طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی مجلسی به ۴ روش

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی مجلسی به ۴ روش


17 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی به 4 روش

سیب‌ پلو کرمانشاهی یکی از انواع پلو به اصطلاح قاطی و مخلوط است که هم با گوشت چرخ‌کرده و هم با مرغ پخته می‌شود و گاهی هم به همراه تن ماهی سرو می‌شود.  اگرچه اکثر ما آشپزی کرمانشاه را با غذاهایی مثل دنده کباب و یا خورشت خلال می‌شناسیم، اما باید گفت که سیب پلو کرمانشاهی از جمله غذاهای ایرانی پرطرفداریست که علاوه بر خوشمزگی طرز تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد. سیب پلو یک غذای شب عید کرمانشاه و جزو غذاهای ماه رمضانی در این استان هم هست. در مجله کوروش روش طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی با گوشت، مرغ و تن ماهی را برای شما توضیح می‌دهیم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه سیب پلو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی پاسخ خواهیم داد. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی

 

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی با گوشت

  • مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

  • مدت زمان پخت: ۹۰ دقیقه

  • میزان کالری در ۱۰۰ کرم سیب پلو کرمانشاهی با گوشت چرخ کرده: ۳۶۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه سیب پلو کرمانشاهی

 

  • برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سیب زمینی: ۴ عدد متوسط
  • شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: یک قاشق مرباخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • گوشت (گوشت قرمز یا گوشت مرغ): به میزان لازم
  • روغن حیوانی: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه سیب پلو مجلسی

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج

 

برای تهیه این پلو خوشمزه و اصیل ابتدا برنج را پس اینکه شستید در آب خیسانده و نمک بزنید و کنار بگذارید تا به مدت حداقل نیم ساعت در آب خیس بخورد.

 

مرحله دوم؛ خرد کردن سیب زمینی ها

 

سیب زمینی‌ها را پوست کنده و به صورت مکعب‌ مربع‌های کوچک درآورید. می‌توانید برای اینکه سیب زمینی‌ها سیاه نشوند و با عجله و نگرانی از خشک و سیاه شدن آن‌ها به آشپزی ادامه ندهید، آن‌ها را هم در یک ظرف آب بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی بچه بلال به 3 روش ساده و تند با طعم بازاری

 

مرحله سوم؛ آبکش کردن برنج سیب پلو

 

در این مرحله از طرز تهیه سیب پلو با شوید آب را برای آبکش کردن برنج جوش بیاورید. سعی کنید قابلمه‌ای انتخاب کنید که معادل ۵ تا ۶ پیمانه برنج در آن جا بگیرد. پس از جوش آمدن آب در قابلمه، برنج را در آن بریزید و اجازه دهید تا برنج به مدت سه تا چهار دقیقه بجوشد.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن سیب پلو با شوید

 

در این مرحله از تهیه سیب پلوی کرمانشاهی باید یک دقیقه قبل از اینکه برنج را آبکش کنید، آب سیب زمینی را خالی کرده و سیب زمینی را به برنج در حال جوش اضافه کنید. بعد از یک دقیقه برنج و سیب زمینی را آبکش کنید. نمک برنج را اندازه کنید و در قابلمه روغن بریزید. برنج را هم با کفگیر داخل قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که زمان ریختن هر کفگیر برنج به داخل قابلمه مقداری شوید روی برنج بپاشید.

 

کمی زردچوبه و پیاز داغ را که از قبل آماده کرده‌اید هم لابه‌لای برنج همراه با شوید به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید زیر شعله قابلمه را کم کرده و بگذارید تا برنج دم بکشد. برای درست کردن سیب پلو قرمز یا سیب پلو با گوجه می‌توانید شوید را حذف کنید و مقداری رب گوجه فرنگی یا گوجه رنده شده به برنج اضافه کنید تا رنگ سیب پلوی شما قرمز شود. بعد از دم کشیدن سیب پلو روی آن روغن حیوانی بدهید.

 

طرز تهیه سیب پلو ساده به صورت کته

 

شما می‌توانید سیب پلو ساده را به صورت کته هم آماده کنید. درست کردن سیب پلو کته بسیار راحت است. برای این منظور سیب زمینی نگینی شده را با کمی نمک و زردچوبه تفت می‌دهیم، پس از آن برنج را با شوید، به اندازه یک بند انگشت آب روی آن بر روی شعله قرار داده و درب قابلمه را می‌گذاریم.

 

پس از تبخیر شدن آب برنج، سیب زمینی نگینی خرد شده را به آن اضافه کرده و روی درب قابلمه دم کنی می‌گذاریم تا سیب پلو کته دم کشیده و آماده سرو شود.

 

طرز تهیه سیب پلو با مرغ

 

طرز تهیه سیب پلو با مرغ

 

برای تهیه و سرو سیب پلو کرمانشاهی با مرغ، تکه‌های مرغ را با روغن محلی یا کره و زعفران سرخ کرده تا مرغ‌ها تقریبا به رنگ طلایی درآیند. مرغ را در یک ظرف کنار بگذارید. بعد از این مرحله یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و در روغن داغی که مرغ را در آن تفت داده بودیم سرخ می‌کنیم. حالا مرغ تفت داده شده را به پیاز داغ سرخ شده اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۶ طرز تهیه چیپس کیوی در آفتاب، تابه، ایرفرایر، فر، شوفاژ و مایکروویو

 

کمی نمک و فلفل هم اضافه کنید و با مرغ تفت دهید. سپس مقداری کمی آب به مرغ اضافه می‌کنیم تا مرغ خوب بپزد. بعد از بیست دقیقه به آن یک قاشق آبلیمو و کمی زعفران اضافه می‌کنیم. وقتی مرغ پخت و طلایی رنگ شد آن را کنار سیب پلو کرمانشاهی سرو کنید.

 

طرز تهیه سیب پلو با گوشت چرخ کرده و قلقلی

 

طرز تهیه و فوت و فن سیب پلو کرمانشاهی با گوشت قلقلی

 

برای درست کردن سیب پلو کرمانشاهی با گوشت قلقلی ابتدا یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا رنگ آن طلایی شود، در مرحله بعد معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را به همراه نمک و زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم، گوشت چرخ‌ کرده را تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند، سپس رب گوجه‌ فرنگی را به آن افزوده و مخلوط می‌کنیم.

 

حالا گوشت چرخ کرده ما آماده است. می‌توانیم گوشت چرخ کرده به همراه شوید لابه‌لای برنج ریخته و بگذاریم تا برنج دم بکشد و یا اینکه جداگانه در تزیین کنار سیب پلو از آن استفاده کنیم. یک روش دیگر این است که گوشت چرخ کرده را به صورت قلقلی درست کنید. قلقلی‌ها را سرخ کنید و کنار سیب پلو سرو کنید.

 

 

طرز تهیه سیب پلو با تن ماهی

 

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی با تن ماهی

 

سیب پلو کرمانشاهی طعم لذیذی دارد. سیب پلو گاهی حتی بدون گوشت و با کشمش، پیاز داغ و خرما هم سرو می‌شود. برخی علاوه بر شوید از سبزی شنبلیله هم در تهیه سیب پلو استفاده می‌کنند. حتی برخی به جای گوشت قرمز و یا مرغ، سیب پلو را با تن ماهی و سالاد شیرازی هم سرو می‌کنند.

 

 

سوالات متداول

 

سیب پلو غذای کدام شهر است؟

 

سیب پلو غذای خوشمزه و معروف کرمانشاه است.

 

طرز تهیه سیب پلو قرمز چگونه است؟

 

برای درست کردن سیب پلو قرمز یا سیب پلو با گوجه می‌توانید شوید را حذف کنید و مقداری رب گوجه فرنگی یا گوجه رنده شده به برنج اضافه کنید تا رنگ سیب پلوی شما قرمز شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک