۱۶ مورد از مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون

۱۶ مورد از مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون


8 آبان 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مضرات روغن زیتون

هر چند که روغن زیتون همیشه به عنوان یک روغن مفید شناخته می شود، اما باید بدانید که مصرف زیاد و اشتباه این روغن نیز می تواند دارای عوارض و مشکلاتی برای سلامت بدن باشد. در حقیقت روغن زیتون کالری فوق العاده زیادی دارد و مصرف خوراکی زیاد این روغن می تواند موجب ایجاد چاقی شود. از طرف دیگر چربی زیاد این روغن همانطور که می تواند برای برخی پوست ها مفید باشد، در برخی دیگر می تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر جوش صورت و بدن شود. از همین رو استفاده درست و اصولی از روغن زیتون و شناخت مضرات آن می تواند به شما کمک کند تا این روغن را با عوارض کمتری مصرف نمایید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با همه مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون به خوبی آشنا شوید.

 

 

۱- کالری زیاد از مضرات روغن زیتون است

 

کالری زیاد از مضرات روغن زیتون است

 

روغن زیتون برخلاف فواید زیادی که دارد، یک روغن پر کالری است. چاقی و اضافه وزن از مهم ترین عوارض روغن زیتون است. هر قاشق غذاخوری از این روغن حدود ۱۲۰ کالری دارد. مصرف بیش از حد این روغن می تواند موجب ایجاد چاقی و افزایش میزان کالری ها شود. از همین رو بهتر است از روغن زیتون به مقدار محدود در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است

 

 

۲- گرم شدن روغن زیتون موجب سمی شدن آن می شود

 

روغن زیتون روغن مناسبی برای گرم کردن نیست. زمانی که روغن زیتون بیشتر از حد نصاب گرم شود، مواد موجود در آن اکسید می شوند و تبدیل به روغن هیدروژنه می گردند. این واکنش موجب ایجاد چربی های ترانس و سمی می شود که به شدت برای سلامت مضر هستند. اگر برای طبخ غذا از روغن فرابکر استفاده می کنید، بهتر است که روغن را بیشتر از ۱۷۶ درجه سانتی گراد گرم نکنید.

درواقع از مهم ترین مضرات روغن زیتون بکر این است که بعد از گرم شدن به شدن سمی و مضر می شود و از همین رو نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. بیش از اندازه گرم کردن روغن زیتون موجب از بین رفتن امگا ۳ آن می شود و ساختار مولکولی روغن را تغییر می دهد. از همین رو استفاده از روغن زیتون داغ شده می تواند سبب افزایش کلسترول بد خون و ایجاد بیماری های قلبی شود.

در حقیقت روغن زیتون اگر به شیوه صحیح انجام شود، برای سلامت مضر نیست. در رژیم مدیترانه ای صدها سال است که از روغن زیتون در پخت و پز استفاده می شود. تنها باید از گرم کردن آن با شعله زیاد و به مدت طولانی پرهیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: مقایسه روغن زیتون با سایر روغن های خوراکی و پخت و پز

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشی

 

 

۳- روغن زیتون موجب جوش می شود

 

روغن زیتون موجب جوش می شود

 

روغن زیتون یک روغن سنگین است. استفاده از این روغن روی پوست موجب مسدود شدن منافذ می شود. از مهم ترین عوارض روغن زیتون می توان به ایجاد جوش و آکنه اشاره کرد. بسیاری از افراد با استفاده از این روغن به صورت موضعی جوش می زنند. افرادی که پوست چربی دارند، به هیچ عنوان نباید از روغن زیتون به صورت مستقیم روی پوست استفاده کنند.

 

 

۴- استفاده از روغن زیتون می تواند موجب اگزما شود

 

برخی از افراد با استفاده از روغن زیتون دچار آلرژی می شوند. مالیدن روغن زیتون روی پوست در بسیاری از افراد موجب ایجاد قرمزی و اگزمای پوستی می شود. این موضوع می تواند در پوست های خشک و حساس بیشتر اتفاق بیافتد. توجه داشته باشید که استفاده از روغن زیتون برای پوست حساس نوزاد نیز مناسب نیست و ممکن است سبب ایجاد اگزما شود.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم و دلایل حساسیت به زیتون و روغن زیتون

 

 

۵- روغن زیتون موجب جوش سر سیاه می شود

 

جوش های سر سیاه در اثر مسدود شدن منافذ پوستی ایجاد می شود. زمانی که از روغن زیتون استفاده می کنید، منافذ باز پوست بسته می شود. سپس آلودگی ها داخل این منافذ باقی می مانند. از همین رو ادامه این روند می تواند موجب ایجاد جوش های سر سیاه شود.

 

 

۶- مصرف زیاد روغن زیتون موجب اسهال می شود

 

روغن زیتون سرشار از چربی است و خاصیت ملینی قوی دارد. مصرف زیاد روغن زیتون می تواند زمینه اختلالات گوارشی را فراهم کند. معمولاً افرادی که از روغن زیتون زیادی استفاده می کنند، به اسهال مبتلا می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی روغن زیتون در هر ۱۰۰ گرم چقدر است؟

 

 

۷- مصرف زیاد روغن زیتون موجب انسداد کیسه صفرا می شود

 

مصرف زیاد روغن زیتون موجب انسداد کیسه صفرا می شود

 

از دیگر مضرات روغن زیتون که در اثر مصرف زیاد ایجاد می شود، مسدود شدن کیسه صفرا است. زمانی که فرد روغن زیتون زیادی مصرف کند، بیشتر در معرض سنگ صفرا قرار دارد. با خوردن روغن زیتون کبد با ترشح صفرا سعی در امولسیون چربی ها دارد. از همین رو مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند موجب ایجاد سنگ صفرا و مسدود شدن کیسه صفرا شود.

 

 

بیشتر بخوانید: کاربردها و خواص روغن زیتون کهنه

 

 

۸- روغن زیتون موجب افزایش سبوم پوست می شود

 

احتمالاً در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت چیزهای زیادی شنیده اید. اما باید بدانید که روغن زیتون چربی زیادی دارد و از همین رو از مهم ترین مضرات روغن زیتون برای پوست صورت می توان به افزایش ترشح سبوم پوست اشاره کرد. اگر پوست شما چرب است باید بدانید که مصرف روغن زیتون موجب افزایش چربی و تحریک و قرمزی پوست شما خواهد شد.

 

 

۹- روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست

 

روغن زیتون چربی زیادی دارد، اما برای رفع خشکی پوست مناسب نیست. مطالعات نشان می دهد که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون موجب اختلال در رطوبت رسانی طبیعی پوست می شود. از همین رو روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست.

 

 

۱۰- روغن زیتون موجب بروز بیماری های مختلف می شود

 

روغن زیتون موجب بروز بیماری های مختلف می شود

 

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده است. هر قاشق غذاخوری از این روغن تقریباً ۱۴ درصد چربی اشباع شده و ۱۲۰ کالری دارد. روغن زیتون ۳ برابر بیشتر از سینه مرغ چرب است. مصرف زیاد این روغن می تواند زمینه ایجاد بیماری هایی مثل تصلب شرایین، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را ایجاد کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد؟

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه وگان با سویا و قارچ بدون گوشت با طعم لذیذ

 

 

۱۱- کاهش شدید قند خون از عوارض روغن زیتون است

 

روغن زیتون قند خون را کاهش می دهد. مصرف بیش از حد این روغن موجب افزایش مقاومت به انسولین می شود. به همین دلیل می تواند زمینه افت قند خون، تعریق، لرز و ضعف را به خصوص در افراد مبتلا به دیابت فراهم کند.

 

 

۱۲- کاهش شدید فشار خون از مضرات روغن زیتون است

 

روغن زیتون برای سلامت قند بسیار مفید است. اما مصرف بیش از حد آن می تواند موجب کاهش شدید فشار خون شود. افرادی که از این روغن به مقدار زیاد مصرف می کنند، در معرض کاهش فشار خون، سرگیجه، سبکی سر، سکته مغزی و نارسایی کلیه قرار دارند.

 

 

۱۳- مصرف زیاد روغن زیتون التهاب را افزایش می دهد

 

روغن زیتون چربی زیادی دارد. مصرف چربی زیاد موجب افزایش التهاب در بدن می شود. اسید اولئیک زیاد موجود در روغن زیتون موجب ترشح لیپو پلی ساکارید می شود. این ماده از روده وارد جریان خون می شود و موجب افزایش میزان التهاب در بدن می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون واقعا لاغر کننده و چربی سوز است؟

 

 

۱۴- چربی مو از مضرات روغن زیتون برای موی سر است

 

چربی مو از مضرات روغن زیتون برای موی سر است

 

استفاده از روغن زیتون موجب بروز خارش و قرمزی کف سر در برخی افراد می شود. از طرف دیگر روغن زیتون چربی زیادی دارد و می تواند موهای شما را به شدت چرب کند. بهتر است از این روغن به صورت ترکیبی با روغن های دیگر برای موها استفاده کنید.

 

 

۱۵- حساسیت پوستی از عوارض روغن زیتون برای ابرو است

 

مصرف مقدار محدود از روغن زیتون روی ابروها مفید است. اما باز هم این موضوع برای همه صادق نیست. برخی افراد با استفاده از روغن زیتون روی ابرو دچار آلرژی و حساسیت پوستی می شوند. از طرف دیگر مصرف بیش از اندازه روغن زیتون روی ناحیه ابرو می تواند موجب افزایش چربی این ناحیه شود.

 

 

۱۶- استفاده از روغن به صورت موضعی موجب جذب آلودگی می شود

 

استفاده از روغن به صورت موضعی موجب جذب آلودگی می شود

 

استفاده از روغن روی پوست یا مو موجب افزایش جذب آلودگی می شود. بنابراین هیچگاه قبل از بیرون رفتن از روغن به صورت موضعی استفاده نکنید. در صورت استفاده از روغن به صورت موضعی حتماً آن را بعد از چند دقیقه تا چند ساعت بشویید.

 

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون

 

زمانی که از روغن زیتون به مقدار مناسب استفاده کنید، نه تنها ضرری برای سلامت بدن ندارد، بلکه فواید بی شماری نیز به بدن می رسانند. روغن زیتون باید در حدود ۱۴ درصد از کل کالری مصرفی روزانه شما را تأمین کند. بهتر است این روغن در حدود ۲ قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم در روز مصرف شود. در مورد مصرف روغن زیتون در بارداری نیز باید بدانید که هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست. از همین رو بهتر است این روغن در دوران بارداری و شیردهی در حد معمول و اعتدال مصرف شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع سالاد با زیتون

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن زیتون همیشه به عنوان یک روغن مفید و سرشار از خاصیت شناخته می شود. اما باید بدانید که مصرف این روغن نیز باید در حد اعتدال باشد. زمانی که بیش از حد و شیوه نادرست از روغن زیتون استفاده کنید، ممکن است عوارض جدی را برای سلامت داشته باشد. قبل از استفاده از این روغن به صورت موضعی حتما آن را در بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. زیرا برخی افراد به روغن زیتون حساسیت نشان می دهند و مصرف این روغن موجب ایجاد خارش و حساست در آن ها می شود.

 

 

منابع: theolivesgift، freeartikel، stylecraze

کالابرگ الکترونیک