طرز تهیه تارت زردآلو نرم و لذیذ + طرز تهیه خمیر تارت زردآلو

طرز تهیه تارت زردآلو نرم و لذیذ + طرز تهیه خمیر تارت زردآلو


26 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه تارت زردآلو

طرز تهیه تارت زردآلو را بلد هستید؟ تارت‌ها از دسته دسرهای مجلسی و محبوب هستند که تهیه آن‌ها به کمی ظرافت و دقت نیاز دارد. البته این به معنای سخت بودن کار نیست، کافی است دستورالعمل تهیه تارت و خمیر آن را رعایت کنید تا در نهایت یک تارت شیک، مجلسی و خوشمزه داشته باشید. حالا که فصل زردآلو است، بهتر است از این فرصت استفاده کنید و دست به کار شوید تا یک تارت زردآلو خوشمزه بپزید. در این مقاله از سرویس آشپزی، به طرز تهیه تارت زردآلو می‌پردازیم و فوت و فن‌های تهیه آن را به شما می‌گوییم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه تارت زردآلو

 

طرز تهیه تارت زردآلو

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه
مدت زمان موردنیاز برای پخت: ۶۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت

 

• آب سرد: ۹۰ میلی‌لیتر
• آرد: ۳۰۰ گرم
• کره: ۱۷۰ گرم
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
• نمک: نوک قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای لایه روی تارت زردآلو

 

• زردآلو: ۸۰۰ گرم
• نشاسته ذرت: ۲۰ گرم
• آرد گندم: ۲۰ گرم
• کره: ۳۰ گرم
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه تارت زردآلو

 

مراحل طرز تهیه تارت زردآلو

 

برای درست کردن تارت زردآلو باید ابتدا خمیر تارت را آماده کرده و در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد. سپس آن را در قالب شکل دهید و به مدت ۱۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. در آخر، مواد لایه رویی تارت را روی خمیر بچینید و ۵۰ دقیقه دیگر در فر بگذارید. بعد از خارج کردن قالب و سرد شدن، آن را سرو کنید.

 

مرحله اول: آرد، کره و نمک را مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خمیر تارت، آرد و نمک را دو بار از الک ریز عبور دهید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس در مخلوط‌کن بریزید. کره را از یخچال بیرون بیاورید و آن را خرد کنید. مواد را به هم بزنید تا بافت آن شبیه شن شود و دانه‌های آرد با کره به هم بچسبند. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، در یک ظرف، آرد، نمک و کره سرد را با چنگال له و ترکیب کنید.

 

مرحله دوم: آب را به مواد خمیر تارت اضافه کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو تبریزی و فوت و فن های طلایی پخت آن

در این مرحله، به تدریج و طی چند مرحله آب را به ترکیب اضافه کنید. آبی را که استفاده می‌کنید، حتما باید سرد باشد و از قبل در یخچال قرار دهید. ممکن است بسته به نوع آردی که استفاده می‌کنید، مقدار آب کمتر یا بیشتری لازم باشد. بنابراین هر بار که آب را اضافه می‌کنید، مایه خمیر را به هم بزنید تا یکدست شود.

 

مرحله سوم: خمیر را استراحت دهید

 

سپس وانیل را روی خمیر بپاشید. (اگر از طعم‌دهنده‌های دیگر برای خوشمزه‌تر شدن خمیر تارت می‌خواهید استفاده کنید، در این مرحله، آنها را به مواد خمیر بیفزایید) و یک دور دیگر مخلوط‌کن را بزنید. بعد که خمیر کاملا آماده شد، آن را از مخلوط کن بیرون بیاورید و به صورت گرد درآورید. خمیر را در یک پاکت فریزری بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا دمای آن خنک شود.

 

مرحله چهارم: قالب را آماده و فر را روشن کنید

 

در فاصله‌ای که خمیر تارت زردآلو در حال استراحت است، فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا گرم شود. بعد از آماده شدن خمیر، کف قالب فر را کاغذ روغنی بیندازید یا با کمی روغن چرب کنید. قالب‌ را کنار بگذارید و خمیر سرد شده را از یخچال بیرون بیاورید.

 

مرحله پنجم: خمیر تارت را در قالب بگذارید

 

روی یک سطح را آردپاشی کنید و خمیر را با وردنه باز کنید. قطر خمیر باید نازک شود و کل قالبتان و دیواره‌های آن را بپوشاند. خمیر را در قالب چرب شده بگذارید و قسمت دیواره‌ها را با چنگال خط‌دار کنید تا ظاهر زیباتری داشته باشد. کف قالب را با نوک چنگال چند بار سوراخ کنید. اگر حجم خمیر تارت شما زیاد است و دو تا قالب برای تهیه تارت آماده کرده‌اید، این کار را برای قالب دیگر هم تکرار کنید.

 

مرحله ششم: خمیر تارت را در فر بگذارید

 

در این مرحله از طرز تهیه تارت زردآلو، قالب‌ خمیر را در فر بگذارید و روی ۱۷۵ درجه تنظیم کنید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر بپزد و روی آن کمی طلایی شود. سپس قالب را از فر بیرون بیاورید. در این فاصله مواد روی خمیر تارت یا لایه روی آن آماده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله هفتم: مواد روی تارت زردآلو را آماده کنید

 

برای آماده کردن مواد روی تارت زردآلو، زردآلوها را از قبل بشویید و از وسط نصف کنید. هسته زردآلوها را بیرون بیاورید و برش‌های زردآلو را کنار بگذارید. کره‌ای را که برای روی مایه تارت آماده کرده‌اید،‌ روی دمای غیرمستقیم بگذارید تا به روش بن ماری ذوب شود. آرد گندم، نشاسته ذرت و پودر وانیل را هم از الک ریز عبور دهید.

 

مرحله هشتم: مواد روی تارت زردآلو را بچینید

 

برای چیدن مواد روی تارت زردآلو، زردآلوها را روی خمیر پخته شده بچینید. روی زردآلوها را کره بمالید و آرد و نشاسته و وانیل بپاشید. اگر از خمیری که در قالب چیده‌اید، برش‌هایی اضافه آمده است، باقی‌مانده خمیرها را کاتر بزنید و روی مواد به شکل پنجره‌ای قرار دهید تا ظاهر تارت زیباتر شود.

 

مرحله نهم: دوباره قالب تارت زردآلو را در فر بگذارید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک پیتزا خانگی با خمیر جادویی بدون فر (در قابلمه) و در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه تارت زردآلو، دوباره سینی یا قالب را در فر بگذارید. دمای فر را روی ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و اجازه دهید تارت به مدت ۲۰ دقیقه بپزد. سپس دما را کم کنید و روی ۱۸۰ درجه بگذارید. ۳۰ دقیقه دیگر، قالب را در فر بگذارید تا روی مواد هم طلایی شود. سپس قالب را از فر خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، آن را با کاتر برش بزنید و هر اسلایس را در ظرف مناسب قرار دهید و سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه تارت زردآلو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه تارت زردآلو

 

*برای لایه روی تارت زردآلو، به جای زردآلوی تازه می‌توانید از مربای زردآلو، مارمالاد زردآلو، برگه زردآلو خشک که از قبل خیس کرده‌اید یا از ترکیب چند تا از آن‌ها در کنار هم استفاده کنید.

 

*می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن تارت زردآلو، قبل از گذاشتن مواد در فر و پختن، روی آن را پودر دارچین یا پودر زنجبیل یا هل هم بپاشید. به کار بردن این مواد اختیاری است.

 

*برای جدا کردن تارت زردآلو از کف سینی فر، حتما اجازه دهید تارت خنک شود و بعد اقدام به جداسازی تارت از قالب کنید. چون خمیر تارت بعد از بیرون آمدن از فر، بافت بسیار شکننده‌ای دارد و با کمترین ضربه خرد می‌شود.

 

نکات درست کردن خمیر تارت زردآلو

 

*خمیر تارت باید حتما در فر درست شود، چون نوع خمیر آن نیاز به گرما و دمای خشک فر دارد. به‌خاطر همین امکان پخت خمیر تارت در قابلمه وجود ندارد.

 

*برای درست کردن خمیر تارت، همه مواد باید سرد باشند و به محض بیرون آوردن از یخچال استفاده شوند. نباید برای تهیه تارت، مواد را از قبل در دمای محیط بگذارید.

 

*برای میکس کردن مواد و تهیه خمیر تارت، بهتر است حداقل استفاده را از دست بکنید. چون گرمای دست ممکن است بافت خمیرتان را خراب کنید.

 

*اگر غذاساز یا مخلوط کن ندارید، برای ترکیب کردن کره سرد به آرد و تهیه خمیر، از چنگال استفاده کنید. اجازه ندهید که کره با دمای دستتان نرم شود.

 

*قرار دادن خمیر تارت در یخچال به مدن حداقل ۳۰ دقیقه باعث می‌شود خمیر منسجم‌تر شود و از هم نپاشد. در ضمن خمیر بعد از آماده شدن باید دوباره سرد شود.

 

*خمیری را که به دست می‌آورید باید حالت شنی داشته باشد. اگر مقدار آب کم بود، کمی آب دیگر روی آرد و ترکیبات خمیر بپاشید. ولی این کار را با احتیاط انجام دهید تا آب زیاد نشده و خمیر شل نشود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زردآلو با زردآلو تازه و خشک

 

سوالات متداول

 

برای منسجم شدن خمیر تارت چه کنیم

 

برای منسجم شدن خمیر تارت چه کنیم؟

 

برای منسجم شدن خمیر تارت باید خمیر را با مواد سرد درست کنید و بعد آن را به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد.

 

برای لایه روی تارت زردآلو از چه موادی به جای زردآلو می‌توان استفاده کرد؟

 

می‌توانید بنا بر دلخواه یا مواد در دسترستان، از مربای زردآلو، مارمالاد زردآلو یا برگه زردآلو که از قبل در آب خیس کرده‌اید، استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک