۵۰ خواص تخم بلدرچین و عوارض عجیب آن + طبع، مصلح و کالری

۵۰ خواص تخم بلدرچین و عوارض عجیب آن + طبع، مصلح و کالری


26 آذر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
50 خواص تخم بلدرچین و عوارض آن + طبع، مصلح و کالری

خواص تخم بلدرچین برای سلامت بدن چیست؟ خوردن تخم بلدرچین چه عوارضی برای سلامتی دارد؟ تخم بلدرچین یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی است که برخلاف ظاهر کوچکی که دارد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. از زمان‌های قدیم در کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آسیایی مصرف تخم بلدرچین بسیار رایج بوده و امروزه بسیاری از پزشکان از مزایای تخم بلدرچین و خواص بی‌نظیر آن صحبت می‌کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص تخم بلدرچین و همچنین مضرات تخم بلدرچین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید تخم بلدرچین پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی تخم بلدرچین

 

ارزش غذایی تخم بلدرچین

 

وزن تخم بلدرچین تقریباً ۱/۳ تا ۱/۵ تخم مرغ است، اما طعم آن بسیار شبیه به تخم مرغ است. ظاهر تخم بلدرچین علاوه بر اندازه تفاوت‌های دیگری هم با تخم مرغ دارد. پوست تخم بلدرچین خالدار است و در رنگ‌های متمایل به سبز، آبی، زرد، سفید، قهوه‌ای و صورتی یافت می‌شود.

یک تخم بلدرچین حدود ۹ گرم وزن دارد و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین و چربی‌های مفید و پروتئین‌های سالم است. هر عدد تخم بلدرچین حدود ۱۴ کالری دارد. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی یک عدد تخم بلدرچین آشنا شوید.

 

  • چربی: ۱ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ریبوفلاوین: ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
  • کولین: ۴ درصد از نیاز روزانه بدن
  • فولات ۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B12: 6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین A: 2 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین D: 7 درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: 7 درصد از نیاز روزانه بدن
  • کلسیم: ۵ درصد از نیاز روزانه بدن

 

طبع و مصلح تخم بلدرچین

 

طبع و مصلح تخم بلدرچین گرم و خشک است و در بیماری‌هایی با منشا صفرا منع مصرف دارد. مصلح تخم بلدرچین نمک، فلفل سیاه، آویشن و روغن زیتون است.

 

خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

 

خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

 

تخم بلدرچین همانند تخم مرغ سرشار از پروتئین است و به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، خواص بی‌نظیری برای بدن دارد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین برای سلامتی آشنا شوید.

 

۱- تأمین پروتئین مورد نیاز بدن

 

تخم بلدرچین حاوی آمینو اسیدهای ضروری مختلف است که برای سلامت بدن ضروری هستند و می‌توانند به ترمیم سلول‌ها، تنظیم هورمون و تشکیل آنزیم‌های بدن کمک کند. مصرف تخم بلدرچین و مواد غذایی غنی از پروتئین می‌تواند به افزایش احساس سیری و همچنین افزایش انرژی بدن کمک زیادی کند.

 

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی از خواص تخم بلدرچین برای سلامتی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و ویتامین C موجود در تخم بلدرچین به بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه به عفونت و بیماری کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت بلدرچین و تخم بلدرچین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

 

۳- خواص تخم بلدرچین برای کاهش وزن

 

خواص تخم بلدرچین برای کاهش وزن

 

تخم بلدرچین کالری بسیار پایینی دارد، اما بسیار سیر‌کننده است و می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. چربی‌های سالم و پروتئین‌های سالم موجود در تخم بلدرچین موجب بهبود عملکرد بدن و افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی تبریزی (آش دیشلیق) به چند روش مختلف

 

۴- بهبود سلامت مغز

 

از دیگر خواص تخم بلدرچین برای سلامتی می‌تواند به سلامت مغز اشاره کرد. تخم بلدرچین حاوی کولید، فولات و چربی‌های مفید است که نقش مهمی بر سلامت مغز دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم بلدرچین از سلول‌های مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف تخم بلدرچین مانع زوال عقل و ابتلا به بیماری‌های شناختی مثل بیماری آلزایمر می‌شود.

 

۵- سلامت استخوان‌ها

 

تخم بلدرچین به افزایش مقاومت ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن کمک می‌کند. کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین D موجود در تخم بلدرچین در سلامت و استحکام استخوان‌ها مؤثر است و موجب افزایش قدرت و سلامت ماهیچه‌ها می‌شود.

 

۶- سلامت قلب

 

مطالعات انجام شده روی مزایای تخم بلدرچین نشان می‌دهد که مصرف این ماده غذایی می‌تواند به تنظیم سطح کلسترول و فشار خون کمک کند. تخم بلدرچین حاوی چربی‌های غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت قلب مفید هستند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

 

۷- سلامت روده‌ها

 

یکی دیگر مزایای تخم بلدرچین، سلامت روده‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های روده کمک کند و ریسک ابتلا به گاستریت و زخم معده را کاهش دهد.

 

۸- سلامت چشم‌ها

 

یکی دیگر از خواص تخم بلدرچین برای سلامتی بهبود بینایی و محافظت از چشم‌ها است. تخم بلدرچین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون لوتئین، زاگزانتین و سلنیوم است که از چشم‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و مانع بروز بیماری‌های چشمی رایج مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا در سنین بالا می‌گردد.

تخم بلدرچین حاوی ویتامین A است و از همین رو در بهبود بینایی نیز نقش مؤثری دارد.

 

۹- خواص تخم بلدرچین برای پوست

 

خواص تخم بلدرچین برای پوست

 

تخم بلدرچین سرشار از چربی‌های مفید، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که همگی برای سلامت پوست مفید هستند. مصرف تخم بلدرچین مانع خشکی پوست و چروکیده شدن پوست می‌شود و به تقویت پوست کمک زیادی می‌کند. جالب است بدانید که استفاده از ماسک تخم بلدرچین می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کند و مانع پیری پوست شود.

 

۱۰- جلوگیری از آلرژی

 

از دیگر خواص تخم بلدرچین برای سلامتی می‌توان به مقابله با آلرژی اشاره کرد. تخم بلدرچین حاوی پروتئین‌هایی است که از بدن در برابر آلرژی‌ها محافظت می‌کند و مانع بروز علائم رینیت آلرژیک و بیماری آسم می‌شود.

 

۱۱- خواص تخم بلدرچین برای کبد

 

تخم بلدرچین حاوی «کولید» است که به سلامت کبد و همچنین کاهش ابتلا به کبد چرب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف به اندازه تخم بلدرچین می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و سم‌زدایی کبد کمک کند.

مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که مصرف تخم بلدرچین می‌تواند از سلول‌های کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی محافظت کند. ترکیبات موجود در این ماده غذایی موجب تثبیت آنزیم‌های کبد می‌شود و از تخریب سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند.

 

۱۲- درمان اختلالات تنفسی

 

در پزشکی باستان از تخم بلدرچین برای درمان آسم و برونشیت استفاده می‌شد. مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد که مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به کاهش علائم اختلالات تنفسی و رینیت آلرژیک کمک کند. برای بهره‌مند شدن از خواص تخم بلدرچین باید از تخم بلدرچین ارگانیک به صورت کاملاً پخته شده استفاده کنید.

 

۱۳- کمک به درمان دیابت

 

مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و کراتنین خون کمک کند و موجب ارتقای سلامت عمومی در افراد مبتلا به بیماری دیابت شود. از طرف دیگر مصرف تخم بلدرچین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و اختلالات کلیوی را کاهش دهد. تخم بلدرچین شاخص گلیسمی پایینی دارد و از همین رو قند را به آرامی در خون آزاد می‌کند و از این راه به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت نوع ۲

 

۱۴- کمک به درمان کم خونی

 

کمک به درمان کم خونی از فواید تخم بلدرچین

 

آهن مهم‌ترین ساختار گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن حمل می‌کند. تخم بلدرچین میزان آهن زیادی دارد و مصرف آن می‌تواند به درمان کم خونی و بهبود گردش خون در بدن کمک کند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز با شیر و ساده با طعمی لذیذ

 

۱۵- تنظیم فشار خون

 

از دیگر خواص تخم بلدرچین برای سلامتی می‌توان به کنترل فشار خون اشاره کرد. تخم بلدرچین ۵ برابر بیشتر از تخم مرغ پتاسیم دارد. پتاسیم موجب گشاد شدن عروق و باز شدن رگ‌های خونی می‌شود و به تنظیم فشار خون به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

۱۶- تسکین معده درد

 

تخم بلدرچین قرن‌ها است که به عنوان درمان خانگی «ورم معده» استفاده می‌شود. اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم بلدرچین به بازسازی پوشش معده کمک می‌کند و در درمان معده درد مؤثر است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به درمان اختلالات معده و زخم معده نیز کمک کند.

 

۱۷- پیشگیری از سرطان

 

پیشگیری از سرطان از خواص تخم بلدرچین

 

از دیگر خواص تخم بلدرچین برای سلامتی می‌توان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد. تخم بلدرچین میزان آنتی‌اکسیدان زیادی دارد که به دفع سموم بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف این ماده غذایی می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری کند و به ترمیم سلول‌ها و حفاظت از آن‌ها کمک کند.

 

۱۸- مزایای تخم بلدرچین در بارداری

 

تخم بلدرچین یک ماده غذایی مفید در دوران بارداری است که موجب بهبود رشد مغز جنین می‌شود. مصرف تخم بلدرچین هم برای سلامت مادران باردار و هم رشد بهتر جنین مفید است و به تأمین مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری بدن مادر در این دوران کمک می‌کند.

 

۱۹- فواید تخم بلدرچین برای مردان

 

یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین برای مردان، رفع اختلالات جنسی و بهبود قدرت جنسی در آقایان است. مصرف تخم بلدرچین برای تقویت پروستات مفید است و به ترمیم بافت‌های بیضه و سلامت جنسی مردان کمک زیادی می‌کند.

 

۲۰- خواص تخم بلدرچین برای درمان افسردگی

 

تخم بلدرچین حاوی مقدار زیادی کولید و ویتامین D است که برای سلامت مغز و بهبود عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی بسیار مهمی است. مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به کاهش علائم افسردگی به خصوص در خانم‌ها کمک کند و مانع ابتلا به افسردگی پس از دوران یائسگی شود.

 

۲۱- خواص تخم بلدرچین برای کودک

 

مصرف تخم بلدرچین موجب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود و به افزایش رشد کودک کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که از تخم بلدرچین استفاده می‌کنند، معمولاً حافظه بهتری نسبت به سایر کودکان دارند. مصرف این ماده غذایی می‌تواند از کم خونی در کودکان جلوگیری کند و موجب بهبود سلامت مغز، بهبود بینایی، و افزایش انرژی در کودکان شود.

 

عوارض و مضرات تخم بلدرچین

 

مضرات تخم بلدرچین

 

هر چند مزایای تخم بلدرچین برای سلامتی بسیار زیاد است، اما به هر حال این ماده غذایی باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد تخم بلدرچین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند و یا به بیماری قلبی مبتلا هستند، مناسب نیست.

مصرف تخم نیمرو یا تخم آب پز بلدرچین فرقی ندارد، اما بهتر است از مصرف زرده خام بلدرچین اجتناب کنید. اما آیا می‌توانیم تخم بلدرچین خام بخوریم؟ به خاطر داشته باشید که مصرف تخم بلدرچین نیم‌پز یا خام می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت «سالمونلا» را افزایش دهد، بنابراین از مصرف تخم بلدرچین خام و یا نیم‌پز شده اجتناب کنید و آن را تنها به صورت پخته استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا خواص تخم بلدرچین از تخم مرغ بیشتر است؟

 

تخم بلدرچین میزان زرده بیشتری نسبت به سفیده دارد و همین موضوع موجب می‌شود تا در مقایسه با تخم مرغ مغذی‌تر باشد. میزان کربوهیدرات تخم بلدرچین از تخم مرغ کمتر است و مقدار چربی، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر و برخی مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین کمی از تخم مرغ بیشتر است. اما به طور کلی تفاوت ارزش غذایی تخم بلدرچین و تخم مرغ چندان زیاد نیست.

 

میزان مصرف تخم بلدرچین در روز چقدر است؟

 

میزان مصرف تخم بلدرچین به شرایط بدنی و سلامت هر فردی بستگی دارد، اما هر ۵ تا ۶ عدد تخم بلدرچین معادل ۱ عدد تخم مرغ است. بنابراین مصرف تخم بلدرچین تا ۱۱ عدد در روز بلامانع است.

 

منابع: medicinenet، nutritionadvance، stylecraze

کالابرگ الکترونیک