خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است | غذاهای ممنوعه با دوغ

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است | غذاهای ممنوعه با دوغ


18 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نعناع از مصلحات دوغ

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟ قطعا خوردن یک لیوان دوغ گازدار بعد از یک وعده آبگوشت یا کباب ایده جذابی است، اما حقیقت این است که مصرف دوغ با همه غذاها مناسب نیست و از طرفی می‌تواند به هضم برخی از غذاها نیز کمک کند. اما فواید خوردن دوغ همراه با غذا چیست؟ آیا می‌دانید خوردن دوغ با سیب زمینی چه عوارضی دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید و مضرات مصرف دوغ هنگام مصرف غذا آشنا شوید و یاد بگیرید که خوردن دوغ با کدام غذاها مفید است.

 

فواید خوردن دوغ همراه با غذا

 

فواید خوردن دوغ همراه با غذا

 

خواص و فواید دوغ از قدیم‌الایام مورد توجه پزشکان و متخصصان علم تغذیه بوده است. دوغ یک نوشیدنی سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین B است که فواید زیادی برای بدن دارد. معمولا توصیه می‌شود از خوردن دوغ با معده پر اجتناب کنید و چند ساعت بعد از غذا دوغ میل کنید. در ادامه می‌توانید با فواید خوردن دوغ همراه با غذا آشنا شوید.

 

افزایش جذب کلسیم

 

دوغ سرشار از کلسیم است و زمانی که در شب یا ساعات انتهایی روز مصرف شود، جذب کلسیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. برای بهره‌مند شدن از فواید خوردن دوغ همراه غذا می‌توانید آن را یک ساعت بعد از شام میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید انواع دوغ گازدار و دوغ بدون گاز را با بالاترین کیفیت از به‌صورت تلفنی،‌ آنلاین و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

بهبود هضم غذا با خوردن دوغ

 

دوغ بهترین نوشیدنی برای هضم غذا است که اگر ۱ تا دو ساعت بعد از غذا میل شود، می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. به‌خاطر داشته باشید که دوغ نباید با معده خالی مصرف شود، زیرا مصرف دوغ با معده خالی موجب تحریک و درد معده می‌شود.

 

جلوگیری از گرمی بدن

 

دوغ طبع سردی دارد و از همین رو یکی از فواید خوردن دوغ همراه غذا متعادل شدن طبع بدن است. افرادی که گرم مزاج هستند، می‌توانند بعد از مصرف غذاهای تند، پر‌ادویه و گرم یک لیوان دوغ میل کنند.

 

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟

 

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟

 

آیا می‌دانید خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟ اصلا تا به حال به این فکر کرده‌اید نوشیدن یک لیوان دوغ بعد از یک غذای خوشمزه چطور می‌تواند به هضم غذا و جذب ویتامین‌ها کمک کند؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که مصرف دوغ بعد از غذا به هضم غذا کمک می‌کند ولی این موضوع زمانی صادق است که دوغ را به مقدار متعادل و کم مصرف کنید. از طرف دیگر مصرف دوغ با معده خالی می‌تواند برای بدن مضر باشد. در ادامه به شما می‌گوییم که خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی نعنایی با تکه های شکلات به 2 روش

 

غذاهایی که طبع گرم دارند

 

دوغ را بعد از غذاهایی که طبع گرمی دارند میل کنید. مصرف دوغ بعد از غذاهای گرم مثل خورش فسنجان به متعادل کردن طبع بدن کمک می‌کند. گرمی بیش از حد بدن به‌خصوص در افرادی که طبع گرمی دارند، موجب گر گرفتن، عارضه یبوست، افزایش فشار‌خون، ایجاد جوش و کهیر و آشفتگی می‌شود.

 

سبزیجات و طعم‌دهنده‌های گرم

 

از‌آنجایی‌که طبع دوغ سرد است، بهتر است آن را همراه با نعناع، پونه یا گل محمدی میل کنید. طبع این سبزیجات گرم است و طبع سرد دوغ را متعادل می‌کند.

 

غذاهای سنگین و دیر‌هضم

 

مصرف دوغ با غذاهای سنگین و دیر هضم

 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف دوغ بعد از غذاهای دیرهضم و سنگین به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. اگر یک وعده غذای سنگین مثل کباب کوبیده، آبگوشت، آبگوشت دیزی یا انواع خورشت میل کرده‌اید، می‌توانید ۱ ساعت بعد از صرف غذا یک لیوان دوغ بنوشید تا هضم غذا در بدن بهتر انجام شود.

 

خوردن دوغ با غذاهای چرب

 

نوشیدن یک لیوان دوغ بعد از یک وعده غذای چرب می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک زیادی کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای بهره‌مند شدن از خواص خوردن دوغ همراه غذا آن را ۱ ساعت بعد از این‌که یک وعده غذای چرب میل کردید، مصرف کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

آیا مصرف دوغ با آبگوشت درست است؟

 

آیا مصرف دوغ با آبگوشت درست است؟

 

بهتر است بدانید که گوشت سرشار از آهن است و مصرف دوغ و محصولات لبنی بعد از مصرف آبگوشت و یا غذاهای گوشتی مانع جذب آهن در بدن می‌شود. مصرف دوغ با آبگوشت می‌تواند دردهای مفصلی را تشدید کند. این در حالی است که اگر دوغ را یک ساعت پس از صرف آبگوشت میل کنید، فرآیند هضم غذا بهتر انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله آبگوشت با دوغ بخوریم یا نوشابه؟ را هم مطالعه کنید.

 

آیا خوردن دوغ با سیب زمینی مجاز است؟

 

دوغ و سیب زمینی هر دو طبع سردی دارند و از همین رو مصرف هم‌زمان دوغ و سیب زمینی با هم موجب غلبه سردی و بلغم در بدن می‌شود. در صورتی‌که بعد از خوردن سیب زمینی از دوغ استفاده می‌کنید، حتما آن را همراه با سبزیجات گرمی مثل نعناع، پونه و گل محمدی مصرف کنید.

 

آیا خوردن دوغ با قارچ ضرر دارد؟

 

آیا خوردن دوغ با قارچ ضرر دارد؟

 

قارچ طبع سردی دارد و زمانی که قارچ و دوغ را همراه با هم مصرف کنید، میزان سردی و بلغم در بدن زیاد می‌شود و ممکن است فرد علائمی نظیر درد مفاصل، سردرد، خستگی و بی‌حالی را تجربه کند.

 

عوارض خوردن دوغ و ماست با تخم مرغ چیست؟

 

تخم مرغ و دوغ هر دو سرشار از پروتئین هستند. از همین رو مصرف هم‌زمان این دو ماده غذایی موجب بروز مشکلات گوارشی در فرد می‌شود. در طب سنتی مصرف دوغ، ماست و تخم مرغ با هم نامناسب تلقی می‌شود و موجب دل درد، نفخ معده و مشکلات گوارشی می‌گردد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسپرینگ رول مرغ و سبزیجات ترد و خوشمزه در فر و تابه

 

نکات بیشتر در مورد نوشیدن دوغ همراه با غذا

 

*به طور کلی دوغ هیچگاه نباید با غذاهای دریایی مثل ماهی مصرف شود. زیرا هم دوغ و هم غذاهای دریایی طبع سردی دارند و این موضوع موجب سرد شدن بدن، دل درد و احساس خستگی می‌شود.

*ترک‌ها معمولا دوغ را همراه با غذاهایی مثل پیده ترکیه‌ای و گوزلمه می‌خورند.

*بیشتر ایرانی‌ها دوغ را همراه با چلوکباب سرو می‌کنند. اما یکی از مضرات خوردن دوغ با غذاهای گوشتی این است که دوغ جذب آهن موجود در گوشت را در بدن کاهش می‌دهد. از همین رو بهتر است دوغ را حداقل ۱ تا ۲ ساعت بعد از خوردن کباب میل کنید.

*مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دوغ همراه با سبزیجات و یا غذاهایی که در آن سبزیجات به کار رفته است، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

*برای افزایش جذب کلسیم بهتر است دوغ را شب‌ها میل کنید. زیرا جذب کلسیم شب‌ها در بدن بیشتر است.

*به‌خاطر داشته باشید که هیچگاه دوغ را همراه با دارو مصرف نکنید.

 

با دوغ این غذاها رو نخورید

 

با دوغ این غذاها رو نخورید

 

هر چند دوغ فواید بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد و طعم لذیذ آن بعد از خوردن غذا حسابی می‌چسبد، اما باید بدانید که نوشیدن دوغ بعد از همه غذاها مناسب نیست. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهایی که نباید با دوغ مصرف شوند، آشنا شوید.

 

  • ترشی با دوغ
  • ماهی با دوغ
  • گوشت با دوغ
  • هندوانه با دوغ

 

مصرف دوغ برای چه افرادی مضر است؟

 

مصرف دوغ برای چه افرادی مضر است؟

 

مصرف دوغ برای همه افراد مناسب نیست. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که نباید دوغ را با غذا میل کنند، آشنا شوید.

 

*اگر به عارضه کم خونی مبتلا هستید پس جذب آهن برای بدن شما اهمیت زیادی دارد. در این شرایط به هیچ عنوان دوغ را همراه با غذاهای گوشتی مصرف نکنید.

*مصرف دوغ برای افرادی که به مشکلات روده‌ای و یبوست مبتلا هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

*افرادی که به مشکلات و دردهای مفصلی مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده کنند.

*کسانی که کلیه سنگ‌ساز دارند، نباید از دوغ به مقدار زیاد استفاده کنند.

*مصرف دوغ برای افرادی که حافظه ضعیفی دارند، مناسب نیست.

*کسانی که به رفلاکس معده و مشکلات گوارشی مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده کنند.

*مصرف زیاد دوغ برای افرادی که به افسردگی و ناراحتی عصبی مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود.

*اگر به بیماری آسم یا بیماری سینوزیت مبتلا هستید، بهتر است از دوغ استفاده نکنید.

*کسانی که زیاد عرق می‌کنند و به نفخ معده مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده کنند.

*افرادی که طبع سرد و بلغمی دارند، باید در مصرف دوغ و لبنیات محتاط باشند.

 

سوالات متداول

 

چرا نباید دوغ را با ماهی مصرف کنیم؟

 

دوغ و ماهی هر دو طبع سردی دارند و مصرف آن‌ها همراه با هم می‌تواند موجب غلبه سردی در بدن شود. از طرف دیگر مصرف هم‌زمان دوغ و ماهی موجب سردی معده، ناراحتی‌های عصبی و بیماری ام اس می‌شود.

 

بهترین زمان مصرف دوغ چه زمانی است؟

 

دوغ سرشار از کلسیم است و از آنجایی‌که جذب کلسیم شب‌ها افزایش پیدا می‌کند، بهتر است دوغ را شب‌ها میل کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک