده کنید

برای تهیه ترشی گل کلم مخلوط خوشمزه و مجلسی، ابتدا گل کلم را با دقت بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافه آن‌ خارج شود. بوته‌های گل کلم را جدا کنید. اگر تکه‌های کلم خیلی بزرگ هستند، با چاقو بوته‌ها را خرد کنید. کلم‌ها را در یک کاسه یا قابلمه بزرگ بریزید.

مرحله دوم: هویج و کرفس‌ها را خرد کنید

پوست هویج‌ها را با پوست‌کن بگیرید و آنها را بشویید. هویج‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس روی تخته آشپزخانه، با چاقو به صورت حلقه‌ای یا نگینی، آنها را خرد کنید. کرفس‌ها را هم بشویید و بعد از خشک شدن به قطعه‌های ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید. هویج و کرفس‌ها را به گل کلم‌های خرد شده اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع هویج پلو به 2 روش شیرازی و تبریزی

مرحله سوم: بقیه مواد ترشی را خرد کنید

سیب ترشی‌ها، ۱ عدد سیب درختی و ۱ عدد میوه به را بشویید و پوست بگیرید. سپس آنها را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب‌های هم اندازه با هویج‌ها خرد کنید و در یک ظرف بزرگ بریزید. سپس سبزی ترشی گلم کلم شامل نعناع، مرزه، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی شوید را بشویید و در آبکش قرار دهید تا خشک شوند.

مرحله چهارم: مواد ترشی را با هم ترکیب کنید

سبزی‌های ترشی را روی تخته آشپزخانه به صورت ریز، خرد و ساطوری کرده و به مواد داخل ظرف اضافه کنید. خیار، فلفل‌های دلمه‌ای رنگی و نصف فلفل‌های تند را هم شسته و خرد کنید و در ظرف بریزد. گلپر و ادویه ترشی را روی مواد بپاشید و همه مواد را خوب زیر و رو کنید.

برای خرید پودر گلپر و انواع ادویه را می‌توانید به روش‌‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: مواد ترشی را در شیشه یا دبه تمیز و خشک بریزید

دبه یا شیشه‌های ترشی را بشویید و کاملا خشک کنید. سپس مواد ترشی را کم‌کم داخل شیشه یا دبه بریزید و لابه لای مواد ترشی، فلفل سبزهای درسته را قرار دهید. حدود ۳ سانتیمتر از روی شیشه را خالی بگذارید. سرکه و کمی نمک را با هم مخلوط کرده و روی مواد ترشی بریزید تا کاملا روی سطح ترشی گل کلم با سرکه پوشانده شود. درب شیشه یا دبه را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید. بعد از ۲ هفته، ترشی گل کلم آماده سرو است. شما نشانه‌های رسیدن ترشی را می‌دانید؟

سرکه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

طرز تهیه گل کلم ساده و سفید (روش دوم)

طرز تهیه گل کلم ساده
معمولا ترشی گل کلم به صورت کاملا ساده درست نمی‌شود و در دستور آن از هویج، کرفس و سبزیجات متنوع استفاده می‌شود. ولی اگر می‌خواهید ترشی گل کلم را ساده و نه مخلوط درست کنید، کافی است از روش بالا استفاده کنید و کرفس، خیارشور، هویج، فلفل دلمه‌ای، به، سیب و سیب ترشی را از دستور تهیه ترشی گل کلم مخلوط حذف کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا تکرار کرده و ترشی گل کلم سفید و ساده خود را درست کنید.

طرز تهیه ترشی گل کلم فوری (روش سوم)

طرز تهیه ترشی گل کلم فوری
اگر می‌خواهید ترشی گل کلم را به محض تهیه کردن، به صورت فوری و یک روزه سرو کنید، باید مواد ترشی را مانند روش بالا، شسته و خرد کنید. بعد از این‌که همه مواد را آماده کردید، آنها در یک قابلمه‌ بریزید و سرکه و کمی نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد ترشی، نیم‌پز شوند. قابلمه را از روی حرارت بردارید.

ترشی گل کلم فوری شما آماده مصرف است. برای نگهداری از آنها، کمی که از دما افتاد، ترشی را در شیشه‌های خشک و تمیز با درب سالم بریزید و محکم ببندید. شیشه‌های ترشی را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی گل کلم زرد (روش چهارم)

طرز تهیه ترشی گل کلم زرد
اگر می‌خواهید رنگ ترشی گل کلم، زرد یا طلایی شود، می‌توانید از زعفران یا زردچوبه استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که عطر زعفران ممکن است عطر ترشی را تغییر دهد. پس بهتر است از زردچوبه استفاده کنید. برای مقدار مواد لازم در دستور طرز تهیه ترشی گل کلم زرد (آموزش داده شده در بالا) ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه اصل و با کیفیت را به مواد ترشی اضافه کنید تا رنگ آن طلایی شود.
برای خرید زعفران و زردچوبه می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله | مشهورترین غذای نذری مشهد

طرز تهیه ترشی گل کلم قرمز (روش پنجم)

طرز تهیه ترشی گل کلم قرمز
برای تهیه ترشی گل کلم قرمز و برای قرمز شدن رنگ ترشی گل کلم، می‌توانید مقداری رنگ غذا به سرکه اضافه کنید که البته این روش توصیه نمی‌شود. چون رنگ غذا معمولا حاوی ترکیبات شیمیایی بوده و برای سلامتی خطرناک است. می‌توانید از رنگ قرمز طبیعی استفاده کنید. آب لبو یا چغندر قرمز بهترین گزینه‌ها هستند.

طرز تهیه گل کلم با گوجه فرنگی (روش ششم)

می‌توانید از پوره گوجه فرنگی یا پودر گوجه فرنگی در سرکه ترشی برای قرمز شدن رنگ این ترشی استفاده کنید. اگر به پوره گوجه فرنگی دسترسی ندارید، به مقدار دلخواه، رب گوجه فرنگی را با کمی سرکه یا آب و سرکه رقیق کنید و به مواد ترشی بیفزایید.

رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی به روش بازاری

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گل کلم

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گل کلم

  • به کار بردن سبزی ترشی شامل نعناع، مرزه، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی شوید، طعم بی‌نظیری به ترشی گل کلم می‌دهد. به جای این سبزی‌ها می‌توانید از سبزی‌های خشک هم استفاده کنید.
  • یکی از روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی از جمله ترشی گلم کلم این است که اجازه دهید گل کلم و دیگر مواد مورد استفاده در تهیه این ترشی، کاملا خشک شوند و آب خود را از دست بدهند. سپس آنها را در شیشه یا دبه ترشی کاملا خشک با درب سالم بریزید.
  • استفاده از سرکه طبیعی برای تهیه ترشی گل کلم بهتر از سرکه صنعتی است. سرکه صنعتی تیزی زیادی دارد. برای گرفتن تیزی سرکه، به ازای هر لیتر سرکه، ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب به سرکه اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از ترش شدن بیش از حد ترشی و اذیت نشدن معده‌تان، چند خرمای بدون هسته، میوه به یا سیب خرد شده به مواد اضافه کنید.
  • در صورتی که از فلفل تازه تند در ترشی گل کلم استفاده می‌کنید، بهتر است فلفل را هم به صورت درسته و هم به صورت خرد شده در ترشی به کار ببرید.
  • استفاده از فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، می‌تواند رنگ جذابی به ترشی گلم کلم بدهد.

سوالات متداول

چه سبزیجاتی در طرز تهیه ترشی گل کلم به کار می‌روند؟

سبزی ترشی گل کلم هم مثل دیگر انواع ترشی، شامل نعناع، مرزه، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی شوید می‌شود. در این ترشی از ساقه‌ها و برگ‌های کرفس هم معمولا استفاده می‌شود که علاوه بر طعم، عطر خوشی هم به ترشی یا شور گل کلم می‌دهد.

ترکیب ادویه‌ ترشی گل کلم چیست؟

در ترشی گلم کلم از همان ادویه ترشی استفاده می‌شود. ادویه ترشی از سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین تشکیل شده است. این ادویه را می‌توانید به اسم ادویه ترشی از عطاری تهیه کنید.

نسبت سرکه به آب در طرز تهیه ترشی گل کلم چقدر است؟

به ازای هر لیتر سرکه، ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب استفاده کنید. اگر از سرکه محلی یا طبیعی استفاده می‌کنید، لازم نیست آب اضافه کنید. چون این نوع سرکه، تیزی زیادی ندارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک