خواص و فواید زیتون پرورده و بهترین روش نگهداری آن

خواص و فواید زیتون پرورده و بهترین روش نگهداری آن


17 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید زیتون پرورده

خواص و فواید زیتون پرورده چیست؟ زیتون پرورده یکی از چاشنی های محبوب ایرانی است که اصالت آن به شمال کشور و شهر گیلان برمی گردد. در کنار زیتون شور و ترشی زیتون، زیتون پرورده جزو پر طرفدارترین فرآورده های زیتون است که از مخلوط زیتون سبز بدون هسته با روغن زیتون، رب انار، دانه های انار و سبزی های محلی بومی شمال کشور درست می شود. به خاطر مواد مقوی که در روند تولید این چاشنی به کار می رود، خواص درمانی زیادی هم دارد. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به خواص و فواید زیتون پرورده برای سلامت بدن می پردازیم. همچنین بهترین روش های نگهداری آن را به شما خواهیم گفت.

 

 

 

فواید زیتون پرورده برای قلب

 

فواید زیتون پرورده برای قلب

 

زیتون سرشار از نوعی چربی مفید است و آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند از هجوم رادیکال های آزاد و آسیب های ناشی از آن، جلوگیری کنند. رادیکال های آزاد باعث آسیب رساندن به رگ های خونی می شوند و چربی در رگ ها انباشته خواهد شد.

 

در این صورت احتمال سکته قلبی در فرد بالا می رود. مصرف زیتون پرورده می تواند از ایجاد نارسایی های قلبی پیشگیری کند. علاوه بر این، اسید اولئیک موجود در زیتون و روغن زیتون، فشار خون را کنترل می کند. بنابراین با مصرف زیتون پرورده می توانید از سلامت قلب خود نیز مطمئن باشید.

 

 

 فواید زیتون پرورده برای سرطان

 

زیتون و مشتقات آن دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که خواص ضد التهابی دارند. همین خاصیت آن ها باعث می شود مانند یک محافظ طبیعی عمل و التهاب و استرس اکسیداتیو را مهار کنند. خنثی کردن رادیکال های آزاد در بافت های چرب بدون و تزریق ویتامین E یکی از عملکرد های شگفت انگیز زیتون پرورده است که می تواند به سلامت بدن کمک کند.

 

 

رادیکال های آزاد با تداخل انرژی میتوکندری باعث ایجاد اکسیداسیون می شود و انرژی مورد نیاز بدن، به سلول ها نخواهد رسید. در این روند اگر سلول های دی.ان.ای آسیب ببینند، بروز سرطان دور از انتظار نخواهد بود.

 

از سوی دیگر، ویتامین E می تواند به بهبود فرآیند های سلولی کمک کند و چربی های مفید را در بالاترین سطح خوب نگه دارد. رژیم های حاوی زیتون مثل رژیم مدیترانه ای به خاطر وجود مواد مغذی فراوان، خطر ابتلا به سرطان را کاهش خواهند داد.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری زیتون پرورده چقدر است؟

 

 

خواص زیتون پروده برای پوست

 

حتما بخوانید  با پنیر چی نخوریم | خوردن پنیر با این 16 ماده غذایی ممنوع!

زیتون مثل یک ضد آفتاب قوی، از پوست محافظت می کند و با غذارسانی به پوست، آن را مرطوب نگه می دارد. اسید های چرب و آنتی اکسیدان های زیتون باعث ایجاد طراوت در پوست خواهند شد. همچنین ویتامین E موجود در روغن زیتون، پوست را از اشعه ماورای بنفش محافظت می کند و از بروز سرطان پوست جلوگیری به عمل می آورد.

 

روغن زیتون را بعد از دوش گرفتن، روی پوست نیمه مرطوب یا خشک خود ماساژ دهید و از این طریق از فواید آن برای کل بدن بهراه ببرید. البته این روغن جایگزین کرم ضد آفتاب نخواهد شد. از آن جایی که در مواد مورد استفاده در طرز تهیه زیتون پرورده از انار و رب انار هم استفاده می شود، می توانید با مصرف آن، از فواید آن ها برای داشتن پوستی شاداب و درخشان هم بهره ببرید.

 

 

خواص و فواید زیتون پرورده برای لاغری

 

فواید زیتون پرورده برای لاغری

 

آیا زیتون پرورده لاغر کننده است؟ زیتون پرورده یکی از چاشنی های خوشمزه ای است که می تواند اشتها را کاهش داده و در فرد احساس سیری ایجاد کند. سروتین هورمونی است که این احساس سیری را به وجود می آورد. در نتیجه فرد با افزایش وزن کمتری دچار می شود. البته باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

 

به صورت میانگین هر ۱۰۰ گرم زیتون پرورده حاوی ۴۵۰ کالری است که باید بر اساس رژیم غذایی که در پیش گرفته اید، میزان آن را تنظیم کنید. معمولا توصیه می شود روزانه بیش از ۱۰ عدد زیتون پرورده مصرف نکنید. یا اگر میزان کالری مصرفی تان بیشتر شد، حتما فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

زیتون پرورده برای سلامت چشم

 

زیتون پرورده برای سلامت چشم ها بسیار مفید هستند. این چاشنی سرشار از ویتامین آ است و قدرت بینایی را افزایش خواهد داد. جلوگیری کردن از پیر چشمی و پیشگیری از بیماری هایی مانند آب مروارید و آب سیاه، از دیگر خواص زیتون پرورده برای چشم هاست.

 

 

فواید زیتون پرورده برای دستگاه گوارش

 

زیتون پرورده برای دستگاه گوارش

 

آیا مصرف مدام زیتون برای معده ضرر دارد؟ از آن جایی که زیتون پرورده حاوی روغن زیتون است، می تواند رشد باکتری های مفید در هضم غذا را روی جداره معده افزایش دهد. زیتون سرشار از ترکیبات فنلی است و باعث رشد باکتری های مفید در سیستم گوارشی می شود.

 

آیا روغن زیتون ملین است یا باعث یبوست می شود؟ روغن زیتون سبب می‌شود مسیر روده‌ها نرم شده و حرکت مواد در روده به‌ سادگی انجام شود. به این ترتیب زیتون پرورده می تواند به پیشگیری و درمان یبوست و به روان شدن مدفوع کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز روغن زیتون و زیتون برای معده

 

 

کاهش قند خون با زیتون پرورده

 

طبق تحقیقات مصرف مداوم زیتون می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. از طرفی زیتون پرورده با دانه های انار و رب انار غدد انسولین را تحریک می کند و قند خون را کاهش می دهد. به بیمارانی که قند خون بالایی دارند، توصیه می شود که در حد اعتدال زیتون و فرآورده های آن را در وعده های غذایی خود جای دهند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

 

 

سوالات متداول

 

خواص زیتون پرورده برای مردان چیست؟

 

خواص زیتون پرورده برای مردان چیست؟

 

زیتون و روغن زیتون از مواد غذایی هستند که به التهاب را کاهش می دهند. تحقیقات نشان داده اند که بیمارانی که سطح بالاتر یاز چربی تک اشباع نشده مثل زیتون پرورده را در رژیم غذایی خود قرار دهند، بیش از ۳/۵ برابر شانس لقاح موفق تری خواهند داشت.

 

افزایش شانس باروری در مردان با مصرف زیتون پرورده یکی از خواص این چاشنی لذیذ به شمار می رود. علاوه بر این مصرف زیتون سبز، قوای جنسی را در مردان تقویت می کند و این در حالی است که در طرز تهیه زیتون پرورده از زیتون سبز استفاده می شود.

 

 

آیا زیتون پرورده برای معده خوب است یا ضرر دارد؟

 

مواد مغذی موجود در زیتون پرورده برای افرادی که دچار زخم معده هستند، بسیار مفید است. طبق آزمایش های انجام گرفته، فعالیت باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده که عامل ایجاد زخم معده است، با مصرف زیتون کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف این چاشنی در کنار غذا می تواند به عنوان بهبود دهنده دردهای معده عمل کند.

 

 

آیا زیتون پرورده برای زنان باردار و جنین ضرر دارد؟

 

شواهدی مبنی بر مضر بودن زیتون پرورده برای جنین و مصرف آن در دوران بارداری وجود ندارد. بالعکس. اگر زیتون پرورده را در حد متعادل مصرف کنید، می توانید از فواید گردو، زیتون، انار و  رب انار برای سلامت مادر و کودک بهره مند شوید. اما در صورت زیاده روی و بروز هر گونه مشکل، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

بهترین روش نگهداری از زیتون پرورده چیست؟

 

بهترین روش نگهداری از زیتون پرورده چیست؟

 

زیتون پرورده اگر برای مدت طولانی دور از یخچال باشد، حتما فاسد می شود و کپک می زند. مخصوصا اگر از نوع صنعتی باشد که در آن از مواد نگهدارنده زیادی استفاده شده است. بنابراین حتما آن ها را داخل ظرف شیشه ای در دار بریزید و در جای خنک و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید. بهترین مکان یخچال است.

 

اگر مقدار زیتون پرورده زیاد است و به زمان بیشتری برای مصرف نیاز دارید، آن ها را در یخچال نگهداری کنید. پوشاندن روی زیتون پرورده با یک لایه روغن زیتون، می تواند از کپک زدن آن جلوگیری کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی زیتون سبز و سیاه و زیتون پرورده 

 

 

سخن پایانی

 

هرچند زیتون پرورده برای زنان و مردان سرشار از مواد مفید برای سلامت بدن است، اما نباید فراموش کرد که مصرف بی رویه آن همراه با اضافه وزن و چربی خون خواهد بود. بنابراین این چاشنی اصیل ایرانی را در حد تعادل مصرف کنید تا از خواص و فواید زیتون پرورده بهره کافی را ببرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک