۱۰ روش ساده و سریع پاک کردن آدامس از روی فرش و موکت

۱۰ روش ساده و سریع پاک کردن آدامس از روی فرش و موکت


21 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پاک کردن آدامس از روی فرش

پاک کردن آدامس از روی فرش یکی از چالش برانگیزترین لکه‌هایی است که احتمالا در زمان شستن فرش ماشینی و شستن فرش دستباف با آن مواجه می‌شوید. خلاصه اگر قصد قالیشویی در خانه را دارید باید بدانید که به طور کلی از بین بردن لکه آدامس از فرش و موکت کمی سخت است، اما هر چقدر زودتر اقدام به تمیز کردن آن کنید، راحت‌تر از شر آن راحت می‌شوید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با ترفندهای جدا کردن آدامس و جسم چسبناک از روی فرش به عنوان یکی از نکات نگهداری از فرش به طور کامل آشنا شوید.

روش‌های خانگی پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

روش خانگی پاک کردن لکه آدامس از روی فرش
«آدامس» ماهیت چسبنده‌ای دارد و از همین رو جدا کردن آن از پارچه مبلی و فرش کار چندان ساده‌ای نیست. به طور کلی هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه آدامس از فرش کنید، پاک کردن آن راحت‌تر خواهد بود. اگر برای پاک کردن آدامس از روی فرش از تمیز‌کننده خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید و در صورتی که فرش شما آسیبی ندید، از آن استفاده کنید.

بعد از برطرف کردن لکه آدامس حتما فرش را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا به طور کامل تمیز شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های مختلف از بین بردن آدامس از روی فرش و موکت آشنا شوید.

۱- از یخ استفاده کنید

از یخ برای از بین بردن لکه آدامس از فرش استفاده کنید
اولین راهکار برای جدا کردن آدامس از روی فرش، استفاده از «یخ» است. قرار دادن یک تکه یخ روی آدامس موجب سفت شدن آن می‌شود. در این شرایط حالت چسبندگی آدامس از بین می‌رود و به راحتی می‌توانید آدامس را از روی فرش جدا کنید.

در این روش باید تکه یخ را برای چند دقیقه روی آدامس قرار دهید و سپس به آرامی آدامس را از فرش جدا کنید. برای برداشتن آدامس می‌توانید از یک قاشق که لبه‌های تیز و نازکی دارد استفاده کنید. برای این که فرش خیس نشود، بهتر است یخ را داخل کیسه فریزر قرار دهید و بعد آن را روی فرش بگذارید و در ادامه به راحتی آدامس را از فرش جدا کنید. در ادامه مقداری کرم مرطوب کننده روی همان قسمت بزنید و با یک دستمال خشک، فرش را تمیز کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه نان قندی در فر و بدون فر به روش سنتی و اصیل

۲- از الکل کمک بگیرید

روش بعدی برای پاک کردن آدامس از روی پارچه و فرش استفاده از «الکل» است. در این روش باید مقداری الکل روی اسفنج تمیز بریزید. سپس اسفنج را روی فرش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از مدت کوتاهی می‌توانید آدامس را از روی فرش جدا کنید. این روش برای جدا کردن انواع جسم چسبناک از روی فرش مفید است.

۳- مقداری آبلیمو روی فرش بریزید

اگر آدامس به فرش شما چسبیده، می‌توانید کمی آبلیمو روی لکه آدامس بریزید و چند ساعت صبر کنید. سپس با کمک یک دستمال مرطوب لکه آدامس را از روی فرش تمیز کنید. آبلیمو حلال آدامس روی لباس و فرش است و به تمیز کردن لکه آن کمک زیادی می‌کند.

برای تهیه کرم مرطوب کننده و آبلیمو به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۴- از اتوی داغ استفاده کنید

اگر لکه به جا مانده از آدامس روی فرش قدیمی شده و حالتی چسبنده و بدشکل روی فرش ایجاد کرده است، برای از بین بردن آن باید یک تکه مقوا روی لکه قرار دهید. سپس اتوی داغ را روی لکه بگذارید و چند بار روی آن بکشید. با این روش آدامس با حرارت اتو نرم می‌شود و به مقوا می‌چسبد. چند بار این کار را تکرار کنید تا از شر لکه زننده آدامس از روی فرش راحت شوید. می‌توانید از این روش برای از بین بردن لکه فرش از روی سطوح پارچه‌ای نیز استفاده کنید.

۵- از خمیر دندان کمک بگیرید

در این ترفند برای پاک کردن آدامس از روی فرش باید مقداری خمیر دندان سفید رنگ روی لکه آدامس بکشید. حدود ۲ دقیقه صبر کنید و بعد آدامس را از روی فرش جدا کنید. در ادامه برای از بین بردن لکه باقی‌مانده از آدامس می‌توانید از شامپو فرش استفاده کنید و فرش را تمیز کنید.

می‌توانید انواع خمیر دندان و شامپو فرش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۶- از سرکه سفید برای تمیز کردن لکه آدامس استفاده کنید

از سرکه برای تمیز کردن لکه آدامس استفاده کنید

یکی از محلول‌های جادویی برای تمیز کردن فرش «سرکه سفید» است. برای تمیز کردن آدامس از روی فرش می‌توانید یک پیمانه سرکه سفید را بجوشانید و حدود ۲ دقیقه صبر کنید تا از جوش بیفتد. سپس یک مسواک یا برس کوچک را به سرکه داغ آغشته کنید و روی لکه آدامس بکشید. در این روش سرکه باید داغ باشد تا آدامس به راحتی تمیز شود. این کار را چندین بار ادامه دهید تا آدامس به طور کامل از روی فرش تمیز شود.

برای تهیه سرکه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۷- از سفیده تخم مرغ استفاده کنید

یک روش خانگی پاک کردن لکه آدامس از روی فرش استفاده از «سفیده تخم مرغ» است. برای پاک کردن آدامس از روی موکت و فرش می‌توانید مقداری سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را با نوک انگشتان روی لکه بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا آدامس در سفیده تخم مرغ حل شود. سپس می‌توانید به راحتی آدامس را از روی فرش پاک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت رب انار خوشمزه به ۲ روش در 3 دقیقه

می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۸- از مایع ظرفشویی و نمک استفاده کنید

از مایع ظرفشویی و نمک برای تمیز کردن لکه آدامس از فرش استفاده کنید
برای از بین بردن لکه قدیمی آدامس از روی فرش می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی روی لکه مورد نظر بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید با یک جسم تیز مثل نوک چاقو، لکه آدامس را تمیز کنید. در این روش مراقب باشید که پرزهای فرش را بیش از حد فشار ندهید و به آن آسیب وارد نکنید.

شما می‌توانید مایع ظرفشویی و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۹- از نوار چسب استفاده کنید

برای برداشتن آدامس از روی فرش ابتدا می‌توانید با کمک یکی از روش‌های گفته شده در بالا باقی‌مانده آدامس را از روی فرش بردارید. سپس یک نوار چسب پهن تهیه کنید و آن را روی لکه بچسبانید و سپس به سرعت از جا بکنید تا تکه‌های به جا مانده از آدامس به راحتی از روی فرش جدا شود. در این روش مراقب باشید که آدامس حالت چسبنده نداشته باشد و چسب را به قسمت‌های سالم فرش نچسبانید تا پرز فرش آسیب نبینند.

۱۰- از تافت مو استفاده کنید

برای پاک کردن آدامس از روی پتو، فرش و پارچه می‌توانید از «تافت مو» استفاده کنید. در این روش باید مقداری اسپری تافت مو روی آدامس بزنید و صبر کنید تا آدامس سفت شود. سپس آن را به راحتی از روی فرش جدا کنید. در این روش باید تافت مو را تنها روی محل لکه اسپری کنید تا بافت فرش در قسمت‌های دیگر آسیب نبیند. بعد از اتمام کار می‌توانید با یک پارچه مرطوب و تمیز لکه را پاک کنید.

تافت مو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سوالات متداول درباره چگونگی پاک کردن آدامس از روی فرش

چطوری آدامس چسبیده به فرش رو پاک کنیم؟

برای پاک کردن آدامس از فرش می‌توانید از یخ، الکل، تافت مو، آبلیمو، اتو و سایر روش‌های گفته شده در این مقاله استفاده کنید.

آیا می‌توان برای از بین بردن لکه آدامس از روغن و بنزین استفاده کرد؟

برخی افراد توصیه می‌کنند که برای برداشتن آدامس از روی فرش از روغن زیتون، کره بادم زمینی و روغن اکالیپتوس استفاده کنید. اما استفاده از روغن برای تمیز کردن لکه آدامس به بافت فرش آسیب می‌رساند و لکه‌هایی زننده روی آن ایجاد می‌کند، پیشنهاد می‌شود به هیچ عنوان از روغن و بنزین و مواد روغنی برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک