طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج

طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج


24 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مصلح دوغ

آیا می‌دانید مصلح دوغ چیست؟ دوغ یک نوشیدنی لبنی با طبع سرد و تر است که هر چقدر میزان ترشی و غلظت آن بیشتر باشد، سردی بیشتری دارد. مصرف دوغ با مصلح آن می‌تواند عوارض جانبی احتمالی این نوشیدنی لذیذ را تا حد زیادی کاهش دهد. اما چگونه طبع دوغ را گرم کنیم؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که طبع و مصلح دوغ از دیدگاه طب سنتی چیست و یاد می‌گیریم که چگونه سردی دوغ را بگیریم و طبع آن را متعادل کنیم.

 

طبع دوغ چیست؟

 

طبع دوغ چیست؟

 

طبع دوغ در طب سنتی سرد و تر است و از همین رو مصرف این نوشیدنی برای افراد بلغمی و سرد‌مزاج مضر است. هر چقدر دوغی که مصرف می‌کنید غلیظ‌تر و ترش‌تر باشد، میزان سردی آن بیشتر است. از طرف دیگر دوغ رقیق معمولا رطوبت بیشتری دارد. علیرغم خواص و فواید دوغ، نوشیدن دوغ بدون مصلحات آن می‌تواند طبع بدن را سرد کند و موجب بروز دردهای مفصلی، دل پیچه، سردرد و بی‌حالی شود.

مصلح دوغ چیست؟

 

مصلح دوغ چیست؟

 

همانطور که گفتیم طبع دوغ سرد و تر است و از همین رو مصرف آن به تنهایی برای افراد سردمزاج و بلغمی مناسب نیست. از طرف دیگر نوشیدن دوغ بدون مصلح آن ممکن است عوارض جانبی را برای سلامت بدن ایجاد کند. اما سوال اینجاست که چگونه سردی دوغ را بگیریم و عوارض جانبی دوغ را کاهش دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مصرف دوغ با مصلحات آن می‌تواند به گرم شدن طبع دوغ کمک کند. در ادامه می‌توانید با چند مصلح دوغ آشنا شوید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع دوغ گازدار و دوغ بدون گاز را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به‌صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

نعناع

 

بهترین مصلح دوغ چیست؟

 

«نعناع» یک سبزی گرم فوق‌العاده مفید است که در طب سنتی به عنوان اصلی‌ترین مصلح دوغ از آن یاد می‌شود. مصرف دوغ با نعناع موجب متعادل شدن طبع دوغ می‌شود و از طرفی به هضم بهتر دوغ کمک می‌کند. اضافه کردن نعناع تازه یا خشک مانع مشکلات گوارشی، نفخ معده، سردی معده و دل پیچه می‌شود.

نعناع یک سبزی نیروبخش است و روده‌ها را ضدعفونی می‌کند. اگر کودک شما کم‌اشتها شده و یا خودتان میلی به غذا خوردن ندارید، اضافه کردن نعناع به دوغ می‌تواند اشتهای شما را افزایش دهد و غذا خوردن را هم برایتان دلپذیرتر کند. در صورت تمایل می‌توانید انواع سبزی تازه و سبزی خشک نعناع را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

پونه

«پونه» یکی دیگر از بهترین مصلحات دوغ است که از بروز مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. مصرف پونه با دوغ، طبع دوغ را متعادل می‌کند و به دلیل داشتن کلسیم زیاد، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اضافه کردن پونه به دوغ طعم خوبی به دوغ می‌بخشد و موجب گرم شدن طبع دوغ، جلوگیری از نفخ و بهبود هضم دوغ و غذا می‌شود.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه دسر ماست و شکلات شیک و مجلسی

فلفل سیاه

 

فلفل سیاه از بهترین مصلحات دوغ

 

«فلفل سیاه» طبع گرمی دارد و از همین رو در لیست مصلحات دوغ قرار دارد. این ادویه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و اضافه کردن آن به دوغ می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و رفع مشکلات روده‌ای کمک زیادی کند. اگر با طعم تند فلفل در دوغ مشکلی ندارید، می‌توانید از فلفل سیاه یا فلفل قرمز و یا ترکیبی از این دو نوع فلفل در دوغ استفاده کنید تا هم طبع دوغ شما متعادل شود و هم خواص آن افزایش پیدا کند.

در صورت تمایل برای تهیه فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید خرید خود را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

آویشن

اگر با خودتان فکر می‌کنید که چگونه طبع دوغ را گرم کنیم تا طعم متفاوتی پیدا کند، پیشنهاد ما اضافه کردن مقداری آویشن به دوغ است. آویشن خشک (به خصوص آویشن کوهی) طبع دوغ را گرم می‌کند و طعم جالبی به آن می‌بخشد. برای خوش طعم شدن طعم دوغ می‌توانید از ترکیب آویشن و مقداری پونه برای طعم‌دار کردن دوغ استفاده کنید. این ترکیب جزو سبزیجات مناسب ماست هم هست.

در صورت تمایل می‌توانید آویشن را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

سیر و موسیر

سیر و موسیر هر دو طبع گرمی دارند. اضافه کردن مقداری موسیر یا سیر خرد شده یا پودر سیر یا پودر موسیر به دوغ موجب گرم شدن طبع دوغ و بهبود هضم غذا می‌شود. ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و سیر خاصیت ضدباکتریایی دارند و به گردش بهتر خون و جلوگیری از سردرد در هوای گرم کمک می‌کنند.

در صورت تمایل می‌توانید سیر و موسیر را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

کاکوتی

 

کاکوتی بهترین مصلح دوغ

 

«کاکوتی» مصلح دوغ است و می‌تواند به کاهش عوارض جانبی دوغ کمک زیادی کند. این سبزی معطر طعم فوق‌العاده‌ای به دوغ می‌بخشد و خاصیت ضد‌میکروبی و ضدعفونی‌کننده دارد. اضافه کردن کاکوتی به دوغ موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و از بروز سردردهای میگرنی و سردردهای ناشی از بلغم در بدن جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این سبزی یک طعم‌دهنده عالی برای دوغ است و عطر فوق‌العاده‌ای به نوشیدنی شما می‌بخشد.

زیره

در لیست انواع مصلح دوغ، «زیره» نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. از خواص زیره این است که همانند سایر مصلحات دوغ طبع گرمی دارد و می‌تواند به متعادل کردن طبع دوغ کمک کند. از طرف دیگر زیره ضد‌نفخ است و از آنجایی که بسیاری از افراد با خوردن دوغ دچار نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوند، زیره می‌تواند، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

در صورت تمایل می‌توانید زیره را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

ترخون

 

ترخون مصلح دوغ

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

«ترخون» یکی از مفیدترین سبزیجات در لیست انواع مصلح دوغ است. این سبزی خوش‌عطر ویتامین C، کلسیم، آهن و منگنز فراوانی دارد و سرشار از پتاسیم و منیزیم است. اضافه کردن ترخون به دوغ در کنار متعادل کردن طبع دوغ خواص بی‌نظیری برای بدن دارد و جذب کلسیم دوغ را افزایش می‌دهد. ترخون عطر فوق‌العاده‌ای به دوغ می‌بخشد. می‌توانید این سبزی را به تنهایی یا همراه با دیگر سبزیجات به دوغ اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده و لذیذ + فیلم آموزش تهیه

شوید

برای بهبود خواص و مزاج دوغ در طب سنتی می‌توانید مقداری شوید خشک به دوغ اضافه کنید. شوید طبع گرم و خشکی دارد و سرشار از ویتامین B12، کلسیم، آهن و منگنز است. اضافه کردن شوید به دوغ موجب افزایش میزان کلسیم دوغ و بهبود طبع آن می‌شود. مصرف دوغ با شوید به بهبود عملکرد معده کمک می‌کند و اگر با دوغ کم‌چرب مصرف شود، برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است.

در صورت تمایل می‌توانید سبزی خشک شوید را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

گل سرخ

 

گل سرخ مصلح دوغ

 

«گل سرخ» یکی دیگر از جذاب‌ترین مصلحات دوغ است که موجب تعادل طبع دوغ و خوش عطر و طعم شدن آن می‌شود. بسیاری از افراد با خوردن دوغ دچار یبوست می‌شوند، از همین رو اضافه کردن گل سرخ کاشان به دوغ می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. این گیاه برطرف‌کننده نفخ معده است و عوارض جانبی دوغ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

می‌توانید گل محمدی خشک شده به صورت پودر را به تنهایی و یا همراه با مقداری نعناع خشک به دوغ اضافه کنید تا دوغ شما لذیذتر و خوش طعم‌تر شود.

نمک

«نمک» یکی از ساده‌ترین و اصلی‌ترین مصلحات دوغ است که می‌تواند کمی طبع دوغ را متعادل کند و عوارض جانبی آن را کاهش دهد. اضافه کردن نمک به دوغ از افت فشارخون جلوگیری می‌کند. بهتر است نمک را در کنار سایر مصلحات دوغ استفاده کنید تا هم دوغ شما خوش طعم‌تر شود و هم سردی دوغ به میزان بیشتری کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، نباید از نمک به مقدار زیاد در دوغ استفاده کنند.

می‌توانید نمک را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

زنیان

یکی دیگر از مصلحات دوغ در طب سنتی «زنیان» است. زنیان یک نوع ادویه فوق‌العاده گرم است که می‌تواند طبع دوغ را گرم‌تر کند و عطر و طعم جالبی به آن ببخشد. بهتر است زنیان را همراه با مقداری نعناع خشک و آویشن به دوغ اضافه کنید تا خوش طعم‌تر شود.

سوالات متداول

بهترین نوع دوغ چه دوغی است؟

بهترین دوغ، دوغی است که از ماست تازه گاو که روغن آن کاملا گرفته شده است، تهیه شود.

برای خوش طعم شدن و از بین بردن سردی دوغ چقدر به آن سبزیجات اضافه کنیم؟

سبزیجات خشک با طبع گرم بهترین مصلحات دوغ هستند. معمولا میزان سبزیجاتی که به دوغ اضافه می‌شود، به مقدار دوغ بستگی دارد. برای هر لیوان دوغ می‌توانید از نصف قاشق مرباخوری سبزیجات خشک شده استفاده کنید.

طبع دوغ گوسفندی سرد است یا گرم؟

به‌طورکلی طبع دوغ گاو و گوسفند هر دو سرد است و از همین رو این نوشیدنی باید همراه با مصلحات آن مصرف شود.

 

کالابرگ الکترونیک