۵۵ خواص انار برای درمان بیماری ها و مضرات آن + طبع و مصلح انار

۵۵ خواص انار برای درمان بیماری ها و مضرات آن + طبع و مصلح انار


11 مهر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
55 خواص انار برای درمان بیماری ها و مضرات آن + طبع و مصلح انار

خواص دارویی انار برای درمان انواع بیماری‌ها از قدیم‌الایام مورد توجه پزشکان بوده است. انار میوه فصل پاییز و زمستان است. طبع گیاه انار سرد و خشک است و از قدیم‌الایام علاوه بر خواص خوراکی انار، ارزش دارویی انار هم مد نظر بوده است. انار در اغلب شهرهای ایران به خصوص در یزد، شیراز، ساوه و قزوین و استان‌های شمالی کشت می‌شود. همه چیز در مورد خواص دارویی و فواید انار در درمان بیماری‌ها و خوردن انار در بارداری و همچنین مضرات انار را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

ارزش غذایی انار

 

ارزش غذایی انار

 

انار یکی میوه شگفت‌انگیز با خواص فوق‌العاده است که به دلیل ترکیباتی که در آن وجود دارد، برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نیز مفید است. انار سرشار از ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی است. هر ۱۰۰ گرم انار حاوی ۸۳ کالری انرژی است. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی در ۱۰۰ گرم انار بیشتر آشنا شوید.

 

  • کربوهیدرات: ۱۹ گرم
  • پروتئین: ۷/۱ گرم
  • سدیم: ۳ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۲۳۶ میلی‌گرم
  • فیبر: ۴ گرم
  • قند: ۱۴ گرم
  • چربی: ۲/۱ گرم

 

طبع و مصلح انار

 

در طب سنتی طبع انار را به عنوان سرد و تَر در نظر می‌گیرند. طبع انار شیرین سرد به اعتدال و تَر است. طبع انار ترش و شیرین سرد با تَری معتدل است. انار ترش نیز طبعی سرد و خشک دارد. در کتب طب سنتی بهترین مصلح انار ترش را انار شیرین و بهترین مصلح انار شیرین را انار ترش عنوان می‌کنند. بهترین مصلح انار نیز در طب سنتی زنجبیل و عسل است. اگر طبع سردی دارید پیشنهاد می‌شود از انار به مقدار محدود و همراه با مقداری گلپر و نمک استفاده کنید.

 

خواص دارویی و فواید خوردن انار

 

خواص دارویی و فواید خوردن انار

فواید و خواص انار برای معده و تصفیه خون

 

پیامبر اکرم (ص) در باب خواص دارویی انار می‌فرمایند: «انار را با پیه آن بخورید (جداره سفید داخلی انار که دانه‌ها به آن چسبیده‌اند. پیه انار شست و شو دهنده معده است». از سوی دیگر وجود مقادیر زیادی «تانُن» در انار سبب خواص ضد اسهال آن می‌شود. پوست ریشه انار کرم کدو معده را دفع می‌کند. انار سرشار از پتاسیم و منیزیم است و خوردن روزانه یک لیوان آب انار به مدت یک هفته خون را تصفیه می‌کند.

در افراد مبتلا به عارضه یبوست و بواسیر خوردن انار مضر است. اما جوشانده پوست انار برای درمان اسهال خونی بسیار مفید است. علاوه بر این انار شیرین «صفرابر» است و سبب تقویت معده و کبد می‌شود. در افراد مبتلا به تب‌های صفراوی و یرقان و امراض جلدی بسیار مفید است.

 

خواص دارویی انار برای کاهش قند خون

 

نتایج تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که «عصاره هیدروالکی» موجود در انار تا حد زیادی سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد. این تاثیر هم برای افرادی که قند خون نرمال دارند و هم قند خون آن‌ها بالاست ثابت شده است. علاوه بر این عصاره ریشه انار هم کاهنده قند خون است. عصاره موجود در ریشه و گل‌های انار از مکانیسم بازجذب گلوکز در کلیه جلوگیری کرده و جذب روده‌ای کلیه را کاهش می‌دهند و به این ترتیب سبب کاهش قند خون می‌شوند.

انار حاوی آنتی اکسیدان فنولیک است و مصرف آب انار در کاهش فشارخون مبتلایان به بیماری دیابت مفید است. علاوه بر این انار باعث کاهش فشار سیستولیک خون شده و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. انار تا ۳۰% از تشکیل پلاکت خون کم می‌کند.

حتما بخوانید  22 خواص و فواید و برخی مضرات احتمالی هل برای بدن

 

فواید دارویی انار برای رفع تبخال و زخم‌های دهانی

 

فواید دارویی انار برای رفع تبخال و زخم‌های دهانی

 

شستشوی دهان با آب انار و مزمزه کردن آب انار مواردی مانند جوش، انواع تبخال و زخم‌های دهان را برطرف می‌کند. علاوه بر این دم کرده برگ انار برای درمان کم اشتهایی بسیار مفید است. اگر دندان آبسه کرده و چرک کرده دارید قسمت داخلی پوست انار را کنار دندان چرکین قرار دهید تا درد دندان کاهش پیدا کند. علاوه بر این جوشانده گل انار برای درمان خونریزی لثه مفید است.

پوست انار برای چی خوبه؟ اگر دچار ورم لوزه هستید گل یا پوست انار (۴۰ گرم در یک لیتر آب) به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و آن را غرغره کنید.

 

فواید و خواص دارویی انار برای کاهش فشار خون

 

انار سرشار از ویتامین C است و آب انار برای درمان بیماری‌های کلیه، قلب و عروق مفید است. علاوه بر این آب انار فشار خون را کاهش می‌دهد. برای درمان کم خونی هم دو قاشق چایخوری عسل و ¼ قاشق چایخوری دارچین را در یک لیوان آب انار و شیر حل کنید و بخورید.

 

خواص انار برای درمان کرونا و سرماخوردگی

 

برای درمان تنگی نفس و سرفه ناشی از سرماخوردگی، کرونا و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی این ترکیب را امتحان کنید: آب زنجبیل تازه را به آب انار و عسل (همه به مقدار مساوی) حل کنید و یک قاشق از این ترکیب را یک یا دوبار در روز میل کنید. برخی کارشناسان طب سنتی بر این باورند که خوردن انار پخته برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

برای پختن انار باید به این ترتیب عمل کنید: یک عدد انار را روی شعله پخش‌کن با حرارت خیلی کم بگذارید تا آهسته آهسته به مدت ۲۰ دقیقه بپزد و نرم شود اما نسوزد. برای همین گاهی آن را بچرخانید پس از پخته شدن پرده‌ها ورگه‌های داخل انار را هم با دانه‌های پخته شده میل کنید. این انار پخته سرشار از آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت ریه، گوش و گلو هر شب به مدت سه شب قبل از خواب میل کنید و بعد از آن دیگر چیزی نخورید.

 

خواص انار برای زنان باردار

 

خواص انار برای زنان باردار 

 

برای برطرف کردن ویار در زنان باردار بهتر است رب انار ترش یا شیرین استفاده شود. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و یک میوه عالی در دوران بارداری است. انار فشار خون را پایین آورده و در نتیجه از عارضه پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا) در بارداری پیشگیری می‌کند.

ویتامین C موجود در انار سیستم ایمنی زنان باردار را تقویت کرده و همچنین تاثیر مفیدی بر سلامت جنین دارد. انار سبب چگالی و تراکم استخوانی مادر و کودک شده و از کمبود کلسیم مادر پیشگیری می‌کند. علاوه بر این مصرف انار می‌تواند باعث محافظت از جفت شود که این عمل را با خواص آنتی اکسیدانی انار و مبارزه با رادیکال‌های آزاد انجام می‌شود.

 

درمان شب ادراری کودکان و زود انزالی مردان با پوست انار خشک شده

 

در طب سنتی آمده که برای درمان شب ادراری کودکان  و زود انزالی در مردان پوست انار خشک شده شفابخش است. برای این کار ۵۰ گرم پوست انار خشک و پودر شده و نرم را با ۷۵ گرم شکر مخلوط کرده و روزی ۳ قاشق مرباخوری از آن میل شود.

علاوه بر این پوست انار خشک شده برای لاغری، پرپشت شدن موها، دندان درد، ماسک صورت برای شفاف شدن پوست و درمان لکه و جوش بسیار مفید است. در زمان‌های قدیم هم برای رنگ کردن موها از پوست انار خشک شده استفاده می‌شده است.

 

خواص انار برای پوست صورت

 

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و از همین رو مصرف خوراکی آن می‌تواند پیر شدن پوست و ایجاد چین و چروک‌های پوستی را به تعویق بیندازد. از طرف دیگر استفاده از ماسک آب انار روی پوست موجب جلوگیری از ایجاد جوش، تنظیم چربی پوست و از بین بردن لکه‌های پوستی می‌شود. مصرف مرتب ماسک انار می‌تواند رنگ پوست را روشن کند و عوارض پیری پوست را کاهش دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد شیرازی و فوت و فن های شیرازی آن

 

خواص انار ترش برای کبد

 

خواص انار ترش برای کبد

 

انار یک میوه بی‌نظیر برای بهبود عملکرد کبد و همچنین جلوگیری از چرب شدن کبد است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انار موجب کاهش التهاب و آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. مصرف انار می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب کمک کند و ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

 

خواص انار برای مردان

 

اگر درباره خواص انار برای نعوظ در مردان شنیده‌اید، باید بدانید که انار یکی از بهترین میوه‌ها برای تقویت قوای جنسی در مردان است. مطالعات نشان می‌دهد که مردانی که انار مصرف می‌کنند، کمتر با اختلالات نعوظ روبرو می‌شوند. از طرف دیگر مصرف انار به صورت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد و در درمان این بیماری نیز مؤثر باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با انار

 

انار آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیری دارد که موجب تحریک گلبول‌های سفید خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. این میوه دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و از همین رو از بروز عفونت در بدن جلوگیری می‌کند و جلوی ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط به ضعف سیستم ایمنی بدن را می‌گیرد.

 

خواص انار برای لاغری

 

خواص انار برای لاغری

 

انار یک میوه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. مصرف یک عدد انار می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند. از طرف دیگر فیبر موجود در انار موجب کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود. برای لاغری با انار می‌توانید دانه‌های انار را به انواع سالاد اضافه کنید و یا آن را در غذا بریزید و به صور پخته میل کنید.

 

خواص انار برای جلوگیری از آلزایمر

 

انار یکی از بهترین میوه‌ها برای تقویت حافظه و جلوگیری از زوال عقل است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انار می‌تواند حافظه را تقویت و تا حد زیادی از شروع علائم آلزایمر جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار موجب تقویت بافت مغز می‌شوند و در بهبود عملکرد مغزی و همچنین جلوگیری از بروز علائم افسردگی در سنین بالا بسیار مؤثر هستند.

 

عوارض و مضرات انار

 

در افرادی که فشار خون پایین دارند مصرف انار باید با احتیاط باشد. انار می‌تواند فشار خون بالا را کاهش بدهد و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. از سوی دیگر مصرف زیاد انار ترش باعث ایجاد یبوست به خصوص در زنان باردار می‌شود. بهتر است زنان باردار یا افرادی که مبتلا به یبوست هستند آب انار را بنوشند یا آن را با موادی که طبع گرم دارد یا با انار شیرین میل کنند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت رب انار به ۲ روش

 

خواص پیه انار

 

پیه داخل انار را بکوبید و ضماد کنید. تاول‌های ناشی از کفش تنگ و ترک‏ خوردگی‌هاى پاشنه پا را درمان مى‏‌کند.

 

خواص هسته دانه انار

 

هسته انار را بجوشانید و آبش را بنوشید. این نوشیدنی اسهال را بند می‌آورد. علاوه بر این اگر هسته انار را همراه با پوسته انار بکوبید و ضماد کنید خارش بدن را برطرف کرده و اگزما را درمان مى‌کند.

خواص انار سیاه

انار سیاه (Punica Granatum) از جمله ارقام میوه انار است که در ایران کشت می‌شود. انار سیاه جزو میوه‌هایی است که بیشتر به خاطر خواص دارویی و درمانی‌اش، شهرت دارد. احتمالا این میوه را به ندرت در میوه فروشی‌ها پیدا کنید، اما اگر به انار سیاه دسترسی داشتید، حتما از خواص آن نهایت بهره را ببرید. برای اطلاعات بیشتر درباره خواص انار سیاه روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

 

آیا انار برای سرماخوردگی بد است؟

 

انار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. مصرف انار همانند یک آنتی بیوتیک قوی می‌تواند به درمان سرماخوردگی و همچنین جلوگیری از ابتلا به این بیمار کمک کند.

 

خواص انار ترش برای کبد چیست؟

 

مصرف انار می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب کمک کند و ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

 

 

کالابرگ الکترونیک