۱۳ روش تشخیص خربزه شیرین از خربزه کال و نارس

۱۳ روش تشخیص خربزه شیرین از خربزه کال و نارس


12 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 روش تشخیص خربزه شیرین از خربزه کال و نارس

روش تشخیص خربزه شیرین آن هم زمانی که مهمان دارید و یا دلتان یک قاچ خربزه شیرین و آبدار می‌خواهد همیشه کار راحتی نیست. برای خیلی از ما پیش آمده که بعد از خرید خربزه متوجه شده‌ایم که نه تنها مزه شیرینی ندارد، بلکه بافت آن بسیار نرسیده و سفت است و اصلاً خوشمزه نیست. اما بهترین روش تشخیص خربزه رسیده چیست؟ برای انتخاب خربزه شیرین باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ اصلاً چکار کنیم خربزه شیرین شود؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با راه تشخیص خربزه شیرین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه تشخیص خربزه رسیده پاسخ خواهیم داد.

 

 

روش تشخیص خربزه شیرین

 

روش تشخیص خربزه شیرین

 

خربزه یکی از شیرین‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌هایی است که اتفاقاً در کشور ما بیشتر از سایر مناطق طرفدار دارد. این میوه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و بافتی ترد و آبدار و بسیار لذیذ دارد. اما روش تشخیص خربزه شیرین چگونه است. چرا برخی خربزه‌ها بی‌مزه هستند و طعم خوبی ندارند؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهای انتخاب خربزه شیرین آشنا شوید.

 

۱- به رنگ پوست خربزه دقت کنید

 

به رنگ پوست خربزه دقت کنید

 

رنگ پوست یک خربزه شیرین و رسیده معمولاً کمی متمایل به زرد یا حتی سفید است. اگر پوست خربزه کاملاً سبز باشد، یعنی نارس است و احتمالاً شیرین نیست. در زمان خرید خربزه بهتر است با دقت همه خربزه‌ها را بررسی کنید و به سراغ آن‌هایی بروید که پوستشان کمی متمایل به زرد است.

 

۲- پوست خربزه نباید نرم باشد

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

مثل روش تشخیص طالبی شیرین یکی از روش‌های انتخاب خربزه شیرین این است که پوست خربزه نباید در برخی قسمت‌ها نرم و در بخش‌های دیگر سفت باشد. در زمان خرید خربزه به تمام بخش‌های آن دقت کنید. هیچ کدام از قسمت‌های خربزه نباید نرم باشد، این موضوع نشانه خرابی و ضرب دیدن خربزه است.

 

۳- قسمت انتهای خربزه باید فرو رفته باشد

 

قسمت انتهای خربزه باید فرو رفته باشد

 

به عنوان روش تشخیص خربزه شیرین باید در زمان خرید به قسمت انتهای خربزه دقت کنید. یک خربزه رسیده و شیرین در بخش انتهایی آن باید دارای فرو رفتگی باشد. درواقع این قسمت خربزه همان جایی است که میوه از بوته جدا شده و زمانی که خربزه رسیده باشد، به راحتی از ساقه جدا می‌شود و از همین رو باقی مانده ساقه روی بخش انتهایی خربزه وجود ندارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 غذای شب عید مازندران خوشمزه و مجلسی

وجود ساقه روی خربزه نشان می‌دهد که کشاورز میوه را قبل از این که به طور کامل برسد، چیده است.

 

بیشتر بخوانید: فواید طالبی و تخم آن در طب سنتی

 

۴- در زمان خرید خربزه به بافت پوست آن دقت کنید

 

در زمان خرید خربزه به بافت پوست آن دقت کنید

 

یک خربزه رسیده معمولاً پوستی زبر و شیاردار دارد. اگر پوست خربزه صاف باشد و شیارهای آن نامعلوم و کم رنگ باشند، یعنی این خربزه به خوبی نرسیده و احتمالاً بی‌مزه و نرسیده است.

 

۵- به خطوط روی پوست خربزه دقت کنید

 

روی خربزه معمولاً شیارهایی سبز رنگ وجود دارد. هر چقدر رنگ پوست خربزه زردتر و شیارهای سبز رنگ روی آن بیشتر باشند، یعنی خربزه شیرین‌تر و خوشمزه‌تر است. اگر روی خربزه نقاط تیره و لکه‌های قهوه‌ای کم رنگ مشاهده کردید، نگران نباشید، در اکثر مواقع این موضوع به دلیل شیرین بودن خربزه ایجاد می‌شود.

در زمان خرید خربزه بهتر است مراقب لکه‌های سبز و رگه‌های سبز رنگ روی پوست خربزه باشید، زیرا این موضوع نشانه نرسیده بودن میوه است.

 

۶- به چسبناک بودن پوست خربزه توجه کنید

 

شاید برایتان پیش آمده که با دست زدن به پوست خربزه متوجه می‌شوید که حالتی چسبناک دارد. چسبناک بودن پوست خربزه نشان دهنده این است که خربزه به خوبی رسیده و طعم فوق‌العاده شیرینی دارد.

 

۷- برای تشخصی خربزه شیرین آن را تکان دهید

 

برای تشخصی خربزه شیرین آن را تکان دهید

 

یک روش تشخیص خربزه شیرین آن است که خربزه را قبل از خرید تکان دهید. زمانی که یک خربزه رسیده و شیرین را تکان می‌دهید، باید حرکت تخمه‌های آن را احساس کنید. این موضوع نشان می‌دهد خربزه رسیده و طعم شیرینی دارد.

 

۸- به نرم و سفت بودن بخش زیرین خربزه دقت کنید

 

یک راه تشخیص خربزه شیرین این است که بخش انتهای خربزه را به آرامی با دست فشار دهید. اگر خربزه رسیده باشد، معمولاً با فشار انگشت، پوست خربزه کمی به داخل متمایل می‌شود و سپس به حالت اولیه باز می‌گردد. سفت بودن این بخش از خربزه نشان می‌دهد که به طور کامل نرسیده و احتمالاً بی‌مزه است.

منظور از بخش زیرین خربزه قسمتی است که در خلاف جهتی که خربزه به بوته متصل بوده قرار دارد. اگر خربزه بخش مشخصی در انتهای خود ندارد، این موضوع می‌تواند نشانه نارس بودن میوه باشد.

 

۹- در زمان مناسبی خربزه بخرید

 

در زمان مناسبی خربزه بخرید

 

بهترین زمان خرید خربزه از تابستان تا پاییز است. هر چند که این میوه در سایر فصل‌های سال نیز در بازار موجود است، اما ممکن است در زمان‌های دیگر آن چنان که باید، شیرین و خوش طعم نباشد. خربزه معمولاً ۳ ماه بعد از کاشت برداشت می‌شود و قطعاً بهترین زمان برای خرید یک خربزه شیرین و رسیده همین موقع است.

 

۱۰- به دنبال خربزه‌های متقارن باشید

 

به دنبال خربزه‌های متقارن باشید

 

در زمان خرید خربزه بهتر است بیشتر به سراغ گزینه‌هایی بروید که ظاهری متقارن دارند. وجود برجستگی‌های نامتقارن و توده‌های عجیب روی پوست خربزه نشان می‌دهد که به درستی نرسیده و احتمالاً مزه خوبی نخواهد داشت.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی

 

۱۱- به وزن خربزه دقت کنید

 

به وزن خربزه دقت کنید

 

یکی دیگر از روش‌های تشخصی خربزه شیرین و رسیده توجه به وزن آن است. هر چقدر خربزه رسیده‌تر باشد، آبدارتر است و از همین رو وزن بیشتری دارد. در زمان خرید خربزه حتماً به وزن آن توجه کنید. دو خربزه با اندازه یکسان را در دست بگیرید و ببینید وزن کدام بیشتر است. خربزه‌ای که سنگین‌تر است، معمول بهتر رسیده و طعم شیرین‌تری دارد.

 

۱۲- به بوی خربزه توجه کنید

 

به بوی خربزه توجه کنید

 

اگر خربزه شیرین و رسیده باشد، معمولاً می‌توانید عطر شیرینی را از روی پوست آن نیز استشمام کنید. برای بررسی این موضوع خربزه را بو کنید، اگر بوی شیرینی می‌دهد، پس حتماً رسیده و طعم شیرینی دارد. مراقب باشید خربزه‌هایی که بوی عجیب و بدی می‌دهند، احتمالاً از داخل خراب هستند، به هیچ عنوان این خربزه‌ها را خریداری نکنید.

 

۱۳- به صدای ضربه زدن خربزه دقت کنید

 

درست مثل روش تشخیص هندوانه رسیده، یک روش تشخیص خربزه شیرین هم این است که با بند انگشتتان روی آن ضربه بزنید و به صدایی که از خربزه ساطع می‌شود، دقت کنید. اگر خربزه صدای توخالی دارد، پس رسیده است و احتمالاً مزه آن نیز شیرین‌تر است.

 

روش نگهداری از خربزه

 

روش نگهداری از خربزه

 

برای حفظ خواص خربزه باید روش نگهداری صحیح خربزه را بلد باشید. خربزه برش نخورده از ۲ تا ۳ هفته در یخچال قابل نگهداری است. برای نگهداری خربزه باید بعد از برش دادن آن یک لایه سلفون یا پلاستیک روی میوه بکشید و سپس آن را در یخچال قرار دهید تا میوه خراب نشود.

بهتر است تکه‌های خربزه را بعد از برش دادن نهایتاً بعد از ۲ تا ۳ روز مصرف کنید. برای نگهداری خربزه در یخچال بهتر است دانه‌ها را از میوه جدا نکنید. این کار از نرم شدن و رسیدن بیش از حد خربزه جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود بافت میوه بهتر حفظ شود.

خربزه بعد از این که از بوته جدا شود، دیگر شیرین نمی‌شود و تنها بافت آن به مرور نرم‌تر خواهد شد، بنابراین بهتر است موقع خرید خربزه بیشتر دقت کنید. اگر خربزه‌ای که خریداری کرده‌اید نارس است، می‌توانید از آن برای تهیه اسموتی یا بستنی استفاده کنید و مقداری شکر به آن اضافه کنید تا خوش طعم‌تر شود.

 

سوالات متداول

 

آیا خربزه بعد از چیده شد، شیرین می‌شود؟

 

حقیقت این است که خربزه تنها تا زمانی که روی بوته است می‌رسد و شیرین می‌شود، بعد از آن تنها بافت میوه نرم‌تر می‌شود و خبری از شیرین شدن میوه نیست.

 

روش تشخیص خربزه شیرین چگونه است؟

 

بهترین راه تشخیص خربزه شیرین توجه به رنگ، بافت، بوی خربزه است. برای انتخاب خربزه شیرین می‌توانید آن را تکان دهید و یا خربزه‌هایی را خریداری کنید که وزن بیشتری نسبت به اندازه‌شان دارند.

 

 

منابع: wikihow، purewow

 

کالابرگ الکترونیک