طرز تهیه خورش انار و بادمجان مجلسی | غذای تهرانی شب یلدا

طرز تهیه خورش انار و بادمجان مجلسی | غذای تهرانی شب یلدا


12 مهر 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش انار و بادمجان مجلسی | غذای تهرانی شب یلدا

خورش انار و بادمجان یکی از غذاهای تهرانی‌های قدیمی برای شام شب یلدا است، هر چند این غذای ایرانی را بیشتر به خطه شمال ربط می‌دهند و می‌گویند جزو غذاهای شمالی با بادمجان و انار و جزو انواع غذا با رب انار و از انواع غذا با آب انار است، ولی تهرانی‌ها در این شب به‌طور ویژه‌ای به پختن خورش لذیذ انار و بادمجان می‌پردازند و یک غذای مجلسی با انار می‌پزند. ما نیز در مجله کوروش قصد داریم با بیانی ساده، طرز تهیه خورشت انار و بادمجان به عنوان غذای تهرانی‌‌های قدیمی برای شب یلدا را به شما آموزش دهیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله، سینه یا ران مرغ ۴۰۰ گرم
بادمجان ۳ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
آب انار ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت خورش انار و بادمجان: ۹۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم خورش انار و بادمجان: حدود ۱۲۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورش انار و بادمجان با مرغ مجلسی

مراحل طرز تهیه خورش انار و بادمجان با مرغ

خورش انار و بادمجان با مرغ که مثل خورشت مرغ ناردونی مازندرانی یک غذای خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا است که می‌توانید آن را در هر فصلی از سال نیز درست کنید. در فصولی که انار در دسترس نیست از رب انار برای تهیه خورش بادنجان و انار هم استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خورش انار و بادمجان با مرغ آشنا شوید.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای اساس گروه خونی افراد و تاثیر آن بر لاغری و سلامت

مرحله اول؛ مرغ را تفت دهید

اگر طعم خورش غوره مسما با بادمجان و مرغ را دوست دارید طعم این خورش را هم می‌پسندید. در اولین مرحله از طرز تهیه خورش انار و بادمجان باید مرغ را به قطعات مناسب و دلخواه خود بِبُرید. سپس آن را در یک تابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید. درب تابه را بگذارید تا مرغ کمی مغزپخت و در روغن سرخ شود. کمی که مرغ تفت خورد به آن مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، نمک، روغن مایع، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ انار و پیاز را در روغن تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه خورش انار و بادمجان لذیذ و آسان با مرغ باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. در یک ظرف دیگر پیاز را سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. دانه‌های میوه انار را به پیاز داغ اضافه کنید و به مدت دو دقیقه تفت دهید.

مرحله سوم؛ انار، پیاز داغ و آب انار را به مرغ اضافه کنید

در این مرحله مخلوط پیاز و انار را به مرغ اضافه کنید و آب انار را روی آن‌ها بریزید. شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا خورش روی شعله ملایم گاز جا بیفتد و بپزد.

در صورت تمایل انواع آبمیوه از جمله آب انار و پیاز داغ منجمد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید

طرز تهیه خورش انار و بادمجان و خوراک انار و بادمجان؛ غذای تهرانی شب یلدا

بعد از ترکیب کردن مواد خورش و در فاصله جا افتادن آن، در این مرحله باید بادمجان‌ها را پوست بکنید و به مدت ۳۰ دقیقه در آب نمک بریزید تا هم تلخی بادمجان‌ها گرفته شود و هم روغن کمتری موقع سرخ شدن به خودشان جذب کنند. سپس بادمجان‌ها را آبکش کرده و در روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم؛ بادمجان‌ها را به خورش انار اضافه کنید

بعد از حدود ۱ ساعت از زمان پخت خورشت، بادمجان‌های سرخ شده را اضافه کنید و اجازه دهید همه موادتان به مدت ۲۰ دقیقه با هم بپزند تا طعم یکدستی بگیرند. سپس خورش مرغ و بادمجان را در ظرف مناسب سرو و با برنج کته یا برنج چلو آبکش سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دمی گوجه (دمپخت گوجه) با سیب زمینی و مرغ

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن

فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت انار و بادمجان

فوت و فن‌ های طرز تهیه خورش و خوراک انار و بادمجان

  • اگر آب انار ندارید می‌توانید برای این مقدار مواد از ۲ قاشق غذاخوری آب انار که در آب حل کرده‌اید استفاده کنید. طرز تهیه رب انار را بلد هستید؟ در ضمن رب انار را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.
  • اگر آب انار زیادی ترش است، به اندازه یک قاشق چای‌‌خوری شکر یا رب انار شیرین به خورشت انار و بادمجان اضافه کنید. شکر را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.
  • قزوینی‌ها و شیرازی‌ها برای غذای شب یلدا انار پلو و آش انار درست می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه انار پلو شیرازی و قزوینی و طرز تهیه آش انار شیرازی و سایر شهرها برای شب یلدا را هم در مجله کوروش بخوانید.
  • در طرز تهیه خورش مرغ و بادمجان مجلسی با انار بهتر است از بادمجان قلمی استفاده کنید تا طعم خورش شما لذیذتر شود.
  • بهترین ادویه‌ها برای طعم دادن به خورش انار و بادمجان دارچین، زیره سیاه، پودر زنجبیل، جوز هندی، فلفل قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه هستند که البته سلیقه‌ای است و
  • می‌توانید طبق ذائقه خودتان بعضی از آن‌ها را حذف یا اضافه کنید. می‌توانید همه این ادویه‌ها را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی هم برای غذای شب یلدا بسیار پرطرفدار است.

 سوالات متداول

در طرز تهیه خورش انار و بادمجان با مرغ برای شب یلدا از چه قسمتی از مرغ استفاده کنیم؟

برای تهیه خورش انار و بادمجان شام شب یلدا بهتر است از فیله یا سینه مرغ یا ران مرغ استفاده کنید.

غلظت خورش انار و بادمجان باید چگونه باشد؟

خورش انار و بادمجان باید به صورت کم آب و غلیظ پخته شود تا همه مزه‌ها به خورد هم بروند.

 

 

کالابرگ الکترونیک