۲ مدل طرز تهیه رولت سیب زمینی در فر و ماهیتابه

۲ مدل طرز تهیه رولت سیب زمینی در فر و ماهیتابه


1 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رولت سیب زمینی

رولت سیب زمینی یکی از غذاهای خاص و جذابی برای غذای ناهار خودمانی و مهمانی است. اگر می‌خواهید به لیست غذا با سیب زمینی خود تنوع بدهید، از گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان غافل نشوید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه رولت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده بدون فر، رولت سیب زمینی در فر و فوت و فن‌های تهیه رولت سیب زمینی با مواد مختلف می‌پردازیم.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه رولت سیب زمینی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه رولت سیب زمینی

 

*سیب زمینی مورد استفاده در طرز تهیه رولت سیب زمینی را می‌توانید به صورت آبپز و پوره سیب زمینی دربیاورید یا اینکه آن‌ها را رنده کنید. در صورتی که سیب زمینی را به صورت خام رنده می‌کنید، آب آن را با دست بگیرید تا بعد از رول کردن، از هم نپاشد.

 

*داخل مایه سیب زمینی را می‌توانید از سبزیجات معطر تازه یا خشک استفاده کنید.

 

*برای مطمئن شدن از آماده بودن لایه بیرونی رولت سیب زمینی، بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه که آن را در فر یا تابه گذاشتید، یک خلال دندان را در مایه سیب زمینی فرو کنید، اگر مواد به آن نچسبید، سینی را از فر بیرون بیاورید.

 

*در طرز تهیه رولت سیب زمینی، برای لایه میانی، از مواد دلخواه خود استفاده کنید. برای این کار دستتان باز است که سلیقه‌ و هنر خودتان را دخیل کنید.

 

*از تفت دادن فلفل دلمه‌ای به مدت طولانی خودداری کنید. با این کار طعم فلفل‌ها به تلخی می‌زند و غذایتان در نهایت تلخ خواهد شد.

 

*استفاده از پنیرهای مختلف، مثل پنیر پیتزا، چدار، گودا، پارمزان و … می‌تواند طعم غذایتان را قوی‌تر و متنوع‌تر کند. در صورتی‌ که از این پنیرها در طرز تهیه رولت سیب زمینی استفاده می‌کنید، اگر به صورت یخ زده هستند، حتما قبل از این‌ که به مواد داخل رولت سیب زمینی اضافه کنید، از فریزر خارج کنید تا یخ آن‌ها باز شود. این کار باعث می‌شود بافت رولت یکدست‌تر شود.

 

*برای جدا کردن کاغذ روغنی از پشت رولت، یک قلم‌موی آشپزی یا پارچه تمیز را نمدار و مرطوب کنید و بعد از پخت رولت، روی آن بکشید تا به راحتی جدا شود و کاغذ به غذا نچسبد.

 

*رولت سیب زمینی را می‌توانید هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا در کنار غذای اصلی شام یا ناهار درست کنید. ضمنا این رولت، یک فینگر فود مناسب برای مهمانی‌ها است.

 

 

طرز تهیه رولت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سوربه گلابی با آب انبه به 2 روش کافی شاپی

طرز تهیه رولت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم برای لایه میانی رولت سیب زمینی

 

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد در رنگ‌های مختلف
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

 

 

مواد لازم برای تهیه رولت سیب زمینی

 

سیب زمینی: ۴ عدد متوسط (۳ عدد بزرگ)
تخم مرغ: ۲ عدد
پنیر پیتزا رنده شده (پنیر دلخواه): ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
جعفری تازه خرد و ساطوری شده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه رولت سیب زمینی

 

مراحل طرز تهیه رولت سیب زمینی

 

برای درست کردن رولت سیب زمینی، هم می‌توانید از تابه استفاده کنید و هم از فر. در هر صورت طرز تهیه رولت سیب زمینی یکسان است. برای پخت این غذا باید لایه میانی را درست کرده و لایه بیرونی را هم آماده کنید. سپس لایه میانی را داخل یک لایه سیب زمینی که در فر پخته‌اید، بریزید و رول کنید.

 

طرز تهیه رولت سیب زمینی بسیار راحت است و به ۲۰ دقیقه زمان برای آماده سازی مواد نیاز دارید. رولت سیب زمینی حدود ۳۰ دقیقه نیاز به زمان برای پخت دارد. میزان موادی که در بالا آورده شده، مناسب ۴ نفر است که می‌توانید نسبت‌ها را بر اساس تعداد افراد، کم یا زیاد کنید.

 

مرحله اول: مواد طرز تهیه رولت سیب زمینی را آماده کنید

 

در اولین قدم، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا آبپز شود. در این فاصله، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. جعفری‌ها را بشویید و بعد از خشک شدن، به صورت ساطوری و ریز خرد کنید. سپس شروع به آماده کردن مواد میانی رولت سیب زمینی کنید.

 

مرحله دوم: پیاز و گوشت چرخ کرده را برای لایه میانی رولت تفت دهید

 

برای دومین مرحله از طرز تهیه رولت سیب زمینی، پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن، پیازها را در آن سرخ کنید. بعد از اینکه کمی سبک و طلایی شدند، کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن‌ها گرفته شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و تفت دهید. در تمام مدت حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

 

مرحله سوم: فلفل دلمه‌ای، رب گوجه و آب را به مایه میانی رولت اضافه کنید

 

فلفل دلمه‌های رنگی را هم نگینی ریز، خرد و به گوشت چرخ کرده در حال تفت اضافه کنید. گوشه قابلمه با تابه، به صورت جدا از دیگر مواد، رب گوجه فرنگی بریزید و با روغن کمی تفت دهید تا هم خامی آن گرفته شود و هم رنگ باز کند. سپس همه مواد را با هم مخلوط و به اندازه ۳/۴ یا ۱ لیوان آب داغ به مواد تابه اضافه کنید. حرارت را کم و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا گوشت چرخ‌کرده بپزد. در این فاصله به غذا سر بزنید و مراقب مقدار آب غذا باشید. وقتی آب داخل تابه جذب شد و مواد پخت، شعله را خاموش کنید.

 

مرحله چهارم: سیب زمینی‌های رولت را پوره کنید

 

سیب زمینی‌هایی را که از قبل آبپز کرده‌ بودید، پوست بگیرید و بکوبید یا رنده کنید. باید سیب زمینی‌ها کاملا پوره شوند. تخم‌ مرغ‌ها را همراه با نمک، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه به سیب زمینی پوره شده اضافه کنید. مواد را کاملا به هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی خارج شوند. سپس سبزی‌های خرد شده را به مواد بیفزایید و در نهایت یک مخلوط خمیری یکدست درست کنید. اگر پنیر پیتزا قالبی دارید، آن را رنده کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  17 روش خانگی و قطعی درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

 

مرحله پنجم: پوره سیب زمینی را در سینی فر بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه رولت سیب زمینی، داخل یک سینی فر با ابعاد ۲۵ در ۳۵ سانتی‌متری را کاغذ روغنی بیندازید. کاغذ روغنی را هم با برس آشپزی چرب کنید. سیب زمینی‌های پوره شده (مواد بیرونی) را داخل سینی فر بریزید. آن را کاملا صاف کنید. ضخامت لایه سیب زمینی بهتر است کمتر از ۱ سانتی‌متر باشد. سپس سینی را در فر بگذارید.

 

مرحله ششم: سینی رولت را در فر بگذارید

 

سیب زمینی را رول کنید

 

سینی فر باید به مدت ۳۰ دقیقه در فر بماند تا لایه روی آن کمی طلایی شود ولی نیازی نیست کاملا برشته شود. بعد از ۲۰ دقیقه به سینی فر سر بزنید و اگر سیب زمینی‌‌ها آماده بودند، سینی را خارج کنید. مایه لایه میانی رولت را که آماده کرده بودید، روی سیب زمینی را یک لایه از مایه میانی رولت بریزید و به صورت یکدست پخش کنید. روی مایه میانی را کمی پنیر پیتزا بپاشید. از یک سمت به صورت یکدست و با دقت شروع به رول کردن کنید.

 

مرحله هفتم: رولت سیب زمینی را سرو کنید

 

می‌توانید روی رول را کمی پنیر پیتزا یا پنیرهای پخت و پز دیگر بپاشید. سپس دوباره سینی را به داخل فر برگردانید. سینی را ۱۵ دقیقه داخل فر بگذارید. وقتی کمی روی رولت‌ سیب زمینی طلایی شد، ۳ تا ۴ دقیقه قسمت گریل فر را روشن کنید تا روی آن طلایی شود. سینی فر را بیرون بیاورید و کمی صبر کنید تا کمی از دما بیفتد.

 

کاغذ روغنی را جدا کنید و رولت را به اندازه دلخواه به آرامی برش بزنید. رولت سیب زمینی را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

طرز تهیه رولت سیب زمینی بدون فر (در تابه)

 

رولت سیب زمینی بدون فر

 

برای درست کردن رولت سیب زمینی در تابه و بدون فر، یک تابه دو طرفه را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. دو لایه کاغذ روغنی چرب شده را در آن بگذارید. روی کاغذ روغنی را یک لایه سیب زمینی پوره شده بریزید. در تابه را کاملا ببندید.

 

حرارت را روی ملایم‌ترین حالت تنظیم کنید. ۱۵ دقیقه بعد مایه روی رولت را اضافه و یکدست پخش کنید. سپس آن را رول کرده و دوباره ۲۰ دقیقه صبر کنید. اگر نیاز به پخت بیشتر داشت، دوباره درب تابه را ببندید و صبر کنید تا رولت کاملا بپزد.

 

 

سوالات متداول

 

مواد داخل لایه میانی رولت سیب زمینی را با چه چیزی پر کنیم؟

 

رولت سیب زمینی با چه سس‌هایی سرو می‌شود؟

 

برای سرو کردن رولت سیب زمینی از سس‌های دلخواه استفاده کنید ولی سس‌هایی که کمی طعم تند و چیلی دارند، برای سرو مناسب‌تر هستند. سس خردل هم یکی از سس‌های محبوب برای سرو در کنار رولت سیب زمینی است.

 

مواد داخل لایه میانی رولت سیب زمینی را با چه چیزی پر کنیم؟

 

برای طرز تهیه رولت سیب زمینی می‌توانید از مواد مختلفی از جمله سوسیس، کالباس یا ژامبون، مرغ پخته و ریش ریش شده استفاده کنید. اگر می‌خواهید رولت سیب زمینی گیاهی داشته باشید، می‌توانید از قارچ، سویا، پنیر و انواع سبزیجات مثل اسفناج استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک