۱۵ روش درمان کدری پوست صورت در خانه + ۸ علت آن

۱۵ روش درمان کدری پوست صورت در خانه + ۸ علت آن


15 آذر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 روش درمان کدری و تیرگی پوست صورت در خانه + 8 علت آن
فهرست محتوا پنهان

چطور کدری پوست را درمان کنیم؟ حتما می‌دانید که کدر شدن پوست یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد آن را تجربه می‌کنند. پوست ما روزانه در معرض حجم زیادی از آلودگی‌ها قرار دارد و از طرفی پیروی از عادات نادرست سبک زندگی و روتین‌های نامناسب موجب کدر شدن و تیرگی پوست می‌شود. اما بهترین روش برای رفع کدری پوست صورت چیست؟ آیا می‌دانید تیرگی پوست صورت و کدر شدن آن چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با راهکارهایی مؤثر برای برطرف کردن کدری و تیرگی پوست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درمان کدری پوست صورت پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت کدر شدن پوست صورت

 

علت کدر شدن پوست صورت

 

کدر شدن پوست می‌تواند روی ظاهر و زیبایی پوست ما تأثیر بگذارد. معمولاً این مشکل به دلایل متعددی ایجاد می‌شود و گاهی آن‌قدر تشدید می‌شود که زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قرار گرفتن زیر نور خورشید برای مدت طولانی، تغذیه نامناسب و پیروی از یک روتین پوستی نامناسب می‌تواند درخشندگی پوست را از بین ببرد و ظاهری کدر و بدرنگ به پوست ببخشد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین دلایل کدر شدن پوست صورت و بدن آشنا شوید.

 

آلودگی پوست

 

اولین و مهم‌ترین دلیلی که موجب کدر شدن پوست ما می‌شود، باقی ماندن آلودگی‌ها، باکتری‌ها و بقایای آرایش روی پوست است. این موضوع نه تنها رنگ پوست را کدر می‌کند، بلکه موجب ایجاد جوش و لکه‌های پوستی می‌شود. درواقع تجمع آلودگی روی پوست موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود و سلامت پوست شما را به خطر می‌اندازد.

 

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی

 

مصرف بیش از اندازه از لوازم آرایشی و بهداشتی موجب به هم ریختن تعادل PH پوست می‌شود و در نتیجه ظاهری کدر و ناسالم به پوست می‌بخشد. استفاده از محصولات مراقب از پوستی که در آن‌ها مواد شیمیایی مثل سولفات و پارابن وجود دارد، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و سبب ایجاد جوش و مشکلات پوستی شود.

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

 

گاهی اوقات علت کدر شدن و تیرگی پوست، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. پرتوهای فرابنفش نور خورشید موجب تسریع روند پیری پوست می‌شوند و ظاهری کدر و تیره به پوست می‌بخشند. این پرتوها به بیرونی‌ترین لایه‌های سلول پوست حمله می‌کنند و موجب خشکی و کدری پوست صورت و بدن می‌شوند.

 

رژیم غذایی ناسالم

 

عامل بعدی که موجب کدر شدن پوست صورت و بدن می‌شود، پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم است. عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه و کمبود ویتامین می‌تواند رنگ پوست را کدر کند و درخشندگی طبیعی پوست را از بین ببرد.

استفاده از غذاهای چرب، فست فودها، غذاهای ناسالم و انواع شیرینی منافذ پوست را مسدود می‌کند و جوش و آکنه‌های پوستی را افزایش می‌دهد و روند پیر شدن پوست و ایجاد چروک‌های پوستی را سریع‌تر می‌کند.

 

افزایش سن

 

افزایش سن عامل دیگری است که می‌تواند موجب شل شدن و کدر شدن پوست شود. پیری موجب تیره شدن پوست می‌شود و ظاهر کدر و خشک به پوست شما می‌بخشد.

 

کم آبی بدن

 

کم آبی عامل کدر شدن پوست

 

اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، پس انتظار نداشته باشید که پوستتان خیلی درخشان و سالم باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب کافی با داشتن پوست سالم ارتباط تنگاتنگی دارد. سعی کنید روزانه از ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

 

خشکی پوست

 

خشک شدن پوست می‌تواند ظاهری کدر و بی‌روح به پوست ببخشد. این موضوع به خصوص در فصول سرد سال و در مناطقی که آب و هوای خشکی دارد، بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های درمان خشکی پوست بدون مواد شیمیایی

 

سیگار کشیدن

 

مورد بعدی که می‌تواند پوست شما را خشک و کدر کند، استفاده از سیگار و قلیان است. یکی از عوارض سیگار کشیدن این است که پوست را کم آب و خشک می‌کند و لکه‌های پوستی را افزایش می‌دهد. اگر واقعاً به دنبال یک پوست سالم و زیبا هستید، بهتر است سیگار کشیدن را برای همیشه کنار بگذارید.

حتما بخوانید  خواص گوجه فرنگی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

روش‌هایی برای رفع کدری پوست صورت

 

روش‌هایی برای رفع کدری پوست صورت

 

کدر شدن پوست معمولاً مشکلی است که در اثر پیروی از سبک زندگی ناسالم و یا عادات اشتباه ایجاد می‌شود. از همین رو گاهی تنها با ایجاد تغییراتی ساده در زندگی می‌توانید به درخشندگی پوستتان کمک کنید. در ادامه می‌توانید با راهکارهایی مؤثر برای درمان کدری پوست صورت آشنا شوید.

 

۱- از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید

 

برای رفع کدری پوست صورت و داشتن پوستی سالم و درخشان قبل از هر چیزی باید از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به مقدار زیاد استفاده کنید. ویتامین‌هایی مثل ویتامین E و ویتامین C در کنار آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به افزایش کلاژن سازی پوست و ترمیم پوست شما کمک کنند و از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنند.

 

۲- پوستتان را لایه‌برداری کنید

 

بهترین روش برای رفع تیرگی پوست صورت لایه‌برداری پوست است. از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست می‌تواند ظاهری درخشان و زیبا به پوست ببخشد و رنگ پوست شما را مقداری روشن کند. این کار به رفع کدری پوست صورت کمک می‌کند، سطح پوست را پاکسازی می‌کند و سموم را سلول‌های پوستی پاک می‌کند.

 

۳- پوستتان را با آب سرد بشویید

 

برای رفع کدری پوستتان را با آب سرد بشویید

 

شستن پوست صورت و بدن با آب سرد به حفظ چربی طبیعی پوست کمک می‌کند و جلوی خشکی پوست را می‌گیرد. شستشوی پوست با آب سرد به هیدراته کردن پوست کمک می‌کند و موجب پاکسازی منافذ پوستی می‌شود و احتمال ایجاد جوش را کاهش می‌دهد.

این کار به تسکین سلول‌های پوست کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. برای درمان کدری و تیرگی پوست بهتر است دوش آب سرد را امتحان کنید.

 

۴- بیشتر بخوابید

 

خوابیدن ارتباط مستقیمی با سلامت پوست دارد. کم خوابی موجب کدر شدن پوست می‌شود و حلقه‌هایی تیره زیر چشم ایجاد می‌کند. برای داشتن پوستی درخشان و سالم سعی کنید هر روز از ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و استراحت کافی داشته باشید.

 

۵- از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید

 

از ماسک‌های طبیعی برای درمان کدری پوست استفاده کنید

 

برای درمان کدری پوست می‌توانید از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید. ماسک عسل به بهبود بافت پوست کمک می‌کند و ماسک خیار موجب آبرسانی و رفع کدری پوست صورت می‌شود.

استفاده از ماسک قهوه با دانه‌های آسیاب شده قهوه با آب روی پوست موجب رفع تیرگی‌ها می‌شود و ظاهری یکدست به پوست می‌بخشد. ماسک آب لیمو ترش تازه و همچنین ماسک سفیده تخم مرغ نیز در روشن شدن پوست و رفع کدری پوست بسیار مؤثر هستند.

 

۶- با پوستتان با ملایمت رفتار کنید

 

برای درمان کدری پوست با پوستتان با ملایمت رفتار کنید

 

خیلی از ما فکر می‌کنیم که به خوبی از پوستمان مراقبت می‌کنیم و از صدها ماده شوینده و محصولات پوستی قوی در طول روز استفاده می‌کنیم. اما حقیقت این است که برای داشتن پوستی سالم باید با آن با ملایمت برخورد کنید. استفاده از اسکراب‌های خشن و صابون و شوینده‌های قوی می‌تواند پوست را تحریک کند و موجب پوسته‌پوسته شدن و قرمزی پوست شود.

برای پاک کردن آرایش سعی کنید از روغن‌های پاک کننده یا شوینده‌های فوق‌العاده ملایم استفاده کنید. از فشار بیش از حد به پوست اجتناب کنید و مصرف مواد بهداشتی قوی و شیمیایی را هر چه سریع‌تر متوقف کنید.

 

۷- از سرم‌های پوستی در روتین خود استفاده کنید

 

برای درمان کدری پوست از سرم‌های پوستی در روتین خود استفاده کنید

 

سرم‌های پوستی حاوی غلظت بالایی از روغن‌ها و مواد مغذی مفید هستند و اگر آن‌ها را به درستی انتخاب کنید، به روشن شدن، آبرسانی و نرم شدن پوست شما کمک می‌کنند و تیرگی و کدر شدن پوست را درمان می‌کنند.

سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند و از همین رو می‌توانید روزانه تا ۲ بار از آن‌ها استفاده کنید. بهترین سرم‌های پوستی عبارت‌اند از سرم ویتامین سی، هیالورونیک اسید، نیاسین آمید، اسید فرولیک و رزوراترول.

استفاده از سرم‌های حاوی ویتامین C می‌تواند به رفع تیرگی پوست، سفید شدن پوست صورت و بدن و نیز به بازسازی سلول‌های پوست کمک زیادی کند.

 

۸- از ماسک‌های آماده کمک بگیرید

 

استفاده از ماسک‌های آماده گاهی تأثیر بیشتری نسبت به روش‌های خانگی دارد. سعی کنید به صورت هفتگی از ماسک‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، هیالورونیک اسید، شی باتر و روشن‌کننده‌ها استفاده کنید. این ماسک‌ها به روشن شدن پوست و درخشندگی بیشتر پوست شما کمک می‌کنند.

 

۹- از نرم کننده‌ها استفاده کنید

 

برای رفع کدری پوست از نرم کننده‌ها استفاده کنید

 

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از نرم کننده‌ها تا ۲ بار در روز می‌تواند به حفظ سلامت پوست و درمان مشکلات پوستی کمک کند. نرم کننده‌ها موجب ترمیم و حفاظت از پوست می‌شوند و به حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک می‌کنند.

حتما بخوانید  13 طرز تهیه ماسک پرتقال برای لایه برداری، لک و جوش صورت

استفاده از نرم کننده از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و ظاهری جذاب‌تری به پوست شما می‌بخشد. بهترین کرم رفع کدری پوست کرمی است که به خوبی پوست را آبرسانی و نرم کند و جلوی خشکی پوست را بگیرد.

 

۱۰- استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

کرم ضد آفتاب نه تنها به جلوگیری از بروز لکه‌های پوستی و سلامت پوست شما کمک می‌کند، بلکه یک راهکار ساده برای جلوگیری از کدر شدن پوست صورت است. سعی کنید به صورت روزانه از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

 

۱۱- از رتینوئیدها استفاده کنید

 

برای رفع کدری پوست از رتینوئیدها استفاده کنید

 

«رتینوئیدها» مشتق کننده ویتامین A هستند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینوئید می‌تواند به افزایش گردش سلولی پوست و بازسازی پوست شما کمک کند. استفاده از رتینوئید سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و ظاهری صاف و درخشان به پوست می‌بخشد. بهترین زمان برای استفاده از رتینویدها شب‌ها قبل از خواب است.

 

۱۲- از یبوست پیشگیری کنید

 

ابتلا به عارضه یبوست موجب می‌شود تا سموم از بدن خارج نشود و این موضوع به طور مستقیم روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. برای داشتن پوستی شفاف و درخشان باید دفع به موقع و بدون مشکلی داشته باشید. سعی کنید از فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید و در هفته چند بار ورزش کنید تا دچار یبوست نشوید.

 

۱۳- آب و مایعات بیشتری مصرف کنید

 

کاهش مصرف آب و مایعات موجب کاهش جریان خون در پوست می‌شود و رنگ پوست را کدر و بیمارگونه می‌کند. از طرف دیگر کم آبی موجب خشکی پوست می‌شود و زمینه ایجاد چین و چروک و لکه‌های پوستی را فراهم می‌کند.

برای رفع کدری پوست صورت و داشتن پوستی سلام بهتر است بیشتر آب و مایعات بدون قند و کافئین مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی کافئین موجب افزایش حجم ادرار و خروج آب از بدن می‌شود و بیشتر بدن را در معرض کم آبی قرار می‌دهد. بنابراین برای آبرسانی به بدن تنها از آب و نوشیدنی‌های بدون کافئین مثل آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید.

 

۱۴- استرس را از خود دور کنید

 

برای درمان کدری پوست باید استرس و اضطراب را از خود دور کنید. مطالعات نشان می‌دهد که استرس موجی ایجاد آکنه و مشکلات پوستی می‌شود و سلامت پوست شما به خطر می‌اندازد. برای دور کردن استرس از خود بهتر است حرکات مدیتیشن قبل از خواب و تمرینات تنفسی را امتحان کنید و به طور مرتب ورزش کنید.

گاهی اوقات نوشتن عواملی که موجب استرس می‌شوند در کنار دم زدن در طبیعت نیز می‌تواند به کاهش استرس و آرامش اعصاب کمک کند.

 

۱۵- از یک پزشک کمک بگیرید

 

از یک پزشک برای رفع کدری پوست کمک بگیرید

 

اگر با استفاده از روش‌های خانگی و استفاده از انواع سرم و نرم کننده باز هم کدری پوست شما برطرف نشد، می‌توانید از یک پزشک متخصص برای رفع این مشکل کمک بگیرید. امروزه روش‌های زیادی برای درمان کدری پوست وجود دارد.

استفاده روش‌هایی مثل فتوفیشال IPL و همچنین لیزر درمانی از رایج‌ترین روش‌هایی هستند که روشن شدن و یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می‌کنند و ظاهر شاداب‌تر و جوان‌تری به پوست شما می‌بخشند.

در «لیزر فراکسل» سلول‌های پوستی تازه روی لایه فوقانی پوست ایجاد می‌شود و این موضوع موجب افزایش نرمی و لطافت پوست می‌شود. از طرف دیگر این روش درمانی رنگدانه‌های پوستی را یکنواخت می‌کند و ظاهر درخشان و سالم به پوست شما می‌بخشد.

برای انتخاب روش درمان و همچنین برطرف کردن مشکلات پوستی خود بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و سپس مناسب‌ترین گزینه را امتحان کنید.

 

سوالات متداول

 

کمبود چه ویتامین باعث تیرگی پوست می‌شود؟

 

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین و تیرگی پوست صورت با هم ارتباط دارند. معمولاً کمبود ویتامین E و ویتامین C در کنار آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند موجب کدر شدن و خشک شدن پوست صورت شود. در برخی افراد کمبود آهن نیز موجب کدر شدن و رنگ پریدگی پوست می‌شود.

 

علت تیره شدن ناگهانی پوست صورت مردان چیست؟

 

به طور معمول علت سیاه شدن پوست صورت مردان «قرار گرفتن در معرض نور خورشید» است. از آن جایی که مردان کمتر از محصولات مراقبت از پوست مثل ضد آفتاب استفاده می‌کنند، احتمال تیرگی پوست آن‌ها نیز بیشتر است. از طرف دیگر افزایش سن و همچنین ابتلا به اختلالات کبدی نیز می‌تواند موجب تیره شدن ناگهانی پوست شود.

 

بهترین روش‌های رهایی از پوست کدر و تیره چیست؟

 

برای رفع تیرگی پوست و از بین بردن کدری پوست باید از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید. آب بیشتری بنوشید و با استفاده از نرم کننده‌ها، ماسک‌های طبیعی، لایه برداری پوست، استفاده از سرم‌ها و دور کردن استرس و خواب راحت به سلامت پوست خود کمک کنید.

 

منابع: mamaearth، healthline، olay

کالابرگ الکترونیک