۵۰ خواص و مضرات آناناس + طبع و مصلح و بهترین زمان مصرف آن

۵۰ خواص و مضرات آناناس + طبع و مصلح و بهترین زمان مصرف آن


2 آبان 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
50 خواص و مضرات آناناس + طبع و مصلح و بهترین زمان مصرف آن
فهرست محتوا پنهان

خوردن آناناس چه خواص و مضراتی برای بدن دارد؟ آناناس یکی از میوه‌های خوشمزه و پرخاصیت است که بسیاری از افراد تنها در زمان بیماری و برای تسریع در بهبود بیماری از آن استفاده می‌کنند. اما شما چقدر با خواص و مضرات آناناس آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید فواید آناناس برای زنان چیست و آناناس برای چه بیماری خوب است؟ چقدر با مضرات افراط در مصرف آناناس آشنایی دارید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید و عوارض خوردن آناناس آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید و عوارض آناناس پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی آناناس

 

ارزش غذایی آناناس

 

آناناس یک میوه سرشار از ویتامین است که بسیاری از افراد از آن به عنوان «سالم‌ترین و مفیدترین میوه دنیا» نیز یاد می‌کنند. این میوه فاقد چربی و کلسترول است و به دلیل مواد مغذی و ویتامین‌هایی که دارد جزو مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در آناناس آنزیمی به نام «بروملین» وجود دارد که می‌تواند به کاهش التهاب، بهبود هضم و تسکین مشکلات سینوزیت کمک کند. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین B و فولات است و از همین رو برای افزایش انرژی و جلوگیری از کم خونی نیز بسیار مفید است. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۱ لیوان تکه آناناس یا ۱۶۵ گرم از آن آشنا شوید.

 

  • کالری: ۷۴
  • سدیم: ۲ میلی‌گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پتاسیم: ۲۰۶ میلی‌گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ویتامین C: 28 میلی‌گرم
  • شکر: ۱۳/۷ گرم
  • کلسیم: ۲۱ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۱۹/۵ گرم

طبع آناناس و مصلح آن

 

طبع آناناس و مصلح آن

 

طبع آناناس در طب سنتی گرم و تر است و بهترین مصلح آناناس آب انار، آب لیمو و عسل محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آناناس بدون شکرک و کپک

 

خواص آناناس برای سلامت بدن

 

خواص آناناس برای سلامت

 

آناناس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های متنوع است و یک میوه فوق‌العاده برای بهبود سلامت بدن و همچنین جلوگیری از بیماری‌های مختلف محسوب می‌شود. مصرف آناناس می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن را جبران نماید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص آناناس برای سلامت آشنا شوید.

 

۱- خواص آناناس برای استخوان

 

آناناس حاوی مقدار زیادی منگنز است که این ماده برای رشد بافت‌های همبند و استخوان‌ها اهمیت زیادی دارد. ۱ فنجان آناناس تازه حدود ۲/۶ میلی‌گرم منگنز دارد که در کنار سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از آسیب به آن‌ها کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آناناس می‌تواند از پوکی استخوان در زنان بعد از دوره یائسگی جلوگیری کند. پزشکان توصیه می‌کنند برای قوی‌تر شدن استخوان‌ها روزانه چند تکه آناناس میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

 

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی از مهم‌ترین خواص آناناس برای سلامت بدن تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. مصرف آناناس می‌تواند از کمبود ویتامین بدن جلوگیری کند و انرژی و نشاط بیشتری به شما ببخشد. این میوه ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. افرادی که از آناناس استفاده می‌کنند، معمولاً کمتر به بیماری‌های عفونی و فصلی مثل سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

 

۳- خواص آناناس برای معده

 

خواص آناناس برای معده

 

آناناس حاوی آنزیمی به نام «بروملین» است که این آنزیم می‌تواند به تجزیه پروتئین‌ها و هضم بهتر غذا کمک کند مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آناناس بعد از یک غذای سنگین موجب تسهیل هضم غذا می‌شود و از سنگین شدن معده جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در آناناس موجب بهبود هضم غذا می‌شود و یک دسر فوق‌العاده بعد از غذا محسوب می‌شود.

 

۴- بهبود سرماخوردگی

 

«بروملین» و ویتامین C موجود در آناناس موجب کاهش مخاط در بینی و گلو می‌شود و به درمان خانگی سرماخوردگی کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که آناناس برای درمان سرفه و درمان خانگی گلودرد مؤثر است. مصرف روزانه آناناس به خصوص در فصول سرد سال می‌تواند از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری کند و موجب تسریع بهبود بیماری شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع عدس پلو مجلسی به روش رستورانی + فیلم

 

۵- کمک به سلامت روده‌ها با مصرف آناناس

 

فیبر نقش مهمی بر سلامت روده‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها دارد. آناناس حاوی فیبر زیادی است که تنها مصرف ۱ فنجان از آن می‌تواند ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین کند. مطالعات در مورد خواص آناناس برای سلامت روده‌ها نشان می‌دهد که مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر می‌تواند به سلامت روده و جلوگیری از یبوست کمک کند و حس گرسنگی کاذب را از بین ببرد.

 

۶- جلوگیری از کم خونی با خوردن آناناس

 

جلوگیری از کم خونی از فواید آناناس

 

آناناس سرشار از B6، فولات و مس است که برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون ضروری هستند و وظیفه انتقال اکسیژن به اندام‌ها و بافت‌های حیاتی بدن را برعهده دارند. از طرف دیگر ویتامین C موجود در آناناس به جذب آهن کمک می‌کند و از این طریق نیز برای رفع علائم کمبود آهن و بیماری کم خونی مؤثر است.

 

۷- خواص آناناس برای از بین بردن التهاب در بدن

 

التهاب یک فرآیند طبیعی در بدن است که برای کمک به مبارزه با بیماری‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که مقدار التهاب در بدن زیاد شود، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتوئید و سرطان افزایش می‌یابد.

«بروملین» موجود در آناناس می‌تواند التهاب موجود در بدن را از بین ببرد و از رشد تومورهای بیماری‌زا جلوگیری کند. خوردن آناناس راهکاری ساده برای جلوگیری از التهاب و سرطان است که می‌تواند در کنار سایر روش‌ها مؤثر عمل کند.

 

۸- فواید آناناس برای تسکین دردهای آرتریت

 

آناناس یک میوه ضد‌التهاب و حاوی بروملین است که می‌تواند به کاهش دردهای آرتروز کمک زیادی کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آناناس برای تسکین دردهای استئوآرتریت مفاصل بسیار مؤثر است. اگر برای درمان دردهای خود از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف آناناس با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز مقدار دوز داروهایتان را تغییر دهید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز

 

۹- فواید آناناس برای کاهش وزن

 

فواید آناناس برای کاهش وزن

 

استفاده از انواع میوه‌های سالم و سبزیجات متنوع برای کاهش وزن و تأمین ویتامین‌های بدن ضروری است. اما آناناس یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود و به دلیل آنزیم‌هایی که دارد موجب تسریع سوخت و ساز بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن آناناس به رژیم غذایی موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

 

۱۰- خواص آناناس برای سلامت ورزشکاران

 

ورزش کردن به صورت حرفه‌ای و همیشگی موجب ایجاد التهاب و درد در ماهیچه‌ها می‌شود که گاهی اوقات ممکن است این درد تا ۳ روز بعد برطرف شود. مصرف آناناس بعد از ورزش می‌تواند به بازیابی بهتر ورزشکاران کمک کند و جلوی التهاب و درد را بگیرد. آناناس دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند عضلات را آرام کند و به بهبود سریع‌تر آن‌ها کمک نماید.

 

۱۱- رفع یبوست و نفخ

 

از آن جایی که آناناس حاوی «بروملین» است و بروملین پروتئین را تجزیه می‌کند و به بهبود هضم کم می‌کند، در نتیجه مصرف آناناس می‌تواند در درمان یبوست بسیار مؤثر باشد. فیبر موجود در آناناس حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و نقش مهمی بر رفع یبوست دارد. مصرف آناناس به کاهش نفخ کمک می‌کند و همچنین با افزایش حجم ادرار در دفع سموم بدن مؤثر است.

 

۱۲- کاهش استرس با مصرف آناناس

 

جالب است بدانید که آناناس یک میوه بی‌نظیر برای کاهش استرس و اضطراب است. این میوه مقدار ویتامین B زیادی دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از استرس کمک زیادی کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از آناناس موجب می‌شود تا مغز بهتر با استرس مقابله کند و بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

 

۱۳- جلوگیری از لخته شدن خون

 

بروملین موجود در آناناس موجب کاهش انعقاد بیش از حد خون می‌شود و از ایجاد لخته در خون جلوگیری می‌کند. افرادی که همیشه در حال سفر با هواپیما هستند و یا به دلیل شغلی که دارند دائماً در سفرهای هوایی به سر می‌برند، بهتر است برای کاهش احتمال لخته شدن خون از آناناس به عنوان میان وعده خود استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

 

۱۴- خواص آناناس برای چشم‌ها

 

خواص آناناس برای چشم‌ها

 

آناناس مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان دارد و از همین رو مصرف این میوه می‌تواند از بروز بیماری‌های چشمی و ضعف چشم جلوگیری کند. مصرف آناناس ریسک ابتلا به بیماری «دژنراسیون ماکولا» را در افراد سالمند کاهش می‌دهد و چشم‌ها در برابر این بیماری خطرناک که برخی اوقات حتی موجب نابینا شدن فرد می‌شود، محافظت می‌کند. آناناس حاوی بتاکاروتن است که در حفظ سلامت چشم‌ها و همچنین بهبود بینایی بسیار مؤثر است.

 

۱۵- خواص و فواید آناناس برای جلوگیری از سرطان

 

آناناس مقدار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد که می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری کند و در جلوگیری از ابتلا به سرطان مؤثر باشد. از طرف دیگر مصرف آناناس موجب می‌شود تا روند آسیب سلولی در افراد مبتلا به سرطان کاهش پیدا کند و فرد سریع‌تر درمان شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آنزیم‌های موجود در آناناس می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی و کوچک کردم تومورها کمک زیادی کند.

 

۱۶- فواید آناناس برای مردان

 

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه رولت سیب زمینی در فر و ماهیتابه

فواید آناناس برای مردان

 

آناناس یک میوه فوق‌العاده مفید برای افزایش توان باروری در مردان است. این میوه قدرت باروری اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد و از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. استفاده از آناناس ریسک بچه‌دار شدن را افزایش می‌دهد، از همین رو افرادی که قصد دارند بچه‌دار شوند، بهتر است از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

۱۷- خاصیت آناناس برای تسکین حالت تهوع

 

آب آناناس یک آبمیوه بی‌نظیر برای بهبود حالت تهوع است که حتی مصرف آن به مقدار کم برای خانم‌های باردار نیز بلامانع است. اگر بیمار هستید و دائماً حالت تهوع دارید و یا با نشستن در ماشین یا هواپیما دچار حالت تهوع یا بیماری حرکت می‌شوید، بهتر است مقداری آب آناناس همراهتان داشته باشید و آهسته بنوشید تا این حالت برطرف شود.

 

۱۸- خواص آناناس برای پوست صورت

 

خواص آناناس برای پوست صورت

 

آناناس دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌باکتریایی است آنتی‌اکسیدان‌های زیادی برای سلامت پوست دارد. مصرف آناناس به دلیل ویتامین C آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از آناناس مانع ایجاد چین و چروک‌های پوستی و افتادگی پوست می‌شود و برای سلامت پوست و درخشان و زیباتر به نظر رسیدن آن بسیار مفید است.

 

۱۹- خواص آناناس برای ریه

 

آناناس یک میوه شگفت‌انگیز برای جلوگیری از سرطان ریه است. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در این میوه به پاکسازی ریه کمک می‌کنند. استفاده از آناناس در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت سیستم تنفسی و درمان سرفه کمک کند و جلوی بروز بیماری‌های مربوط به ریه را بگیرد.

 

۲۰- خواص آناناس برای رحم

 

خواص آناناس برای رحم

 

از خواص آناناس برای زنان می‌توان به افزایش سلامت رحم و ریسک باروری در خانم‌ها اشاره کرد. درواقع مصرف آناناس به تقویت تخمدان‌ها کمک می‌کند و احتمالاً بارداری را افزایش می‌دهد. خانم‌هایی که از آناناس استفاده می‌کنند کاهش دردهای قاعدگی را تجربه می‌کنند و معمولاً قاعدگی منظم‌تری دارند.

 

۲۱- خواص آناناس در کاهش فشار خون

 

آناناس مقدار پتاسیم زیادی دارد که به تنظیم مقدار سدیم در بدن کمک می‌کند و نقش مؤثری برای کاهش فشار خون دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزانه از آناناس استفاده می‌کنند، تا ۲۰ درصد کمتر به افزایش فشار خون مبتلا می‌شوند و معمولاً فشار خون آن‌ها در محدوده نرمال است.

 

۲۲- فواید آناناس برای سلامت موها

 

از مهم‌ترین خواص آناناس برای سلامت موها می‌توان به درخشندگی و پرپشت شدن موها اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در این میوه در حفظ رشد مو و بهبود سلامت عمومی موها مؤثر است. خوردن آناناس و یا استفاده از آب آن روی پوست سر می‌تواند به سلامت فولیکول‌های مو و افزایش رشد موها کمک کند و ظاهری درخشان به موها ببخشد.

 

عوارض و مضرات آناناس برای سلامت بدن

 

عوارض و مضرات آناناس

 

شناخت خواص و مضرات آناناس برای افرادی که این میوه شگفت‌انگیز را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. هر چند که آناناس سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت بدن است، اما به هر حال ضرر جدی آناناس برای بدن معمولاً متوجه افرادی می‌شود که در مصرف این میوه زیاده‌روی می‌کنند.

از طرف دیگر ممکن است میوه آناناس برای همه افراد مناسب نباشد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین مضرات آناناس آشنا شوید.

 

*مصرف آب آناناس به هیچ عنوان برای بارداری مناسب نیست و موجب انقباض رحم و سقط جنین می‌شود.

*برخی افراد به آناناس حساسیت دارند و بعد از خوردن آن دچار تورم دهان، گلو، زبان و صورت می‌شوند.

*در مورد خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها باید بدانید که این میوه قند زیادی دارد و از همین رو نباید به مقدار زیاد استفاده شود، اما به هر حال مصرف این میوه به مقدار کم برای افراد دیابتی مفید است و می‌توانید به تأمین ویتامین‌ها و افزایش انرژی این افراد کمک کند.

*از مهم‌ترین مضرات افراط در مصرف آناناس افزایش قند خون و بروز چاقی است. آناناس میزان قند و کالری نسبتاً زیادی دارد و از همین رو نباید از آن به مقدار زیاد استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ مدل کمپوت آناناس خوشمزه

 

بهترین زمان مصرف آناناس

 

بهترین زمان مصرف آناناس

 

بهترین زمان مصرف آناناس قبل از غذا و مواقعی است که معده‌تان خالی است. اگر معده حساسی دارید، بهتر است آناناس را صبح‌ها و ناشتا مصرف نکنید. خوردن آناناس درست بعد از غذا جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی آن را کاهش می‌دهد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

سوالات متداول

 

فواید آناناس برای زنان چیست؟

 

مصرف آناناس به تقویت تخمدان‌ها کمک می‌کند و احتمالاً بارداری را افزایش می‌دهد. خانم‌هایی که از آناناس استفاده می‌کنند دردهای قاعدگی کمتری را تجربه می‌کنند و معمولاً قاعدگی منظم‌تری دارند.

 

خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها چیست؟

 

در مورد خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها باید بدانید که این میوه قند زیادی دارد و از همین رو نباید به مقدار زیاد استفاده شود، اما به هر حال مصرف این میوه به مقدار کم برای افراد دیابتی مفید است و می‌توانید به تأمین ویتامین‌ها و افزایش انرژی این افراد کمک کند.

 

منابع: sureshotayurveda، health.clevelandclinic، connectusfund

 

 

کالابرگ الکترونیک