طرز تهیه غذاهای شب چهارشنبه سوری + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه غذاهای شب چهارشنبه سوری + فیلم آموزش تهیه


24 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست غذاهای شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

لیست غذاهای چهارشنبه سوری در هر شهر مثل مراسم و آداب چهارشنبه سوری خاص آن شهر است. اگر شما هم دوست دارید بدانید که اهالی شهرهای مختلف ایران به عنوان شام شب چهارشنبه سوری چه غذایی درست می‌کنند این مقاله را بخوانید. ما در مجله کوروش یک فهرست از غذاهای مخصوص شام شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران را برای شما آماده کرده‌ایم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

غذاهای مخصوص شام شب چهارشنبه سوری چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

معمولا ایرانی‌ها در شب چهارشنبه سوری به عنوان یک شب آیینی و سنتی دور هم چمع می‌شوند و این شب را با خوردن آجیل و تنقلات و انجام برخی مراسم که ریشه در فرهنگ ما ایرانی‌ها دارد، سپری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شب این شب آیینی، شام چهارشنبه سوری است که گاهی اوقات از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است.

 

در کنار شام اصلی، برخی افراد از طعم آش‌های ایرانی مخصوص شب چهارشنبه سوری، به عنوان پیش غذا لذت می‌برند. اما در این میان در برخی شهرها، غذاهای خاص چهارشنبه سوری هم طبخ می‌شوند که ریشه در سنت‌های آن منطقه دارند.

 

۱- آش ابودردا، اصلی‌ ترین غذای شب چهارشنبه سوری

 

طرز تهیه آش ابودردا، اصلی‌ ترین غذای شب چهارشنبه سوری

 

«آش ابودردا» یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای چهارشنبه سوری است. در گذشته رسم بر این بود خانواده‌هایی که فرد بیماری در خانه داشتند در شب چهارشنبه سوری این آش را در خانه می‌پختند به نیت شفای بیمار یا آرزوی سلامتی افراد خانواده در سال جدید. اما چرا اسم این آش «ابودردا» است؟ ظاهرا «دردا» نام پزشکی در زمان پیامبر بوده، البته دردا هم ریشه در کلمه درد ندارد.

 

«دردا» در زبان عربی یعنی کسی که دندان ندارد. احتمالا چون تلفظ این کلمه شبیه کلمه درد در زبان فارسی بوده یکی از قدیمی‌ترین غذاهای شب چهارشنبه سوری ابودردا نام گرفته است، به همان نیتی که گفتیم، شفای بیماران.

 

اما نکته جالب در جریان پخت آش ابودردا این است که در گذشته معمولا مراسم «رشته‌بری» یعنی درست کردن رشته از خمیر با مراسمی خاص و دعا و استغاثه به درگاه خداوند بوده که همه در آن شرکت می کردند. برای خواندن جزییات و طرز تهیه آش ابودردا  و خواندن تاریخچه مفصل آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

۲- آش رشته، غذای محبوب چهارشنبه سوری

 

آش رشته، غذای محبوب چهارشنبه سوری

 

در لیست غذای چهارشنبه سوری، آش‌ها معمولا جرو جدا نشدنی سفره زمستان ایرانی‌ها به حساب می‌آیند و «آش رشته» یکی از معروف‌ترین آش‌های ایرانی است. البته برای آخرین چهارشنبه سال، چه چیزی بهتر از آش رشته خوشمزه جا افتاده و داغ، پر از کشک و پیاز داغ و سیرداغ آن هم برای وعده شام؟

 

برای دستور پخت آش رشته خوشمزه و جا افتاده نیاز به دانستن یکسری نکات و ریزه‌کاری‌های حرفه‌ای دارید. اگر می‌خواهید برای شام شب چهارشنبه سوری آش رشته بپزید دستور پخت این آش رشته خوشمزه و جا افتاده، به همراه نکات و ریزه‌کاری‌های را در مطلب طرز تهیه آش رشته نذری و آش رشته رستورانی بخوانید.

 

 

 

 

۳- رشته پلو، شام مجلسی و پرطرفدار چهارشنبه سوری

 

رشته پلو، شام مجلسی و پرطرفدار چهارشنبه سوری

 

یکی از محبوب‌ترین غذاهای شب چهارشنبه سوری «رشته پلو» است که از پلوهای قدیمی و سنتی ایرانی است. در بسیاری از شهرهای ایران رشته پلو را به عنوان شام شب عید نوروز یا شب چهارشنبه سوری درست می‌کنند تا طبق یک روایت قدیمی رشته کار و زندگی دست‌شان بیایید.

 

طرز پخت رشته پلو بسته به سلیقه افراد بستگی دارد و با مواد مختلف پخته و سرو می‌شود. رشته پلو با مرغ زعفرانی، رشته پلو با گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی. و در کنار این‌ها، رشته پلو با عدس، کشمش، زرشک و خرما یا بدون آن‌ها در نقاط مختلف ایران سرو می‌شود.

 

یکی از محبوب‌ترین انواع رشته پلو، رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش یا زرشک است. برای اینکه بدانید چطور یک رشته پلوی خوشمزه درست کنید پیشنهاد می‌کنیم روی لینک مقاله  طرز تهیه رشته پلو مجلسی زعفرانی  کلیک کنید.

 

۴- مرصع پلو یا جواهر پلوی رنگارنگ برای شب چهارشنبه سوری

 

حتما بخوانید  6 آموزش سبزه گندم پرپشت در تنگ، خاک، خاک ژله ای و فوری

طرز تهیه مرصع پلو یا جواهر پلوی رنگارنگ برای شب چهارشنبه سوری 

 

«مرصع پلو» یا «جواهر پلو» از جمله غذاهای مجلسی ایرانی است که به عنوان غذای شب چهارشنبه سوری به خصوص در مراسم و مجالس مهم در سفره ایرانی‌ها حسابی خودنمایی می‌کند. مرصع پلو شیرازی، با نام‌های دیگری هم در شهرهای دیگر شناخته می‌شود، مثل آجیل پلو، پلو جواهر نشان و پلو هفت رنگ که آن را هم با مرغ و هم با گوشت می‌توانید درست کنید.

 

در بعضی استان‌ها مثل خراسان و فارس مرصع پلو از جمله غذاهای مهم مراسم عروسی هم به حساب می‌آید. این غذا از غذاهای محبوب شب چهارشنبه سوری و عید نوروز است. برای خواندن مراحل طرز تهیه و فوت و فن‌های درست کردن مرصع پلو به مقاله طرز تهیه مرحله به مرحله مرصع پلو مجلسی   مراجعه کنید.

 

۵- شیر برنج ساده و مجلسی

 

طرز تهیه شیر برنج ساده و مجلسی با عطر و طعم فوق العاده

 

«شیر‌برنج» از جمله غذاهای ساده و در عین حال کامل و مقوی و البته بین‌المللی است. می‌دانستید شیر ‌برنج اصلا یک غذای اسطوره‌ای ایرانی است؟ از شیر‌برنج در شاهنامه با نام «شیر با» اسم برده شده است. پس بعید نیست اگر در برخی شهرهای ایران به عنوان غذای شب چهارشنبه سوری هم استفاده شود.

 

از طرفی شیر ‌‌برنج در حالت کلی، هم به عنوان غذای مخصوص صبحانه مناسب است هم برای ناهار و شام. در اغلب کشورهای دنیا به خصوص روسیه و هند هم برای تمام وعده‌های غذایی بسیار محبوب و پرطرفدار است. در ضمن در ماه‌هایی مثل محرم و ماه رمضان به خصوص برای نذری و ماه رمضان برای وعده‌های سحر و افطار بلد بودن طرز تهیه مجلسی شیربرنج بیشتر از همیشه به کار می‌آید.

 

شیر برنج از آن غذاهایی است که با خوردن آن هم سیر می‌شوید و هم غذایی کامل و مفید میل کرده‌اید. برای خواندن مراحل درست کردن شیربرنج خوشمزه به لینک مقاله طرز تهیه شیربرنج مراجعه کنید.

 

 

 

 

۶- خورش شش انداز، غذای شب چهارشنبه سوری زنجان و گیلان

 

طرز تهیه خورش شش انداز، به عنوان غذای شب چهارشنبه سوری در زنجان و گیلان

 

همین اول بگوییم که «شیش انداز» یا «شش انداز» را یک خورش محلی گیلانی می‌دانند. ولی در شهرهای دیگر از جمله، شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … هم تهیه می‌شود. این خورش خوشمزه، مخصوص و باب طبع گیا‌هخوارهاست، چون از هیچ گوشتی در آن استفاده نمی‌شود. یعنی می‌توانید شیش انداز گوشت هم درست کنید ولی در دستور پخت اصلی آن، گوشت وجود ندارد.

 

علاوه بر این، در طرز تهیه شیش انداز می‌توان از سبزیجات متنوعی هم استفاده کرد. خورش شیش انداز بادمجان، شیش انداز هویج، شیش انداز لبو، شیش انداز کدو، شیش انداز خرما و … انواع مختلفی از این خورش هستند که هر کدام را دوست داشتید، می‌توانید برای شام چهارشنبه سوری درست کنید. برای خواندن دستورهای اصلی طرز تهیه خورش شش انداز به مقاله  طرز تهیه شش انداز گیلانی و شیرازی رجوع کنید.

 

 

۷- ترشه تره شمالی‌، غذای محبوب چهاشنبه سوری

 

غذای ترشه تره شمالی‌ ها، غذای محبوب چهاشنبه سوری

 

«خورش ترش تره» یا «ترش» تره از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای خطه شمال ایران به خصوص گیلان و یک غذای ساده و بدون گوشت است که معمولا در کنار پلو و ماهی دودی سرو می‌شود.. این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج به عنوان غذای شام چهارشنبه سوری درست می‌کنند.

 

در میان انواع خورش ترش تره شمالی طرز تهیه خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. برای خواندن جزییات و مراحل دستور تهیه خورش ترش تره روی لینک مقاله طرز تهیه خورش ترش تره طرز کلیک کنید.

 

اگر بار هم می‌خواهید بدانید غذا یا غذاهای شب چهارشنیه سوری چیست باید بگوییم، خوزستانی ها سبزی پلو ماهی را هم غذای شب چهارشنبه سوری می‌دانند و البته خورشت قورمه سبزی هم درست می‌کنند.

 

در شهرهای خراسان و برخی شهرهای اطراف، به جای‌ آش در شب چهارشنبه سوری، چهار نوع پلو می‌پزند که شامل رشته پلو، عدس پلو، زرشک پلو و ماش پلو می‌شود و معمولا بین فقرا و نیازمندان هم تقسیم می‌کنند.

 

۸-  آش ترش مازندران

 

آش ترش مازندرانی تِرشِ آش یا آش سیاه یکی از انواع آش‌های سنتی و محلی ایرانی است

«آش ترش مازندرانی»، تِرشِ آش یا آش سیاه یکی از انواع آش‌های سنتی و محلی ایرانی است. مازندرانی‌ها آش ترش با مزه ملسش را در فصل پاییز و زمستان و به خصوص در شب یلدا و چهارشنبه سوری درست کرده و کنار هم به صورت دسته جمعی میل می‌کنند.
برای درست کردن آش ترش مازندرانی از شب قبل حبوبات را خیس و چند بار آب آن‌ها عوض کنید. سبزی‌ها را بشورید و وقتی خشک شدند، ساطوری و ریز خرد کنید. موقع درست کردن آش ابتدا در حبوبات را هر کدام جداگانه بپزید چون عدس خیلی زودتر از لوبیا و باقلا می‌پزد.
وقتی حبوبات خوب پختند و با دست له شدند، چغندر را درشت خرد کرده و به آن‌ها اضافه کنید. سپس برنج را اضافه کنید. وقتی برنج هم با این ترکیب پخت و باز شد (حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد) سبزی آش را اضافه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت، روی لینک مقاله طرز تهیه آش ترش مازندران بزنید.

۹- کلم پلو شیرازی

 

حتما بخوانید  آموزش سبز کردن ۱۶ مدل سبزه عید + بهترین زمان کاشت

طرز تهیه کلم پلو

 

شیرازی‌ها برای مناسبت‌های خاص مثل شب چهارشنبه‌ سوری، شام شب عید، شب یلدا و اعیاد دیگر کلم پلو را به عنوان یک غذای مجلسی و محبوب می‌پزند. در اصل این غذا، پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌های شیرازی‌ها است. در طرز تهیه کلم پلو شیرازی از کلم سر یا کلم قمری استفاده می‌شود و گوشت به کار رفته در این غذا هم به کوفته قلقلی یا کوفته ریزه است.

 

برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی شب یلدا ابتدا گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود. آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید.

گوشت را کنار بگذارید، روی ظرف را با یک کیسه فریزر بگذارید. گوشت را در یک یخچال بگذارید و اجازه دهید گوشت کمی استراحت کند.

 

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه کلم پلو شیرازی بزنید.

 

۱۰- دیماج قزوین

دیماج غذای شب چهارشنبه سوری در قزوین
قزوینی‌ها برای عصر چهارشنبه سوری دیماج درست می‌کنند. دیماج یا دویماج یک میان‌وعده یا غذای سبک اصالتا قزوینی است که به عنوان عصرانه با انواع میوه فصل یا چای سرو می‌شود. این خوراکی سبک با مواد ساده‌ای درست می‌شود. قزوینی‌ها دیماج را به عنوان یک پیش‌ غذای بسیار مقوی و خوشمزه در کنار شام اصلی چهارشنبه سوری که معمولا سبزی پلو با ماهی است سرو می‌کنند.
قزوینی‌ها از نان لواش قزوینی (نان سنتی و محلی) برای درست کردن دیماج استفاده می‌کنند. ولی می‌توان از نان لواش معمولی یا دیگر نان‌های محلی و سنتی یا حتی نان سنگک خرد شده هم در طرز تهیه دویماج استفاده کرد.
برای درست کردن دیماج قزوین، سبزی خوردن را بشورید و بعد از این‌که آب خود را از دست داد، ریز و ساطوری خرد کنید. نان لواش خشک شده را در یک کاسه بریزید و خرد کنید. لبه‌های کلفت نان لواش را از ظرف خارج کنید تا در پایان و موقع گلوله‌ کردن، باعث از فرم خارج شدن شکل دیماج نشوند.
سپس پیازها را خیلی ریز خرد و نگینی کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا وقتی که سبک و طلایی شوند. به پیازهای سرخ شده، کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید. چند ثانیه تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود.
برای مشاهده ادامه مراحل تهیه دیماج، روی لینک مقاله طرز تهیه دیماج قزوین بزنید.

۱۱-  سوتی پلو

 طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل
اگر از اهالی شهرهای ترک ‌زبان باشید یا در همان حوالی زندگی کرده‌ باشید، با غذایی به نام سوتی پلو کاملا آشنایی دارید. این غذای سنتی در اردبیل، تبریز و حتی مازندران هم تهیه می‌شود و هیچ ربطی به شیرین پلو و شیر برنج ندارد.
در پخت آن هم از شکر استفاده نمی‌شود. سوتی پلو در اصل همان برنج دمی است با این تفاوت که در آن به جای آب از شیر استفاده می‌شود و می‌توان آن را با انواع خورش سرو کرد. همچنین سوتی پلو را به عنوان یک غذای سنتی و اصیل به عنوان غذای شب چهارشنبه سوری و غذای شب سال تحویل عید نوروز طبخ می‌کنند.
در گیلان هم معمولا سوتی پلو با ماهی دودی خورده می‌شود. سوتی پلو را با نام‌های دیگری مانند شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز یا دمی شیر هم می‌شناسند.
برای درست کردن این غذای چهارشنبه سوری برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت حداقل ۱ ساعت، خیس کنید. زعفران را دم کنید و شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زعفران را به شیر اضافه کنید. نمک را اضافه کنید و برنج را از آب بکشید و دوباره بشویید تا شوری آن برود.
برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه سوتی پلو کلیک کنید.

سوالات متداول

 

معروف‌ترین غذاهای چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف کدامند؟

 

شام چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف متفاوت است ولی آش ابودردا به عنوان مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین غذای مخصوص شب چهارشنبه سوری به حساب می‌آید.

 

 

در شمال کشور، برای شام شب چهارشنبه سوری چه غذاهایی می‌پزند؟

 

در شهرهای شمالی، ترشه تره و خورش شش انداز به عنوان غذای مخصوص شب چهارشنبه سوری تهیه می‌شود. 

 

کالابرگ الکترونیک