۲ طرز تهیه ته چین فیروزکوهی به روش رستورانی با دستور محلی

۲ طرز تهیه ته چین فیروزکوهی به روش رستورانی با دستور محلی


21 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

ته چین فیروزکوهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای فیروزکوه و دماوند است که برای تهیه آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ۲ روش طرز تهیه ته چین فیروزکوهی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای برنجی ایرانی خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ته چین فیروزکوهی با چغندر (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چغندر قرمز پخته ۳ عدد متوسط
گوشت گوسفندی ۳۵۰ گرم
برنج ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره به مقدار لازم
سیب زمینی ۱ تا ۲ عدد
آلو و قیسی به مقدار لازم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و زیره سیاه به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت ته چین فیروزکوهی: حدود ۳ ساعت
کالری ۱۰۰ گرم ته چین فیروزکوهی: حدود ۲۴۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه ته چین فیروزکوهی با لبو

مراحل طرز تهیه ته چین فیروزکوهی با لبو

برای تهیه ته چین فیروزکوهی می‌توانید از ترکیب لبو و آلو و قیسی به همراه گوشت گوسفندی استفاده کنید. طعم این ته چین بسیار لذیذ و متفاوت است. در ادامه مراحل تهیه ته چین فیروزکوهی با لبو را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج را آبکش کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین فیروزکوهی باید برنج را برای نیم ساعت تا ۱ ساعت در آب و نمک بخیسانید. سپس آن را در آب جوش بریزید و بعد از این که دانه‌های برنج قد کشید و یک ترک روی آن افتاد آبکش کنید.

مرحله دوم؛ گوشت گوسفند را بپزید

در این مرحله باید گوشت گوسفندی را خرد کنید و با مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، زیره سیاه و مقداری آب بپزید. ۲ ساعت برای پختن گوشت زمان لازم است. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت نمک را به گوشت اضافه کنید.

می‌توانید گوشت گوسفندی، نمک، زردچوبه، زیره و فلفل سیاه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ ته چین فیروزکوهی را دم کنید

بعد از اینکه گوشت پخت، باید در قابلمه مورد نظرتان مقداری روغن بریزید. سیب زمینی را به صوت ورقه‌ای خرد کنید و کف قابلمه قرار دهید. کمی زعفران دم‌کرده غلیظ و نمک به آن اضافه کنید. در ادامه برنج آبکش شده را با زیره ترکیب کنید و همراه با گوشت‌های پخته شده در قابلمه بریزید. مقداری زعفران و کره به برنج اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه تارت به با میوه و مربا به 3 روش در فر و بدون فر

حالا لبوی پخته شده (طرز پخت لبو) را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و همراه با قیسی و آلو روی برنج قرار دهید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج برای ۱ ساعت با حرارت ملایم بپزد و دم بکشد.

برای تهیه برنج، روغن سرخ کردنی مایع یا جامد و نیمه جامد، زعفران، کره، قیسی و آلو به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ ته چین فیروزکوهی را سرو کنید

بعد از آماده شدن ته چین فیروزکوهی ابتدا قیسی و لبوها را کنار دیس بچینید و بعد برنج را در دیس برگردانید. می‌توانید از طعم این غذای خوشمزه و سنتی در کنار سالاد شیرازی و سبزی خوردن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین لبو با مرغ و گوشت

مواد لازم برای تهیه ته چین فیروزکوهی بدون چغندر (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
شوید خشک به مقدار لازم
چوب دارچین ۱ تکه
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۱ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
زیره سیاه پودر شده به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زرشک به مقدار لازم (برای تزیین)

 

مراحل طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

مراحل طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

این مدل ته چین فیروزکوهی یکی از خوشمزه‌ترین انواع ته چین با گوشت است که برای مزه‌دار کردن آن از ترکیب زیره سیاه، سیر، شوید و چوب دارچین استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه ته چین فیروزکوهی بدون لبو را دنبال کنید.

مرحله اول؛ پیاز و ادویه‌ها را در روغن تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین فیروزکوهی رستورانی باید پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شود. در ادامه سیر را رنده کنید و همراه با چوب دارچین و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید. کمی بعد نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. رب را برای چند دقیقه همراه با پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.

می‌توانید پیاز داغ منجمد، روغن سرخ کردنی، سیر داغ و رب گوجه فرنگی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ گوشت را بپزید

گوشت را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. سپس آن را به قابلمه اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کنید. سپس ۳ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید گوشت برای ۲ ساعت بپزد و کاملا نرم شود. وقتی گوشت پخت نمک آن را اندازه کنید.

مرحله سوم؛ برنج را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه ته چین فیروزکوهی باید به سراغ آماده کردن برنج بروید. برای شروع برنج را برای نیم ساعت در آب و نمک بخیسانید. سپس یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را به آن اضافه کنید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دانه برنج قد بکشد و یک ترک بردارد، سپس آن را آبکش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حمص (هوموس) نخود با ارده به روش لبنانی

مرحله چهارم؛ ته دیگ برنج را آماده کنید

بعد از این که برنج را آبکش کردید، ته دیگ برنج را آماده کنید. مقداری شوید خشک و زیره به آن اضافه کنید. کمی روغن کف قابلمه بریزید و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. حالا کمی برنج کف قابلمه بریزید.

می‌توانید سبزی خشک شوید را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ مواد ته چین فیروزکوهی را در قابلمه بریزید

در این مرحله از طرز تهیه ته چین فیروزکوهی باید یک کفگیر برنج بریزید و بعد تکه‌های گوشت را اضافه کنید. سپس دوباره مقداری برنج روی گوشت‌ها بریزید و این کار را تا تمام شدن کامل گوشت و برنج تکرار کنید. لایه آخر باید برنج باشد

مرحله ششم؛ ته چین فیروزکوهی را دم کنید

بعد از این که همه مواد ته چین را در قابلمه ریختید، باید با پشت قاشق مواد را فشار دهید. سپس کمی روغن و آب به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید ته چین برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد. بعد از این که برنج پخت، آن را به صورت قالبی برگردانید. می‌توانید برای تزیین این ته چین مقداری زرشک را در روغن سرخ کنید و روی آن بریزید.

در صورت تمایل زرشک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ با فیلم آموزش تهیه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

  • برای تهیه ته چین فیروزکوهی می‌توانید گوشت را برای ۴۰ دقیقه در زودپز بپزید و بعد به سایر مواد اضافه کنید تا غذای شما سریع‌تر آماده شود.
  • در طرز تهیه ته چین فیروز کوه می‌توانید از ته دیگ سیب زمینی استفاده کنید. برای این کار باید سیب زمینی را به صورت ورقه‌ای برش دهید و کف قابلمه بچینید.
  • به منظور خوشمزه‌تر شدن ته چین فیروزکوهی بهتر است از گوشت گوسفندی و کمی چرب برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ته چین فیروزکوهی با لبو می‌توانید به جای آلو و قیسی از مقداری لواشک ترش خرد شده استفاده کنید.
  • برای تزیین ته چین فیروزکوهی می‌توانید از مقداری زرشک، خلال بادام، خلال پسته و کشمش استفاده کنید.
  • ته چین گوشت گرمساری که به ته چین سنگسری و سمنانی هم معروف است هم یکی از انواع ته چین این منطقه است که در رستوران‌های سمنان، فیروزکوه، گرمسار و دماوند جزو غذاهای اصلی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ته چین فیروزکوهی

برای تهیه ته چین فیروزکوهی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه ته چین فیروزکوهی می‌توانید از گوشت گوسفندی چرب یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید.

چطور ته چین فیروزکوهی را تزیین کنیم؟

برای تزیین ته چین فیروز کوهی می‌توانید از کشمش، زرشک، خلال پسته و بادام استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک