۳۴ خواص پرتقال و مضرات آن برای بدن + طبع و مصلح پرتقال

۳۴ خواص پرتقال و مضرات آن برای بدن + طبع و مصلح پرتقال


13 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
34 خواص پرتقال و مضرات آن برای بدن + طبع و مصلح پرتقال
فهرست محتوا پنهان

از خواص و مضرات پرتقال برای بدن چه می‌دانید؟ پرتقال یکی از پرمصرف‌ترین انواع مرکبات است که به دلیل داشتن ویتامین C و مواد مغذی فراوان یک مهارکننده قوی برای مقابله با انواع بیماری‌ها محسوب می‌شود. امروزه انواع پرتقال در سراسر دنیا کشت می‌شود و بیشترین تولید کننده این میوه آبدار و خوشمزه، کشور برزیل است. برای اینکه با مهم‌ترین خواص و فواید شگفت انگیز میوه پرتقال برای معده و کبد و بیماری‌هایی مثل فشارخون بالا و دیابت و … آشنا شوید و در مورد مضرات پرتقال و طبع و مصلح پرتقال بیشتر بدانید، با سرویس سلامت در  مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ارزش غذایی و ویتامین‌های پرتقال

 

ارزش غذایی پرتقال

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در حدود ۵۰۰ سال پیش پرتقال طعم و ظاهری متفاوت با امروز داشت و اندازه‌ آن کوچک و طعم آن تلخ بود. با گذشت سال‌ها و اصلاحات ژنتیکی که روی این میوه انجام شد، پرتقال امروزی در اندازه‌ای بزرگ و طعمی شیرین و خوشمزه پدیدار شد.

پرتقال منبع غنی ویتامین‌های مختلف مثل C، B، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است و به عنوان یک میوه مؤثر در از بین بردن انواع عفونت‌های میکروبی محسوب می‌شود و عطر دل‌انگیز آن همانند یک آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند.

 

هر ۱۰۰ گرم پرتقال حاوی حدود ۴۶ کیلوکالری است. در ادامه می‌توانید با ویتامین‌ها و مواد معدنی پرتقال بیشتر آشنا شوید.

 

  • کربوهیدرات: ۱۱/۷۵ گرم
  • قند: ۹/۳۵ گرم
  • چربی: ۰/۱۲
  • پروتئین: ۰/۹۴ گرم
  • ویتامین B1: 0/400 میلی‌گرم
  • ویتامین B2: 0/040 میلی‌گرم
  • کلسیم: ۴۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۰/۱۰ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۰ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۴ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۱۸۱ میلی‌گرم
  • روی: ۰/۰۷ میلی‌گرم

 

با مهم‌ترین خواص و فواید میوه پرتقال آشنا شوید

 

با مهم‌ترین خواص میوه پرتقال آشنا شوید

 

انواع پرتقال با طعم شیرین و آبدار، پرتقال خونی و پرتقال تامسون و … جزو محبوب‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود و خواص و فواید زیادی برای سلامت دارد.

 

۱- تنظیم فشار خون با پرتقال

 

پرتقال سرشار از پتاسیم است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. تنظیم فشار خون به خصوص برای افرادی که مشکل بیماری فشار خون بالا دارند یکی از مهم‌ترین خواص و فواید پرتقال برای بدن است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی کاهش دهنده فشار خون بالا

 

۲- پرتقال و درمان دیابت

 

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پرتقال برای تغذیه و رژیم غذایی بیماران دیابتی بسیار مفید است. پرتقال موجب کاهش سرعت جذب قند و بهبود وضعیت افراد مبتلا به بیماری دیابت می‌شود. این هم یکی دیگر از مهم‌ترین خواص پرتقال برای سلامت بدن و تنظیم قند خون است.

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید شگفت‌انگیز شلغم خام و پخته

 

۳- پرتقال و سلامت قلب

 

یکی از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی، مسدود شدن رگ‌های قلب است که معمولاً به دلیل سبک نادرست زندگی و مصرف غذاهای مضر اتفاق می‌افتد. پرتقال دارای مقادیر زیادی انواع فلاونوئید مثل «هسپریدین» است که با کاهش کلسترول از انسداد عروق جلوگیری می‌کند. این موضوع موجب بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از حمله قلبی می‌شود.

 

۴- خواص پرتقال برای چشم و بهبود بینایی

 

پرتقال سرشار از ویتامین A، C و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل تأثیر زیادی بر بهبود بینایی و سلامت چشم دارد.

 

۵- پرتقال یک ضد چروک طبیعی برای پوست

 

پرتقال یک ضد چروک طبیعی پوست

 

آنتی‌اکسیدان و ویتامین  C موجود در پرتقال روند پیری را کند می‌کند و با حذف رادیکال‌های آزاد از پیر شدن پوست زودرس جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ۲۱ خواص و مضرات پوست پرتقال برای سلامتی بدن

 

۶- خواص پرتقال برای مو و جلوگیری از ریزش مو

 

ویتامین C موجود در پرتقال به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند و از این راه موجب جلوگیری از ریزش موها می‌شود.

 

۷- پرتقال و پیشگیری و مقابله با سرطان

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی به نام دی- لیمونن در پرتقال وجود دارد که می‌تواند از بروز انواع سرطان‌های مختلف مثل سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان پوست جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ C موجود در پرتقال موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

 

۸- کاهش کلسترول با پرتقال

 

پرتقال سرشار از فیبر محلول است و موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. مصرف طولانی مدت آب پرتقال می‌تواند تا میزان زیادی سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

 

۹- جلوگیری از پیشروی عفونت‌های ویروسی با مصرف پرتقال 

 

جلوگیری از پیشروی عفونت‌های ویروسی با مصرف پرتقال 

 

احتمالاً شما هم با خواص پرتقال برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی آشنا هستید. خوردن پرتقال می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد و موجب کاهش طول دوره بیماری و سرعت بهبود عفونت‌های ویروسی مثل ویروس کرونا شود.

 

بیشتر بخوانید: فواید، مضرات و طبع و مصلح لیمو شیرین

 

۱۰- رفع یبوست با پرتقال

 

پرتقال میوه‌ای غنی از فیبر است و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک می‌کند.

 

۱۱- پرتقال و جلوگیری از زخم معده

 

مصرف پرتقال برای معده بسیار مفید است و با داشتن فیبر زیاد به سلامت معده و روده کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های مثل زخم معده و یبوست جلوگیری می‌کند.

 

۱۲- تقویت سیستم ایمنی بدن با پرتقال

 

پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، قسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس است و به شدت روی تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد

 

۱۳- پرتقال مؤثر در کاهش وزن و لاغری

 

پرتقال مؤثر در کاهش وزن

 

یک فنجان پرتقال ۸۵ کالری دارد و حاوی ۳/۴ گرم فیبر است که موجب تقویت حرکات منظم روده و احساس سیری برای مدت زمانی طولانی‌تر می‌شود. خواص خوردن پرتقال ناشتا برای لاغری و کاهش وزن از قدیم‌الایام مورد توجه طب سنتی ایرانی و اسلامی و طب مدرن بوده است.

 

۱۴- مصرف پرتقال در بارداری

 

فولات و اسید فولیک موجود در پرتقال موجب رشد مغز و اندام‌های حیاتی جنین در بدن مادر باردار می‌شود و از بروز اختلالات عصبی در کودکان جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی زنان باردار حاوی ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین می‌‎شود و فیبر موجود در پرتقال از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‎کند.

 

بیشتر بخوانید: خواص پسته خام و تازه 

 

۱۵- خواص پرتقال برای کبد و کبد چرب

 

پرتقال برای کبد مفید است. ویتامین A موجود در پرتقال نوعی به نام «کاروتنوئید» است که برای رفع اختلالات کبدی و تنظیم آنزیم‌های کبد مفید است. بهتر است در رژیم غذایی افرادی که کبد چرب دارند پرتقال گنجانده شود.

 

۱۶- خواص پرتقال برای مردان

 

یکی از مهم‌ترین خواص پرتقال برای مردان تقویت قوای جنسی است. درواقع مصرف پرتقال موجب رفع مشکلات جنسی در مردان می‌شود و سرد مزاجی و ناتوانی‌های جنسی را در مردان درمان می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و از همین رو برای افزایش انرژی و حفظ سلامتی در مردان نیز بسیار مؤثر است.

 

۱۷- خواص پرتقال برای سرماخوردگی

 

خواص پرتقال برای سرماخوردگی

 

پرتقال یکی از اصلی‌ترین میوه‌های پاییزی برای پیشگیری و درمان طبیعی سرماخوردگی است. به خاطر محتوای بالای ویتامین ث موجود در این میوه، پرتقال به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برای کسانی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند، مصرف یک لیوان آب پرتقال طبیعی توصیه می‌شود.

 

۱۸- خواص پرتقال برای مغز

 

پرتقال یکی از منابع اسید فولیک است که برای بهبود و تقویت عملکرد مغز ضروری است. نتایج یک نحقیق درباره تاثیر مصرف پرتقال بر مغز نشان داده است، شرکت کنندگانی که هر روز آب پرتقال می‌نوشیدند، در مقایسه با کسانی که کمتر از یک‌بار در ماه آب پرتقال می‌خوردند، ۴۷ درصد کمتر دچار مهارت‌های ضعیف فکری شده بودند.

این بعنی با خوردن یک پرتقال یا نوشیدن آب یک لیوان پرتقال در روز می‌توانید تا حد چشمگیری مهارت‌های مغز را بالا برده و از زوال عقل پیشگیری کنید.

 

۱۹- خواص پرتقال برای رفع شوره سر

 

برای کنترل شوره‌ سر می‌توانید آب پرتقال را روی پوست سرتان ماساژ دهید. همچنین می‌توانید پوست پرتقال را رنده کرده و آن را روی پوست سرتان بمالید. این کار پوست سر را پاکسازی و شوره‌ آن را برطرف می‌کند.

روش دیگر برای بهره بردن از خواص پرتقال برای مو این است که پوست پرتقال را با آب بجوشانید. سپس آن را آبکش کنید. بعد از جوشاندن پوست‌ها اجازه بدهید یک روز بمانند و بعد ترکیب را صاف کنید. از مایع به دست آمده، برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید. این مایع کمک می‌کند شوره‌ سر رفع شده و موهایتان درخشان شوند.

 

۲۰- خواص پرتقال برای التهاب

 

ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف در آب پرتقال می‌تواند از بدن در مقابل التهاب ناشی از عفونت‌های حفاظت کند.

 

مضرات و موارد منبع مصرف پرتقال

 

مضرات و موارد منبع مصرف پرتقال

 

علیرغم خواص و فواید پرتقال اما مصرف بیش از حد پرتقال همانند هر ماده خوراکی دیگری می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود. از مصرف هم زمان پرتقال با گوشت و ماهی پرهیز کنید. بهتر است پرتقال را حداقل ۳ تا ۴ ساعت بعد از خوردن این مواد غذایی مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید. در ادامه به برخی از مضرات پرتقال که در اثر خوردن بیش از اندازه این میوه ایجاد می‌شود، اشاره شده است.

 

*سوزش معده

 

*تشدید رفلاکس معده

 

*سوءهاضمه

 

*دردهای شکمی

 

*بیماری اسهال

 

*سردی بدن

 

نکاتی که باید درباره مصرف پرتقال بدانید

 

*پرتقال خونی به دلیل رنگ قرمزی که دارد، سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو فواید بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد.

*یکی از خواص پرتقال خونی اثرات ضد سرطانی آن است که به دلیل نوعی آنتی اکسیدان در این میوه ایجاد می‌شود و از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

*پرتقال سرشار از پتاسیم است و از همین رو برای افرادی که مشکل کلیوی دارند و کلیه آن‌ها قادر به دفع پتاسیم نیست، مضر است.

*برای بهره‌مند شدن از خواص پرتقال برای سلامت بدن می‌توانید صبح‌ها یک لیوان آب پرتقال تازه بنوشید.

*بهتر است از آب پرتقال طبیعی خانگی که بدون هیچگونه مواد نگهدارنده و شیرین کننده تهیه شده استفاده کنید.

 

طبع و مصلح پرتقال

 

طبع و مصلح پرتقال

 

طبع پرتقال شیرین و ترش با هم فرق دارد. طبق نظر متخصصان طب سنتی طبع پرتقال شیرین «سرد و‌ تر» است. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند طبع پرتقال شیرین «معتدل» است. در واقع هر چه پرتقال شیرین‌تر باشد طبع آن گرم‌تر است. از سوی دیگر طبع پرتقال ترش «سرد و خشک» است.

در هر صورت  عسل و گلنگبین، گلپر و نمک مصلح پرتقال محسوب می‌شوند. اگر طبع سردی دارید بهتر است پرتقال را همراه با مصلح‌های آن میل کنید. اگر هم مزاج گرم و تر دارید به مصلح نیازی نیست. اما در هر صورت در مصرف پرتقال زیاده‌روی نکنید.

 

سوالات متداول

 

مضرات پرتقال برای معده چیست؟

 

مصرف پرتقال به مقدار زیاد می‌تواند موجب سوزش معده، رفلاکس، دردهای شکمی و اسهال شود. از همین اگر معده حساسی دارید، بهتر است به مقدار کم از پرتقال استفاده کنید.

 

خواص پرتقال برای پوست صورت چیست؟

 

آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در پرتقال روند پیری را کند می‌کند و با حذف رادیکال‌های آزاد از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند.

 

خواص پرتقال خونی چیست؟

 

«پرتقال خونی» که به نام «پرتقال توسرخ» هم شناخته می‌شود، از انواع مرکبات است و اغلب به دلیل رنگ قرمز تیره گوشت آن، به پرتقال خونی معروف است. دلیل رنگ متفاوت این پرتقال‌ها، وجود برخی ترکیبات آنتوسیانینی معروف به «چریسانتمین» است.

پرتقال خونی غنی از آنتی اکسیدان‌های ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و همه خواص و فواید پرتقال معمولی را برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک