طرز تهیه رشته پلو مشهدی چگونه است | یک رشته پلوی متفاوت و لذیذ

طرز تهیه رشته پلو مشهدی چگونه است | یک رشته پلوی متفاوت و لذیذ


18 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رشته پلو مشهدی چگونه است | خوشمزه ترین غذای عید مشهد

رشته پلو مشهدی یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی است که به عنوان غذای معروف دامغان و شاهرود هم شناخته می‌شود. این رشته پلو مجلسی معمولا در مهمانی‌ها و به عنوان غذای شب یلدا در مشهدی سرو می‌شود. رشته پلو مشهدی، اغلب با مرغ، پخته و سرو می‌شود. تهیه این رشته پلو اصیل ایرانی به عنوان یک غذا با مرغ مجلسی کار سختی نیست و به عنوان غذا برای ناهار یا غذا برای شام، گزینه بسیار خوبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه رشته پلو مشهدی با مرغ ساده و ریش ریش و نکات پخت و فوت و فن های خوشمزه شدن رشته پلو مشهدی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو مشهدی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (ران یا سینه) ۴ تکه
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته پلویی ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
زعفران (دم کرده) ۴ قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
 نمک برای خیساندن برنج
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
سماق ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد اولیه: ‍۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رشته پلو مشهدی: ۱ و نیم ساعت

مراحل طرز تهیه رشته پلو مشهدی اصیل

مراحل طرز تهیه رشته پلو مشهدی اصیل

رشته پلو مجلسی مشهدی جزو رشته پلوهای اصیل ایرانی است که کمتر کسی دست رد به آن می‌زند. رشته پلو مشهدی را می‌توانید با سینه مرغ یا ران مرغ درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه رشته پلو مشهدی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدای کار، برنج‌ها را پاک کنید، بشویید و در مقداری آب ولرم و نمک، به مدت ۱ تا ۲ ساعت، بسته به کهنه یا تازه بودن برنج، آنها را بخیسانید. زعفران را با کمی قند بسایید و در یک لیوان بریزید. روی زعفران، یک تکه یخ و کمی آب جوش بریزید و صبر کنید تا زعفران رنگ باز کند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی، نمک و زعفران را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مرغ را آماده کنید

تکه‌های ران یا سینه مرغ را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس مرغ‌ها را به آرامی در قابلمه بگذارید. هر دو طرف مرغ‌ها را سرخ کنید و از قابلمه بیرون بیاورید.

حتما بخوانید  12 راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو ترفندهای وا نرفتن آن ها

پیاز را هم پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. پیازهای خرد شده را در قابلمه‌ بریزید و روی حرارت تفت دهید تا طلایی شوند.

گوشت مرغ، روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: مرغ را با پیاز داغ بپزید

سپس مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه روی پیاز داغ‌ها بگذارید. نصف زردچوبه و مقداری فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود. بعد به اندازه ۱ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت نیم ساعت بپزند.

برای خرید انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و سماق از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مرغ و برنج را آماده کنید

بعد از گذشت نیم ساعت از زمان پخت مرغ‌ها، زعفران را اضافه کنید. کمی نمک به مرغ‌ها اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها برای یک ربع دیگر بپزند و سس مرغ غلیظ شود. در این مدت، آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید.

یک قابلمه روی حرارت بگذارید و در آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نصف دیگر زردچوبه و کمی روغن را هم در آب جوش بریزید. سپس برنج را در قابلمه بریزید.

مرحله پنجم: برنج و رشته پلویی را آبکش کنید

۳ تا ۴ دقیقه بعد از اینکه برنج‌ها را در قابلمه ریختید، رشته‌ها را هم به قابلمه آب جوش اضافه کنید و کمی هم بزنید تا رشته‌ها داخل آب بروند. حدود ۵ دقیقه برنج و رشته پلویی را بجوشانید. سپس رشته پلویی و برنج جوشانده و نرم شده را آبکش کنید. وقتی مرغ، پخت و سس آن غلیظ شد، شعله زیر آن را خاموش کنید.

خرید رشته پلویی را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید انجام دهید.

مرحله ششم: مواد رشته پلو مشهدی را در قابلمه بریزید

یک قابلمه مناسب را روی حرارت بگذارید. کمی روغن سرخ کردنی در آن بریزید. سپس ته‌ دیگ (طرز تهیه انواع ته دیگ) دلخواه خود را کف قابلمه بچینید. بعد یک لایه برنج و رشته پلویی بریزید.

دو تکه از مرغ، مقداری از سس مرغ، نصف سماق و نصف دارچین را اضافه کنید. دوباره یک لایه برنج و مرغ، سس، بقیه سماق و دارچین را اضافه کنید. لایه آخر را برنج و رشته پلویی بریزید تا موادتان تمام شود.

مرحله هفتم: رشته پلو مشهدی را دم کنید

در آخر، دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. یک دقیقه بعد که داخل قابلمه بخار پیچید، شعله را کم کنید یا زیر قابلمه شعله پخش‌کن بگذارید. رشته پلو مشهدی را به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد. سپس رشته پلو را با انواع ترشی یا انواع سالاد سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلوی تهرانی

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی زبان خوشمزه و نرم با تصاویر مرحله ای

روش تهیه رشته پلو مشهدی با مرغ ریش ریش

طرز تهیه رشته پلو مشهدی با مرغ ریش ریش

برای تهیه رشته پلو مشهدی با مرغ ریش ریش شده، سینه یا فیله مرغ را با پیاز و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و زعفران بپزید تا نرم شود. سپس مرغ‌ها را ریش ریش کنید.

مرغ‌های ریش ریش شده را می‌توانید در تابه با کمی روغن تفت دهید. سپس مرغ‌ها را مانند روش قبل، بین برنج و رشته پلویی بریزید یا بعد از پخت رشته پلو ساده، در زمان سرو، روی رشته پلو بریزید و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلوی خالی

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلوی مشهدی

نکات طرز تهیه رشته پلو مشهدی

  • رشته پلو را می‌توانید با زرشک یا کشمش و خرما تزیین کنید. استفاده از این مواد، سلیقه‌ای است و در رسپی اصلی رشته پلو مشهدی وجود ندارد.
  • ادویه اصلی و جزو جدانشدنی رشته پلو، زعفران دم کرده یا زردچوبه است. اگر زعفران در دسترس نداشتید، می‌توانید زردچوبه به کار ببرید. استفاده از هر دو این ادویه‌ها در این غذا، طعم رشته پلو شما را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • اگر نگران له شدن رشته پلویی در زمان جوشاندن با برنج هستید، رشته‌ها را جداگانه بجوشانید و وقتی نرم شدند، آنها را آبکش کنید.
  • رشته پلویی شور است. در اضافه کردن نمک به رشته پلو دقت کنید و ترجیحا نمک اضافه نکنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو مشهدی

رشته پلویی را چقدر بجوشانیم؟

رشته پلویی معمولا زمان پخت کوتاهی دارد و زود نرم می‌شود. بهتر است بیش از ۵ دقیقه آن را نجوشانید، چون له می‌شود. اگر رشته پلویی بسته‌بندی شده می‌خرید، اطلاعات روی پاکت را بخوانید و بر اساس دستورالعمل پیش بروید.

فرق رشته پلو مشهدی با دیگر شهرها چیست؟

در رشته پلو مشهدی، از سماق و دارچین به عنوان طعم‌دهنده و چاشنی استفاده می‌شود. معمولا این رشته پلو با مرغ تهیه می‌شود و در کنار آن به ندرت خرما و کشمش سرو می‌شود.

 

محصولات مرتبط