طرز تهیه کتلت روسی خوشمزه با گوشت چرخ کرده طبق دستور اصلی

طرز تهیه کتلت روسی خوشمزه با گوشت چرخ کرده طبق دستور اصلی


23 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت روسی

طرز تهیه کتلت روسی را بلد هستید؟ کتلت روسی که با نام «کتلت اوکراینی» هم شناخته می‌شود، یک غذای ساده و خوشمزه است که می‌توانید هم آن را با گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله و هم با مرغ چرخ کرده درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کتلت روسی و نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کتلت روسی با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد درشت
پیاز ۲ عدد متوسط
شیر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نان تست یا باگت ۴ عدد
جعفری تازه ۱ دسته
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
زیره و آویشن به میزان دلخواه
پودر سیر و زردچوبه به میزان دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

میران انرژی: حدود ۸۵ کیلوکالری (در هر یک کتلت روسی با گوشت چرخ کرده)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت روسی: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت روسی با شیر

مراحل طرز تهیه کتلت روسی با شیر

برای درست کردن کتلت گوشت به روش روسی، کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کرده و یک کتلت خوشمزه با بافت نرم و دلپذیر برای شام یا ناهار خود یا یک میان وعده برای بچه‌ها در مدرسه، تهیه کنید.

مرحله اول: نان تست را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت روسی، قسمت سفت لبه‌های نان‌های تست را با چاقو جدا کنید تا فقط لایه خمیری وسط آن بماند. نان‌های آماده شده را در یک ظرف بگذارید و روی آن‌ها شیر بریزید. اجازه دهید که شیر کاملا به خورد نان‌ها برود و برای حداقل ۵ دقیقه نان‌ها در شیر خیسانده شوند.

در صورت تمایل می‌توانید شیر و نان تست یا نان باگت را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مایه کتلت روسی را آماده کنید

در زمان خیساندن نان‌ها، پیازها را پوست بگیرید ولی قسمت ریشه آن‌ها را جدا نکنید. این کار باعث می‌شود لایه‌های پیاز در هنگام رنده شدن، از هم باز نشوند. هر دو پیاز را رنده کنید و آب آن‌ها را با دست بگیرید. می‌توانید از میکسر هم برای پوره کردن پیازها استفاده کنید. البته در نسخه‌های اصلی توصیه می‌شود، پیازها را نگینی و خیلی ریز (اندازه پیاز سالاد شیرازی) خرد کنید، در حدی که بعد از پخت زیر دندان حس نشود یا داخل مایه کتلت، زیاد به چشم نیاید. چون اگر پیازها درشت باشند، موقع سرخ شدن، زودتر می‌سوزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد به سبک کافی شاپی با 6 طعم مختلف گازدار و بدون گاز

مرحله سوم: مواد کتلت را با هم مخلوط کنید

پیازها را به هر روشی که آماده می‌کنید، در یک کاسه بریزید. جعفری‌های تازه را بشویید و ریز و ساطوری، خرد کرده و به کاسه اضافه کنید. سپس نان‌های خیسانده شده با شیر را با دست بفشارید و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از هم باز کنید. یک تخم مرغ را در کاسه بشکنید و به آن نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر آویشن، پودر زیره و پودر سیر اضافه کنید.

تخم مرغ را کاملا با چنگال هم بزنید تا ادویه‌ها با هم میکس شده و سفیده تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود. تخم مرغ را به کاسه اضافه کنید.

می‌توانید تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر آویشن، پودر زیره و پودر سیر را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کتلت روسی، گوشت چرخ کرده را هم به کاسه اضافه کنید. بهتر است همه مواد را در میکسر بریزید و بزنید تا به طور یکدستی با هم مخلوط شوند. سپس مخلوط را از میکسر بیرون بیاورید و با دست ورز دهید. حدود ۵ دقیقه مایه کتلت را ورز دهید تا حالت چسبندگی و انسجام خود را داشته باشد. اگر به اندازه کافی سفت نبود، می‌توانید کمی (به اندازه یک قاشق چای‌خوری یا یک قاشق غذاخوری) پودر سوخاری به مایه خود اضافه کنید.

برای خرید گوشت چرخ کرده و پودر سوخاری، می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه کتلت روسی را استراحت دهید

بعد از اینکه مایه کتلت روسی آماده شد، مخلوط را وسط کاسه جمع کنید و روی ظرف را با سلفون یا درب ظرف بپوشانید. مایه کتلت روسی را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا هم طعم‌ها به خورد یکدیگر بروند و هم مایه کتلت، منسجم شده و هنگام سرخ شدن از هم وا نرود.

مرحله ششم: کتلت‌ روسی را سرخ کنید

در این مرحله، بعد از استراحت کردن مایه کتلت، در یک تابه نچسب، روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید روغن داغ شود. از مایه کتلت به اندازه ۲ عدد گردو بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. بعد مایه گلوله شده را بین کف دست‌هایتان بفشارید تا شکل دایره‌ای یا بیضی بگیرد. کتلت را به آرامی در روغن داغ قرار دهید. همه کتلت‌ها را به همین شکل در روغن قرار دهید. می‌توانید برای راحتی کار، از قالب دایره‌ای یا بیضی برای فرم دادن کتلت‌ها استفاده کنید.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: کتلت‌ روسی را سرو کنید

معمولا بعد از ۴ دقیقه یک طرف کتلت‌ روسی، سرخ می‌شود. به آرامی کتلت‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آن‌ها هم سرخ و طلایی شود. در یک ظرف، یک دستمال حوله‌ای قرار دهید و کتلت‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها جذب دستمال شود. دو طرف همه کتلت‌ها را به همین صورت سرخ کنید. کتلت‌ها را در ظرف سرو بگذارید و همراه با نان و سبزی یا برنج، نوش جان کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله گنجشکی مرحله به مرحله و جزییات کامل پخت

روش تهیه کتلت روسی با مرغ

طرز تهیه کتلت روسی با مرغ

طرز تهیه کتلت روسی با مرغ چرخ کرده مشابه کتلت روسی با گوشت چرخ کرده است. تنها تفاوت این است که در این کتلت، به جای گوشت گوساله یا مخلوط چرخ کرده، از مرغ چرخ‌کرده استفاده می‌شود. از ران یا سینه مرغ چرخ شده برای تهیه این غذا استفاده می‌شود. بقیه مراحل آماده کردن مایه کتلت و استراحت دادن و سرخ کردن آن، مشابه روش بالا است. طعم کتلت مرغ روسی، کمی ملایم‌تر و رنگ آن هم روشن‌تر از کتلت روسی با گوشت چرخ کرده است.

گوشت مرغ را می‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات طرز تهیه کتلت روسی

نکات طرز تهیه کتلت روسی

  • گاهی اوقات به مواد مورد استفاده در طرز تهیه کتلت روسی، ۱ عدد هویج رنده شده هم اضافه می‌شود.
  • به جای پودر سیر، می‌توانید از ۲ تا ۳ حبه سیر تازه رنده شده در مایه کتلت روسی استفاده کنید.
  • گوشت چرخ کرده‌ای که در مایه کتلت استفاده می‌کنید، بهتر است خیلی چرب نباشد چون در صورت داشتن چربی زیاد، موقع سرخ شدن، چربی‌ها ذوب می‌شوند و می‌سوزند. این موضوع ممکن است باعث تیره شدن رنگ کتلت‌ها شود.
  • اگر شیر در دسترس ندارید، می‌توانید نان‌ها را در آب بخیسانید و به مواد کتلت، به اندازه ۲ قاشق غذاخوری، سس مایونز اضافه کنید.
  • معمولا هر طرف کتلت‌ها به ۴ دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد. اگر می‌خواهید از پخته شدن مایه داخلی کتلت‌ها مطمئن شوید، کمی حرارت را کم کنید و زمان پخت و سرخ شدن را بالاتر ببرید. اما مراقب باشید که به محض طلایی شدن کتلت‌ها، آنها را برگردانید.
  • بهتر است ضخامت کتلت‌های روسی بیشتر از ۱ سانتی‌متر نباشد، چون مایه داخل آن خام می‌ماند.
  • کتلت روسی را می‌توانید بعد از فرم دادن و قبل از سرخ کردن، در مقداری آرد سوخاری بغلتانید و بعد با روغن داغ سرخ کنید.
  • کتلت روسی را می‌توانید با پوره سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده، برنج چلو و سبزیجات یا سالاد شیرازی و سالاد سبزیجات سرو کنید. سس کچاپ (طرز تهیه سس کچاپ) یا سس قارچ خانگی هم انتخاب خوبی برای سرو در کنار این کتلت است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت گوشت با فیلم آموزش تهیه

 

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت روسی با گوشت چرخ کرده

فرق کتلت روسی و کتلت ایرانی چیست؟

هر چند هر دو کتلت روسی و ایرانی، شباهت‌هایی با هم دارند ولی بین آن‌ها برخی تفاوت‌ها هم وجود دارد:

۱- در کتلت روسی، از سیب زمینی استفاده نمی‌شود و مواد به کار رفته در آن، بیشتر شبیه طرز تهیه کباب تابه‌ای است.

۲- در مواد کتلت روسی، از شیر یا سس مایونز هم استفاده می‌شود که جایگزین آن‌ها در کتلت‌های ایرانی آرد گندم، آرد سوخاری یا آرد نخودچی است.

کتلت روسی با چه گوشتی درست می‌شود؟

برای طرز تهیه کتلت روسی، هم می‌توانید از گوشت چرخ کرده گوسفندی و هم از گوشت مرغ چرخ کرده استفاده کنید. طرز تهیه هر دو مدل کتلت، مشابه است.

منبع: wholemadeliving
کالابرگ الکترونیک