۲ طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در ۳۰ دقیقه

۲ طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در ۳۰ دقیقه


19 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در 30 دقیقه

بازار تهیه ترشی آلبالو در فصل تابستان حسابی داغ است. ترشی آلبالو با سرکه و ترشی آلبالو با رب انار از جمله خوشمزه‌ترین و گرانقیمت‌ترین انواع ترشی میوه و جزو ترشی‌های تابستانی پرطرفدار موجود در بازار است که خودتان به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. طرز تهیه بسیار آسان ترشی آلبالو ملس و خوشمزه در ۳۰ دقیقه و نکات تکمیلی آن را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه

طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه

  • آلبالو تازه و باکیفیت: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو ملس

اگر اهل درست کردن انواع ترشی‌های فصل و خانگی هستید باید بگوییم برخلاف تصور عموم طرز تهیه ترشی آلبالو آنقدر راحت و ساده است که شاید باورتان نشود. با مواد ساده و معمول تهیه ترشی، می‌توانید ترشی آلبالو را در خانه تهیه کرده و از طعم آن در کل سال لذت ببرید. برای این کار، مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

کافی است آلبالوها را بشورید. در آبکش بریزید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند و آب‌شان گرفته شود. سپس در یک شیشه بزرگ و تمیز و خشک یا یک دبه تمیز و خشک آلبالوها را بریزید، نمک، شکر و سرکه را اضافه کنید. سرکه باید روی آلبالوها را بپوشاند.

مرحله دوم: درب بطری شیشه را ببندید

درب شیشه یا دبه ترشی آلبالو را محکم ببندید و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. ترشی آلبالو ملس و خوشمزه شما بعد از یک هفته الی ده روز آماده است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن

طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار

 

طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار

 

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه

  • آلبالو: ۱ کیلوگرم
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • آب انار: نصف فنجان
  • شکر: ۳/۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو با آب انار

برای درست کردن ترشی آلبالو با رب انار، باید مواد را به ترتیب روی حرارت قرار دهید تا نرم شوند و طعمشان به خورد هم برود. در این روش، ترشی شما ملس و نرم می‌شود و طعم انار را هم با خود دارد. هم می‌توانید از رب انار رقیق شده و هم از آب انار در این ترشی استفاده کنید. برای تهیه کردن ترشی آلبالو با رب انار، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: پیاز، سیر و زنجبیل را با روغن زیتون تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار، در یک ظرف متوسط روغن زیتون را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز، زنجبیل و سیر را به آن اضافه کرده و برای ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شود. می‌توانید پیازها را خلالی خرد کنید و سیر را هم له کنید. دارچین را به مواد اضافه کنید و به مدت ۲۰ ثانیه آن‌ها را تفت دهید.

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید

سپس آلبالوها را اضافه کرده و آب انار و شکر را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش آید. حرارت شعله را کم کرده و درب ظرف را نگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد با هم جا بیفتند. سپس به مقدار دلخواه به آن نمک بزنید. ترشی به دست آمده را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود. سپس آن را در شیشه تمیز و خشک درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

فوت و فن و نکات تکمیلی طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه

 

طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه در 30 دقیقه + نکات تکمیلی

 

*ترشی آلبالو با رب انار هم درست می‌کنند اما طرز تهیه کلاسیک و اصلی ترشی آلبالو با سرکه و به همین راحتی است.

*ترشی آلبالو را می‌توانید با انواع سرکه‌ها مثل سرکه سفید، سرکه قرمز و سرکه انگور هم درست کنید.

*برای اینکه ترشی آلبالو تازه و خوش طعم باقی بماند و حالت لیز و ماندگی به خودش نگیرد آن را در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب تمام طول سال می‌توانید ترشی آلبالو داشته باشید.

حتما بخوانید  ۱۴ سبزی‌ مناسب ماست + سبزی مخصوص ماست و خیار

*شکر را از مواد ترشی آلبالو حذف نکنید چون تیزی و ترشی بیش از حد سرکه را می‌گیرد و طعم ترشی آلبالو را ملس می‌کند.

*بهترین ظرف برای نگهداری ترشی آلبالو ظروف شیشه‌ای درب‌دار هستند. به هیچ وجه از ظروف پلاستیکی برای نگهداری انواع ترشی استفاده نکنید. البته قدیمی‌ترها از دبه‌های پلاستیکی برای نگهداری ترشی استفاده می‌کردند که اشکالی هم ندارد چون سرکه جزو اسیدهای ضعیف محسوب می‌شود اما بهترین ظرف برای نگهداری ترشی ظروف شیشه‌ای هستند.

*ترشی آلبالو ادویه خاصی ندارد. همان شکر و نمک و سرکه برای طعم آن کفایت می‌کند اما در صورت تمایل یک یا دو حبه سیر پوست گرفته و دو یا سه عدد فلفل تند در شیشه ترشی هم قرار دهید تا طعم ترشی تند و تیز شود.

*طرز تهیه ترشی آلبالو با آلبالو یخ زده هم مرسوم است اما در فصل آلبالو بهتر است از این میوه به صورت تازه استفاده کنید و برای تمام طول سال ترشی و مربای آلبالو بپزید.

*از انواع سرکه برای ترشی آلبالو می‌توانید استفاده کنید. سرکه قرمز طعم ترشی آلبالو را تندتر می‌کند. سرکه سفید تیزی کمتری دارد. استفاده از سرکه انگور و سرکه سیب برای تهیه ترشی آلبالو هم مرسوم است.

*ترشی آلبالو را بدون هسته هم درست می‌کنند. برای این کار از روش‌های گرفتن هسته آلبالو کمک بگیرید.

*اضافه کردن چند حبه سیر، کمی فلفل، مقداری گلپر یا تخم گشنیز برای طعم بیشتر به ترشی آلبالو مرسوم است.

*درب ترشی آلبالو به مدت سه روز اصلا نباید باز شود.

*از جمله خوشمزه‌ترین فراورده‌های آلبالو تازه و آلبالو یخ زده علاوه بر آلبالو خشکه، آلبالو پلو، مربای آلبالو و شربت آلبالو است.

 

سوالات متداول

 

ادویه ترشی آلبالو چیست؟

 

ادویه ترشی آلبالو چیست؟

در ترشی آلبالو از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. اما برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌توانید از تخم گشنیز و چند برگ نعناع استفاده کنید. در ضمن شکر از دستور تهیه این ترشی حذف نکنید چون تیزی ترشی زیاد می‌شود.

ترشی آلبالو چقدر ماندگاری دارد؟

اگر نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی آلبالو و نگهداری آن را به خوبی رعایت کنید، ترشی‌تان به مدت ۲ سال در یخچال ماندگاری دارد.

 

کالابرگ الکترونیک