چگونه برنج را خوش عطر کنیم | ۱۵ فوت و فن برنج خوشمزه

چگونه برنج را خوش عطر کنیم | ۱۵ فوت و فن برنج خوشمزه


9 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش پخت برنج در آسیا
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه برنج خوش عطر چگونه است؟ چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟ آیا با روش‌های طبخ برنج خوشمزه و خوش ظاهر آشنا هستید؟ چگونه برنج خوشمزه‌تری بپزیم؟ چه راهکارهایی برای عطر بخشیدن و طعم دار کردن برنج وجود دارد؟ شاید پخت برنج یک کار راحت به نظر برسد، اما آشنایی با ترفندهای خوش عطر کردن برنج و روش صحیح پخت آن می‌تواند به شما کمک کند تا در انتها برنج لذیذتر و خوش طعم‌تری را آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های خوش عطر شدن برنج آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خوش طعم شدن برنج هندی و ایرانی پاسخ خواهیم داد.

 

 

چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

 

چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

 

معمولاً در طرز تهیه برنج خوش عطر عوامل متعددی دخیل هستند. نوع برنج، روش پخت و همچنین افزودنی‌هایی که در زمان پخت به برنج اضافه می‌کنید، نقش مهمی بر عطر و طعم آن دارند. اما سوال اینجاست که برای عطر دار شدن بوی برنج چکار کنم؟ چجوری برنج بپزم که عطرش دربیاد؟ در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های خوش عطر شدن برنج آشنا شوید.

 

 

۱- از برنج عطری استفاده کنید

 

چگونه برنج خوشمزه درست کنیم؟ همانطور که می‌دانید برنج‌ها انواع مختلفی دارند و از همین رو اگر دوست دارید برنج شما عطر زیادی داشته باشد، بهتر است از برنج‌های عطری استفاده کنید. این برنج‌ها معمولاً دانه درشت هستند و عطر بیشتری نسبت به برنج‌های معمولی دارند. به این برنج‌ها برنج باسماتی نیز گفته می‌شود و بیشتر در هند و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

۲- برای خوش عطر شدن برنج از سبزیجات استفاده کنید

 

برای خوش عطر شدن برنج از سبزیجات استفاده کنید

 

افزودن انواع سبزی معطر به برنج در زمان پخت موجب طعم دار کردن برنج و عطر بخشیدن به آن می‌شود. شما می‌توانید برای طبخ برنج خوشمزه و خوش ظاهر بعد از آبکش کردن برنج و یا در زمان پخت برنج کته کمی ریحان خرد شده، گشنیز، جعفری، نعناع و حتی برگ سیر خرد شده به برنج خود اضافه کنید. برای درست کردن شوید پلو و باقالی پلو خوش عطر از گل محمدی خشک یا زعفران آب کرده غلیظ استفاده کنید.

 

 

۳- برای خوش عطر شدن برنج از زیره کمک بگیرید

 

یکی دیگر از روش‌ها در طرز تهیه برنج خوش عطر استفاده از ادویه‌های معطر است. اگر در زمان پختن برنج کمی زیره سیاه به آن اضافه کنید، برنج شما بسیار لذیذ و خوش عطر خواهد شد. از آنجایی که خواص زیره برای بدن زیاد است و طبع گرمی دارد، ترکیب آن با برنج یک روش ساده برای مصرف این ماده مفید است.

 

 

۴- برای عطر بخشیدن به برنج از آب گوشت یا آب مرغ استفاده کنید

 

چگونه برنج خوشمزه‌تری بپزیم؟ جواب کاملاً مشخص است. برای این که برنج شما خوش طعم تر شود و عطر خوب برنج تمام فضای خانه را پر کند، می‌توانید برای پخت برنج به جای استفاده آب، از آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنید. برای این کار حتماً آب گوشت یا مرغ را به خوبی فیلتر کنید تا ذرات گوشت و مرغ در آن نباشد.

حتما بخوانید  24 خواص روغن کنجد و عوارض آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

 

سپس می‌توانید از این آب برای پخت برنج کته معطر استفاده کنید. از آنجایی که آب مرغ و آب گوشت تا حدی چرب است، در این روش دیگر نیازی به اضافه کردن روغن به برنج نیست.

 

 

۵- برای خوش عطر شدن برنج از هل سبز استفاده کنید

 

برای خوش عطر شدن برنج از هل سبز استفاده کنید

 

برای این که برنج شما خوش عطر شود، می‌توانید ۳ یا ۴ عدد هل سبز را به برنج در حال جوشیدن اضافه کنید. اضافه کردن هل در زمان دم کردن برنج نیز روش بسیار مناسبی است. این کار موجب می‌شود عطر هل در برنج بپیچد و برنج بسیار معطر و خوشبو شود.

 

 

۶- برای خوش عطر شدن برنج از روغنی که پیاز را در آن سرخ کرده‌اید استفاده کنید

 

یکی دیگر از روش‌هایی که خیلی از خانم‌های کدبانو از آن برای عطر بخشیدن به برنج استفاده می‌کنند، استفاده از روغن پیاز داغ است. برای این کار باید یک پیاز کوچک را پوست بگیرید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. پیاز را خرد کنید و به روغن داغ اضافه کنید. اجازه دهید پیاز سرخ شود. قبل از طلایی شدن پیاز شعله گاز را خاموش کنید. حال می‌توانید از این روغن برای عطر بخشیدن به برنج استفاده کنید.

 

 

۷- برای خوش عطر شدن برنج کمی روغن حیوانی به آن اضافه کنید

 

اضافه کردن روغن حیوانی به برنج در حال پخت می‌تواند عطر و طعم برنج شما را دو چندان کند. برای این کار باید روغن حیوانی را در زمان دم کشیدن برنج به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا برنج دم بکشد.

 

 

۸- برای خوش عطر شدن برنج آن را به صورت کته آماده کنید

 

برای خوش عطر شدن برنج آن را به صورت کته آماده کنید

 

آماده کردن برنج به صورت کته یک روش ایده آل برای خوش عطر کردن برنج است. زمانی که برنج آبکش می‌شود، عطر و طعم آن به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. اگر برای پخت برنج از روش کته کردن استفاده کنید، مطمئناً عطر و طعم برنج بیشتر در آن حفظ می‌شود و لذیذتر خواهد شد. از طرف دیگر برنج کته حاوی ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج آبکش است، از همین رو معمولاً متخصصین توصیه می‌کنند برای تهیه برنج از روش کته استفاده شود.

 

 

۹- از برنج دودی استفاده کنید

 

برنج دودی نوعی برنج است که همانطور که از نام آن مشخص است، بوی دود می‌دهد. این برنج‌ها معمولاً بعد از برداشت و عمل آوردن در معرض دود قرار می‌گیرند و از همین رو بوی دود می‌دهند. اگر از عطر این نوع برنج‌ها خوشتان می‌آیند می‌توانید به جای خرید برنج معمولی از برنج دودی استفاده کنید.

 

یک روش دیگر هم این است که یک پیمانه برنج دودی به برنج معمولی اضافه کنید. به این ترتیب برنج شما عطر و بوی برنج دودی می‌گیرد.

 

 

۱۰- برای خوش عطر شدن برنج مراقب باشید برنج شما نسوزد

 

در طرز تهیه برنج خوش عطر حواستان باشد که برنج را نسوزانید. زمانی که ته برنج شما بسوزد، بوی سوختگی در تمام برنج پخش می‌شود و عطر برنج به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در صورتی که احساس کردید برنج شما کمی سوخته می‌توانید به سرعت قسمت روی برنج را تا جایی که نسوخته جدا کنید و در قابلمه دیگر بریزید. سپس کمی دانه هل داخل قابلمه قرار دهید و بخشی از برنج را نیز زعفرانی کنید تا عطر بهتری پیدا کنید.

 

 

۱۱- برای خوش عطر شدن برنج از زعفران استفاده کنید

 

برای خوش عطر شدن برنج از زعفران استفاده کنید

 

زعفران یکی از خوش عطر و طعم‌ترین چاشنی‌هایی است که می‌توانید به برنج اضافه کنید. برای خوش عطر شدن برنج می‌توانید ته دیگ برنج آبکش را به صورت زعفرانی آماده کنید. این کار می‌تواند موجب پخش شدن بوی زعفران در برنج شود. اضافه کردن زعفران به انواع پلو مثل لوبیا پلو و باقالی پلو در خوش‌عطر شدن پلو نقش بی‌نظیری دارد.

 

از طرف دیگر بعد از آماده شدن برنج نیز می‌توانید مقداری از برنج را با زعفران آب شده ترکیب کنید و روی برنج سفید قرار دهید تا بوی زعفران بیشتر در برنج شما پخش شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه برنج زعفرانی را هم مطالعه کنید.

 

 

۱۲- در طرز تهیه برنج خوش عطر چند عدد چوب دارچین در برنج قرار دهید

 

استفاده از چوب دارچین یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای خوش عطر شدن برنج است. برای این کار می‌توانید بعد از دم کردن برنج یک یا دو عدد چوب دارچین روی برنج قرار دهید. با این روش برنج شما عطر خوشبوتری می‌گیرد. این روش برای درست کردن لوبیا پلو، شوید پلو و باقالی پلوی خوش عطر و بو بی‌نظیر است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی مجلسی در فر و ماهیتابه

 

 

۱۳- برای عطر بخشیدن به برنج از روغن‌های معطر استفاده کنید

 

برای عطر بخشیدن به برنج از روغن‌های معطر استفاده کنید

 

استفاده از روغن‌های طبیعی مثل روغن کنجد و روغن زیتون می‌تواند عطر فوق‌العاده‌ای به برنج ببخشد. برای این کار بهتر است بعد از نیم پز شدن برنج در زمان دم کشیدن کمی روغن زیتون یا روغن کنجد به برنج اضافه کنید. اضافه کردن روغن زیتون یا روغن کنجد به برنج موجب دانه دانه شدن و خوش طعم تر شدن برنج نیز می‌شود.

 

 

۱۴- از برگ بو یا برگ نعناع برای معطر کردن برنج استفاده کنید

 

در طرز تهیه برنج خوش عطر می‌توانید از برگ بو و برگ نعناع تازه یا خشک استفاده کنید. زمانی که برنج را آبکش کردید و یا آب برنج کته بخار شد و زمان دم کشیدن برنج است، چند برگ بو و برگ بو روی برنج قرار دهید. این روش موجب می‌شود تا برنج شما بسیار معطر و خوشبو شود.

 

 

۱۵- از کره برای معطر شدن برنج استفاده کنید

 

روش دیگری که خیلی از افراد برای معطر شدن و خوش طعم شدن برنج هندی و ایرانی استفاده می‌کنند اضافه کردن کره است. شما می‌توانید در طرز تهیه برنج خوش عطر در زمان دم کشیدن برنج، مقداری کره لابه‌لای برنج قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا برنج شما به طرز بی‌نظیری خوشبو و خوش طعم شود.

 

 

علت بد بو شدن برنج و روش‌های برطرف کردن آن

 

علت بد بو شدن برنج و روش‌های برطرف کردن آن

 

معمولاً قرار گرفتن برنج در فضای مرطوب و شرایط نامساعد موجب بد بو شدن برنج می‌شود. سعی کنید برنج را دور از رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. در صورتی که برنج شما کمی بوی نم گرفته است، می‌توانید آن را روی یک پارچه پهن کنید تا هوا بخورد. این کار موجب می‌شود تا بوی بد برنج از بین برود.

 

برای از بین بردن بوی بد برنج می‌توانید برنج را با آب نمک بشورید و بعد مورد استفاده قرار دهید. یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای از بین بردن بوی بد برنج قرار دادن پیاز خام روی برنج است. در صورتی که برنج شما بوی بدی می‌دهد، می‌توانید یک عدد پیاز روی برنج قرار دهید.

 

 

عامل اصلی عطر و بوی برنج ایرانی

 

عامل اصلی عطر و بوی برنج ایرانی

 

برنج ایرانی یکی از لذیذترین و خوش عطرترین انواع برنج در دنیا است. معمولاً نوع نژاد برنج نقش مؤثری بر میزان عطر آن دارد. نژادهای اصیل و سنتی برنج عطری ایرانی معمولاً بسیار خوشبوتر از برنج‌های اصلاح شده است.

 

از طرف دیگر طریقه خشک کردن شلتوک برنج نیز عامل دیگری است که بر عطر برنج تأثیر می‌گذارد. در قدیم برداشت برنج به صورت دستی انجام می‌شد و برای خشک شدن به محلی به نام «کندوج» برده می‌شد. در آن زمان برنج‌ها به آرامی و با سبوس خشک می‌شدند. سبوس نقش مهمی بر عطر و بوی برنج دارد.

 

امروزه در اکثر مواقع برنج‌ها با ماشین آلات برداشت و به سرعت وارد کارخانه می‌شوند و سرعت بالای برداشت و خشک شدن برنج‌ها موجب شده تا عطر و مزه کمتری نسبت به گذشته داشته باشند.

 

در این مقاله سعی کردیم به روش‌های معطر کردن برنج اشاره کنیم. شما می‌توانید برای خوش عطر و طعم کردن برنج از انواع گیاهان، ادویه‌های و همچنین روغن‌های معطر استفاده کنید و با این روش‌ها یک برنج فوق‌العاده خوش عطر آماده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

چرا برنج‌هایی که به شیوه سنتی برداشت می‌شوند، عطر بهتری دارند؟

 

در قدیم برداشت برنج به صورت دستی انجام می‌شد و برنج طی روزهای زیاد با سبوس خشک می‌شد. اما امروزه در اکثر مواقع برنج‌ها با ماشین آلات برداشت و به سرعت وارد کارخانه می‌شوند و از همین رو بوی کمتری دارد.

 

چگونه برنج خوشمزه‌تری بپزیم؟

 

در طرز تهیه برنج خوش عطر می‌توانید از روغن حیوانی، کره، روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید و یا برنج را با سبزیجات و ادویه‌های معطر ترکیب کنید.

 

چطور بوی بد برنج را از بین ببریم؟

 

برای از بین بردن بوی بد برنج باید آن را با آب نمک بشویید و یا یک پیاز خام روی برنج قرار دهید.

 

کالابرگ الکترونیک