۲ طرز تهیه آش دوغ با رشته لذیذ و جا افتاده به روش همدانی و آذری

۲ طرز تهیه آش دوغ با رشته لذیذ و جا افتاده به روش همدانی و آذری


25 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 مدل طرز تهیه آش دوغ با رشته همدانی و آذری لذیذ و جا افتاده
فهرست محتوا پنهان

آش دوغ با رشته برای افرادی که هم آش دوغ دوست دارند و هم آش رشته یک غذای محبوب است. آش رشته دوغ (آش دوغ با رشته)، در استان‌های مختلف مثل همدان، لرستان و آذربایجان با سبزی‌های بومی متفاوت یا حبوبات مختلف پخته می‌شود، حتی می‌توانید آن را با گوشت با بدون گوشت درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش دوغ با رشته به ۲ روش و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه آش دوغ با رشته ملایر

 

طرز تهیه آش دوغ با رشته ملایر

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت آش دوغ با رشته: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش رشته دوغ

• دوغ محلی یا بدون گاز: ۱ لیتر

• عدس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• اسفناج: ۵۰۰ گرم

• پیاز: ۳ عدد

• سیر: ۴ حبه

• نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری

• رشته: ۴۰۰ گرم

• نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ رشته

این مدل آش دوغ با رشته، یکی از آش‌های خوشمزه همدانی است که به عنوان پیش‌غذا یا شام سبک می‌توانید تهیه و سرو کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این آش لذیذ، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش رشته دوغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ با رشته ملایری، اسفناج‌ها را بشویید و اجازه دهید آب اضافی‌شان خشک شود. سپس آنها را با چاقو، ساطوری و ریز خرد کنید. عدس را بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید.

در صورت تمایل انواع سبزی و صیفی بسته بندی، سبزی تازه و انواع حبوبات مثل عدس را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: عدس و اسفناج را بپزید

عدس را آبکش کنید و در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید. روی عدس را به اندازه ۲ لیوان آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. آب که شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید. صبر کنید تا عدس، نیم‌پز و نرم شود. سپس اسفناج‌های خرد شده را به عدس‌های نیم‌پز شده اضافه کنید.

مرحله سوم: رشته را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته همدانی با دوغ، بعد از اینکه عدس‌ها پختند و اسفناج‌ها نرم شدند، رشته را اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کرده و بعد دوغ را به تدریج به آش اضافه کنید. همزمان به آرامی، آش را هم بزنید تا دوغ در کل آش پخش شود.

حتما بخوانید  لیست تنقلات خوشمزه و سرگرم کننده برای پیک نیک خانوادگی و دو نفره

دوغ بدون گاز از جمله دوغ سنتی و رشته آشی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: پیاز داغ و سیر داغ درست کنید

پیازها و سیرها را پوست بگیرید. پیازها را خلالی نازک خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید تا کاملا سبک و طلایی شود. در این فاصله، سیرها را ریز خرد کرده و بعد از سرخ شدن پیازها، به تابه اضافه کنید. نیازی به سرخ شدن سیرها نیست، همین که عطر آنها خارج شود، کافی است. سیر داغ و پیاز داغ را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: نعناع داغ درست کنید

تابه را دوباره روی حرارت بگذارید و نعناع خشک را اضافه کنید. چند ثانیه نعناع را تفت دهید. مراقب باشید که نعناع نسوزد. سپس حرارت را قطع کنید. به اندازه نصف نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ را در آش در حال پخت بریزید و هم بزنید.

در صورت تمایل می‌توانید سبزیجات خشک شده مثل نعناع خشک و همچنین سیر داغ آماده و پیاز داغ آماده را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: آش دوغ با رشته را سرو کنید

در آخر باید همه مواد آش، کاملا پخته و نرم شده‌ باشند. غلظت آش که به حد دلخواهتان رسید، نمک آن را بچشید و در صورت نیاز به آن مقداری نمک اضافه کنید. فلفل سیاه هم به آش بیفزایید. آش که آماده شد، آن را در ظرف مناسب سرو بریزید و روی آن را با پیاز داغ باقی‌مانده و نعناع داغ، تزیین و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ ترکی به روش سرعین اردبیل

طرز تهیه آش دوغ با رشته ترکی

 

طرز تهیه آش دوغ با رشته ترکی

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت آش دوغ با رشته ترکی: ۲ ساعت

مواد لازم برای تهیه آش رشته دوغ ترکی

• رشته: ۲۰۰ گرم

• برنج (ترجیحا نیم‌دانه): ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• عدس: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• نخود: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• دوغ: ۲ کیلوگرم

• اسفناج خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

• گشنیز خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• پیاز: ۲ عدد

• سیر: ۲ حبه

• نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری

• نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

• روغن مایع: به میزان لازم

• تخم مرغ: ۱ عدد

مراحل طرز تهیه آش رشته دوغ آذری

در این روش از تهیه آش دوغ با رشته به روش آذری‌ها، از تخم مرغ و برنج هم در مواد آش استفاده می‌شود و نیاز به دقت بیشتری برای پخت دارد. این آش رشته دوغ خوشمزه را می‌توانید به روش زیر درست کنید.

مرحله اول: مواد آش رشته دوغ را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه آش دوغ رشته آذری، نخود، برنج و عدس را جداگانه با مقداری آب خیس کنید. برای خیس کردن برنج و عدس، ۳۰ دقیقه زمان کافی است، ولی نخود را حداقل ۴ ساعت خیس کنید. گشنیز و اسفناج را هم بشویید، ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. نیازی به سرخ کردن سبزی نیست.

در صورت تمایل انواع برنج از جمله برنج ایرانی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  10 توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

مرحله دوم: حبوبات و برنج را بپزید

عدس را در یک قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید، آب روی عدس را بپوشاند. شعله گاز را روی حالت متوسط تنظیم کنید و وقتی نیم‌پز شد، برنج نیم‌دانه را هم آبکش کرده و اضافه کنید. بعد از نرم شدن عدس و برنج، شعله گاز را خاموش کنید. نخود را هم جداگانه بپزید تا نرم شود.

مرحله سوم: دوغ و تخم مرغ را آماده کنید

یک تخم مرغ را در کاسه بشکنید و با چنگال هم بزنید تا سفیده و زرده کاملا با هم مخلوط شوند. سپس در یک قابلمه، دوغ را بریزید و تخم مرغ همزده را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا تخم مرغ به طور یکدست در دوغ پخش شود. قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا دوغ شروع به جوشیدن کند.

در صورت تمایل تخم مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: مواد آش را به دوغ اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ با رشته، بعد از جوش آمدن دوغ، نخود، عدس و برنج پخته شده را به دوغ اضافه کنید. گشنیز و جعفری خرد شده و رشته را هم به دوغ بیفزایید. به آرامی مواد آش را هم بزنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم، آش رشته دوغ شروع به پختن کند و غلیظ شود.

مرحله پنجم: پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ بگیرید

پیاز و سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. در یک تابه پیاز را سرخ کنید. سپس سیر را کمی تفت دهید. پیاز و سیر را از تابه بیرون بیاورید و نعناع را با روغن کمی تفت دهید. این مواد را کنار بگذارید. انواع روغن از جمله روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: آش دوغ با رشته را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش رشته دوغ، نمک غذا را بچشید و در صورت نیاز، کمی نمک و فلفل به آش اضافه کنید. آش که جا افتاد، آن را در ظرف مناسب سرو بریزید و روی آن را با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ سرو کنید.

نمک و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ با رشته

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ با رشته

 

  • دوغ را از نوع بدون گاز یا دوغ محلی برای استفاده در آش دوغ انتخاب کنید.
  • می‌توانید در کنار دوغ، کمی کشک هم استفاده کنید و آش رشته با دوغ و کشک درست کنید. کشک پایه خشک و کشک پایه لبنی را از افق کوروش بخرید؛ حضوری، آنلاین یا تلفنی.
  • برای غلیظ‌تر شدن آش، ماست همزده و کشک را هم می‌توانید اضافه کنید. تخم مرغ هم آش‌‌تان را غلیظ‌تر می‌کند.
  • نمک را حتما در آخرین مرحله به آش دوغ با رشته اضافه کنید تا آش‌تان شور نشود.

سوالات متداول

 

چرا رنگ آش دوغ تیره می‌شود؟

 

چرا رنگ آش دوغ تیره می‌شود؟

بعد از اضافه کردن سبزیجات و اسفناج به آش، درب قابلمه را نبندید. بستن درب قابلمه باعث تیره شدن رنگ آش دوغ می‌شود.

چه کار کنیم که دوغ در آش دوغ با رشته نبرد؟

برای جلوگیری از بریدن دوغ در آش، یک راه این است که تخم مرغ را به دوغ اضافه کنید و هم بزنید، بعد مواد آش را به آن بیفزایید. راه دیگر هم این است که مدام آش دوغ را هم بزنید تا وقتی که بپزد و آماده شود.

کالابرگ الکترونیک