طرز تهیه ۱۲ دمنوش خوشمزه برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

طرز تهیه ۱۲ دمنوش خوشمزه برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا


6 آبان 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۲ دمنوش خوشمزه برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا
فهرست محتوا پنهان

بهترین دمنوش‌های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کاهش علائم این بیماری‌ها کمک می‌کنند. در کنار مراجعه به پزشک متخصص استفاده از انواع دمنوش درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز راهکار مناسب و بدون ضرری است که پیشنهاد می‌شود در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی امتحان کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی به شما طرز تهیه بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان گلودرد و سرفه سرماخوردگی و آنفولانزا، و دمنوش رفع سرماخوردگی و درمان تب و لرز، سرفه‌های خشک کرونا و گلودرد برای پاییز و زمستان را آموزش می‌دهیم. با مجله‌ کوروش همراه باشید.

 

انواع دمنوش گیاهی درمان گلودرد، سرفه و آبریزش بینی سرماخوردگی و آنفولانزا در خانه

یکی از بهترین راه‌های درمان سرماخوردگی روش سنتی و استفاده از جوشانده و دمنوش برای درمان گلودرد، سرفه و آبریزش بینی سرماخوردگی و آنفولانزا است که تقریبا می‌توان گفت عوارض جانبی به همراه خود ندارد. یادتان باشد استراحت کردن، خوردن داروهای نسخه پزشک و گذراندن دوره‌ی بیماری همراه با نوشیدن انواع نوشیدنی‌های گرم به درمان بیماری سرماخوردگی، بیماری آنفولانزا و کرونا خفیف کمک می‌کند.

طرز تهیه بهترین انواع دمنوش درمان برای سرماخوردگی و آنفولانزا و کرونا خفیف که همان علائم سرماخوردگی را دارد کار آسانی است. برای دم کردن دمنوش گیاهی رفع سرماخوردگی کافیست یک قاشق غذاخوری از هر گیاه عطاری را با ۲۲۵ گرم آب جوش ترکیب کنید و روی آن را بپوشانید و اجازه بدهید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد، سپس دمنوش را صاف کنید، در صورت تمایل با عسل مزه‌دار کنید و بنوشید. در ادامه می‌توانید با روش تهیه انواع دمنوش درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا شوید.

۱- دمنوش مریم‌گلی با شیرین‌بیان و ریشه گل ختمی؛ تسکین دهنده گلو درد سرماخوردگی و آنفولانزا

1- دمنوش مریم‌گلی با شیرین‌بیان و ریشه گل ختمی؛ تسکین دهنده گلو درد سرماخوردگی

یکی از نشانه‌های شایع در سرماخوردگی و آنفولانزا «گلودرد» است؛ به طوری که نوشیدن، غذا خوردن و حرف زدن دردناک و غیر‌قابل تحمل می‌شود. ترکیب گیاهی که در ادامه می‌گوییم بهترین درمان خانگی برای گلودرد است. «مریم‌ گلی» یک داروی کلاسیک و سنتی برای درمان گلودرد است. کافی‌ست آن را با شیرین‌ بیان و ریشه‌ی گل ختمی ترکیب کنید و استفاده کنید.

ترکیب این سه ماده با هم باعث تسکین و محافظت از بافت ملتهب گلو می‌شود. این دمنوش معجزه‌ی گلودرد در سرماخوردگی، طعم خوشمزه‌ای دارد و به دلیل وجود شیرین بیان، نیاز به هیچ شیرین‌کننده‌ی دیگری مثل عسل یا شکر ندارد.

کافی‌ست هربار که سرما خوردید و گلو درد داشتید، یک یا دو لیوان از این دمنوش خانگی رفع سرماخوردگی را نوش جان کنید تا گلودردتان سریع‌تر خوب شود. این دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از مفیدترین درمان‌های خانگی است.

۲- دمنوش گیاهی بومادران و گل آقطی؛ سپر دفاعی سیستم ایمنی بدن

چه به کرونا مبتلا شده باشید و چه سرماخوردگی و آنفولانزا، نیاز دارید بخوابید و استراحت کنید، اما سرتان درد می‌کند و تنها چیزی که می‌خواهید این است که سرماخوردگی لعنتی هرچه زودتر تمام شود؟ وقت آن شده که روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن را هم امتحان کنید.

هدف اصلی «دمنوش بومادران و گل آقطی» تعریق بدن و گرم شدن آن است تا ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و نوع خفیف کرونا از جمله گونه امیکرون را از بین ببرد. هر دوی این گیاهان معرق هستند؛ به این معنی که با افزایش آرام و تدریجی دمای بدن باعث تعریق می‌شوند. بومادران همچنین یک داروی سنتی ضد میکروب و ضد‌ویروس طبیعی و قدرتمند است که به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی از گذشته‌های دور بسیار مورد‌توجه بوده است.

۳-دمنوش گیاهی ریشه‌ی شیرین‌بیان، سنبل‌الطیب، بابونه و نعنا فلفلی (سوسنبر)؛ درمان سرماخوردگی و گلو درد

یکی از بهترین کارها برای وقتی که سرما خورده‌ایم، یا به آنفولانزا و ویروس کرونا مبتلا شده‌ایم این است که بخوابیم و استراحت کنیم؛ در واقع فقط نیاز دارید بخوابید اما هر دقیقه سرفه و عطسه می‌کنید و بینی خود را با دستمال کاغذی پاک می‌کنید و همین مسئله روند خواب شما را مختل می‌کند.

نسخه‌ دمنوشی که برای درمان عطسه و سرفه‌ سرماخوردگی در نظر گرفتیم مخصوص شب است که ویروس سرماخوردگی نمی‌گذارد سر به بالین بگذارید. ریشه‌ی شیرین‌ بیان علاوه بر اینکه یک شیرین‌کننده طبیعی و قوی‌ست، به تسکین غشای مخاط دهان و گلو نیز کمک می‌کند.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه کرانچ شیک با کیک، شکلاتی و میوه ای کافی شاپی

سنبل الطیب و بابونه هم گیاهانی هستند که به شما کمک می‌کنند تا به طور طبیعی بخوابید. راستش را بخواهید طعم سنبل الطیب چندان خوشایند نیست، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم کمی نعنا فلفلی به این دمنوش اضافه کنید تا تجربه‌ی بهتری داشته باشید. برای درست کردن این دمنوش از هر کدام از این داروهای گیاهی ۱ قاشق چای‌خوری تهیه کنید و همه را در یک ماگ آب جوش بریزید. درب ماگ را بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد و آماده شود.

۴- دمنوش پوست گیلاس وحشی، آویشن و شبدر قرمز برای درمان خانگی سرفه سرماخوردگی و کرونا

پوست گیلاس وحشی، آویشن و شبدر قرمز؛ دمنوش درمان سرفه سرماخوردگی و کرونا

تقریبا آخر کار سرماخوردگی‌تان و کرونا است و شما توانسته‌اید در شکست ویروس کرونا و سرماخوردگی موفق باشید، اما همچنان سرفه‌های دردناکی دارید. به عنوان دمنوش برای درمان سرفه سرماخوردگی و آنفولانزا و کرونا پیشنهاد طب سنتی ترکیب داروی گیاهی پوست گیلاس وحشی، آویشن و شبدر قرمز است که ضداسپاسم و خلط‌آور هستند و به شما کمک می‌کنند سرفه‌های نرم‌تری داشته باشید و نهایتا سرفه را درمان کنید، به خصوص در مورد بیماری کرونا که سرفه ذاتا خشک است.

در واقع هدف این است که سرفه‌ی بدون دردی را تا پایان دوره بیماری‌تان داشته باشید، نه اینکه سرفه‌ی خشک و دردناک که تا هفته‌ها پس از پایان بیماری‌تان به گلویتان چسبیده باشد. ریشه‌ی گل ختمی گیاه خوبی برای کمک به تسکین غشای مخاطی تحریک شده است.

پوست گیلاس وحشی هم یک درمان کلاسیک برای سرفه است. در واقع دلیل اینکه بیشتر شربت‌های داروسازان سنتی طعم گیلاس می‌دهند، وجود گیلاس وحشی در ترکیب ساخته‌ شده توسط آن‌هاست. برای درست کردن این دمنوش هم از هر کدام از این داروهای گیاهی یک قاشق چای‌خوری نیاز داریم. همه را در یک ماگ آب جوش بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این دمنوش سرماخوردگی بزرگسالان دم بکشد.

۵- جوشانده آویشن؛ یک دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

گیاه آویشن یکی از بهترین گیاهان درمانی است که جوشانده‌ی آن یک دمنوش خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با سابقه‌ای طولانی است. از خواص دمنوش آویشن می‌توان به ضد سرفه بودن آن و بهبود التهاب دستگاه تنفسی فوقانی اشاره کرد. همچنین آویشن برای درمان برونشیت و عارضه آسم نیز استفاده می‌شود. آویشن خلط‌‌آور نیز هست و برای رفع التهاب دستگاه تنفس فوقانی مفید است.

برای تهیه‌ی دمنوش آویشن کافیست یک قاشق مرباخوری آویشن خشک شده را در ۲ لیوان آب جوش ریخته و در قوری و روی شعله‌ی غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد. برای سرو کردن آن و بهتر شدن طعم این دمنوش، مقداری عسل به آن اضافه کنید. خاصیت ضد سرماخوردگی این دمنوش در صورت اضافه شدن لیموعمانی، بیشتر هم خواهد شد.

در صورت تمایل می‌توانید پودر آویشن، عسل و لیمو عمانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۶- دمنوش پونه برای درمان خانگی تب و لرز سرماخوردگی، سرفه و گلو درد

دمنوش پونه برای درمان خانگی سرماخوردگی، سرفه و گلو درد

گیاه «پونه» معرق، مدر (ادرارآور) و محرک است. از دمنوش پونه برای درمان خانگی سرماخوردگی و به طبع آن زکام، سردرد و گلودرد استفاده می‌شود. پونه در درمان تب خفیف، حالت تهوع و بی‌خوابی نیز موثر است. برای تهیه‌ی دمنوش پونه باید یک قاشق غذاخوری از برگ یا گل پونه تازه یا یک قاشق چای‌خوری برگ پونه خشک‌ شده را به همراه یک لیوان آب جوش در یک قوری بریزید و ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید تا روی بخار کتری یا سماور دم بکشد. روزانه ۲ تا ۳ بار از این دمنوش خانگی سرماخوردگی برای درمان تب و لرز، سرفه و گلو درد استفاده کنید.

۷- دمنوش دارچین؛ بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی و گلو درد

دمنوش دارچین؛ بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی و گلودرد

متخصصین طب سنتی «جوشانده‌ی دارچین» را بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و گلو درد ناشی از این بیماری‌ها می‌دانند. دارچین یک ماده ضدعفونی کننده بسیار موثر است، چرا که حاوی میزان زیادی «اسید فنیک» است که در رفع عفونت‌های دهانی موثر است.

دلیل دوم استفاده از دارچین در درمان سرماخوردگی، خاصیت طبع گرم دارچین است که البته برای بیماری آنفولانزا مثل یک داروی موثر عمل می‌کند. برای تهیه‌ی دمنوش خانگی سرماخوردگی با دارچین، کافی‌ست چوب دارچین را در قوری چای اضافه کنید و روزی ۳ بار یک لیوان از آن بنوشید.

همچنین می‌توانید همراه با آب لیمو ترش، عسل و زنجبیل نیز از آن استفاده کنید. طرز تهیه‌ی این دمنوش درمان سرماخوردگی هم به این صورت است که ابتدا یک تکه کوچک زنجبیل را همراه با یک عدد چوب دارچین در یک و نیم لیوان دسته‌دار آب، بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب جوش بیاید.

سپس ۲ دقیقه صبر کنید تا آب بجوشد. دمنوش را از روی حرارت بردارید و روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه روی کتری قرار دهید تا دمنوش دارچین شما خوب دم بکشد. نهایتا نیز آبلیمو (یا آب لیمو ترش) و عسل را به آن اضافه کنید و میل کنید.

برای تهیه دارچین، آبلیمو و زنجبیل به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۸- معجون لیموترش، نعنا و عسل؛ درمان گلو درد سرماخوردگی

معجون لیموی طبیعی و نعنا و عسل؛ درمان گلو درد سرماخوردگی

اگر مواردی که بالاتر به آن اشاره کردیم در دسترس شما نبود، سراغ معجون سرماخوردگی لیمو و نعنا و عسل بروید. طرز تهیه‌ی این دمنوش درمان سرماخوردگی بسیار آسان است. کافی‌ست یک یا چند عدد لیموترش را حلقه حلقه کنید. سپس به مقدار لازم عسل داخل یک لیوان آب جوش بریزید و لیموهای حلقه شده را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک سن سباستین | کیک کریسمس اسپانیایی

سپس چند برگ نعنا یا نعنای فلفلی به آن اضافه کنید و کمی به آن زمان بدهید. دمنوش سرماخوردگی شما آماده است. روزی ۳ بار از آن استفاده کنید. مصرف این معجون خانگی موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و یک روش ساده برای درمان گلودرد و علائم سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا است.

برای تهیه سبزی خشک نعناع به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۹- معجون چای سبز، عسل، لیموترش و قرص جوشان ویتامین سی

یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای درمان سرماخوردگی در منزل معجون چای سبز و عسل همراه با لیموترش و قرص جوشان ویتامین C است. برای تهیه‌ی این معجون، ابتدا به میزان لازم چای سبز را به روش کلاسیک دم کنید. طرز تهیه چای سبز را بلد هستید؟ سپس چای دم شده را در یک لیوان ریخته و چند حلقه لیموترش به آن اضافه کنید و ۲ قاشق عسل هم در آن بریزید.

نهایتا یک عدد قرص جوشان ویتامین سی در دمنوش انداخته و به آن فرصت دهید در این معجون حل شود. دمنوش یا بهتر بگوییم معجون سرماخوردگی شما آماده است. روزی یک بار به مدت ۳ روز این دمنوش را آماده کنید و شب قبل از خواب آن را نوش جان کنید. این ترکیب یک دمنوش خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است و اثر آن را بلافاصله بعد از مصرف، می‌بینید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع چای و دمنوش از جمله چای سبز را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۰- دمنوش اکالیپتوس برای سرماخوردگی و آبریزش بینی

دمنوش اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی دیگر از مفیدترین انواع دمنوش درمان سرماخوردگی و آنفولانزا «دمنوش اکالیپتوس» است که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای کاهش خلط و نابودی ویروس و همچنین گرم کردن بدن بسیار مفید است.

اکالیپتوس یک گیاه استرالیایی است که می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی کند.  اکالیپتوس حاوی ترکیبی به‌ نام سینئول (Cineole) است که از آن معمولا به‌عنوان یک ماده‌ی طعم‌دهنده و معطر در قطره‌ها و داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود.

برای تهیه این دمنوش باید ۱ قاشق چای‌خوری از برگ‌های خرد شده گیاه اکالیپتوس را با ۱۵۰ سی سی آب جوش ترکیب کنید و قوری را برای ۱۵ دقیقه روی بخار کتری یا حرارت مستقیم قرار دهید تا دمنوش آماده شود. بهتر است برای اثربخشی بیشتر روزانه ۲ تا ۴ لیوان از این دمنوش بعد از غذا میل کنید تا علائم سرماخوردگی کاملاً درمان شود.

در صورت تمایل می‌توانید به اندازه ۱/۵ سی سی جوشانده برگ اکالیپتوس را هم داخل سوراخ بینی بریزید تا راه بینی باز شود.

۱۱- دمنوش بابونه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان سردرد

دمنوش بابونه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان سردرد
از خواص بابونه این است که یک گیاه بی‌نظیر برای درمان سرماخوردگی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. مصرف دمنوش بابونه موجب درمان عفونت‌های ویروسی و کاهش علائم سرماخوردگی می‌شود.

برای این کار باید ۱ قاشق چای‌خوری بابونه خشک را در قوری بریزید و قوری را با آب جوش پر کنید. سپس حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش آماده شود. بعد از آماده شدن دمنوش می‌توانید مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید و از آن برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی استفاده کنید. برای مطالعه خواص دمنوش بابونه و طرز تهیه آن به روشی دیگر روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- دمنوش رزماری برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا

دمنوش رزماری برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا

یکی دیگر از دمنوش‌هایی که می‌توانید برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنید، «دمنوش ترکیبی رزماری و نعنا» است. برای تهیه این دمنوش باید ۱ قاشق چای‌خوری برگ رزماری را با ۱ مشت برگ نعنای تازه در قوری بریزید. سپس آب جوش را به قوری اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

بعد از آماده شدن دمنوش مقداری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. برای مطالعه طرز تهیه دمنوش رزماری به روش‌های دیگر روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

بهترین انواع دمنوش درمان سرماخوردگی آنفولانزا و کرونا چه نوشیدنی‌هایی هستند؟

دمنوش چای سبز و عسل و لیمو، دمنوش لیمو ترش، نعنا و عسل، دمنوش دارچین، دمنوش پونه، دمنوش آویشن و دمنوش گیاهی ریشه‌ی شیرین‌بیان، سنبل‌الطیب، بابونه و نعنا فلفلی بهترین انواع دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و کرونا محسوب می‌شود.

معجون لیموترش، نعنا و عسل چطور به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند؟

معجون لیمو ترش طبیعی، نعنا و عسل سیستم ایمنی بدن شما را قوی می‌کند و در درمان گلو درد و علائم سرماخوردگی نیز بسیار مؤثر است.

آیا مصرف دمنوش همیشه برای درمان سرماخوردگی مفید است؟

هر چند دمنوش ها سرعت درمان سرماخوردگی را افزایش می‌دهند و با تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری بر کاهش علائم این بیماری دارند، اما اگر در پیشانی احساس درد دارید و سرتان درد می‌کند، ترشحات بینی شما سبز شده، در بلع یا تنفس مشکل دارید و تب بالای ۳۸ درجه را تجربه می‌کنید، حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک