۳۰ خواص و مضرات دمنوش بابونه + طرز تهیه و مقدار مجاز مصرف

۳۰ خواص و مضرات دمنوش بابونه + طرز تهیه و مقدار مجاز مصرف


27 دی 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 خواص و مضرات دمنوش بابونه + طرز تهیه دمنوش بابونه

چای بابونه یا دمنوش بابونه یک دمنوش شفابخش مملو از ترکیبات مفید و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و برای جا دادن در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که خواص زیادی برای سلامت دارد. چای بابونه با استفاده از گلبرگ‌های خشک شده این گیاه تهیه می‌شود و مصرف آن تأثیرات مثبتی بر جلوگیری از سرطان، کنترل دیابت و همچنین رفع استرس و اضطراب دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص دمنوش بابونه و همچنین طرز تهیه این دمنوش آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید چای بابونه پاسخ خواهیم داد.

 

 

خواص دمنوش بابونه

 

خواص دمنوش بابونه

 

«بابونه» یک گیاه گلدار با شکوفه‌های سفید و مرواریدی شکل است که به دلیل فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیری که در آن وجود دارد، برای سلامت جسم و روان بسیار مفید است. برای بهره بردن از خواص بابونه در ادامه می‌توانید با خواص چای بابونه یا همان دمنوش بابونه آشنا شوید.

 

۱- خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی

 

خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی

 

اولین و مهم‌ترین خواص دمنوش بابونه برای خانم‌ها تسکین قاعدگی دردناک و برطرف کردن گرفتگی شکم و عضلات در این دوران است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می‌تواند درد و گرفتگی قاعدگی را به طرز شگفت‌انگیزی کاهش دهد.

طبق این مطالعه افرادی که در یک دوره مشخص از چای بابونه استفاده کردند، اضطراب، استرس و عوارض عاطفی کمتری را در زمان قاعدگی تجربه کردند و قاعدگی راحت‌تری را پشت سر گذاشتند.

 

۲- بهبود کیفیت خواب

 

بهبود کیفیت خواب از خواص چای بابونه

 

همه ما برای این که در طول روز احساس خوبی را تجربه کنیم و پرانرژی باشیم به روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز داریم. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌توانید شب‌ها به راحتی بخوابید، بهتر است از چای بابونه استفاده کنید.

بابونه حاوی ترکیبی فعال به نام «آپیژنین» است که مستقیما روی گیرنده‌های مغز تأثیر می‌گذارد. نوشیدن چای بابونه موجب می‌شود تا خواب راحت‌تری را تجربه کنید و نصفه شب از خواب بیدار نشوید.

 

۳- بهبود هضم و گوارش با چای بابونه

 

بهبود هضم و گوارش از خواص چای بابونه

 

از دیگر خواص چای بابونه می‌توان به بهبود هضم اشاره کرد. چای بابونه حاوی ترکیبات فعالی است که موجب بهبود هضم و کاهش اسپاسم معده و روده می‌شود. اگر از ناراحتی‌های معده و مشکلات هضم رنج می‌برید، می‌توانید از مقداری چای بابونه استفاده کنید.

مصرف چای بابونه به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس اسید معده و درمان اسهال کمک می‌کند.

 

۴- تنظیم قند خون

 

چای بابونه به تنظیم اختلالات مزمن و متابولیکی کمک می‌کند و نقش مؤثری بر کنترل قند خون و حفظ سطح طبیعی گلوکز دارد. مطالعات بالینی نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه می‌تواند از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری کند و جلوی زیاد شدن قند خون را بگیرد.

هر چند هنوز شواهد معتبری در مورد فواید دمنوش بابونه برای درمان دیابت وجود ندارد، اما به هر حال مصرف این چای برای مدیریت سطح گلوکز در بیماران دیابتی بسیار مؤثر است.

 

۵- پیشگیری از سرطان

 

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کاکا با کدوحلوایی و بدون کدو حلوایی

جلوگیری از سرطان از خواص چای بابونه

 

چای بابونه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند از بروز سرطان سینه، سرطان معده، رحم، سرطان پروستات، پوست و سایر سرطان‌ها جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های فعال موجود در چای بابونه نقش مؤثری بر پیشگیری و نابودی سلول‌های سرطانی دارند.

مطالعه‌ای که روی ۱۱۳ بیماری مبتلا به سرطان تیروئید، ۲۸۶ بیمار مبتلا به مشکلات تیروئید و ۱۳۸ فرد سالم انجام شد، نشان که مصرف چای بابونه به مدت ۲ تا ۶ هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

۶- کاهش استرس و اضطراب

 

چای بابونه یکی از بهترین دمنوش‌ها برای مدیریت استرس و اضطراب است و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی که در آن وجود دارد، می‌تواند علائم استرس و اضطراب خفیف تا متوسط را در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نیز کاهش دهد.

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند احساس آرامش بیشتری به شما ببخشد و استرس را از شما دور کند. خواص دمنوش بابونه و گل محمدی نیز برای رفع استرس بیشتر از خواص چای بابونه است، بنابراین می‌توانید از دمنوش گل محمدی و بابونه به صورت ترکیبی با هم برای رفع استرس استفاده کنید.

 

۷- جلوگیری از پوکی استخوان

 

جلوگیری از پوکی استخوان از خواص چای بابونه

 

پوکی استخوان یک بیماری مزمن و پیش رونده است که موجب شکننده و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل پوکی استخوان در خانم‌های یائسه کاهش مقدار استروژن در بدن است. مصرف چای بابونه می‌تواند به تولید بیشتر استروژن در بدن کمک کند و درد، ناراحتی و فرسایش استخوان‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

۸- بهبود سلامت قلب

 

چای بابونه سرشار از فلاونوئیدها است و آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد. مصرف چای بابونه می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند و موجب تنظیم فشار خون و کنترل سطح کلسترول در بیماران قلبی شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از چای بابونه استفاده می‌کنند، سطح کلسترول بد پایین‌تری دارند و خطر «آترواسکلروز» در آن‌ها کمتر است.

 

۹- خواص بابونه برای سرماخوردگی

 

خواص بابونه برای سرماخوردگی

 

از دیگر خواص چای بابونه می‌توان به درمان خانگی علائم سرماخوردگی و درمان خانگی آنفولانزا اشاره کرد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه می‌تواند از ابتلا به عفونت در بدن جلوگیری کند و نقش مؤثری بر درمان علائم سرماخوردگی مثل تب و سرفه دارد. یک فنجان چای بابونه می‌تواند درد را کاهش دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع علائم سرماخوردگی کمک کند.

جالب است بدانید که چای بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است. نوشیدن این چای موجب افزایش مقداری «هیپورات» و «گلیسین» در ادرار می‌شود و باکتری‌های مضر را از بدن دفع می‌کند.

 

۱۰- کاهش التهاب در بدن

 

کاهش التهاب در بدن از خواص چای بابونه

 

التهاب موجب ایجاد عفونت، بیماری و عوارض فیزیولوژیکی در بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و تسکین التهاب، رفع آلرژی و تب کمک کند.

هر چند هنوز شواهد علمی مشخصی مبنی بر تأثیرات چای بابونه بر درمان آرتریت، دردهای گوارشی و بواسیر وجود ندارد، اما به هر حال مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه تا حد زیادی روی کاهش التهاب مؤثر است.

 

۱۱- خواص دمنوش بابونه برای لاغری

 

داشتن سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای کم کالری و مفید موجب کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن می‌شود. نوشیدن چای بابونه بدن را هیدراته می‌کند و برای بهبود هضم و متعادل سازی رژیم غذایی مفید است.

چای بابونه هیچ کالری ندارد و یک نوشیدنی سالم و مفید برای سلامتی است. نوشیدن یک فنجان چای بابونه در کنار مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

 

۱۲- فواید دمنوش بابونه برای رفع مشکلات پوستی

 

فواید دمنوش بابونه برای رفع مشکلات پوستی

 

چای بابونه فواید زیادی برای پوست دارد و می‌تواند از بروز اگزما و مشکلات پوستی جلوگیری کند. این چای ضدباکتری و ضد التهاب است و از بروز جوش و آکنه و التهابات پوستی پیشگیری می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند قرمزی و مشکلات پوستی را درمان کند و در سلامت پوست بسیار مؤثر است.

حتما بخوانید  بهترین روش‌ ها برای مراقبت و درمان موی چرب

 

۱۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای بابونه خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به دلیل داشتن پلی فنول‌های مختلف نقش مؤثری بر بهبود سیستم دفاعی بدن دارد.

 

۱۴- جلوگیری از پیری سلول‌ها

 

جلوگیری از پیری سلول‌ها از فواید چای بابونه

 

بابونه حاوی پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی است که در بدن به صورت آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. مصرف چای بابونه از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و نقش مؤثری بر جلوگیری از پیری زودرس و محافظت از سلول‌های بدن دارد.

نوشیدن چای بابونه سرعت بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد و در جلوگیری از چین و چروک و جای زخم بسیار مؤثر است.

 

۱۵- کاهش سیاهی زیر چشم

 

کاهش سیاهی زیر چشم از خواص چای بابونه

 

خواص دمنوش بابونه به صورت موضعی به کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند. اگر پوست اطراف دور چشم‌هایتان تیره شده، می‌توانید چای کیسه‌ای بابونه را کمی در آب بخیسانید و سپس در یخچال قرار دهید تا خنک شود. حال این چای را روی چشم‌های خود بگذارید تا سیاهی دور چشم‌هایتان برطرف شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک‌ها برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم

 

مقدار مصرف مجاز چای بابونه

 

مقدار مصرف مجاز چای بابونه

 

چای بابونه یک نوشیدنی مفید و مغذی برای سلامت است، اما هیچگاه نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنید. مصرف چای بابونه نباید از روزانه ۱ تا ۲ فنجان بیشتر باشد. در صورتی که از کپسول بابونه استفاده می‌کنید، باید روزانه از حدود ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم پودر بابونه استفاده شود.

 

عوارض جانبی دمنوش بابونه

 

عوارض جانبی دمنوش بابونه

 

چای بابونه فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف این نوشیدنی برای همه مناسب نیست و در صورت زیاده‌روی می‌تواند برای بدن مضر باشد. به خاطر داشته باشید که مصرف چای بابونه برای افرادی که از داروی مشخصی استفاده می‌کنند، مناسب نیست.

افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، بهتر است از مصرف دمنوش بابونه اجتناب کنند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی دمنوش بابونه اشاره شده است.

 

  • استفراغ و حالت تهوع
  • تحریک پوستی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • تنگی قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • مشکلات گوارشی

 

طرز تهیه چای بابونه

 

طرز تهیه چای بابونه

 

مواد لازم برای تهیه چای بابونه

 

  • گل بابونه خشک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب: به مقدار لازم
  • عسل: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه چای بابونه

 

مراحل طرز تهیه چای بابونه

 

درست کردن چای بابونه در خانه بسیار ساده است. برای تهیه چای بابونه شما تنها به مقداری بابونه خشک و کمی آب جوش نیاز دارید. برای این کار باید یک قاشق بابونه خشک را در قوری بریزید و آن را روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید.

حدود ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید و سپس چای را در فنجان بریزید. در صورت تمایل می‌توانید چای بابونه را یک قاشق عسل طبیعی یا مقداری نبات ساده یا زعفرانی شیرین کنید و از طعم لذیذ این دمنوش لذت ببرید.

 

سوالات متداول

 

آیا مصرف چای بابونه موجب خواب آلودگی می‌شود؟

 

چای بابونه دارای اثرات آرام بخشی خفیفی است که در برخی افراد سبب خواب آلودگی می‌شود. این دمنوش برای درمان بی‌خوابی نیز بسیار مؤثر است.

 

چه کسانی نباید از چای بابونه استفاده کنند؟

 

خانم‌های باردار و شیرده، افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند و همچنین کودکان زیر ۱۲ سال نباید از چای بابونه استفاده کنند.

 

خواص دمنوش بابونه برای زنان چیست؟

 

مصرف چای بابونه برای کاهش التهاب رحم، جلوگیری از عفونت رحم و سلامت دستگاه تناسلی خانم‌ها بسیار مفید است و به تسکین دردهای قاعدگی و جلوگیری از گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی نیز کمک می‌کند.

 

 

منابع: redcliffelabs، rhymbahillstea

کالابرگ الکترونیک