طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز به روش سنتی

طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز به روش سنتی


3 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز به روش سنتی

اگر از اهالی شهرهای ترک ‌زبان باشید یا در همان حوالی زندگی کرده‌ باشید، با سوتی پلو کاملا آشنایی دارید. این غذای سنتی در اردبیل، تبریز و حتی مازندران هم تهیه می‌شود و هیچ ربطی به شیرین پلو و شیر برنج ندارد. در آن هم از شکر استفاده نمی‌شود. سوتی پلو در اصل همان برنج دمی است با این تفاوت که در آن به جای آب از شیر استفاده می‌شود و می‌توان آن را با انواع خورش سرو کرد. همچنین سوتی پلو را به عنوان یک غذای سنتی و اصیل به عنوان غذای شب چهارشنبه سوری و غذای شب سال تحویل عید نوروز طبخ می‌کنند. در گیلان هم معمولا با ماهی دودی خورده می‌شود. سوتی پلو را با نام‌های دیگری مانند شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز یا دمی شیر هم می‌شناسند. ما این بار در مجله کوروش طرز تهیه سوتی پلو را به روش اصیل ترکی به شما آموزش خواهیم داد.

 

 طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز

 

 طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز

 

مواد لازم

 

برنج: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

کره یا روغن کنجد: ۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

 طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل

 

مرحله اول

 

برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت حداقل ۱ ساعت، خیس کنید. زعفران را دم کنید و شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زعفران را به شیر اضافه کنید. نمک را اضافه کنید و برنج را از آب بکشید و دوباره بشویید تا شوری آن برود. برنج را به هم بزنید تا هم شیر سر نرود و هم ته نگیرد. وقتی شیر جذب شد و دانه‌های برنج هم نرم و دندان‌گیر شدند،  برنج را وسط قابلمه جمع کنید و کره یا روغن کنجد را روی آن بریزید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ترشک انار ملس به روش بازاری با رب انار و بدون رب انار

 

 

مرحله دوم

 

دم کنی را روی قابلمه بگذارید و حرارت را کم کنید. یا اینکه از شعله پخش‌کن استفاده کنید. اجازه دهید سوتی پلو به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزد. بعد از خاموش کردن شعله، ۱۰ دقیقه صبر کنید و در ظرف را برندارید. موقع سرو، روی قابلمه را یک سینی قرار دهید و قابلمه را برگردانید تا برنج به صورت قالبی از آن خارج شود. می‌توانید کمی کشمش را از قبل خیس و آبکشی کنید و چند خرمای هسته گرفته و خرد شده را در کره سرخ کنید و روی آنها را دارچین بپاشید و در کنار شیر پلو سرو کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه سوتی پلو اردبیل و تبریز

 

فوت و فن های طرز تهیه سوتی پلو اردبیل و تبریز

 

*برای اینکه زعفران، رنگ باز کند آن را یا باید دم کنید یا در یک لیوان بریزید و چند تکه یخ روی آن بیندازید. که روش دوم بیشتر توصیه می‌شود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زعفران را در لیوان یخ بگذارید تا یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند.

 

*هنگامی که برنج با شیر در حال جوشیدن است، در ظرف را روی آن قرار ندهید. این کار منجر به شفته و شل شدن برنج خواهد شد.

 

*در طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو، حواس تان به کف قابلمه باشد که شعله گاز خیلی ملایم باشد و مدت زمان زیادی هم نباید سوتی پلو را بپزید، چون ته دیگ آن تیره رنگ خواهد شد.

 

*می‌توانید هنگامی که سوتی پلو در حال جوشیدن با شیر است، به آن مقداری هل و گلاب هم اضافه کنید تا طعم و عطر متفاوتی پیدا کند.

حتما بخوانید  ۱۱ دلیل اصلی وا رفتن کباب تابه ای + روش های پیشگیری از آن

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

*در صورت تمایل برای تنوع، در دستور پخت شیر پلو، کوفته قلقلی هم لا به لای برنج بگذارید و سرو کنید. در این مقاله طرز تهیه کوفته قلقلی را بخوانید.

 

*سوتی پلو یک گزینه مناسب برای وعده ناهار است.

 

 

کالابرگ الکترونیک