۱۶ مزایا و عوارض مصرف انواع برنج در دوران بارداری

۱۶ مزایا و عوارض مصرف انواع برنج در دوران بارداری


23 تیر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
16 مزایا و عوارض مصرف انواع برنج در دوران بارداری

مصرف انواع برنج در دوران بارداری می‌تواند بر سلامت مادر و کودک تأثیر بگذارد. اما آیا چیزی در مورد فواید برنج قهوه‌ای در بارداری می‌دانید؟ مزایای خوردن برنج ایرانی در بارداری چیست؟ خوردن برنج در بارداری تا چه مقداری مجاز است و حذف برنج در بارداری چه تأثیری بر سلامت مادر و جنین دارد؟ مصرف برنج قهوه‌ای در بارداری بهتر است یا برنج سفید؟ آیا مصرف برنج زعفرانی در بارداری ایمن است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید و عوارض خوردن برنج در بارداری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مصرف برنج ایرانی در بارداری پاسخ خواهیم داد.

 

فواید مصرف انواع برنج در دوران بارداری

 

فواید مصرف انواع برنج در دوران بارداری

 

در دوران بارداری هر آن چیزی که مادر باردار می‌خورد، بر سلامت فرزند او نیز تأثیر می‌گذارد. از همین رو شناخت تأثیرات مصرف هر نوع ماده غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا در این دوران بهتر از سلامت خودتان و کودکتان محافظت کنید.

برنج قهوه‌ای نوعی برنج است که تنها پوسته بیرونی برنج در آن برداشته شده و از همین رو حاوی سبوس است. این برنج طعم خاص و ملایمی دارد و خاصیت آن نسبت به برنج سفید بیشتر است. معمولا پزشکان توصیه می‌کند تا مادران باردار به جای استفاده از برنج سفید، برنج قهوه‌ای مصرف کنند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص خوردن انواع برنج در دوران بارداری آشنا شوید.

در صورت تمایل برای خرید انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت با قیمت مناسب می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، اقدام کنید.

۱- افزایش انرژی مادر باردار

برنج از جمله برنج ایرانی سرشار از کربوهیدرات است و منبع خوبی برای افزایش انرژی محسوب می‌شود. مصرف برنج در دوران بارداری می‌تواند انرژی مادران باردار را تا حد زیادی افزایش دهد. در مورد برنج ایرانی، میزان مواد معدنی و مغذی برنج بیشتر است. بنابراین بهتر است به جای انواع برنج خارجی، برنج ایرانی را در رژیم غذایی خود به عنوان مادر باردار، قرار دهید و از مزایای برنج ایرانی برای سلامتی بهره ببرید.

۲- رفع یبوست بارداری

 

رفع یبوست از مزایای خوردن برنج در بارداری

 

«نشاسته» موجود در برنج موجب رشد باکتری‌های مفید در معده می‌شود که در هضم غذا و بهبود حرکات روده بسیار مفید هستند. مصرف برنج ایرانی می‌تواند به بهبود حرکات طبیعی روده در بارداری کمک کند. از طرف دیگر مصرف برنج روی بهبود هضم غذا و درمان یبوست نیز مؤثر است.

۳- تقویت استخوان‌های مادر باردار

برنج منبع ویتامین D، تیامین، ریبوفلاوین و مواد معدنی مثل کلسیم، فیبر و آهن است. مصرف برنج در دوران بارداری می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و همچنین دندان‌ها کمک زیادی کند.

۴- تنظیم فشار خون بارداری

از جمله خواص برنج ایرانی این است که یک ماده غذایی مؤثر در تنظیم فشار خون است. مقدار اندک سدیم موجود در برنج موجب تعادل فشار خون مادر باردار و کاهش اثر سدیم دریافتی از سایر مواد غذایی می‌شود.

۵- پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شاهدانه بو داده ساده و دهن باز

پیشگیری از عفونت ادراری از خواص مصرف برنج در بارداری

 

برنج یک ادرارآور طبیعی است و خوردن آن می‌تواند تعداد دفعات ادرار را در مادران باردار افزایش دهد. این موضوع سبب پیشگیری از عفونت‌های ادراری و تناسلی در مادران باردار می‌شود.

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن زن باردار

برنج ایرانی سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف برنج ایرانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر باردار را تقویت کند. خوردن برنج ایرانی در بارداری موجب می‌شود تا بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاوم شود.

۷- تنظیم قند خون مادر باردار

خوردن برنج سفید و برنج قهوه‌ای در بارداری موجب می‌شود تا سطح قند خون در مادران باردار تنظیم شود. فیبرهای نامحلول با محتوای گلیسمی پایین در برنج قهوه‌ای مقدار قند خون را در بدن تنظیم می‌کند. مصرف برنج قهوه‌ای در بارداری موجب کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری می‌شود.

۸- رشد مغز و سیستم عصبی در جنین

برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم است. خوردن برنج موجب بهبود عملکردهای شناختی و تسریع رشد مغز در جنین می‌شود. مصرف برنج قهوه‌ای در بارداری می‌تواند به رشد مغز و سیستم عصبی جنین کمک زیادی می‌کند.

۹- درمان بی‌خوابی و ترشح ملاتونین

 

درمان بی‌خوابی از فواید مصرف انواع برنج در دوران بارداری

 

برنج ایرانی به خصوص برنج قهوه‌ای حاوی «ملاتونین» است. ملاتونین همان هورمون خواب است که به آرامش اعصاب و حفظ چرخه خواب کمک می‌کند. افزایش هورمون ملاتونین در بدن موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود و به مادران باردار کمک می‌کند تا استراحت کافی داشته باشند.

۱۰-رفع مشکلات مربوط به کلسترول در بارداری

برنج یک ماده غذایی فاقد کلسترول است. مصرف برنج در بارداری موجب کنترل کلسترول در بدن می‌شود و از افزایش میزان کلسترول در بدن زنان باردار جلوگیری می‌کند.

۱۱- کاهش حالت تهوع و استفراغ بارداری

برنج حاوی مقدار زیادی فیبر است و از همین رو موجب می‌شود بعد از خوردن آن برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. مصرف برنج ایرانی موجب می‌شود تا حالت تهوع صبحگاهی کاهش پیدا کند و مادران باردار صبح‌ها کمتر احساس گرسنگی و تهوع در بارداری داشته باشند.

خوردن آب برنج در بارداری

 آب برنج به دلیل مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد، به رشد جنین و سلامت مادر کمک می‌کند. البته مصرف آب برنج در افزایش وزن دوران بارداری تاثیرگذار است و برای افزایش وزن زنان حامله در دوران بارداری مفید است. آب برنج حاوی مقادیر بالای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به بهبود رشد جنین و سلامت زنان در دوران بارداری کمک می‌کند.

آب برنج برای پیشگیری و درمان یبوست دوران بارداری نیز مفید است. آب برنج به افزایش انرژی و درمان سریع‌تر زخم‌های ناشی از زایمان در زنان باردار کمک می‌کند. با این وجود فراموش نکنید قبل از مصرف آب برنج در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف برنج در بارداری

 

عوارض مصرف برنج در بارداری

 

هر چند که برنج یک ماده مغذی و مفید در دوران بارداری است، اما به هر حال مصرف بیش از حد این ماده غذایی نیز می‌تواند موجب بروز عوارضی در مادران باردار شود. در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض مصرف انواع برنج در دوران بارداری آشنا شوید.

  • مصرف زیاد برنج زعفرانی در بارداری موجب افزایش وزن و چاقی در مادران باردار می‌شود.
  • برنج قهوه‌ای برای کنترل قند خون مفید است، اما خوردن زیاد برنج سفید موجب افزایش میزان قندخون می‌شود و شانس ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد.
  • برنج دارای مقادیری آرسنیک است و از همین رو مصرف زیاد برنج می‌تواند موجب زایمان زودرس یا مرگ نوزاد شود. متخصصین توصیه می‌کنند که مادران باردار بیشتر از یک پیمانه برنج در روز مصرف نکنند و از برندهای باکیفیت و شناخته شده برنج ایرانی در دوران بارداری استفاده کنند.
  • برخی از مادران باردار ممکن است تمایل به خوردن برنج خام داشته باشند. این موضوع می‌تواند موجب درد شدید معده و عوارض جبران‌ناپذیر در جنین شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد هندوانه خنک به ۳ روش با‌کلاس کافی شاپی

مقدار مصرف مجاز برنج در دوران بارداری

 

مقدار مصرف مجاز برنج در دوران بارداری

 

همان‌طور که گفته شد، مصرف برنج ایرانی فواید و مزیت‌های زیادی برای مادران باردار دارد، اما مصرف بیش از حد آن به هیچ عنوان در این دوران توصیه نمی‌شود. معمولا توصیه می‌شود هر خانم باردار بیشتر از یک پیمانه در روز از برنج استفاده نکند. از طرف دیگر مصرف برنج در یک وعده به عنوان ناهار یا شام در طول روز کافی است.

برخی متخصصین معتقد هستند که یک خانم باردار که ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کند، می‌تواند روزانه تا ۱۷۰ گرم برنج در روز مصرف کند. معمولاً مصرف برنج قهوه‌ای برای مادران باردار بهتر از برنج سفید است و فواید بیشتری دارد. توجه داشته باشید که حذف برنج در بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما شما باید در این دوران سعی کنید به اندازه مناسب از این ماده غذایی مصرف کنید.

حذف برنج ایرانی در بارداری

ممکن است این سوال شما هم باشد که آیا حذف کامل نان و برنج از مواد غذایی روزانه به خصوص در دوران بارداری کار صحیحی است؟ در جواب باید بدانید که دریافت فیبرها، غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها، میوه‌ها و مغز دانه‌ها از ضروریات باروری سالم بوده و مصرف متعادل و متنوع این مواد لازم است.

از آن جایی که بخش عمده انرژی مورد نیاز بدن مادر، از کربوهیدرات‌ها (نان و برنج) تامین می‌شود و علاوه بر این، نان و برنج می‌تواند یک سری از ویتامین‌های بدن ما را تامین کند، افرادی که نان و برنج را در دوران بارداری از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند، ممکن است با کاهش ویتامین‌ها از جمله ویتامین B در بدن مواجه شوند، قطع نان و برنج در درازمدت بر خلق افراد نیز تاثیرگذار است.

مصرف برنج زعفرانی در بارداری

 

مصرف برنج زعفرانی در بارداری

 

معمولاً مصرف زیاد ادویه زعفران در بارداری توصیه نمی‌شود؛ از همین رو خوردن برنج زعفرانی نیز در دوران بارداری باید با احتیاط باشد. خانم‌های باردار نباید از زعفران به مقدار زیاد و پشت سر هم استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند موجب سقط جنین در آن‌ها شود.

معمولاً خوردن برنج زعفرانی به مقدار محدود هیچ مشکلی برای خانم‌های بارداری ندارد. از فواید مصرف زعفران در بارداری می‌توان به بهبود هضم غذا، افزایش سوخت و ساز و درمان یبوست بارداری اشاره کرد. اگر از زعفران به مقدار مناسب و مجاز استفاده شود، می‌تواند به رشد نوزاد در رحم کمک کند و عضلات مادر را تقویت کند. مصرف به اندازه زعفران موجب درمان کم‌خونی، بهبود وضعیت خواب و رفع مشکلات پوستی در مادران باردار می‌شود.

در دوران بارداری برنج بخوریم یا نخوریم؟

برنج ایرانی یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های ما ایرانی‌ها به خصوص در وعده ناهار است. خوردن برنج ایرانی فواید زیادی برای بدن در دوران بارداری دارد. اما بهتر است در دوران بارداری به مقدار مناسب از این ماده غذایی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. به خاطر داشته باشید که سبوس موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند به رفع یبوست و تأمین مواد مغذی بدن در بارداری کمک کند، از همین رو بهتر است در صورت امکان در دوران بارداری به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

سوالات متداول

مقدار مجاز مصرف برنج در بارداری چقدر است؟

معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که هر فرد در دوران بارداری بیشتر از ۱ پیمانه برنج در روز مصرف نکند. یک خانم باردار که ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کند، می‌تواند روزانه تا ۱۷۰ گرم برنج در روز مصرف کند.

مصرف انواع برنج در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

خوردن برنج در بارداری می‌تواند به افزایش انرژی، رفع یبوست، تقویت استخوان، تنظیم فشارخون، تنظیم قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مصرف برنج قهوه‌ای در بارداری بهتر است یا برنج سفید؟

به طور معمول خوردن برنج قهوه‌ای در بارداری به دلیل داشتن سبوس برنج و تأثیر کمتر آن بر قندخون بیشتر توصیه می‌شود.

 

منابع: parenting.firstcry

کالابرگ الکترونیک