طرز تهیه ۱۰ غذای شب عید در آذربایجان از تبریز تا ارومیه

طرز تهیه ۱۰ غذای شب عید در آذربایجان از تبریز تا ارومیه


9 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای شب عید در آذربایجان
فهرست محتوا پنهان

غذاهای مخصوص شب عید در آذربایجان عموما جزو غذاهای سنتی این منطقه و از جمله خوش‌طعم‌ترین و لذیذترین انواع غذاهای ایرانی هستند. اهالی آذربایجان طبق رسومات شب عید در سراسر کشور با غذاهای مخصوص شب سال تحویل به پیشواز سال نو می‌روند. اما می‌دانید معروف‌ترین غذای شب عید در آذربایجان چیست؟ بهترین غذاهای عیدانه و پرطرفدار محلی آذربایجان چه غذاهایی هستند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با لیست شام شب عید در آذربایجان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهای مرسوم شب عید در آذربایجان پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- رشته پلو

 

رشته پلو از غذاهای عید آذربایجان

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم رشته پلو: ۲۸۵ کالری

 

«رشته پلو» درست مثل سبزی پلو با ماهی از محبوب‌ترین غذاهای عید در تمام شهرهای ایران است. بسیاری از ایرانی‌های قدیمی بر این اعتقاد هستند که با خوردن رشته پلو در ابتدای سال جدید می‌توانند سال بهتری را تجربه کنند و کنترل امور زندگی را در دست بگیرند.

 

رشته پلو اصلی‌ترین غذای شب عید در آذربایجان است که طرز پخت آن بسته به سلیقه افراد بستگی دارد. این غذا با مواد مختلف پخته و سرو می‌شود. رشته پلو با مرغ زعفرانی، رشته پلو با گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی از محبوب‌ترین انواع رشته پلو هستند.

 

معمولاً در طبخ رشته پلو از عدس، کشمش، زرشک و خرما نیز استفاده می‌شود. این موضوع نیز کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به طبع شما دارد. برای خواندن طریقه درست کردن رشته پلوی اصیل و خوشمزه به روش‌های مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه رشته پلو مراجعه کنید.

 

 

۲- دلمه برگ

 

دلمه برگ غذای عید آذری

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم دلمه برگ مو: ۱۶۷ کالری

 

«دلمه برگ مو» از آن دسته غذاهای خوشمزه و پرطرفداری است که اتفاقاً دستور پخت آسانی دارد. دلمه برگ مو یکی از محبوب‌ترین غذاهای شب عید در آذربایجان است که معمولاً با برگ‌های تازه درخت انگور یا مو تهیه می‌شود.

 

دلمه برگ مو، شام شب عید در آذربایجان است که داخل آن با استفاده از ترکیب گوشت، برنج و سبزیجات معطر پر می‌شود و مزه فوق‌العاده لذیذی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در قدیم مردم آذربایجان معتقد بودند خوردن دلمه در شب عید باعث می‌شود تا در سال جدید به همه‌ی آرزوها خود برسند.

 

هنوز هم خوردن دلمه در آذربایجان با انتقالی حسی خوب از برآورده شدن آرزوها سرو می‌شود و خوردن آن در ابتدای سال جدید را به فال نیک می‌گیرند. برای خواندن طریقه درست کردن دلمه برگ مو می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه والک پلو (سیرک پلو) مجلسی تهرانی به 3 روش خوشمزه

 

 

۳- آش دوغ

 

آش دوغ اردبیل برای عید

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم آش دوغ: ۱۱۸ کالری

 

«آش دوغ» یکی از اصیل‌ترین غذاهای شب عید در آذربایجان است که جایگاه ویژه‌ای در میان مردم این استان دارد. بسیاری از خانم‌های آذری طبق رسم عید نوروز در آذربایجان در شب سال تحویل آش دوغ درست می‌کنند و به پیشواز سال نو می‌روند.

 

در طرز تهیه آش دوغ آذربایجان از ترکیب دوغ ترش محلی، برنج نیم دانه، نخود، لوبیا سفید، سبزی، سیر یا برگ سیر تازه له شده، گوشت چرخ کرده و پیاز استفاده می‌شود. اگر تا به حال مزه آش دوغ آذربایجان را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌شود حتماً یک بار آن را امتحان کنید. برای خواندن طرز تهیه آش دوغ آذربایجان می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ مراجعه کنید.

 

 

۴- کوفته تبریزی

 

کوفته آذری برای عید

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
میزان کالری در هر عدد کوفته تبریزی: ۳۳۶ کالری

 

به جرات می‌توان گفت که آذری‌ها خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین کوفته‌های دنیا را درست می‌کنند. آذری‌ها زمان درست کردن این غذا آن قدر حرفه‌ای عمل می‌کنند که از تماشای مرحله به مرحله درست کردن این غذا لذت می‌برید. معمولاً کوفته‌های آذربایجان در اندازه‌‌های بزرگ‌تر از کوفته سایر شهرها درست می‌شوند. داخل کوفته با استفاده از ترکیب پیاز داغ، گردوی خرد شده، زرشک و آلو برغانی پر می‌شود.

 

هر چند که درست کردن کوفته تبریزی چندان سخت نیست، اما رعایت کردن برخی نکات و فوت و فن‌ها در هنگام تهیه این غذا موجب می‌شود تا غذای شما هم طعم بهتری پیدا کند و هم موقع پخت وا نرود و خراب نشود. برای خواندن طریقه درست کردن کوفه مجلسی و خوشمزه تبریزی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی مراجعه کنید.

 

فیلم آموزش تهیه کوفته تبریزی را تماشا کنید:

 

۵- کله جوش

 

کله جوش از غذاهای عید در آذربایجان

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم کله جوش: ۱۵۰ کالری

 

«کله جوش» یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ای است که در لیست غذای شب عید در آذربایجان قرار دارد. استفاده از کشک محلی با انواع سبزیجات معطر و خوشمزه در این غذا طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. آذری‌ها برای درست کردن کله جوش از پیاز، سیر، کره، گوشت چرخ کرده، مغز گردوی خرد شده، کشک، مرزه و نعناع خشک، سیر داغ، پیاز داغ، نعناع داغ و کمی زعفران استفاده می‌کنند.

 

طریقه درست کردن کله جوش ترکی با کله جوش اصفهانی و کرمانی فرق دارد. مزه کله جوش آذربایجان بسیار خوشمزه است و برخلاف کله جوش سایر شهرها داخل آن گوشت قلقلی می‌ریزند و آن را با انواع سبزیجات تازه مزه دار می‌کنند. برای خواندن طریقه درست کردن کله جوش ترکی یا آذری خانگی به روشی اصیل می‌توانید به مقاله طرز تهیه کله جوش مراجعه کنید.

 

 

فیلم آموزش تهیه کله جوش را تماشا کنید:

 

 

۶- سبزی پلو ماهی

 

سبزی پلو ماهی برای عید

مدت زمان آماده سازی: ۱۸۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰دقیقه
میزان کالری در هر ۲۰۰ گرم سبزی پلو ماهی: ۳۰۵ کالری

 

«سبزی پلو ماهی» از آن دسته غذاهایی است که به عنوان غذای شب سال تحویل و روز اول عید در اکثر شهرها و استان‌های کشور طرفدار دارد. درواقع اغلب مردم ایران با خوردن سبزی پلو ماهی به استقبال عید نوروز می‌روند. برخی سبزی پلو و ماهی را در کنار کوکو سبزی سرو می‌کنند و برخی نیز با سرخ کردن چند تکه ماهی یا درست کردن ماهی سفید شکم پر یا ماهی قزل آلا شکم پر این غذای لذیذ را آماده می‌کنند.

 

برای درست کردن این شام شب عید در آذربایجان معمولاً از ماهی‌های مختلفی استفاده می‌شود. بهترین ترکیب سبزی برای درست کردن سبزی پلو استفاده از مقداری تره، شوید، جعفری، پیازچه و گشنیز است. برای این غذا باید سبزی‌ها را خرد کنید و سپس برنج را آبکش نموده و سبزی‌های تازه خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه پنیر لیقوان به ۳ روش با ماست، سرکه و مایه پنیر

 

برای خواندن جزییات درست کردن سبزی پلو ماهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مراجعه کنید.

 

 

۷- دلمه کلم تبریزی

 

دلمه کلم تبریزی غذای شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم دلمه کلم: ۱۶۶ کالری

 

دلمه به هر شکلی که طبخ شده باشد یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین پیش غذاهای مجلسی و البته یک وعده لذیذ برای ناهار و شام است. دلمه را به روش‌های مختلف با برگ درخت درخت انگور و نیز انواع سبزیجات و صیفی‌جات دیگر مثل برگ کلم سفید و قرمز هم درست می‌کنند.

 

«دلمه کلم» یک غذای سنتی تبریزی است که با استفاده از برگ‌های کلم سفید، گوشت چرخ کرده، لپه، برنج، سبزی‌های متنوع، رب انار و رب گوجه فرنگی آماده می‌شود. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای تبریز و آذربایجان است و برای پذیرایی از مهمان‌ها گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن دلمه کلم می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه کلم مراجعه کنید.

 

 

۸- کوفته مرغ

کوفته مرغ شب عید آذربایجان

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۱۰ دقیقه
کالری در هر عدد کوفته مرغ: ۲۳۰ کالری

 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مصرف گوشت مرغ را به گوشت قرمز ترجیح می‌دهید‌، این غذا مخصوص شماست. کوفته مرغ کم کالری و رژیمی یک وعده مناسب و البته مغذی برای شام حساب می‌آید. کوفته مرغ به عنوان یک شام مهمانی هم بسیار ایده خوبی است.

 

کوفته مرغ یکی از غذاهای خوشمزه ارومیه است که معمولاً از ترکیب مرغ چرخ شده با سبزی‌های معطر، لپه، پیاز، برنج، آلو، و تخم مرغ تهیه می‌شود. طریقه درست کردن این کوفته شبیه به کوفته تبریزی است و تنها به جای گوشت از مرغ استفاده می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن کوفته مرغ می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوفته مرغ مراجعه کنید.

 

 

۹- ارومیه خورش

 

ارومیه خورش برای شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

 

«ارومیه خورش» نام معروف‌ترین خورش ارومیه است که ظاهر و طعم آن شباهت زیادی به خوراک لوبیا چیتی دارد. برای تهیه این غذا معمولاً از ترکیب بادمجان، سیب زمینی سرخ شده، لوبیا چیتی، گوشت، پیاز، غوره و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های این خورش زعفران، آبغوره یا غوره، زردچوبه و فلفل سیاه هستند.

 

میزان ترشی این غذا باید با توجه به ذائقه شما تنظیم شود و برای این کار می‌توانید هر مقدار که دوست دارید به غذایتان آبغوره یا غوره تازه اضافه کنید.

 

 

۱۰- خورش کنگر

 

خورش کنگر شب عید آذری

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش کنگر: ۱۴۰ کالری

 

«خورشت کنگر» یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهای ایرانی و از محبوب‌ترین غذاهای آذری‌ها به خصوص در ارومیه در فصل بهار است که معمولاً در شب عید و جشن‌های مختلف تهیه می‌شود. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر و بهترین زمان برای درست کردن این خورشت خوشمزه با کنگر تازه است.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کنگر جریان خون را تسریع کرده و علاوه بر رفع کم خونی سبب تصفیه خون هم می‌شود. کنگر کبد را پاکسازی کرده و برای کسانی که به چربی کبد مبتلا هستند بسیار مفید است. برای درست کردن خورش کنگر خوشمزه برای عید می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش کنگر مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

اصلی‌ترین غذای شب عید در آذربایجان چیست؟

 

دلمه برگ مو و سبزی پلو با ماهی خوشمزه‌ترین و اصلی‌ترین غذای شب عید در آذربایجان است.

 

 

فلسفه خوردن دلمه در شب عید از دید قدیمی‌های آذری چیست؟

 

دلمه، محبوب‌ترین غذای شب عید در آذربایجان است و قدیمی‌های این منطقه بر این باور بودند که هر کس در شب عید دلمه بخورد، در سال جدید به تمام آرزوهای خود می‌رسد.

 

 

در طرز تهیه کله جوش آذری از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

آذری‌ها برای درست کردن کله جوش از پیاز، سیر، کره، گوشت چرخ کرده، مغز گردوی خرد شده، کشک، مزه و نعناع خشک، سیر داغ، پیاز داغ، نعناع داغ و کمی زعفران استفاده می‌کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک