فواید خوردن دوغ قبل از خواب و مضرات آن | دوغ خواب آور است؟

فواید خوردن دوغ قبل از خواب و مضرات آن | دوغ خواب آور است؟


20 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید خوردن دوغ قبل از خواب و مضرات آن | دوغ خواب آور است؟

فواید خوردن دوغ قبل از خواب چیست؟ دوغ یک نوشیدنی لبنی خوش‌طعم و سرشار از کلسیم، منیزیم و انواع ویتامین‌های گروه B است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. از مهم‌ترین خواص دوغ می‌توان به خواب‌آور بودن آن اشاره کرد. اما چرا بعد از نوشیدن دوغ احساس خواب‌آلودگی می‌کنید؟ به دلیل ویژگی خواب‌آور بودن دوغ آیا مصرف دوغ در شب بهتر از نوشیدن آن در روز است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که چرا دوغ خواب‌آور است و به همین دلیل بهترین زمان مصرف دوغ چه موقعی است.

 

فواید خوردن دوغ قبل از خواب

 

فواید خوردن دوغ قبل از خواب

 

دوغ یک نوشیدنی فوق‌العاده مفید است که اگر به موقع و در زمان درستی مصرف شود، فواید بی‌نظیری برای بدن دارد. اولین نکته‌ای که باید در مورد مصرف دوغ بدانید این است که هیچ‌گاه نباید دوغ را بلافاصله پس از غذاهای گوشتی میل کنید. این کار مانع جذب آهن موجود در گوشت می‌شود و ممکن است موجب درد مفاصل شود. می‌دانید مصرف دوغ با چه غذاهایی مفید است؟

بهترین زمان مصرف دوغ ۱ تا ۲ ساعت پس از غذا است. در این شرایط نوشیدن دوغ به هضم غذای شما کمک می‌کند و هیچ تداخلی با جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا با دوغ ایجاد نخواهد شد. اما تاثیر نوشیدن دوغ قبل از خوابیدن چیست؟ در ادامه می‌توانید با فواید دوغ قبل از خواب آشنا شوید.

خواب راحت‌تر با نوشیدن دوغ

خوردن دوغ در شب موجب می‌شود تا بهتر و راحت‌تر بخوابید. گفته می‌شود که مهم‌ترین دلیل خواب‌آور بودن دوغ پپتیدهای موجود در پروتئین شیر (کازئین) است. «کازئین» نوعی از پروتئین شیر است (همان چیزی که به شیر رنگ سفید می‌دهد) که در بدن ما حالت خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند. پروتئین‌های سرم شیر مثل «تریپتوفان» هم یکی دیگر از علل خواب‌آور بودن فرآورده‌های شیر مثل دوغ و ماست و خود شیر است.

از طرف دیگر طبع دوغ سرد است و همین موضوع موجب تشدید حالت خواب‌آلودگی در افراد سرد‌مزاج می‌شود. نوشیدن یک لیوان دوغ در شب می‌تواند به شما برای تجربه یک خواب راحت و آسوده کمک کند. بهتر است برای خواب آسوده‌تر در شب از ترکیب دوغ همراه با نعناع استفاده کنید، زیرا از جمله خواص نعناع این است که آرام‌بخش و ضداسترس است و برای درمان بی‌خوابی بسیار مفید است.

کمک به هضم غذا با نوشیدن دوغ

 

حتما بخوانید  ۲۲ مورد از بهترین خوراکی های مفید برای روزهای آلودگی هوا

کمک به هضم غذا از فواید خوردن دوغ در شب

 

یکی دیگر از فواید نوشیدن دوغ قبل از خواب، کمک به هضم سریع غذا است. مصرف دوغ قبل از خواب التیام‌بخش است و به عملکرد بهتر سیستم گوارش و هضم غذایی که خورده‌اید کمک می‌کند. از همین رو از احساس سنگینی معده جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا شب راحت‌تر بخوابید.

افزایش جذب کلسیم در بدن

دوغ سرشار از کلسیم است و مصرف کلسیم به شما کمک می‌کند تا خواب راحت‌تری را در طول شب تجربه کنید. به‌طورکلی جذب کلسیم شب‌ها در بدن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف یک لیوان دوغ در شب نه تنها روی کیفیت خواب شما موثر است، بلکه می‌تواند به افزایش جذب کلسیم بدن نیز کمک زیادی کند.

همچنین دوغ علاوه بر کلسیم سرشار از ویتامین D هم هست که این ویتامین نیز موجب جذب بهتر کلسیم در معده می‌شود و از کمبود کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. مصرف دوغ در شب می‌تواند به ساخت استخوان‌های محکم در کودکان کمک کند و برای حفظ استحکام و سلامت استخوان‌های بزرگسالان نیز اهمیت زیادی دارد.

جلوگیری از احساس گرما در شب

یکی دیگر از فواید خوردن دوغ قبل از خواب این است که در هوای گرم، دمای بدن را متعادل می‌کند و از احساس گرما و عارضه گرمازدگی در فصول گرم سال جلوگیری می‌کند. درواقع زمانی که قبل از خواب یک لیوان دوغ میل می‌کنید، بدن شما از درون خنک می‌شود و به همین دلیل در هوای گرم می‌توانید خواب راحت‌تری را تجربه کنید.

آیا مصرف دوغ گازدار در شب مفید است؟

 

آیا مصرف دوغ گازدار در شب مفید است؟

 

برای بهره‌مند شدن از فواید خوردن دوغ قبل از خواب بهتر است از دوغ‌های سالم و طبیعی و بدون گاز استفاده کنید. مصرف دوغ گازدار در شب موجب نفخ معده و مشکلات گوارشی می‌شود. این دوغ‌ها نه تنها برای سلامت گوارش مشکل‌ساز هستند، بلکه مانع خواب راحت می‌شوند و به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای مصرف در شب نیستند. در صورت تمایل می‌توانید انواع دوغ بدون گاز با بالاترین کیفیت را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

بهترین زمان مصرف دوغ

 

بهترین زمان مصرف دوغ

 

دوغ یک نوشیدنی سالم و خوش‌طعم است که اگر آن را به‌موقع مصرف کنید، برای سلامت بدن بسیار مفید است. بهترین زمان مصرف دوغ شب‌ها ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف شام است. توجه داشته باشید دوغی که شب‌ها میل می‌کنید، نباید گازدار یا ترش‌مزه باشد. این موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود. بنابراین بهتر است از دوغ‌های طبیعی و دوغ بدون گاز برای مصرف در شب استفاده کنید.

مضرات خوردن دوغ در شب

 

مضرات خوردن دوغ در شب

 

هر چند فواید خوردن دوغ قبل از خواب بسیار زیاد است، اما به هر حال مصرف دوغ در شب برای همه افراد مناسب نیست. به‌خاطر داشته باشید که عوارض زیاد خوردن ماست و دوغ زمانی ظاهر می‌شود که دوغ ترش و گازدار باشد و یا در زمان نامناسبی دوغ را مصرف کنید. در ادامه می‌توانید با مضرات خوردن دوغ در شب آشنا شوید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با ماست و دوغ

سردی بدن

اولین نکته‌ای که باید در مورد مضرات خوردن دوغ در شب بدانید، سرد شدن طبع بدن است. زمانی که یک فرد سرد‌مزاج به مقدار زیاد از دوغ در شب استفاده کند، ممکن است در طول شب دچار بدن درد، درد مفاصل و احساس کسالت و سردرد شود. این افراد باید از دوغ به مقدار محدود استفاده کنند و حتما مقداری سبزیجات گرم مثل نعناع، کاکوتی و گل محمدی به دوغ اضافه کنند.

افزایش فشار خون

اگر دوغی که مصرف می‌کنید، شور باشد ممکن فشار‌خون شما بعد از مصرف دوغ افزایش پیدا کند و این موضوع نه تنها روی خواب شبانه‌ موثر است، بلکه موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت بدن می‌شود.

یبوست

دوغ سرشار از کلسیم است و همین کلسیم در صورت مصرف بیش از حد موجب بروز اختلال در عملکرد روده بزرگ می‌شود. پروتئین‌های موجود در دوغ موجب کند شدن حرکت مدفوع در روده می‌شوند و این موضوع برای افرادی که مستعد عارضه یبوست هستند، خطرساز است و می‌تواند مشکل یبوست آن‌ها را تشدید کند.

مشکلات گوارشی

هر چند خوردن دوغ به هضم غذا کمک می‌کند، اما این موضوع زمانی صادق است که دوغ شما شیرین، طبیعی و بدون گاز باشد. مصرف دوغ گازدار یا دوغ‌های ترش موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شوند و این موضوع به خصوص در افرادی که معده حساسی دارند، بسیار دردسرساز خواهد شد.

کم خونی

 

کم خونی از عوارض خوردن دوغ در شب

 

به‌طورکلی زیاده‌روی در مصرف لبنیات در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند. بسیاری از افراد دوغ را همراه با غذا میل می‌کنند و این موضوع به‌طور مستقیم روی جذب آهن تاثیر می‌گذارد و موجب عارضه کم خونی بدن می‌شود. نوشیدن دوغ در شب زمانی مفید است که با فاصله ۱ تا ۲ ساعت بعد از شام مصرف شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دوغ کفیر خانگی

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف دوغ چه موقعی است؟

بهترین زمان مصرف دوغ ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف شام است.

دلیل خواب‌آور بودن دوغ چیست؟

مهم‌ترین دلیل خواب‌آور بودن دوغ وجود پروتئین‌های سرم شیر مثل تریپتوفان، پپیتدهای موجود در پروتئین کازئین، کلسیم و همچنین سرد بودن طبع دوغ است که به تجربه یک خواب راحت کمک می‌کند.

دوغ برای چه افرادی مضر است؟

مصرف زیاد دوغ برای افراد سرد‌مزاج مضر است و موجب کسالت و بی‌حالی می‌شود. از طرف دیگر دوغ گازدار نیز می‌تواند موجب تشدید مشکلات گوارشی مثل نفخ و ورم معده در افراد حساس شود.

دوغ فشار را بالا می‌برد یا پایین؟

در صورتی که دوغ شور باشد، فشار خون را بالا می‌برد. اما مصرف دوغ طبیعی و کم‌نمک نه تنها موجب بالا رفتن فشار خون نمی‌شود، بلکه می‌تواند فشار خون شما را متعادل کند.

فواید دوغ برای کبد چیست؟

دوغ به درمان کبد چرب غیر‌الکلی کمک می‌کند و در درمان بیماری‌های کبد نیز بسیار موثر است.

 

کالابرگ الکترونیک