طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین


19 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه مارمالاد گیلاس تقریبا طرز تهیه مربای گیلاس است. مارمالاد گیلاس یکی از انواع دسر خوشمزه با گیلاس است که معمولا به ۲ صورت با ژلاتین و بدون ژلاتین درست می‌شود و بافتی شبیه مربا دارد. این مارمالاد به خاطر طعم خوشمزه و رنگ زیبا و جذابی که دارد، برای صبحانه تابستانی به تنهایی یا با کره و پنیر، برای روکش و تزیین روی انواع کیک و چیز کیک، برای لایه میانی کیک‌های اسفنجی، روی کاپ کیک‌ها و … به کار می‌رود. درست کردن مارمالاد گیلاس هم بسیار راحت است و زمان کمی هم از شما می‌گیرد. ما در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش را به شما آموزش می‌دهیم. فوت و فن‌های طلایی پخت و آماده‌سازی این دسر خوشمزه را هم می‌توانید یاد بگیرید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه مارمالاد گیلاس ساده بدون ژلاتین

 

طرز تهیه مارمالاد گیلاس ساده بدون ژلاتین

 

مدت زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان پخت مارمالاد گیلاس: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مارمالاد گیلاس بدون ژلاتین

 

• گیلاس تازه و رسیده: ۵۰۰ گرم
• شکر: ۳۰۰ گرم
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مارمالاد گیلاس بدون ژلاتین

 

مارمالاد گیلاس یک دسر و چاشنی عالی و خوشمزه برای انواع سلیقه‌ها است. برای درست کردن آن، بعد از شستن و هسته گرفتن گیلاس‌ها، باید آنها را با شکر در یخچال استراحت دهید. سپس آنها را باید در آب بپزید و در نهایت به آن آبلیمو اضافه کنید. درست کردن این دسر، فقط نیم‌ ساعت وقت می‌گیرد، البته این زمان بدون احتساب زمان استراحت گیلاس با شکر است.

 

مرحله اول: گیلاس‌ها را آماده کنید

 

برای درست کردن مارمالاد گیلاس، ابتدا گیلاس‌ها را تمیز کرده و شاخ و برگ آنها را جدا کنید. گیلاس‌ها را به خوبی بشویید و هسته آنها را بیرون بیاورید. می‌توانید گیلاس‌ها را با چاقو طوری برش بزنید که هسته جدا شود یا اینکه از یک نی، برای گرفتن هسته‌ گیلاس استفاده کنید.

حتما بخوانید  15 نکته مهم فریز کردن توت فرنگی و مربای توت فرنگی با حفظ مزه

 

مرحله دوم: گیلاس‌ها و شکر را در یخچال بگذارید

 

بهتر است گیلاس‌ها را کمی بفشارید تا نرم شوند ولی این کار الزامی هم نیست. گیلاس‌های شسته و هسته گرفته شده را در یک ظرف ترجیحا استیل یا شیشه‌ای بریزید. داخل ظرف را یک لایه گیلاس و یک لایه شکر بریزید. لایه‌ها را به همین شکل ادامه دهید تا موادتان تمام شود.

 

مرحله سوم: گیلاس‌ها را در یخچال استراحت دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد گیلاس، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال استراحت دهید تا شکر حل شود و گیلاس‌ها آب بیندازند. سپس در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گیلاس به ۲ روش با ماندگاری بالا

 

مرحله چهارم: گیلاس‌ها را در آب جوش بریزید

 

بعد از جوش آمدن آب، مخلوط گیلاس و شکر را به آب در حال جوش بیفزایید. چند دقیقه صبر کنید تا مواد داخل قابلمه شروع به قل زدن کنند، سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. درب قابلمه را باز بگذارید و صبر کنید تا گیلاس‌ها بپزند و نرم شوند. آب اضافی مارمالاد گیلاس هم تبخیر شود.

 

مرحله پنجم: آبلیمو را اضافه کنید

 

بعد از اینکه مارمالاد غلظت کافی پیدا کرد، ۱ قاشق آبلیموی تازه را به مواد بیفزایید. به مدت ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا مارمالاد بجوشد و بعد شعله را خاموش کنید. اجازه بدهید مارمالاد سرد شود و از حرارت بیفتد. وقتی کاملا خنک شد، مارمالاد را در ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و در یخچال نگه دارید. مارمالاد گیلاس شما آماده سرو است.

 

طرز تهیه مارمالاد گیلاس با ژلاتین

 

مارمالاد گیلاس با ژلاتین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان پخت مارمالاد گیلاس: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مارمالاد گیلاس

 

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• شکر: ۷۰۰ گرم
• ژلاتین: ۲ ورق

 

مراحل طرز تهیه مارمالاد گیلاس

 

درست کردن مارمالاد گیلاس با ژلاتین هم مشابه روش بالا است، با این تفاوت که در این روش پخت، از آب استفاده نمی‌شود و جای آبلیمو را ژلاتین می‌گیرد. در هر دو صورت، گیلاس باید با شکر استراحت کند و آب بیندازد، سپس پخته شود. زمان پخت هر دو روش تهیه مارمالاد گیلاس هم تقریبا به یک اندازه است. برای مشاهده مراحل طرز تهیه مارمالاد گیلاس با ژلاتین، ادامه متن را بخوانید.

 

مرحله اول: گیلاس‌ها را بشویید و هسته آنها را بگیرید

 

برای درست کردن مارمالاد گیلاس به این روش، ابتدا باید ساقه بالای گیلاس‌ها را جدا کنید و آنها را بشویید. بعد آبکش کردن، گیلاس‌های نرم‌تر را فشار دهید تا هسته آنها خارج شود. برای گیلاس‌های سفت‌تر می‌توانید از نی یا چاقو برای بیرون آوردن هسته کمک بگیرید.

 

مرحله دوم: گیلاس‌ها را با شکر میکس کنید

 

گیلاس‌های بدون هسته را در یک ظرف (ترجیحا غیر پلاستیکی) بریزید و به صورت لایه لایه، شکر و گیلاس را بریزید. روی آن را بپوشانید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت آنها را در یخچال قرار دهید تا آب گیلاس‌ها آب بیندازند.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه بستنی جلاتو ایتالیایی مرحله به مرحله

 

مرحله سوم: گیلاس‌ها را بپزید

 

بعد از آب انداختن گیلاس‌ها، آنها را از یخچال بیرون بیاورید. آنها را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مواد شروع به جوشیدن کنند و کف‌های روی مایه مارمالاد را بگیرید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را باز بگذارید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد با پشت قاشق، گیلاس‌ها را نرم و کمی له کنید.

 

مرحله چهارم: ژلاتین را به مارمالاد گیلاس اضافه کنید

 

ورقه‌های ژلاتین را در این مرحله داخل کمی آب جوش بیندازید تا حل شود. سپس آن را به مارمالاد اضافه کنید. دوباره اجازه دهید مارمالاد گیلاس به اندازه یکی، دو جوش بخورد و بعد شعله را خاموش کنید. وقتی مارمالاد به حد کافی سرد شد و کاملا از دما افتاد، آن را در بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع اسموتی گیلاس به روش کافی شاپی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مارمالاد گیلاس

 

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد گیلاس

 

*میزان شکری که برای تهیه مارمالاد گیلاس، به کار می‌برید، بستگی به میزان رسیده و شیرین بودن گیلاس‌هایتان دارد. اگر از گیلاس‌های نارس و ترش برای درست کردن مارمالاد استفاده می‌کنید، میزان شکر را بیشتر در نظر بگیرید.

*اضافه کردن ژلاتین به مواد مارمالاد گیلاس، باعث شفاف و کشدار شدن مارمالاد می‌شود.

*استفاده از چاشنی‌هایی مثل آبلیمو یا جوهر لیمو در مراحل پایانی تهیه مارمالاد، از شکرک زدن زودهنگام مارمالاد گیلاس جلوگیری می‌کند.

*مارمالاد گیلاس را برای روی شیرینی مربایی و لایه میانی کیک هم می‌توانید استفاده کنید.

*میزان غلظت مارمالاد گیلاس بستگی به سلیقه خودتان دارد ولی بهتر است آن را خیلی غلیظ درست نکنید. چون مارمالاد بعد از این که در یخچال گذاشته شود، غلیظ‌تر هم می‌شود. در عین حال مارمالاد بعد از پخت نباید آب اضافی داشته باشد چون احتمال کپک زدن آن وجود دارد.

*بهتر است برای نگهداری از مارمالادهای گیلاس، آنها را در بطری‌های کوچک بریزید تا محتویات داخل شیشه زود تمام شود.

*برای اینکه رنگ مارمالاد گیلاس و سایر مارمالادها تیره و سیاه نشود و شفاف بماند، در هنگام جوشیدن، درب قابلمه را باز بگذارید. همچنین کف‌های ایجاد شده روی مارمالاد را با قاشق جدا کنید و دور بریزید.

 

سوالات متداول

 

کاربردهای مارمالاد گیلاس در آشپزی چیست؟

 

کاربردهای مارمالاد گیلاس در آشپزی چیست؟

 

مارمالاد گیلاس برای سرو در وعده صبحانه به تنهایی یا با کره و پنیر، برای روکش و تزیین روی انواع چیز کیک و کیک، برای لایه میانی کیک‌های اسفنجی، روی کاپ کیک‌ها، کیک‌های مربایی و … به کار می‌رود.

 

مارمالاد بعد از پخت باید چقدر غلظت داشته باشد؟

 

بهتر است مارمالاد با انواع میوه را خیلی غلیظ درست نکنید. چون مارمالاد بعد از این که در یخچال گذاشته شود، غلیظ‌تر هم می‌شود. در عین حال مارمالاد بعد از پخت نباید آب اضافی داشته باشد چون احتمال کپک زدن آن وجود دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک